Däckslitage??

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har sett det där på ett par hojar och försökt komma på den gemensamma nämnaren......

Har en liten teori om höjderna, att han är hög fram/låg bak alt. för lite retur fram då ena hojen som såg ut så saknade retur i gaffeln och den andra testade att dra lite förspänning fram när det slet däcket så vilket borde resultera i "långgaffel" vid påslag ur böj på bägge.

Jag skulle testa att gå på med returen om han är bra i övrigt, är han "trög" så testa justera höjderna lite men det är ju bara en teori jag har så........eget ansvar! :D

Enligt den här "guiden" ( http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide ) så verkar den där typen av slitage just på framhjulet kunna bero på geometriproblem precis som du är inne på.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fick det här slitaget igår, jag har ALDRIG råkat ut för detta på ett framdäck!!!! Vad hände? Rätt tryck, mätte upp 1,85 kallt efteråt vilket innebär 2,15 varmt. Ska jag kanske gå upp lite? Ser att Håkan kör mycket högre tryck!
Snabbt svar - hur tycker Du att det påminner om bilden på "geometry tear" i Peters länk, bild nummer fem?

Hände detta på Assen? I så fall är det ju en rätt annorlunda bana med något annorlunda förutsättningar än de Du normalt kör på här hemma?

Ligger slitagemönstret kvar trots att Du varierar (t ex höjer) lufttrycket ett par hekto kan det vara så att Du behöver justera geometri (eller körning) så att Du får lite mer vikt fram, vilket t ex görs genom att höja bak/sänka fram. Min praktiska erfarenhet är att inte justera mer än 3 mm åt gången då en från början välbalanserad maskin reagerar rätt kraftigt på små justeringar. Hydrauliken verkar hyfsat bra justerad, att döma av slitaget runt mönsterkanterna. Sätt inga PB första varven efter en geometriändring utan öka successivt och känn hur hojen beter sig - men det vet Du med all säkerhet redan :)

Hoppas detta kan ge Dig någon liten hint om hur Du kan lösa slitaget - Lycka till!

Mina 2p, skriv gärna om nå
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag lägger mina tips till Henry i denna tråd ifall det kan hjälpa honom såväl som någon annan,

Mitt första tips gäller värmningen av däcken. Kolla upp däckvärmarens termostat så att de värmer till rekommenderad temp (jag har inte jobbat med Pirelli i år men jag har för mig att det är 85 grader C som gäller...?). För låg temp eller för lång tid mellan däckvärmning och körning kombinerat med en förare som pushar redan på utvarvet kan orsaka "kallrivning" som sedan inte går att hejda med några som helst medel.

Mitt nästa tips skulle vara viktfördelningen mellan hjulen. Nötningsmönstret antyder att du belastar däcket hårt under instyrning. Alltså en situation där du fortfarande har ganska mycket broms, succesivt ökande lutningsvinkel och även styrmoment. Felaktig viktfördelning brukar orsaka understyrning eller överstyrning vilket kan kräva onödigt högt styrmoment för att få hojen dit man vill. Det vanligast förekommande är att hojen har för lite vikt på framhjulet och "pushar" framåt. Det helt omvända scenariot kan dock inte uteslutas då en extremt framtung hoj eller en hoj med onödigt aggressiv frontgeometri kan bete sig på exakt samma sätt (man kan helt enkelt befinna sig på ömse sida om ett optimum). Mitt tips är alltså att prova mer respektive mindre vikt på framhjulet. Först front ner bak upp, följt av front upp bak ner, för att se om det har någon effekt på slitaget. Som vanligt är det den kombination som ger bäst prestanda du ska använda. Jag skulle hellre vinna racet med konstigt nötta däck än att komma fyra med perfekta däck...

Det däcktryck och de fjädrar du använder verkar fullt normala och jag ser ingen anledning till att någon av dessa skulle orsaka konstigt slitage. Den WP-dämpning du använder säger mig ingenting och därför blir det meningslöst att jag spekulerar kring detta. Min erfarenhet är dock att dessa Pirellidäck fungerar med ett ganska brett spektrum av dämpning. Du ska helt enkelt ha grovt fel dämpning (= okörbar dämpning) innan du får ett konstigt däckslitage.

