Autozug läggs ned

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Tåg är ett 200 år gammalt trafiksystem som fungerar allt sämre, varför bli ledsen över en nedläggning?
Men det jag blir mest förvånad är över är alla hojåkare som diskuterar hur man slipper att åka hoj!!!
Min RSV4 har varit i Assen 2 gånger och vid Sachsenring en gång och mer skall det bli!
Gröna helvetet och Mugello (MotoGP) skall hinnas med inom några år.
"Nog finns det mål och mening i vår färd -men det är vägen, som är mödan värd."
Som de säger i MB reklamen!

Det är individuellt hur man vill göra vissa vill köra hela vägen och andra vill minska transportsträckorna och kanske bara köra Alperna eller Ringen tex.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tåg är ett 200 år gammalt trafiksystem som fungerar allt sämre, varför bli ledsen över en nedläggning?
Men det jag blir mest förvånad är över är alla hojåkare som diskuterar hur man slipper att åka hoj!!!
Min RSV4 har varit i Assen 2 gånger och vid Sachsenring en gång och mer skall det bli!
Gröna helvetet och Mugello (MotoGP) skall hinnas med inom några år.
"Nog finns det mål och mening i vår färd -men det är vägen, som är mödan värd."
Som de säger i MB reklamen!

Jag har kört gixxern hemifrån, till ringen och tillbaka...sporthojar på 140+ mil motorväg suger så hårt, att en del av min själ dog på vägen. Svänger inte vägen kan det nästan vara.

Senast stod hojen i ett täckt släp på väg ned (och hem), det är där nere den skall användas. ;)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det är bara om man kör sakta som Autobahn känns rak!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Citat;"Det är individuellt hur man vill göra vissa vill köra hela vägen och andra vill minska transportsträckorna och kanske bara köra Alperna eller Ringen tex."

Såklart är det så! Men jag vill slå ett slag för att "våga "toura" på sporthoj"!
Nästan inga svenskar som gör det, men satan vad Danskar och Tyskar man kan rejsa med mot Assen!
Våga Åka!
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Nürburgring eller Assen är det väl inga problem att köra till. (Autozug går väl inte heller i närheten av dessa orter?) Skall man däremot en 100-200mil till neråt europa är det helt klart värt att ta tåget.
Själv har jag tagit tåget till Italien och Spanien, fördelen som jag ser det är att jag kommit fram med utvilad kropp och knopp och hunnit med kvalitetskörning på småvägar på relativt kort tid. -En 10-dagars tur i södra europa hade kanske blivit 14-15 dagar om jag varit tvungen att köra ner och upp genom hela europa.
Fast visst ligger det lite i det man säger på touringforumet, man slipper sitta och räkna och fundera på om det lönar sig eller ej eller vilken avgångstid som passar bäst etc.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vore grymt bra med lastbil som plockar upp där man bor och dumpar av en del i i södra Tyskland och resten i Spanien så man kan ta flyget dit och tvärt om på hemresan.

Tror många här gärna skulle köra långhelger i mars/april om man fick hojen transporterad till Frankrike eller Spanien på ett smidigt säkert sätt så det är inte bara i juli det här skulle funka.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Citat;"Det är individuellt hur man vill göra vissa vill köra hela vägen och andra vill minska transportsträckorna och kanske bara köra Alperna eller Ringen tex."

Såklart är det så! Men jag vill slå ett slag för att "våga "toura" på sporthoj"!
Nästan inga svenskar som gör det, men satan vad Danskar och Tyskar man kan rejsa med mot Assen!
Våga Åka!

...stanna var 20e mil, ofta kortare då det sällan tajmar med mackarna, köa till pumpen, av med kruka/tankväska, du kan inte pynta vid pumpen, köa inne vid kassan...allt i skinnställ i 30+.

Jsg hade ett gäng lastbilar med mig från köpenhamn till Bonn när jsg körde ned hojen förra sommaren - trots att jag marschade i 150....det fick mig att traila ned förra veckan.

Som sagt - det är där nere hojkörningen blir intressant, dit är bara tråkigast möjliga transport.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Naturligtvis är förutsättningarna olika beroende på hojsort.
Med touringhoj kör jag 15mil tar en kort paus och tankar sedan vid 30mil.
Kör sällan fortare än 130.
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Sunkar skit,,,,,ligga å mala mil på hojen helt i onödan,,,,,tradare lär nog ta ännu längre tid eller å andra sidan lite roligt,,,, man kanske inte ska döma ut i iden direkt,,,,,dock som sagt dessa mil ner och hem slipper jag gärna.........
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Citat;"Det är individuellt hur man vill göra vissa vill köra hela vägen och andra vill minska transportsträckorna och kanske bara köra Alperna eller Ringen tex."

