Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Varför då?
Det är en fri marknad och det är inga problem för dig och andra som har trygg hansa som försäkringsbolag att byta.

Jag brukar passa på att ringa runt till olika försäkringsbolag när min årsförsäkring går ut, och helt enkelt byta om jag hittar ett bolag som har bättre villkor och/eller är billigare.

Andelen som kör sporthoj är ganska låg men samtidigt står för en ganska stor post vad gäller skadeutgifter, så visst är det inte konstigt att det blir dyrt..

Varför?? Jo för att trafikförsäkringen som sagt är ett måste och kostnaden för ett brutet ben torde vara detsamma oavsett vilket bolag man har.
Sen kan dom använda sin så kallade fria marknad på resten av försäkringen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjae, TH vill ha ca 2 kkr mer per helår för att trafikförsäkra min idag helförsäkrade geisha. Intressant? Tror inte det, inte idag:)

Märkesförsäkring eller Folksam verkar alltid funka bäst för en gubbe på sporthoj bosatt i skogen, så har det nästan alltid varit för mig. Jag väntar på ett pris från den försäkring jag har idag, men mer än 8 kkr (= en sänkning på ca 1 kkr) kommer hel/hel inte att kosta i år. Rätt rimligt enligt min personliga uppfattning, med hojval och omfattning i åtanke.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Duccen vill Trygg-Hansa ha 17041 spänn för vilket i runda slängar är195% av den premie jag betalar hos Folksam. Läge att byta?....tror inte det. Då har jag ändå haft körkort längre än vad oroväckande många här är gamla....
För de andra hojarna ligger det på nuvarande + 25 - 40% ungefär. Sicken affärside...
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Skämtbolag.
De ville ha 28.000 resp. 15.800:- för mina hojar. Tur man försäkrar dom för 4.500:- IHOP på B&MC...

Det stämmer nog att de chockhöjt då jag brukar kolla runt med jämna mellanrum och dessa fantasipriser kan jag inte minnas mig sett tidigare.
Då jag inte har några "renodlade" sporthojar skrattar jag mig ju lycklig att Bilsport och Svedea finns. Men jag lider lite med alla sporthojsåkare.
 

jetson

Guest
Det hela handlar inte om höjning hit eller dit, utan att Trygg Hansa försöker välja sina försäkringstagare.
Jag har fått en känsla att det är en generellt markant ökning i lag, har på skoj kollat runt många modeller på mig och aldrig mötts av så håriga premier, men det är bara min känsla.

Ett bolag som har förmånliga premier på högrisk (mc) försäkringar tycker jag kan premieras genom att bli helhetskund.

Gör de vice versa är det bara att droppa dem.
Till sist kommer ingen försäkra högriskgrupper så som, mc´s, multisjuka äldre osv om de kan ha kakan och äta den med, då hjälper det inte att ringa runt och byta för ingen vill ta "smällen".


Jag har fått en känsla av att försäkringsbolagen turas om att chockhöja premier för att skyffla runt kunderna fram och tillbaka för att kunna höja smärtgränsen för vad vi betalar för våra hobbies. Med detta menar jag att dom känner av marknaden med att se vart smärtgränsen går (kunderna lämnar) så att dom kan få ut maximalt av vissa kundgrupper.

För 4 år sen var folksam billigast för mig på allt, sen chockhöjde dom allt för mig för 2-3 år sen, så jag bytte till trygghansa som av en slump blev billigast.

Nu efter knappt 2 år hos trygghansa så har dom mer eller mindre dubblat trafikförsäkringsdelen på alla hojar, dessa trafikförsäkringspremier fick jag vid en snabb koll från 100hk gsr 600 till 180hk R1:

gsr 600: 19 800:-
triumph tt600: 19 800:-
gsxr 750: 19 800:-
R1: 19 800:-


Jag ser en röd tråd här och det är att trygghansa säger tack o hej till mig som kund, jag är tydligen helt plötsligt en dubbelt så stor risk i trafiken om man tittar på trafikförsäkringen - men det spelar ingen roll om jag sitter på en GSR 600 eller en Yamaha R1 :D:D:D

Jag är också helt incidentfri både i bil och på hoj så man tycker att premierna borde ta hänsyn till detta.

Sålde hojen och bytte även bilförsäkringen som jag haft hos TH senaste 4 åren.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jäkla skit är vad det är, har varit glad kund hos T-H länge nu, med två bilar och två hojar hos dem, rubbet kommer flyttas, även om någon av de andra blir lite dyrare.

