"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Stoppat huvudet i sanden? Man ser det HELA tiden då media 9ggr av 10 skriver att en motorcyklist vägrade stanna för polisen "föraren hade inget körkort va full och hade stulen hoj" Det är ingen motorcyklist det är en mc-åkare. Man behöver bara läsa och titta för att se "bevisen" detta är inget jag hittar på själv det talas en hel del om det på bla SMC

Fast det är ju Aftonbladet och liknande skräppropagandamaskiners uppfattning.
Svensson har mc-kort eller vill ha mc-kort. Det är min uppfattning.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Stoppat huvudet i sanden? Man ser det HELA tiden då media 9ggr av 10 skriver att en motorcyklist vägrade stanna för polisen "föraren hade inget körkort va full och hade stulen hoj" Det är ingen motorcyklist det är en mc-åkare. Man behöver bara läsa och titta för att se "bevisen" detta är inget jag hittar på själv det talas en hel del om det på bla SMC
Om man vill beskriva verkligheten på ett visst sätt kommer man leta efter och hitta bevis för att den är sådan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
...jag sitter och väntar på att dom ska göra ett reportage om vanliga cyklister hur dom beter sig och filma dom i trafiken och ge goda råd inför våren mm... Tror ni 1.5 timmes program räcker då ?? Alla olyckor som uppstår pga dom, allt från påkörda fotgängare till bilar som smäller när dom passerar knallröda ljus osv.... Jo jo men dom här vansinnesåkarna på mc dom...
Polisen var jävligt skön iaf för han fattade iaf att sitter man på något med formel 1 prestanda så ger det en adrenalinkick och tar man ut ett sånt ekipage bland vanliga bilar mm då blir det "lervälling" :fakta

Har sett ett sådant reportage. Var bland annat nån backe i Stockholm där polisen tog fortkörande cyklister. Tror cykelolyckornas antal var svindlande jämfört med MC. Sjukvårdskostnader osv.
Inte konstigt med tanke på ofta noll skydd och ingen hjälm på trampcykel.
Det som förvånar när jag läser lite inlägg är hur många som gått in på Aftonbladets sida.
Endast ett fåtal här på SH undviker Aftonbladet.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Har sett ett sådant reportage. Var bland annat nån backe i Stockholm där polisen tog fortkörande cyklister. Tror cykelolyckornas antal var svindlande jämfört med MC. Sjukvårdskostnader osv.
Inte konstigt med tanke på ofta noll skydd och ingen hjälm på trampcykel.
Det som förvånar när jag läser lite inlägg är hur många som gått in på Aftonbladets sida.
Endast ett fåtal här på SH undviker Aftonbladet.

Jag undviker aftonbladet och använder unvis.it,
men nu var det ju en film, någon får gärna rippa och uppa den på youtube nästa gång :7peta
Finns flera fördelar med det, inga intäkter till AB men framförallt fri kommentering och inte ABs stazicensur.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
http://www.jnytt.se/gasade-ifran-polisen-men-akte-fast-till-slut Här är ett exempel på vad JAG menar med att media försöker dra alla motorcyklister över en kant. Jag har inte påstått att dom har lyckats men att det ÄR så. Kul att jag måste bevisa mina påståenden medans du åtnjuter diplomatisk immunitet? Bevisa du att det INTE är så istället då?
En man som körde motorcykel är misstänkt för rattfylleri genom drogpåverkan, olovlig körning, olovligt brukande samt grov vårdslöshet i trafik.

Lokaltidningen skriver icke-värderande om detta.

