Första gången jag kör roadracing.

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Jag kör alltid i bara kallingarna och brukar alltid smörja in kroppen i vaselin innan jag ska ut, då får man av stället lättare när man kört färdigt :tummenupp
PLUS att du blir vattentät om det skulle börja regna... :banana
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ähhhhhhh......................vaknat nu och inser att jag missat "dubbla-skinnställstråden"

Humor:tummenupp
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Nu får du inte glömma att avlägga en racerapport när du kommer hem..

Exackt!!! Mr Andersson, RAPPORTERA!!!!!




Tjena och tack för alla tips! Här kommer min racerapport. (Blir en historia om hela dagen)

Började med att gå upp vid 5, käka lite och fixa matsäck. Kände mig extremt taggad redan här. Satte oss i bilen och var upp lite efter 07.30.
Vi åkte in och såg hur några hade börjat ställa upp tält och packa ur hojarna, medans några andra lasta in sina hojar i garage.
Käka en macka och kollade hur rutinerade alla såg ut, kände mig helt lost.
Iallafall så gick vi bort för att anmäla oss, anmälde oss och gick sedan och kolla lite tills de var dags för förarmöte. Lyssnade på det och pratade med instruktörerna!
Efter de så var de dags att hitta skyddsutrustning, inga problem att fixa skor, handskar och hjälm. Men när det sedan kom till ställ blev de lite svårare, hittade ett ställ som passade helt okej, när jag sedan försökte få på mig ett till då började de trilskas... Tight och riktigt svårt att få på sig. Löste dock genom att smörja de första stället med vaselin och sedan trycka på mig de andra. (Egentligen så hade jag "bara" ett skinställ med mjukisbyxor och underställ under.)
Sedan var de dags för körning, en aprilia RS 125 blev de, gatväxlad. Gav mig ut lite försiktigt första varvet, osäker och hade ingen aning om hur banan såg ut. Gick rätt bra, förutom att jag aldrig gasade tillräckligt för att få hojen in i effektkurvan... :smasha Körde några lugna var och körde sedan in i depån, såld direkt!
Fick några tips av instruktören, tog åt mig dessa och gav mig ut igen. Kom denna gången in i effektkurvan och det gick bättre, kom in och bokstavligen skakade av adrenalin. Under dagen som gick så vågade jag utmana mer och mer. Tillslut så kände jag mig riktigt nöjd med min prestation med tanke på att jag aldrig kört bana tidigare. Fick ett mycket skönt flyt genom hela banan, tyckte hojen kändes bekväm. Blev verkligen såld på det, tyckte personligen att jag körde bra för att som sagt aldrig kört bana, och med lånad utrustning. Gick t.om ner med tån 2ggr och knät 1 gång. (stolt :rock) Klota inte eller något så det är bara positivt.
Om jag ska nämna något negativt med dagen så är de två saker, jag fick soppatorsk 2 gånger och det kom tyvärr lite regn under morgontimmarna.

För övrigt så tyckte jag att de var en extremt trevlig dag trotts regnet. Det är ju riktigt coolt och se folket i min ålder (tonåring) som körde 600, imponerande! :Bugar
Vill passa på att tacka alla som medverkade denna dagen ifall ni läser detta, hoppas de blir igen. Den gången med egen utrustning och bättre körning.

Om någon som va där läser detta och förstår vem jag var så får ni gärna ge tips på min körning! Både negativt och positivt alla utvecklande kritik mottages gärna! Körde i grupp 1, svart ställ, silvrig hjälm och röd/vit hoj.

Tack så mycket återigen! Mvh.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu är du fast. Det är bara att du tar det röda pillret och säger hej då till det du trodde var ditt liv. Från och med nu kommer du att lägga mycket tid, energi och pengar på att köra hoj, framför allt på bana.

Hej och välkommen i gänget! :hej
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nu är du fast. Det är bara att du tar det röda pillret och säger hej då till det du trodde var ditt liv. Från och med nu kommer du att lägga mycket tid, energi och pengar på att köra hoj, framför allt på bana.

Hej och välkommen i gänget! :hej

"-This is your last chance. After this, there is no turning back. You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Remember, all I'm offering is the truth – nothing more."