Hör gärna av dig om du testar något och hur det i så fall fungerar.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Mina däck blev såna hela förra säsongen med, min maskin är ganska hög bak och jag körde med 2.2-2.3bar.
Tills iår kör jag Conti fram med samma tryck och däcken ser jättefina ut.
Men nu köpte jag ett SC2 fram och fick tipset att gå upp till 2.6bar fram som jag kommer att testa på Anderstorp till helgen
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående däcktryck,

Jag har snokat med en gammal kompis som har färsk erfarenhet från sista generationen 17" WSB-däck. Enligt honom är Pirellis rekommendation (ute i fält) att använda varmtryck 2.4-2.6 bar fram och 1.6-1.7 bar bak. De allra flesta har hittills rejsat SC1 fram och SC0 eller SC1 bak.

Även han betonar vikten av korrekt värmning.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Angående däcktryck,

Jag har snokat med en gammal kompis som har färsk erfarenhet från sista generationen 17" WSB-däck. Enligt honom är Pirellis rekommendation (ute i fält) att använda varmtryck 2.4-2.6 bar fram och 1.6-1.7 bar bak. De allra flesta har hittills rejsat SC1 fram och SC0 eller SC1 bak.

Även han betonar vikten av korrekt värmning.

Ok. Kan man tro att Pirellis mönstrade racedäck ska gå med samma tryck? Har din polare känningar i WSS också?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ok. Kan man tro att Pirellis mönstrade racedäck ska gå med samma tryck? Har din polare känningar i WSS också?

Jag har ingen aktuell information för WSS, men jag ska fråga runt lite.


Jag har fått flera PM om konstiga däckslitage och väljer att svara "allmänt" i denna tråd, ifall det kan hjälpa fler.

Mitt första råd skulle vara att inte bry sig om däckslitaget förrän man har "fått upp farten". Så länge man är en bandagsåkare i långsam eller medel grupp finns ingen större anledning att fokusera på detta. Om man inte har farten för att vara i snabb grupp och inte kan åka repeterbara och hyfsat snabba varvtider, då har man inte heller den bromskontroll, gaskontroll eller konstanta belastning av däcken som krävs för att en analys av däckslitaget ska bli riktig. Detta säger jag inte för att jag är oartig eller för att jag är slö och inte orkar engagera mig. Detta är fakta. Om du är i långsam grupp eller medel grupp - fokusera på körteknik. Det finns många alldeles utmärkta skolor för detta, även i Sverige.

Mitt andra råd skulle vara att fokusera mer på prestanda och mindre på däckslitage. Återigen, jag skulle hellre vinna racet med däck som är färdiga för soptippen än att komma fyra med däck som ser nya ut. Enligt min erfarenhet så går det att ställa in en motorcykel för ökad prestanda på bekostnad av däckslitaget. Det finns absolut ingen regel om att prestanda och däckslitage måste gå hand i hand.

Mitt tredje råd skulle vara att de allra flesta däckslitage jag sett - framförallt när det gäller bakdäck - beror på förarens gaskontroll och inte på de chassi- eller fjädringsinställningar han gjort. Detta går att se på flera sätt. Dels som att en snabb förare med hårt påslag förmodligen kan förbättra sitt däckslitage genom att jobba med sin gaskontroll. Dels som att detta - återigen - inte behöver vara något negativt. Om föraren med det hårda påslaget och konstiga däckslitaget åker fortast, då är det ju ingen som kan säga att han gör fel...? Den mest intressanta frågeställningen är väl om föraren med det hårda påslaget skulle åka ännu fortare om han jobbar lite med sin gaskontroll...?

Mitt fjärde råd skulle vara att följa tillverkarens rekommendationer kring däcktryck och däckvärmartemperatur, eller att i alla fall ha dessa nummer som utgångsvärden för eget laborerande. Undvik däckmärken och försäljare som inte har denna information.

Mitt femte råd skulle vara att leta efter fel i motorcykelns geometri före man leter efter fel i motorcykelns dämpning. Enligt min erfarenhet är det betydligt mer vanligt att man kör sönder sina däck på grund av geometrifel jämfört med dämpningsfel. För mycket vikt eller för lite vikt på det ena hjulet, vilket som. Båda är ungefär lika vanliga och kan i många fall ge liknande symptom. Man måste däremot ha ganska grovt feljusterad dämpning för att detta ensamt skall orsaka ett konstigt däckslitage.

Mitt sjätte råd gäller slutligen dämpningen. Det fåtal fall där ett konstigt däckslitage orsakats av dämpning beror allt som oftast på att man har för mycket returdämpning och vanligtvis att man har kommit dit genom att ställa in sin returdämpning utifrån att torrgunga på hojen. Detta genererar så gott som alltid för mycket dämpning för normal körning, vilket kan leda till tveksamt grepp såväl som konstigt däckslitage. Dämpning skall därför ställas in utifrån körupplevelsen. Inte utifrån hur en motorcykel rör sig då den torrgungas.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har ingen aktuell information för WSS, men jag ska fråga runt lite.

