Bygge av ljusindikator/diod

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Jag ska byta ut min instrumentpanel på hojen (Kawasaki kz650 -81) mot den här

http://i.ebayimg.com/t/Universal-Motorcycle-Dual-Odometer-Speedometer-Speed-Gauge-LED-Signal-Back-Light-/00/s/NjAwWDYwMA==/z/fsAAAOxy-WxTFbEA/$_12.JPG

I den ny mätaren så saknar jag två lampor. 1 lampa som varnar för låg bränslenivå och 1 lampa som varnar för högt oljetryck samt att den indikerar när man bromsar.

Min plan är att använda två kromade hylsor eller två små kromade rörstumpar, på något sätt fästa en diod (med motstånd etc) i varje cylinderformade-bit för att därefter limma fast en cirkulär frostad plexiglasbit över öppningen uppåt på rörbiten/hylsan. Därefter tänkte jag på något sätt (kemisk metall/limm?) "docka" ihop dem två lysaarmaturerna
och fästa i styrkronan, se bild nedan.
Untitled.jpg

Helst av allt hade jag velat nyttja två stålrör för att kunna svetsa ihop dessa, vet dock inte hur snyggt det blir, kanske kan spraymåla dem svarta efter?

Någon som har tankar, tips, ideér eller färdig produkt som man kan köpa och lätt ersätta dem två indikatorerna som jag saknar.

Tack på förhand.
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    22 KB · Visningar: 84

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det finns ju snygga dioder med kromade kragar och liknande och skruvanslutning. Då behöver du bara en lite plåt som du borrar 2 hål i för lysdioderna. Finns ju 12V dioder också, så slipper du hålla på med motstånd.
 
Last edited:
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
Här är en bra firma för er som vill ha elektronik prylar.
Han har typ, allt, även byggsatser till div.
Var hos honom senast idag åt jobbet.
Frågade om han hade ide om att kontrolera laddlluft temp på min blivande turbohoj. Han plockade fram en enkel byggsats direkt, med lysdiod som tänds om temp blir för hög, kostade under hundringen :) :tummenupp
Kolla gärna denna sida http://www.bihab.se/perl/index.cgi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top