Oves Motor i konkurs?

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
för ett antal år sen så var servicen på Oves helt katastrofal och man blev nästintill idiotförklarad när man ville köpa nåt, nuförtiden har servicen varit kanon.

Claesons har gått åt andra hållet, nån enstaka person är bra och dom andra borde jobba på ett krematorium eller nåt istället där man inte träffar folk och priserna på claessons är helt uppåt väggarna.
Kommer ihåg en gång när jag ville ha dynojetnålar installerade i några fuggar eftersom dom är ett dynojetcenter, fick bara hånskratt o rynkade ögonbryn tillbaka och ett svar att dom inte vill göra sånt.
Om några år när kromslädar inte säljer så bra så står nog claessons med på ätterstupan redo att hoppa.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
för ett antal år sen så var servicen på Oves helt katastrofal och man blev nästintill idiotförklarad när man ville köpa nåt, nuförtiden har servicen varit kanon.

Claesons har gått åt andra hållet, nån enstaka person är bra och dom andra borde jobba på ett krematorium eller nåt istället där man inte träffar folk och priserna på claessons är helt uppåt väggarna.
Kommer ihåg en gång när jag ville ha dynojetnålar installerade i några fuggar eftersom dom är ett dynojetcenter, fick bara hånskratt o rynkade ögonbryn tillbaka och ett svar att dom inte vill göra sånt.
Om några år när kromslädar inte säljer så bra så står nog claessons med på ätterstupan redo att hoppa.

Håller med, Claessons är stöddiga och borde ändra attityd om de ska vara kvar i branschen. Framgång kan snabbt vända.....
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
för ett antal år sen så var servicen på Oves helt katastrofal och man blev nästintill idiotförklarad när man ville köpa nåt, nuförtiden har servicen varit kanon.

Claesons har gått åt andra hållet, nån enstaka person är bra och dom andra borde jobba på ett krematorium eller nåt istället där man inte träffar folk och priserna på claessons är helt uppåt väggarna.
Kommer ihåg en gång när jag ville ha dynojetnålar installerade i några fuggar eftersom dom är ett dynojetcenter, fick bara hånskratt o rynkade ögonbryn tillbaka och ett svar att dom inte vill göra sånt.
Om några år när kromslädar inte säljer så bra så står nog claessons med på ätterstupan redo att hoppa.

Nu är det väl så att det du kallar kromslädar redan är ett rätt dött segment? det är väl nakna gathojar och "äventyrshojar" som är den stora grejen just nu.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
konkurs betyder idag bara att man gör sig av med skulderna och öppnar upp igen inom kort med ny person, oftast nån som står nära företaget..

Så jag tror det kommer finnas kvar några år till.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Inte konstigt att de går i konkurs med så litet utbud och löjligt höga begagnatpriser.

Vad gäller Claessons så tycker jag att de är lite slöa. När man frågar om att få provköra en hoj som de har inne blir man hänvisad till en testdag 1,5 mån framåt. Väl på testdagen finns hojen inte...

Nån gång var det en mekaniker som gick förbi så nära mig så att det kändes skämmigt att inte säga hej. Jag fick dock inget hej tillbaka. Bara en sån sak tycker jag sänker helhetsintrycket en del.
I övrigt är det en trevlig butik med mycket prylar :)
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
konkurs betyder idag bara att man gör sig av med skulderna och öppnar upp igen inom kort med ny person, oftast nån som står nära företaget..

Så jag tror det kommer finnas kvar några år till.

Så enkelt är det inte, är det uppenbart att man gjort som du säger så blir man lagd med näringsförbud på stuts!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
:) Inte.... jag.. skulle vilja vara MC-handlare dessa tider. Så jävla hårt, så jävla pressat, så jävla mycket krav! Stenhård konkurens och inga trofasta kunder, å inga nya motorcyklister heller, körkortsutbildning och även här försäkringsbekymmer på det ekonomiska planet....! Dyra försäljningslokaler, dyra företagsförsäkringar, höga löner, massor med datorer och dyra program, tele/mobilabonnemang, leasingkostnader osv, i en stad, i Sverige!... Så skriker och lipar och gapar dem på dig, du e dyr, de e dålig service... fick jag inte provköra hojen,... nya hojen. vadå bara någon kilometer jag vill prova minst 10 mil... vadå inte packningen hemma..... ni är ju återförsäljare? osv....... Näe handla ifrån något butikslada i annat land de e grejen.....