Såklart är det så! Men jag vill slå ett slag för att "våga "toura" på sporthoj"!
Nästan inga svenskar som gör det, men satan vad Danskar och Tyskar man kan rejsa med mot Assen!
Våga Åka!

Håller helt med, vi ser nästan aldrig några andra som tourar med sporthoj heller. I år har en polare bestämt att det går nog bra med en hypermotard också B-) tourar själv med den eminenta kontinentkryssaren ducati 851 och min fru på sin 748, inga problem alls, bara att ta mindre vägar och låta det bli en del av upplevelsen. Man behöver inte så mycket prylar om man ska på HOJsemester...

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...stanna var 20e mil, ofta kortare då det sällan tajmar med mackarna, köa till pumpen, av med kruka/tankväska, du kan inte pynta vid pumpen, köa inne vid kassan...allt i skinnställ i 30+.

Visst, så kan man se på det... Eller så här:

"I backspegeln ser jag en bil närma sig snabbt. BMW:n passerar i närmare 200km/h, jag hakar på! När föraren upptäcker förföljaren ökar farten 210-220-230, det här blir kul!
Långsammare trafik hindrar vår framfart och vi bromsar hårt. Sådär, nu är vägen fri. Jag klickar ned ett par steg, tar ett ordentligt tag om rullen samtidigt som jag kryper ihop bakom kåpan.

I ett par mil följs vi åt och bara ibland blir vi avbrutna av störande trafik. I den här farten räcker det att försiktigt sticka ut en armbåge, eller ett knä för att ändra kurs. Vi rasar över de mjuka kullarna, uppför, nedför, höger, vänster. Allt känns bara så perfekt, det här är riktig semesterlycka!
Tråkigt nog blinkar BMW:n och svänger av, och jag återgår till min tidigare touringlunk runt 170km/h."


Och glöm inte att söndagar är lastbilar förbjudna på A-bahn, vilket i praktiken skapar ett körfält till...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Visst, så kan man se på det... Eller så här:

"I backspegeln ser jag en bil närma sig snabbt. BMW:n passerar i närmare 200km/h, jag hakar på! När föraren upptäcker förföljaren ökar farten 210-220-230, det här blir kul!
Långsammare trafik hindrar vår framfart och vi bromsar hårt. Sådär, nu är vägen fri. Jag klickar ned ett par steg, tar ett ordentligt tag om rullen samtidigt som jag kryper ihop bakom kåpan.

I ett par mil följs vi åt och bara ibland blir vi avbrutna av störande trafik. I den här farten räcker det att försiktigt sticka ut en armbåge, eller ett knä för att ändra kurs. Vi rasar över de mjuka kullarna, uppför, nedför, höger, vänster. Allt känns bara så perfekt, det här är riktig semesterlycka!
Tråkigt nog blinkar BMW:n och svänger av, och jag återgår till min tidigare touringlunk runt 170km/h."


Och glöm inte att söndagar är lastbilar förbjudna på A-bahn, vilket i praktiken skapar ett körfält till...

Ja, för rakt fram är ju jEtekUl. :crash Not.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, för rakt fram är ju jEtekUl. :crash Not.

Åka tåg är också jEtekUl... Haha ja, alla har rätt till sin uppfattning.

Jag säger inte att Autobahn är något jag sätter bland det roligaste jag vet, men den är en del i ett paket jag längtat efter i fyrtinio veckor att få återse. Likväl tror jag inte att bli inföst i en tågkupé proppfull med ölkorvspruttande danskar är något du älskar, eller hur? Men du härdar ut enbart vid tanken på frisk alpluft, eller?
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Åkt tåget en gång och det fungerade smidigt, vi var 4 grabbar som bokade en kupé som vi hade själv. Jäkligt smidigt att landa i München kl 07 på morgonen och starta resan in i Österrike utvilade:tummenupp

Har man mer tid på sig så kan man ju köra landsvägar ner genom Tyskland men det är alperna jag vill åt, så fort som möjligt :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top