Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Inte för att det är en båge men de hade höjt min bil.

Kia Pro ceed. 1,6tdi 115hk -10
Helförsäkrad helår i Huskvarna på mig 28. 26000kr.... :fyllisar
Kostar 7000 hos folksam såg jag precis. Blir nog ett byte.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
De höjde även garageförsäkringen på min Aprilia RS250 med 100% med motiveringen .. denna typ av motorcykel har varit väldigt skadedrabbade..

tack och adjö blev det för den försäkringen!
:)
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Fick precis hem brev om att min årsförsäkring förlängts. Blev 1400 billigare än föregående år. 9400 hel/hel. Men så har jag inte TH heller. :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Skulle fått en höjning på kommande hoj med 7000. Kunde som tur va hänvisa till tidigare offert på hemsidan och fick gamla priset. Puh!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Finns det ingen bra sajt där man kan slå in sitt regnr och kolla priser på försäkringar? trött på att ringa runt..Ska ställa på en hoj nu..
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Ringde in i går kväll och frågade om min framtida premie och att det fanns ett "antal" inlägg på sporthoj.com rörande deras senaste prissättning. Fick till svar: "Tro inte allt du läser på nätet" :D och på frågan om dom har gjort någon justering uppåt var svaret blankt nej.

Ska bli intressant när min går ut den 1/7 vad som händer:tummenupp
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Klart man inte skall tro allt man läser på nätet. Men gäller det även deras egen website? Är väldigt många som får priser på 200-300% över vad man betalar hon andra bolag. Känns inte som det kan vara en slump?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
35500:- hemförs för min R1 2006, betalar idag 6200:- för helförsäkring hos Länsförsäkringar..viss skillnad..

Lite kul dock att dom har en sporthoj (ducati 748?) på bilden om mc-försäkringar fast dom inte verkar vilja ha med sporthoj att göra.

Skärmavbild 2014-04-10 kl. 10.02.51.jpg
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Klart man inte skall tro allt man läser på nätet. Men gäller det även deras egen website? Är väldigt många som får priser på 200-300% över vad man betalar hon andra bolag. Känns inte som det kan vara en slump?

Slump? Nää... tror som många andra att Trygg hansa inte vill jobba med (vissa) hojar längre om man ser till priserna.
Men när jag ställde på min för några veckor sedan så fick jag en sänkning mitt i perioden på 400 kr / månad även när brytdatumet är den 1 juli..... Hade blivit skogstokig om det blev en höjning mitt på året, en sänkning är lättare att leva med:tummenupp Så det ska bli väldigt intressant och se när man får nya priset i sommar.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Är det nån här som kör Svedea? Jag skulle sänka min redan låga helårsförsäkring från 6000 kr till 4900 hos de, samt sänkta självrisker. Nån som har erfarenheter av bolaget?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har en 1100xx försäkrad hos Svedea, 7600 om året för halv vilket får anses som ganska bra tror jag? Gjensidige är de enda jag hittar med hygglig premie på en 1100xx, resten är uppe i skyarna och drömmer..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känns inte som det kan vara en slump?

Lär inte vara en slump. Förut körde "alla" sporthojsägare med Folksam.. de gjorde en liknande premiehöjning för ett par år sen, som drabbade många (inte alla). För min egen del så steg min halvförsäkring då från ca 1500:-/månad till 4000:-/månad.

Sen dess så har Trygg Hansa ofta rekommenderats i trådar när folk söker SH-försäkringar. Gissningsvis så har Trygg Hansa nu fått smaka på samma kostnader som Folksam tidigare drogs med, och gör nu samma manöver som Folksam gjorde för att bli av med kostnaden.

Vi får se vilket bolag som blir det nya bolaget som har "bra" premier för sporthojar, och hur lång tid det tar innan de gör samma sak som Folksam och nu TH med premierna. Att sporthojsägare förvaltar "förtroendet" och slutar kosta pengar kan vi nog glömma... :glömdet

Att höjningarna spiller över även på lite starkare nakenhojar och liknande tror jag helt enkelt beror på att sporthojar idag är så pass dyra så att en del riskförare helt enkelt inte har råd med dem, utan skaffar sig det näst värsta istället. Och därmed höjer skadekostnaderna även där.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Är det så?
Då borde ju trafikförsäkringspremien vara exakt den samma oavsett vilket bolag du väljer, och det är den väl ändå inte va?
Nej det borde den inte. Den är reglerad där det finns ett tak för vad den får kosta, sedan får bolagen erbjuda mindre om de så önskar.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är det nån här som kör Svedea? Jag skulle sänka min redan låga helårsförsäkring från 6000 kr till 4900 hos de, samt sänkta självrisker. Nån som har erfarenheter av bolaget?