Billigt, snabbt, suveränt. Så jävla bra! :) :) :) glad å lycklig modernt inköp, pilla på knapparna tangentbordet på Internet efter att jag varit och kollat i butik/på mässa hemmavid..... ;-) Klicka köp och återgå till mera surfande och vänta någon dag......... fy fan va bra.:va Sälja begagnad hoj i butik.... helt nästan omöjligt. Blocketbutiken fyller på med 100-tals hojar varje dygn.

Näe jag förstår att det är grymt svårt vara mchandlare, bra och dåliga försäljare finns i alla branscher. Hur värna ta hand om mchandlarproblematiken vet jag inte. Men de blir bara färre och färre.... kanske bra? Konkursa några till. Inte vet jag!

Som de säger På Spåret! Vart är vi på väg?

Till alla som inte fått den service ni tänkt er...... innan ni spyr galla, sansa er. Ta en novalucol. Tänkt till! Mc-handlarna brottas med många senarion............... jag tror jag förstår en del utav dilemmat!

Toyman, grinig gubbe. Som har svårt att fatta vad som händer....... satt på flygplatsen på Mallorca på väg hem för några dagar sedan, 6 personer vid bordet jämte, alla såg ut att vara vänner, men de pratade inte mycket med varandra utan upptäckte saker någon annanstans i mobilen. Så det var visst grönare på grannens gräsmatta som de säger. De är väl så med mchandlarna någon annanstans....... de är bättre de med.

Jättelandet Sverige, ungefär lika många invånare som London. Hur svårt kan det va.... driva MC-BUTIK. Var billigast, ha öppet jämmt, le och skratta, ha allt hemma om inte idag så imorgon..... osv. Vi fixar allt-butiken.... helst igår.

Nu fick jag knackat på tangentbordet, undrar om någon förstår. Goggle translate till Engelska om inte? Toyman
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
:) Inte.... jag.. skulle vilja vara MC-handlare dessa tider. Så jävla hårt, så jävla pressat, så jävla mycket krav! Stenhård konkurens och inga trofasta kunder, å inga nya motorcyklister heller, körkortsutbildning och även här försäkringsbekymmer på det ekonomiska planet....! Dyra försäljningslokaler, dyra företagsförsäkringar, höga löner, massor med datorer och dyra program, tele/mobilabonnemang, leasingkostnader osv, i en stad, i Sverige!... Så skriker och lipar och gapar dem på dig, du e dyr, de e dålig service... fick jag inte provköra hojen,... nya hojen. vadå bara någon kilometer jag vill prova minst 10 mil... vadå inte packningen hemma..... ni är ju återförsäljare? osv....... Näe handla ifrån något butikslada i annat land de e grejen.....

Billigt, snabbt, suveränt. Så jävla bra! :) :) :) glad å lycklig modernt inköp, pilla på knapparna tangentbordet på Internet efter att jag varit och kollat i butik/på mässa hemmavid..... ;-) Klicka köp och återgå till mera surfande och vänta någon dag......... fy fan va bra.:va Sälja begagnad hoj i butik.... helt nästan omöjligt. Blocketbutiken fyller på med 100-tals hojar varje dygn.

Näe jag förstår att det är grymt svårt vara mchandlare, bra och dåliga försäljare finns i alla branscher. Hur värna ta hand om mchandlarproblematiken vet jag inte. Men de blir bara färre och färre.... kanske bra? Konkursa några till. Inte vet jag!

Som de säger På Spåret! Vart är vi på väg?

Till alla som inte fått den service ni tänkt er...... innan ni spyr galla, sansa er. Ta en novalucol. Tänkt till! Mc-handlarna brottas med många senarion............... jag tror jag förstår en del utav dilemmat!

Toyman, grinig gubbe. Som har svårt att fatta vad som händer....... satt på flygplatsen på Mallorca på väg hem för några dagar sedan, 6 personer vid bordet jämte, alla såg ut att vara vänner, men de pratade inte mycket med varandra utan upptäckte saker någon annanstans i mobilen. Så det var visst grönare på grannens gräsmatta som de säger. De är väl så med mchandlarna någon annanstans....... de är bättre de med.