Skit skall skit ha.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Cb1000ra 13k helår till 35k helår :rock

Prova Svedea istället, jag pröjsar 7k hel/helår

Varför?? Jo för att trafikförsäkringen som sagt är ett måste och kostnaden för ett brutet ben torde vara detsamma oavsett vilket bolag man har.
Sen kan dom använda sin så kallade fria marknad på resten av försäkringen.

Vad är det med saken att göra?

Priset på din försäkring styrs av kostnad och risker, en ung förare med en motorstark hoj bör rimligtvis betala mer än en äldre man på sin 500 kubiks glidare..

Alternativet som du verkar förespråka är att alla med tung mc får betala samma premie, det lär knappast gå hem hos majoriteten av mc förare som inte åker sporthoj, som får höjd premie.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Någonting är seriöst fel med Trygg Hansas hemsida.

Det går ju inte att kolla premien på sin egen hoj där utan man måste använda ett alternativt regnummer. Den premie som man då får är ju dock felaktig, och har så varit i minst ett år. Ifjol sa datorn 4000kr men räkningen 2000kr. Ring och snacka med dem istället så får ni säkert helt andra siffror om ni redan är kund där.

Enligt nätet så ska jag idag få pröjsa 12 520 kr hel/hel för en Thunderace anno 2000. :rofl (Gubbe på landet i eget hus.) Enligt telefon så är det 2580 kr som gäller för min hoj (avställningsbart). Min gamla FZ750 kostar i verkligheten ca 1700 kr medan hemsidan säger 6500 kr.

Så här har det som sagt varit länge hos Trygg Hansa. Att det är totalt idiotiskt av dem att ha ett sånt här system är ju uppenbart. De måste ju skrämma iväg mängder av kunder varje år eftersom hemsidans siffror är så hysteriskt långt ifrån siffrorna på räkningen som dimper ner i brevlådan. :dummer
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Fan sicka JÄVLA SKOJJARE trodde TH var bättre, men tydligen gör som samma sak som andra fula bolag. Jag som flytta min bilförsäkring till TH.

Kollade upp Trafikförsäkring för hojjen i januari 2014 då skulle den va på 10017kr/år
Kollade igen nu i april 2014 efter denna tråd 19800kr/år WTF nästan dubbla priset.


Det kan dom fetglömma :va :gnissla :mad:
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Kollade nyss min gamla hoj gixxer k6 jag hade 2013 som kostade 1050kr i månaden hade kostat det dubbla nu:yoparty

Och min KTM 660 SMC som kostade 2500hel/hel kostar nu 8380 hahah jävla trams, TH kan dra åt skogen!
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Någonting är seriöst fel med Trygg Hansas hemsida.

Det går ju inte att kolla premien på sin egen hoj där utan man måste använda ett alternativt regnummer. Den premie som man då får är ju dock felaktig, och har så varit i minst ett år. Ifjol sa datorn 4000kr men räkningen 2000kr. Ring och snacka med dem istället så får ni säkert helt andra siffror om ni redan är kund där.

Enligt nätet så ska jag idag få pröjsa 12 520 kr hel/hel för en Thunderace anno 2000. :rofl (Gubbe på landet i eget hus.) Enligt telefon så är det 2580 kr som gäller för min hoj (avställningsbart). Min gamla FZ750 kostar i verkligheten ca 1700 kr medan hemsidan säger 6500 kr.

Så här har det som sagt varit länge hos Trygg Hansa. Att det är totalt idiotiskt av dem att ha ett sånt här system är ju uppenbart. De måste ju skrämma iväg mängder av kunder varje år eftersom hemsidans siffror är så hysteriskt långt ifrån siffrorna på räkningen som dimper ner i brevlådan. :dummer

Det stämmer inte, jag har ringt dem 2ggr idag. Din premie om du skulle köpa ny Thunderace skulle mest troligt hamna på just 12520kr anledningen att du inte har det priset idag är att du tecknat försäkring till en lägre premie och höjningen sker när förfallodagen för årsavtalet infaller.

På telefon får jag min låga premie på min nuvarande hoj, jag har dock fått hiskeliga prisuppgifter på telefon idag på andra hojjar.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Det är något lika fel med deras kundtjänst. Jag kunde inte få något svar på vad mina hojar kommer att kosta när de "förnyas". Det enda hon klarade av att ge svar på var att fram till juni (förfallodatum) kostar min zx6a påställd samma som när jag ställde av den, sen får jag se om det här är något som drabbar alla när det nya priset kommer i maj :D


Någonting är seriöst fel med Trygg Hansas hemsida.