Vad är problemet här alltså? Vad är det ett exempel på?
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Problemet är att ab i sitt inslag ägnar sig helt åt skvaller.
Ska man moralisera och anklaga får man ju presentera fakta.
De har kommit över polisfilm som visar någon mc som kör i 130 på påfart till större led, någon som byter fil samt någon som ligger i vänsterfil och kör om bil som ligger kanske 10-20 under mc:n.
På detta magra material försöker de skapa sensation genom att kalla det vansinneskörning, vägens värstingar mm. När det gäller "prestanda nästan eller lika bra som formel 1 bil" "250km/h" osv så har de inget material alls, presenterar ingen officiell statistik, har ingen från smc i studion, utan kör med någon slags "det vet ju alla, så är det ju".
Sånt skitsnack kan man ägna sig åt några polare över en kaffe eller en öl, men att styra upp ett anklagande teve-program kring ingen faktapresentation alls? Och hitte-på rubriker? Nivån är i paritet med "jag så ett ufo och vill berätta om det i teve". Reportarna lyssnar och ber snubben "berätta hur du kände dig just då, och hur besviken du är på regeringen och militären som inte vill lyssna på dig". Det är sånt vi brukar kalla "oseriöst".
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet är att ab i sitt inslag ägnar sig helt åt skvaller.
Ska man moralisera och anklaga får man ju presentera fakta.
De har kommit över polisfilm som visar någon mc som kör i 130 på påfart till större led, någon som byter fil samt någon som ligger i vänsterfil och kör om bil som ligger kanske 10-20 under mc:n.
På detta magra material försöker de skapa sensation genom att kalla det vansinneskörning, vägens värstingar mm. När det gäller "prestanda nästan eller lika bra som formel 1 bil" "250km/h" osv så har de inget material alls, presenterar ingen officiell statistik, har ingen från smc i studion, utan kör med någon slags "det vet ju alla, så är det ju".
Sånt skitsnack kan man ägna sig åt några polare över en kaffe eller en öl, men att styra upp ett anklagande teve-program kring ingen faktapresentation alls? Och hitte-på rubriker? Nivån är i paritet med "jag så ett ufo och vill berätta om det i teve". Reportarna lyssnar och ber snubben "berätta hur du kände dig just då, och hur besviken du är på regeringen och militären som inte vill lyssna på dig". Det är sånt vi brukar kalla "oseriöst".

Det är ju lite korkat av AB att välja de ganska fåniga och intetsägande videos de gjort när man bara på ett par minuter kan hitta ganska mycket saftigare dumheter på tuben (eller för den delen JJ CBR JJs tråd). :) Fast, det får man väl vara glad för att de inte verkar ha de tekniska musklerna för att klara av.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En man som körde motorcykel är misstänkt för rattfylleri genom drogpåverkan, olovlig körning, olovligt brukande samt grov vårdslöshet i trafik.

Lokaltidningen skriver icke-värderande om detta.

Vad är problemet här alltså? Vad är det ett exempel på?

"En manlig motorcyklist" etc
Han körde påverkad på stulen mc samt utan körkort.
Det är ingen motorcyklist. Ändra rubriken till "En manlig mc-tjuv struntade i en poliskontroll" etc
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Kul att jag måste bevisa mina påståenden medans du åtnjuter diplomatisk immunitet? Bevisa du att det INTE är så istället då?
Person A påstår något och menar att det inte finns någon anledning att ifrågasätta detta så länge person B inte kan bevisa motsatsen. Om bevisbörda skulle fördelas enligt sådan logik skulle barn i skolan få lära sig att det lever grottelefanter på baksida av månen eftersom motsatsen inte har kunnat bevisats.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"En manlig motorcyklist" etc
Han körde påverkad på stulen mc samt utan körkort.
Det är ingen motorcyklist. Ändra rubriken till "En manlig mc-tjuv struntade i en poliskontroll" etc
Och man behöver väl inte vara professor i mediapsykologi för att förstå vad deras sätt att skriva leder till. Det är så vanligt att de skriver så, och det blir till slut ett massintryck av att vi motorcyklister beter oss så. Men det gör vi inte. Hade rubriker i stil med "körde ifrån polisen på mc" genast givit associationer till att det antagligen var en körkortslös drogpåverkad tjuv hade världen varit ett snäpp mer rättvis.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Problemet är att ab i sitt inslag ägnar sig helt åt skvaller.
För vem är det ett problem?

1. Aftonbladet TV vars låga trovärdighet sjunker ytterligare.
2. Motorcyklister vars möjlighet att fortsätta köra motorcykel undergrävs.

Om man tror på alternativ 2 måste man också tro att allmänhet och politiker saknar kapacitet för kritiskt tänkande och att deras enda källa för information om sin omvärld är Aftonbladet TV.

Om man vill peka finger åt något/några som har negativ påvekan av människors uppfattning om motorcyklar och de som kör motorcyklar så tror jag att man ska vända sin blick åt ett helt annat håll...
 

Bifogat

  • 304995_600_391_0_0_0_0.jpg
    304995_600_391_0_0_0_0.jpg
    34.5 KB · Visningar: 2,200
  • SonsOf-1-4-5__77868.jpg
    SonsOf-1-4-5__77868.jpg
    110.3 KB · Visningar: 89
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
För vem är det ett problem?