Jättelandet Sverige, ungefär lika många invånare som London. Hur svårt kan det va.... driva MC-BUTIK. Var billigast, ha öppet jämmt, le och skratta, ha allt hemma om inte idag så imorgon..... osv. Vi fixar allt-butiken.... helst igår.

Nu fick jag knackat på tangentbordet, undrar om någon förstår. Goggle translate till Engelska om inte? Toyman

Men frågan återstår ju fortfarande ... VARFÖR GÅR DET INTE ATT DRIVA MC HANDEL IDAG när det har fungerat under tidigare årtionden där jag i min tidigare barndom även minns två cykel och mopedhandlare som trivdes utmärkt i min lilla hemstad.Finns ju ingen drivkraft idag om allt inte ständigt ger 100% vinst 24 timmar om dygnet.

Är det dagens teknik som Internet med bla Ebay som med sina garagepriser pressat undan all form av service hos en lokal mc affär eller är det denna teknik som nu gett dessa mc handlare en knäpp på näsan med sin priser.

För egen del är det fortfarande horribelt med en reparationskostnad per timme för kanske 1200:- vilket ju under en enda dags skruvande på denna hoj ger ett totalpris av 9600:- ... !!??.Och då är inte ens delar inräknat.Nääää, något måste uppenbart vara V-Ä-L-D-I-G-T F-E-L.Men vad och hur gör man en förändring !?.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad är mc handeln?? Är det försäljning av fordon? Är det tillbehörs och klädbutik?

Det kanske bara är försäljning av fordon. Servicen kan skötas av en mekonomen verkstad som handlaren har avtal med. Kläderna kan säljas av xxl eller intersport precis som skidutrustning. Naturligtvis marknadsför firman bara frekvent sålda kläder, specialprodukterna passar perfekt inom näthandeln.
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Visst är det tråkigt med konkurser och stängningar. Oves har ju funnits med ett antal år. Men:

Varför skulle det enbart drabba andra företag än MC-branschen i dessa tider? MC-branschen är ju inte unika på något vis. I princip samtliga företag/butiker har svårt i dagsläget, bara att gilla läget.

Det har ju drabbat Oves en gång innan, men blivit räddade. Frågan är ju hur många som egentligen reagerade när SAAB gick i stöpet efter åtskilliga miljarder och år (Ca 20 år) av förluster? Affärsvärlden ÄR tuff i dagens samhälle. Trimmar man inte verksamheten, går det mindre bra.

Frågan är även hur det går med Claessons som ju ligger några mil bort? Än hänger dessa med. Vad har de gjort för att fortsätta? Och vad har de andra MC-butikerna gjort?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Visst är det tråkigt med konkurser och stängningar. Oves har ju funnits med ett antal år. Men:

Varför skulle det enbart drabba andra företag än MC-branschen i dessa tider? MC-branschen är ju inte unika på något vis. I princip samtliga företag/butiker har svårt i dagsläget, bara att gilla läget.

Det har ju drabbat Oves en gång innan, men blivit räddade. Frågan är ju hur många som egentligen reagerade när SAAB gick i stöpet efter åtskilliga miljarder och år (Ca 20 år) av förluster? Affärsvärlden ÄR tuff i dagens samhälle. Trimmar man inte verksamheten, går det mindre bra.

Frågan är även hur det går med Claessons som ju ligger några mil bort? Än hänger dessa med. Vad har de gjort för att fortsätta? Och vad har de andra MC-butikerna gjort?

Mc- och båtförsäljning har lidit svårt senaste 5-6 åren. Det är dyra hobbyn som anses som lyx. Bil, mat, kläder osv är något som är nödvändigt för merparten av befolkningen. För mig är mc lika självklart i min tillvaro som syre. Alla har vi olika prioriteringar men främst är det väl att återväxten är så där och medelåldern väldigt hög.