The Matrix 1999
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
600 cc gänget kan ha börjat med cross eller minmoto vid 7 år och sedan gått över till junior vid 12 år. Så du kan ha träffat unga piloter med 10 år av mc-erfarenhet.. 600 cc på 120 hk är nog den bästa banhojen på svenska banor förutom Anderstorp där 1000 cc är rolig sin enorma motor på 200 hk

Förövtigt lmponerande kört av dig första gången på bana. Jag tror din moppeutbildning o vana bidrar starkt till nybörjarturen speciellt om den är växlad. Detta eftersom du inte behöver tänka på själva fordonet utan kan koncentrera dig på bankörningen.

Tänk på att den har runt 30 hk istället för 15 hk som på en gatlegal 125 a.
 
Last edited:

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Nu är du fast. Det är bara att du tar det röda pillret och säger hej då till det du trodde var ditt liv. Från och med nu kommer du att lägga mycket tid, energi och pengar på att köra hoj, framför allt på bana.

Hej och välkommen i gänget! :hej

Det känns lite så ja! Detta är ju absolut inget jag har någonting emot. Var något av de roligaste jag gjort i hela mitt liv.

600 cc gänget kan ha börjat med cross eller minmoto vid 7 år och sedan gått över till junior vid 12 år. Så du kan ha träffat unga piloter med 10 år av mc-erfarenhet.. 600 cc på 120 hk är nog den bästa banhojen på svenska banor förutom Anderstorp där 1000 cc är rolig sin enorma motor på 200 hk

Förövtigt lmponerande kört av dig första gången på bana. Jag tror din moppeutbildning o vana bidrar starkt till nybörjarturen speciellt om den är växlad. Detta eftersom du inte behöver tänka på själva fordonet utan kan koncentrera dig på bankörningen.

Tänk på att den har runt 30 hk istället för 15 hk som på en gatlegal 125 a.

Låter rimligt, det var en grabb som börja prata med mig. Runt 13-14 år, han fick sin första cross vid 4års ålder, och hade kört RR i 3 säsonger. Då förstår man hur mycket erfarenhet de har!

Var du där? Eller säger du bara vad du tycker utifrån min text? Tack i vilket fall!
Precis, tror faktiskt en stor del kom från moppe/cross osv. Växla kan jag, det är att hitta ett spår, få ett bra flyt, bromsa sent och hårt och våga lägga ner tillräckligt som är det svåra.

Oavsett hästar så var de riktigt kul! :yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej
Jag var inte där..
Men det räcker att läsa din berättelse så förstår jag.
Jag har sett hur det ser ut när inte dom erfarenheterna som du har inte finns.

Då blir piloten fullt upptagen med att köra runt i mopedfart med en gaskontroll som liknar pimpelfiske. Överlevnadsrektioner som tvärbromsning mitt i kurva och att fästa blicken på den ''farliga ''sandfållan istället för åt det håll du skall åka, leder garanterat till krasch.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
9. Drick och ha med stödkäk som t.ex. macka (med skinka och grejer, kolhydrater gör dig bara trött)

Å du, banåkning är det roligaste man kan göra med kläderna på:)

Jag vill inte knäppa dig på näsan, men varför skulle kolhydrater vara olämpligt?

Att köra bana en hel dag är ansträngande och kräver energi, musklerna förbränner kolhydrater. Därför måste man tanka i nya under dagen och håller med om att småäta är bra. Mackor kan vara lämpligt, eftersom bröd innehåller just - kolhydrater.


Till TS:
Har du väl börjat med banåkning kommer din ekonomi aldrig mer vara sig lik... :crash
 
Last edited:

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Som den amerikanske motor journalisten Peter Egan en gång sa
"Motorcycle Racing makes heroin addiction look like a vague wish for something salty"

Humoristiskt men det stämmer jäkligt väl :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bor fortfarande hemma och är inte myndig än, så min ekonomi lär vara sig lik i 3 hela månader till haha... :(


Aha, päronen betalar än så länge? Det är riktigt, sug ut dom bara! :D
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Raceprotokoll finns i inlägg #26.

Tjena!

Imorgon långfredag så ska jag för första gången pröva på roadracing.
Vad bör jag tänka på? Får låna allting från stället ja provar på. Men vad ska man ha under stället, några tips angående körning osv! Hur brukar ni lösa de med mat under dagen?
Alla tips mottaget gärna! :)

Mvh

Glöm inte att det blir jävligt kallt i skåpbilen på natten, så ordentligen med kläder om du ska slagga i skåpbilen.
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Redan kört och sov ej där! Så det var ingen risk, men ett användbart tips inför framtiden! Tackar för de :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top