1. Aftonbladet vars låga trovärdighet sjunker ytterligare.
2. Motorcyklister vars möjlighet att fortsätta köra motorcykel undergrävs.

Om man tror på alternativ 2 måste man också tro att allmänhet och politiker saknar kapacitet för kritiskt tänkande och att deras enda källa för information om sin omvärld är Aftonbladet TV.

Jag tror att det är du som har för höga tankar om folk. En lärare som är fanatisk mp:are hävdade att all is på arktis var borta. När min kollega berättade att isen faktiskt återhämtat sig något samt att antarktis is faktiskt vuxit och backade upp detta med mätningar sa hon att han var dum i huvudet och gick därifrån
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Person A påstår något och menar att det inte finns någon anledning att ifrågasätta detta så länge person B inte kan bevisa motsatsen. Om bevisbörda skulle fördelas enligt sådan logik skulle barn i skolan få lära sig att det lever grottelefanter på baksida av månen eftersom motsatsen inte har kunnat bevisats.

Bara att gratulera att du missat medias propaganda gentemot motorcyklister, nu när några påpekat förhållandet kan du kanske ta del av hur texterna författas.

Några exempel:

Jägare sköt lodjur, mannen är anmäld för olaga vapeninnehav och jaktbrott.

Pilot störtade plan, mannen är misstänkt för att ha framfört farkosten utan certifikat eller utbildning.

Läkare förorsakade missfall, kvinnan är misstänkt för att ha bedrivit praktik utan licens eller adekvat utbildning.

Lärare misshandlade elever, vikarien är anmäld för att ha utgett sig för att vara utbildad lärare trotts att han inte hade lärarlegitimation.

Väktare dömd för narkotikabrott, en man som utgivit sig för att vara väktare är åtalad för narkotikabrott och falskeligen ha utgett sig som myndighetsperson.

osv.osv
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Vilken tråd detta blev. Jag förstår att merparten av oss alla, inkl mig själv, är irriterade på hur media gång på gång framställer oss hojåkare som trafikfaror, vårdslösa och omdömeslösa.
Ofta så saknar dom dessutom konkreta fakta och relevant statistik, för dem är vi alla likvärdiga, oavsett om en av oss håller sig fullt laglig på vägen och en annan missköter sig på ett eller annat sätt. Det blir den, eller dom, som misskött sig, som blir oss alla tyvärr.

Det som stör mig är hur de vinklar saker till vår nackdel, att vi just hela tiden representeras som vilddjur i trafiken utan omdöme. Att de inte har debatter där exempelvis polis och någon från SMC deltar, då hade det säkert blivit en annan utgång på detta inslag.

Jag har absolut inte mycket till övers för de MC åkare som beter sig som svin i trafiken, och jag har NOLL tollerans mot de som stjäl en MC och kör som svin med den, eller de som kör påverkade eller helt utan körkort. Dessa personer förtjänar att bli uthängda i media med namn och bild, där det också står tydligt vad de har gjort, och inte anklaga oss alla för dessa personers "misstag".

För att backa bakåt i tiden, ta exemplet där den där idioten som dog efter polisjakt då han körde in i en vägbom. Jag vill även här minnas att media blossade upp detta som att VI ALLA är vårdslösa hojförare. Här lades ingen vikt på att MC:n var stulen, vederbörande hade inget körkort, vederbörande såg och visste att han var jagad, men vägrade att stanna, på så sätt riskerade han både sitt eget, sin flickväns, och andra medtrafikanters liv. Men det var ändå vi som fick ta en stor smäll av det inträffade, som kollektiv samt att polisen dessutom fick sig en känga om att de hade gjort fel som jagade honom, vilket bara det var helt obegripligt.

Jag hoppas att Hanna kontaktar Magnus på måndag och att Magnus sedan delger oss vad hon har att säga i frågan.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vill bara påpeka att hojen inte va stulen i fallet med han som körde ihjäl sig och nästan sin flickvän. "har jag för mig"
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag hoppas att Hanna kontaktar Magnus på måndag och att Magnus sedan delger oss vad hon har att säga i frågan.
Vad Aftonbladet TV har att säga i frågan vet vi ju; de har redan sagt det. Aftonbladet TV har ingen anledning att beskriva verkligheten ur somliga motorcyklisters perspektiv – varför skulle de göra det? Aftonbladet TV är inte ett organ i sanningens och rättvisans namn.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top