Det är nog svårt att jämföra mc/båt med så många andra branscher.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
:) Inte.... jag.. skulle vilja vara MC-handlare dessa tider. Så jävla hårt, så jävla pressat, så jävla mycket krav! Stenhård konkurens och inga trofasta kunder, å inga nya motorcyklister heller, körkortsutbildning och även här försäkringsbekymmer på det ekonomiska planet....! Dyra försäljningslokaler, dyra företagsförsäkringar, höga löner, massor med datorer och dyra program, tele/mobilabonnemang, leasingkostnader osv, i en stad, i Sverige!... Så skriker och lipar och gapar dem på dig, du e dyr, de e dålig service... fick jag inte provköra hojen,... nya hojen. vadå bara någon kilometer jag vill prova minst 10 mil... vadå inte packningen hemma..... ni är ju återförsäljare? osv....... Näe handla ifrån något butikslada i annat land de e grejen.....

Billigt, snabbt, suveränt. Så jävla bra! :) :) :) glad å lycklig modernt inköp, pilla på knapparna tangentbordet på Internet efter att jag varit och kollat i butik/på mässa hemmavid..... ;-) Klicka köp och återgå till mera surfande och vänta någon dag......... fy fan va bra.:va Sälja begagnad hoj i butik.... helt nästan omöjligt. Blocketbutiken fyller på med 100-tals hojar varje dygn.

Näe jag förstår att det är grymt svårt vara mchandlare, bra och dåliga försäljare finns i alla branscher. Hur värna ta hand om mchandlarproblematiken vet jag inte. Men de blir bara färre och färre.... kanske bra? Konkursa några till. Inte vet jag!

Som de säger På Spåret! Vart är vi på väg?

Till alla som inte fått den service ni tänkt er...... innan ni spyr galla, sansa er. Ta en novalucol. Tänkt till! Mc-handlarna brottas med många senarion............... jag tror jag förstår en del utav dilemmat!

Toyman, grinig gubbe. Som har svårt att fatta vad som händer....... satt på flygplatsen på Mallorca på väg hem för några dagar sedan, 6 personer vid bordet jämte, alla såg ut att vara vänner, men de pratade inte mycket med varandra utan upptäckte saker någon annanstans i mobilen. Så det var visst grönare på grannens gräsmatta som de säger. De är väl så med mchandlarna någon annanstans....... de är bättre de med.

Jättelandet Sverige, ungefär lika många invånare som London. Hur svårt kan det va.... driva MC-BUTIK. Var billigast, ha öppet jämmt, le och skratta, ha allt hemma om inte idag så imorgon..... osv. Vi fixar allt-butiken.... helst igår.

Nu fick jag knackat på tangentbordet, undrar om någon förstår. Goggle translate till Engelska om inte? Toyman

Varför går det att bedriva mchandel i andra länder och inte Sverige? Jo för att de svenska handlarna alltid tagit ut svinpriser för allt! Det är fakta och det borde du veta som låter som om du uppenbarligen är i branschen och vill få det att låta som om det är synd om handlarna. Ta bara vår lokala mchandlare, gnäller att det går så dåligt men det går utmärkt att köra i senaste Porschen och ha köpt största villan.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vill bara påpeka att toyman är pensionerad leksakshandlare och inte i mc branchen vad jag vet mer än att ha europas störtsta privata superbike samling "tror jag det är" Men jag tycker han har rätt vet att många mc-handlare har en attityd som gör att man inte vill köpa så mycket som en skruv av dom och det går inte i en marknad som den här...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Varför går det att bedriva mchandel i andra länder och inte Sverige? Jo för att de svenska handlarna alltid tagit ut svinpriser för allt! Det är fakta och det borde du veta som låter som om du uppenbarligen är i branschen och vill få det att låta som om det är synd om handlarna. Ta bara vår lokala mchandlare, gnäller att det går så dåligt men det går utmärkt att köra i senaste Porschen och ha köpt största villan.

Lite väl mycket jantelag här nu. Folk som driver företag är ofta entrepenörer och inte sällan som de har flera företag. Det är få som driver företag bara för att det är kul, då hade man lika gärna kunnat vara anställd på en mc-firma.