Jag blev påkörd bakifrån på motorcykel.
Gubben som körde på mig med sin bil hävdade att jag hade tvärnitat medvetet in i honom och nästan ihjälkörd för att han hade gestikulerat mot mig.
(nej det går inte att förstå :dummer )

Svedea (mitt dåvarande försäkringsbolag) var väldigt tillmötesgående, de betalade ut ersättning utan problem in på kontot, behövde inte ens visa kvitton.
Och de var helt på min sida..... Tills den här mannens försäkringsbolag (IF) fick för sig att jag var vållande då gubben hade sin fru vid sin sida som vittnade till hans fördel.
När IF bestämt sig för det så var det som att Svedea la sig platt och ville inte hjälpa mig längre, helt plötsligt var telefonsamtal bytta från trevliga till bittra.

Jag vet inte om det beror på ägandeförhållanden mellan IF och Svedea men förklaringen var att "det finns regler" som säger att den som har ett vittne, dennes historia väger tyngre och då var det "fakta" att jag var vållande.

Det var tur att jag hade helförsäkring, annars hade jag stått där med ett brinnande 80 tusen kronors hål i fickan och en skrotfärdig motorcykel.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag blev påkörd bakifrån på motorcykel.
Gubben som körde på mig med sin bil hävdade att jag hade tvärnitat medvetet in i honom och nästan ihjälkörd för att han hade gestikulerat mot mig.
(nej det går inte att förstå :dummer )

Svedea (mitt dåvarande försäkringsbolag) var väldigt tillmötesgående, de betalade ut ersättning utan problem in på kontot, behövde inte ens visa kvitton.
Och de var helt på min sida..... Tills den här mannens försäkringsbolag (IF) fick för sig att jag var vållande då gubben hade sin fru vid sin sida som vittnade till hans fördel.
När IF bestämt sig för det så var det som att Svedea la sig platt och ville inte hjälpa mig längre, helt plötsligt var telefonsamtal bytta från trevliga till bittra.

Jag vet inte om det beror på ägandeförhållanden mellan IF och Svedea men förklaringen var att "det finns regler" som säger att den som har ett vittne, dennes historia väger tyngre och då var det "fakta" att jag var vållande.

Det var tur att jag hade helförsäkring, annars hade jag stått där med ett brinnande 80 tusen kronors hål i fickan och en skrotfärdig motorcykel.

Det är då man påtalar ens polare som stod utmed vägkanten och kan vittna om motsatsen :fakta
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är då man påtalar ens polare som stod utmed vägkanten och kan vittna om motsatsen :fakta

I min naivitet trodde jag att det inte skulle behövas då jag,
1. Blev påkörd bakifrån under dagsljus på rak väg.
2. Hittade ett riktigt vittne som dock inte sett 100% av händelseförloppet.
 

Snowman89

Guest
Är det nån här som kör Svedea? Jag skulle sänka min redan låga helårsförsäkring från 6000 kr till 4900 hos de, samt sänkta självrisker. Nån som har erfarenheter av bolaget?

Jag har haft Svedea och tyvärr även utnyttjat försäkringen där pga en olycka.
Skadehanteringen av hojen gick snabbt och smidigt och de reparerade hojen utan tjafs.
Hanteringen av min personskada har dragit ut lite på tiden, men det har ändå inte tagit otroligt lång tid.
Totalt så är jag absolut nöjd med Svedea och jag skulle absolut kunna tänka mig att försäkra nästa hoj där ifall premien verkar vettig.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Hade TryggHansa och fick ett nytt försäkringsbrev i veckan. För mig höjde dom med 16% och dom kan inte ens säga varför. Blev Länsförsäkringar för mig till slut. Billigare än vad jag hade innan på TH när man räknade 5 mån påställt och 7 avställt och årsförsäkring hos länsförsäkringar för 3137:-/halv Mellan Länsförsäkringar och Dina skiljde det 21000:- för en halvförsäkring :brinnerup:huvet:gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top