TACK!!!!!:tummenupp Hoppas du hittar lite info, det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket frågetecken kring däcktryck och det vore SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gott att kunna räta ut några!:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har fått flera PM om konstiga däckslitage och väljer att svara "allmänt" i denna tråd, ifall det kan hjälpa fler.

Mitt första råd skulle vara att inte bry sig om däckslitaget förrän man har "fått upp farten". Så länge man är en bandagsåkare i långsam eller medel grupp finns ingen större anledning att fokusera på detta. Om man inte har farten för att vara i snabb grupp och inte kan åka repeterbara och hyfsat snabba varvtider, då har man inte heller den bromskontroll, gaskontroll eller konstanta belastning av däcken som krävs för att en analys av däckslitaget ska bli riktig. Detta säger jag inte för att jag är oartig eller för att jag är slö och inte orkar engagera mig. Detta är fakta. Om du är i långsam grupp eller medel grupp - fokusera på körteknik. Det finns många alldeles utmärkta skolor för detta, även i Sverige.

Mitt andra råd skulle vara att fokusera mer på prestanda och mindre på däckslitage. Återigen, jag skulle hellre vinna racet med däck som är färdiga för soptippen än att komma fyra med däck som ser nya ut. Enligt min erfarenhet så går det att ställa in en motorcykel för ökad prestanda på bekostnad av däckslitaget. Det finns absolut ingen regel om att prestanda och däckslitage måste gå hand i hand.

Mitt tredje råd skulle vara att de allra flesta däckslitage jag sett - framförallt när det gäller bakdäck - beror på förarens gaskontroll och inte på de chassi- eller fjädringsinställningar han gjort. Detta går att se på flera sätt. Dels som att en snabb förare med hårt påslag förmodligen kan förbättra sitt däckslitage genom att jobba med sin gaskontroll. Dels som att detta - återigen - inte behöver vara något negativt. Om föraren med det hårda påslaget och konstiga däckslitaget åker fortast, då är det ju ingen som kan säga att han gör fel...? Den mest intressanta frågeställningen är väl om föraren med det hårda påslaget skulle åka ännu fortare om han jobbar lite med sin gaskontroll...?

Mitt fjärde råd skulle vara att följa tillverkarens rekommendationer kring däcktryck och däckvärmartemperatur, eller att i alla fall ha dessa nummer som utgångsvärden för eget laborerande. Undvik däckmärken och försäljare som inte har denna information.

Mitt femte råd skulle vara att leta efter fel i motorcykelns geometri före man leter efter fel i motorcykelns dämpning. Enligt min erfarenhet är det betydligt mer vanligt att man kör sönder sina däck på grund av geometrifel jämfört med dämpningsfel. För mycket vikt eller för lite vikt på det ena hjulet, vilket som. Båda är ungefär lika vanliga och kan i många fall ge liknande symptom. Man måste däremot ha ganska grovt feljusterad dämpning för att detta ensamt skall orsaka ett konstigt däckslitage.

Mitt sjätte råd gäller slutligen dämpningen. Det fåtal fall där ett konstigt däckslitage orsakats av dämpning beror allt som oftast på att man har för mycket returdämpning och vanligtvis att man har kommit dit genom att ställa in sin returdämpning utifrån att torrgunga på hojen. Detta genererar så gott som alltid för mycket dämpning för normal körning, vilket kan leda till tveksamt grepp såväl som konstigt däckslitage. Dämpning skall därför ställas in utifrån körupplevelsen. Inte utifrån hur en motorcykel rör sig då den torrgungas.

Jag har kört Roadracing i 13 år nu, och de senaste åren med A/Elit-licens. Under dessa år är fjädring (med av detta följande däckslitage) det i särklass största och därmed viktigaste samtalsämnet i racingdepån! Absolut!

Genom åren har jag STÄNDIGT försökt optimera prestation, och faktiskt lyckats; jag har skalat av tiondelar och sekunder varje år, och kör nu faktiskt fort! Och fortfarande är däckslitage ett MYSTERIUM, något mycket konstigt som jag ännu inte fått kläm på, trots 13 år i branchen. Dock har jag fått vissa ideer, sett vissa mönster, trott mig börja förstå vissa saker…

Och så kommer då Alatalo och skriver ovanstående!!!!! Och plötsligt får jag kungsord på att mina lösa funderingar i mångt och mycket är korrekta! Att hojens geometri är superviktigt! Att det är svårt att generalisera vissa saker, därför att olika förare kör på olika sätt. Mycket intresant och TACK Alatalo!!!! Fler borde se och läsa din uppställning!

