Polisen fokuserar på MC i Påsk.

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Du har fel! Körkort ÄR en rättighet! Det andra orkar jag inte svara på.


Personligen ser jag inte alls saken på samma sätt.

Körkort är inte en rättighet och kan man inte följa reglerna riskerar man att förlora kortet. Jag ser det inte som straff utan snarare som att man bevisligen inte borde fått körkortet från första början.

Skulle man låta en person med vapenlicens behålla sina vapen även efter att denna person begått brott med vapen? Bara för att personen fått fängelse också?

Och till Vegetarian vill jag bara säga att ropa inte för högt, en lösning på problemet KAN bli att förbjuda de fordon som ideligen bryter mot reglerna. Eller begränsningar i effekt som gör att det blir betydligt svårare att bryta hastighetsbegränsningarna.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
För att lite lätt och smidigt cirkulera runt det här kan man ju också välja lite var man "vill" köra fort och inte. Ska man tvunget bränna loss på bakhjulet genom stan, så får man i mitt tyckte också skylla sig själv om polisen skjuter laser på en.

Det tar inte så jävla lång tid att ta sig ut till en lite mindre trafikerad och bebodd väg på landsbygden, oavsett vilken stad man bor i. Det är ju dessutom där det börjar bli lite roligt att köra. Risken att man blir tagen där är ungefär lika med noll, även om det är påsk med extra polisinsatser.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Personligen ser jag inte alls saken på samma sätt.

Körkort är inte en rättighet och kan man inte följa reglerna riskerar man att förlora kortet. Jag ser det inte som straff utan snarare som att man bevisligen inte borde fått körkortet från första början.

Skulle man låta en person med vapenlicens behålla sina vapen även efter att denna person begått brott med vapen? Bara för att personen fått fängelse också?

Och till Vegetarian vill jag bara säga att ropa inte för högt, en lösning på problemet KAN bli att förbjuda de fordon som ideligen bryter mot reglerna. Eller begränsningar i effekt som gör att det blir betydligt svårare att bryta hastighetsbegränsningarna.

Du missar poängen att om körkortsingripande sker skall detta tydligare vara ett straff och som absolut inte skall utdelas genom en separat process pga att man inte räknar det som ett straff och straffet skall individanpassas på samma sätt som de flesta andra straff. Vidare skall aldrig ett körkort dras in före en rättslig prövning eftersom man med dagens tillämpning faktiskt utdömmer straffet före en rättslig prövning då man föregriper resultatet av en sådan prövning och med antagandet att den misstänkte alltid blir dömd, ja.. nu börjar du förstå galoppen kanske det handlar om att man får ett straff effektuerat utan juridisk möjlighet att påverka dess verkan innan. mao även om du skulle vinna i en rättegång så har du redan straffats då körkortet dras in direkt. Rättsprocessen tar även så lång tid att innan den är klar så har ändå straffet körkortsindragning hunnit verka fullt ut. Likheten med att bli mordmisstänkt och först få sitta av hela straffet innan rättegången påbörjas blir påfallande lik men med skillnaden att då får du skadestånd mm medan Transportsyrelsen kommer undan helt och du har ingen möjlighet att få skadestånd (finns i alla fall inga kända fall). Lustigt nog har alla handläggare jag pratat med hos Transportstyrelsen välkomnat en förbättring av detta missförhållande då den anser att deras myndighetsutövning ofta blir väl så trubbig.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Personligen ser jag inte alls saken på samma sätt.

Körkort är inte en rättighet och kan man inte följa reglerna riskerar man att förlora kortet. Jag ser det inte som straff utan snarare som att man bevisligen inte borde fått körkortet från första början.

Skulle man låta en person med vapenlicens behålla sina vapen även efter att denna person begått brott med vapen? Bara för att personen fått fängelse också?

Och till Vegetarian vill jag bara säga att ropa inte för högt, en lösning på problemet KAN bli att förbjuda de fordon som ideligen bryter mot reglerna. Eller begränsningar i effekt som gör att det blir betydligt svårare att bryta hastighetsbegränsningarna.

Även om jag inte direkt delar Transportstyrelsens och Polisens syn på hur allvarligt en enskild fortkörning är så har du helt rätt.