PS. Vad vet du om vad som går och inte går i andra länder? Har du något belägg för det uttalandet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
VARFÖR GÅR DET INTE ATT DRIVA MC HANDEL IDAG när det har fungerat under tidigare årtionden

Några av skillnaderna nu jämfört med tjugo-trettio år sedan, utan inbördes ordning:

# Lägre vinstmarginal på varje såld motorcykel såväl som på kläder, tillbehör och reservdelar (= någon annan än butiken tar en större del av kakan...).
# Högre kvadratmeterhyra och högre driftskostnader för lokaler i förhållande till ovanstående vinstmarginal.
# Högre personalkostnader i förhållande till ovanstående vinstmarginal.
# Minskat kundunderlag på så gott som alla ställen utom Stockholm, Göteborg och Malmö (där de små butikerna istället slås ut för att de inte kan konkurrera prismässigt med stora varuhus och deras gigantiska inköpsvolymer).
# Den del av kundunderlaget som redan är motorcyklister blir färre för varje år.
# Den del av kundunderlaget som skulle kunna tänka sig att bli motorcyklister är nära noll (någon enstaka promille av alla sexton-artonåringar tar mc-kort, jämfört med flera procent för trettio år sedan).
# För trettio år sedan fanns ingen konkurrens av iPhone, iPad, bloggar, twitter, World Of Warcraft och annan skit som snorungarna är intresserade av.
# För trettio år sedan fanns ingen konkurrens av internet, ebay, FC Moto, med mera som vanliga motorcyklister är intresserade av.

Och sedan den viktigaste och mest konspirativa punkten:

# Myndigheternas dolda men likväl tydliga agenda för att "fasa ut" motorcykeln ur det svenska samhället. Nollvisioner. Konstiga och hårda körkortskrav. Tydliga uttalanden om att motorcyklar inte tillhör framtiden. Införanden av märkliga omkostnader. Miljömål. Påverkan på försäkringsbolagen för att dra upp sina priser. Minskat antal mc-parkeringar. Mitträcken. Experiment med hal asfalt. Snabelbilen. You name it - they have got it...Allt skapat av en hemlig sekt politiker under ledning av Claes Tingvall himself. Varje fredag den trettonde träffas de i största hemlighet - iförda svarta capes i en mörk källarlokal där man endast kommer in om man kan det hemliga tecknet (*) - för att konspirera och för att medelst övervarvning offra en sporthoj till de sälla jaktmarkerna...

(*) = skrämmande likt "knytnävshälsningen" som de flesta sporthojsåkare känner till.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Varför går det att bedriva mchandel i andra länder och inte Sverige? Jo för att de svenska handlarna alltid tagit ut svinpriser för allt! Det är fakta och det borde du veta som låter som om du uppenbarligen är i branschen och vill få det att låta som om det är synd om handlarna. Ta bara vår lokala mchandlare, gnäller att det går så dåligt men det går utmärkt att köra i senaste Porschen och ha köpt största villan.
Vilka länder pratar vi om ?

Är det stora tätbefolkade länder i mellan o syd europa, då är det betydligt lättare när säsongen är dubbelt så lång samt att vissa storstadsområden ensamma har ''sveriges befolkning''. Sedan är motorsport betydligt större i dom länderna.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
# Den del av kundunderlaget som redan är motorcyklister blir färre för varje år.
# Den del av kundunderlaget som skulle kunna tänka sig att bli motorcyklister är nära noll (någon enstaka promille av alla sexton-artonåringar tar mc-kort, jämfört med flera procent för trettio år sedan).

Dessa två punkter - sammantaget 'demografin' studeras noggrant av bankerna som ser att det inte är någon ide att låna ut pengar till ens gamla, etablerade kunder. Det finns ingen 'svacka' att brygga över i deras ögon, det är bara downhill from here.
För att någorlunda kunna klara dig som MC-handlare idag så måste du vara inarbetad men utan dödkött, etablerad men hungrig, ha rätt varumärken i ryggen, ha rätt läge på butiken - till en låg kostnad, vara egenfinansierad och kunna växa utan att det kostar, vara innovativ - men utan att det stör den ytterst konservativa kundkretsen, vara mångsidig för att brygga över branschens svängningar, men inte så man tappar skärpa på MC-sidan.
...och absolut inte dyrare än det billigaste man hitta på nätet.



Någon av alla er som klagar på branschen som är sugna att starta upp för att visa hur en slipsten skall dras?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top