Det enda som lite förvånar mig är din rangordnng på vissa saker. Ditt andra råd, om att ibland försaka slitage för varvtider, skulle jag kanske satt som sexa istället för som tvåa. Jag tänker att det är få här på SH som kör så fort att de behöver tänka i dom banorna, att det för de flesta BORDE gå att få hyggligt slitage utan att försaka varvtid
Vidare skulle jag satt ditt råd om däcktryck som tvåa; följ rekommendationen, PUNGT!

Men det kanske är så att du gav sex finfina råd, utan någon inbördes rangordning… JAG tar till mig detta, jag läser vad du skrev här innan, om fjäder på snabba, bankade banor, och ska fundera kring detta för Falkenbergsbanan, som utsätter högersidan av däcket för HÅRD påfrestning, och ska testa att gå upp i fjäder även där….

Ä en gång, tack för tips och kloka råd!:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kollade denna länken som Peter1980 postade ovan och har en liten fråga, är det ett korrekt konstaterande i länken om returen?

http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide

Har en liten "klack" i mönstret fram.
Nersliten i bakkant och enligt länken indikerar detta för mycket retur om jag fattat rätt.

Detta skulle ju förklara lite problem jag upplevt isf. får in hojen vettigt men får problem, särskilt tydligt i snabbare böjar vid påslag, då får jag vänta och "vrida runt" hojen om jag inte ska driva ut.

Eftersom jag ställt comp./retur standard när säsongen började och blivit instruerad att låta den vara där så har jag bråkat med höjderna istället men inte fått den bra, antingen kommer jag in bra eller så går det att gasa från apex men går långsamt dit.
Har inte fått den dit jag vill, jag vill till apex och där vill jag "fånga" den med gasen precis innan den satt sig helt och låta fästet bestämma påslaget och inte att jag först måste se var jag hamnar.

Funkade i höstas men efter det så har jag gett mig på att köra med ett steg mjukare fjäder för att kunna få lite mer livslängd i däcken, var väldigt känslig i höstas för slitage och förlorade mycket tid när däcken inte var nya längre, har inte råd att byta så ofta jag behövde som hojen var förra året.....

Kör med ttx bak och kolvkit i orginalcartridgen fram så det är ju inte helt säkert att "standard" fram lirar helt med bak, förra året 2x95 fram, nu 2x90 fram och 90 bak, använde mycket hydraulik bak förra året tillsammans med rejält med förspänning för att få höjderna att funka och slitaget var det inga problem med utan bara fästet bak.
Nu har jag inga problem med fästet i samma tempo så bättre är det ju men det går ju inte att köra fortare heller.........

Så nu kommer ju frågan om man ska släppa returen eller gå upp i fjäder om påståendet är korrekt i länken, inte hinner jag testa innan bikeweek heller, är det returen eller är fjädern för klen........

Idéer och råd?
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
From 2011 inträde det en ny lag som ngr ämnen som binder gummit har tagits bort
Och det har gjort att däcken är känsligare för temperaturer
Och framför allt fungerade fjädring.
olja i gaffeln bör man byta ngr ggr om året och stötdämpare Minst 1ggn.
det är hydralolja och den drar åt sig vatten.
Och funkar inte fjädringen så funkar inte däcken.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ok. Kan man tro att Pirellis mönstrade racedäck ska gå med samma tryck? Har din polare känningar i WSS också?

Rekommenderat varmtryck enligt en av Pirellis tekniker i WSB:

Supersport fram endast SC1 2.3 bar
Supersport bak endast SC1 1.7 bar
Superstock fram både SC1 och SC2 2.4-2.6 bar
Superstock bak endast SC2 1.7 bar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu dräller det in information från Pirelli och denna gång gäller det förfarandet på banan. Efter däckvärmare men före körning ska man tydligen sikta på följande tryck:

SC1 fram 2.2 bar
SC2 fram 2.3 bar
SC1 bak 1.5-1.6 bar
SC2 bak 1.5-1.6 bar

Sedan gäller följande varmtryck under / strax efter körning (om man inte har precis dessa tryck så bör de justeras till dessa tryck om samma däck skall användas direkt efteråt).

Rekommenderat varmtryck enligt en av Pirellis tekniker i WSB:

Supersport fram endast SC1 2.3 bar
Supersport bak endast SC1 1.7 bar
Superstock fram både SC1 och SC2 2.4-2.6 bar
Superstock bak endast SC2 1.7 bar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top