Det finns regler som är bra o dåliga men de gäller oavsett så man kan knappast komma o gråta när man känner till dem.

Att de behöver ändras är en annan diskussion.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tycker det Svenska systemet är ganska oförlåtande när det gäller indragning av körkort.
Gillar bättre iden med pricksystem som bl,a Tyskland har.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Point_system_(driving)

Ju allvarligare förselse desto fler prickar dras, när prickarna är slut ryker körkortet.
Går man en frivillig säkerhetsutbildning kan man få tillbaks några prickar (1gång/5e år).
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Precis hemkommen från jobbet, me en bot på 2800 för 122km/h på 100-väg :huvet

Edit: De va dock me firmabilen...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Och i morse fick jag en känsla på väg upp för Liljeholmsbron, och valde mittenfilen som omväxling. Mycket riktigt så stod det en polis halvvägs ute på bron för att plocka folk i bussfilen. Där sparade man nog några spänn :)...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Mycket riktigt så stod det en polis halvvägs ute på bron för att plocka folk i bussfilen.
Wow, det ser man inte ofta. Brukar bara vara hastighetskontroller ibland varvat med blåskontroll.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bara att ta det lilla lugna i påskhelgen och veckan efter.
Sedan återgår allt till det normala bullfikandet på stationen:hihi
Förutom på E4 Linköping-Mjölby där man straffas hårt för 115 på 110väg:huvet
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Bara att ta det lilla lugna i påskhelgen och veckan efter.
Sedan återgår allt till det normala bullfikandet på stationen:hihi
Förutom på E4 Linköping-Mjölby där man straffas hårt för 115 på 110väg:huvet

Fick du böter för 115?

Och polisen undrar varför folk varnar andra för trafikkontroller.... :dummer
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag tycker det Svenska systemet är ganska oförlåtande när det gäller indragning av körkort.
Gillar bättre iden med pricksystem som bl,a Tyskland har.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Point_system_(driving)

Ju allvarligare förselse desto fler prickar dras, när prickarna är slut ryker körkortet.
Går man en frivillig säkerhetsutbildning kan man få tillbaks några prickar (1gång/5e år).

Helt annat (och bättre) tänk i Tyskland på vissa områden. Stenhårda i miljöer där fordon och fotgängare blandas tex bussar, stadsmiljö mm men mer liberala på landsväg/motorväg.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker det Svenska systemet är ganska oförlåtande när det gäller indragning av körkort.
Gillar bättre iden med pricksystem som bl,a Tyskland har.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Point_system_(driving)

Ju allvarligare förselse desto fler prickar dras, när prickarna är slut ryker körkortet.
Går man en frivillig säkerhetsutbildning kan man få tillbaks några prickar (1gång/5e år).

Även om det blivit fler 70-vägar som varit 100 så trivs jag mycket bättre med tyska regler. Anpassa farten efter omständigheterna och det är väldigt liten risk att både köra för fort och köra fortare än skyltad hastighet! :tummenupp
Behöver man dra ur så finns alltid en Autobahn inte långt bort att, vid rätt tidpunkt förståss, använda utan att vara extrem...:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om det verkligen handlade om att minska olyckor hade poliserna utrustat sig med varsinn sopborste istället för att sitta gömd i en buske med radar

Nej, enligt polismyndighetens logik så minskar man antalet mc-olyckor genom att utrusta sin personal med blyertspenna och anteckningsblock. Ju fler regnummer man antecknar desto färre olyckor.

Nåja, skönt att veta vad dessa stollar tänker syssla med under påsk. Då kan det rimligtvis inte finnas resurser över till att dela ut körförbud till turbobestyckade snöskotrar eller ljudmätningar eller andra pinsamheter de brukar syssla med på det ställe där jag tänker befinna mig...?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Deras K1300S/GT går tillräckligt fort. Men som tur är så är de riktigt tunga med all utrustning (bötesblock osv ;) ) så när det börjar svänga hänger de inte med.

/Try


Bara att hoppas att det inte är BG man får efter sig då :p Han håller ju till i dessa krokar :fakta Haha, nä men jag skulle inte ge mig på att försöka smita från en mc-polis, för färsk för det :hej
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top