Det går ju inte att kolla premien på sin egen hoj där utan man måste använda ett alternativt regnummer. Den premie som man då får är ju dock felaktig, och har så varit i minst ett år. Ifjol sa datorn 4000kr men räkningen 2000kr. Ring och snacka med dem istället så får ni säkert helt andra siffror om ni redan är kund där.

Enligt nätet så ska jag idag få pröjsa 12 520 kr hel/hel för en Thunderace anno 2000. :rofl (Gubbe på landet i eget hus.) Enligt telefon så är det 2580 kr som gäller för min hoj (avställningsbart). Min gamla FZ750 kostar i verkligheten ca 1700 kr medan hemsidan säger 6500 kr.

Så här har det som sagt varit länge hos Trygg Hansa. Att det är totalt idiotiskt av dem att ha ett sånt här system är ju uppenbart. De måste ju skrämma iväg mängder av kunder varje år eftersom hemsidans siffror är så hysteriskt långt ifrån siffrorna på räkningen som dimper ner i brevlådan. :dummer
 
Last edited:

jetson

Guest
Kollade upp Trafikförsäkring för hojjen i januari 2014 då skulle den va på 10017kr/år
Kollade igen nu i april 2014 efter denna tråd 19800kr/år WTF nästan dubbla priset.

Jag får också trafikförsäkring på 19 800:- på alla hojar jag kollat som har mer än typ 80 hk, verkar som dom satt 20 lax som standard i år, oberoende av hojtyp :mad:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det stämmer inte, jag har ringt dem 2ggr idag. Din premie om du skulle köpa ny Thunderace skulle mest troligt hamna på just 12520kr anledningen att du inte har det priset idag är att du tecknat försäkring till en lägre premie och höjningen sker när förfallodagen för årsavtalet infaller.

På telefon får jag min låga premie på min nuvarande hoj, jag har dock fått hiskeliga prisuppgifter på telefon idag på andra hojjar.

Jo, något måste vara kacko med uppgifterna som presenteras på hemsidan om man söker på en identisk hoj.

Jag ringde nyss och kollade upp även min FZ 750 där årsförfallodagen är 1 april (!) och den kommer kosta mig 2148 hel/hel/avställningsbart i år. (Jag får erkänna att det var samma pris som ifjol. Siffran 1700kr här ovan har något år på nacken.) Hemsidan begär dock drygt 6500 kr för en likadan hoj. Tre gånger så mycket!

Såna här skillnader mellan hemsidan och telefonsamtal har jag upplevt många gånger. Hemsidan säger INGENTING ifall man vill kolla upp värdet på en hoj man redan har försäkrad hos dem. Man får helt felaktiga värden om man använder ett annat regnummer än sitt eget även om hojen är identisk.
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Har Trygg Hansa på min daytona 675 fick en sänkning med 2000:- per år avställningsbar
 

jetson

Guest
Jo, något måste vara kacko med uppgifterna som presenteras på hemsidan om man söker på en identisk hoj.

Jag ringde nyss och kollade upp även min FZ 750 där årsförfallodagen är 1 april (!) och den kommer kosta mig 2148 hel/hel/avställningsbart i år. (Jag får erkänna att det var samma pris som ifjol. Siffran 1700kr här ovan har något år på nacken.) Hemsidan begär dock drygt 6500 kr för en likadan hoj. Tre gånger så mycket!

Såna här skillnader mellan hemsidan och telefonsamtal har jag upplevt många gånger. Hemsidan säger INGENTING ifall man vill kolla upp värdet på en hoj man redan har försäkrad hos dem. Man får helt felaktiga värden om man använder ett annat regnummer än sitt eget även om hojen är identisk.

Vet inte om detta är helt relaterat, men man verkar få helt olika premier beroende på om man är befintlig kund på ett specifikt fordon eller inte. Erfarenhet med TH på bilförsäkring:

Jag har under 3-4 år halvförsäkring på runt 5000:-, premien höjs varje år ca 200kr, trots att värdet på bilen minskar och jag får fler skadefria år.

Jag kollar i år på likadana bilar med samma motor och får då offerter på strax över 3000:- :mad:

Ringer och frågar om jag kan få samma premie som jag skulle få på en likvärdig bil, men det gick inte.



Nu när det gått några månader är jag inte längre befintlig kund på detta regnummer, kollar premie nu och får offert 3182:-... hade jag fått denna premie när jag ringt dom hade jag stannat som kund. Men deras system är uppbyggt på att man vet att folk accepterar en "liten" ökning varje år, det spelar ingen som helst roll med risker och "dom tjänar inga pengar på oss" propagandan - allt handlar om vinstmaximering.


Edit; vissa får ju sänkningar dock, så det är väl mer ett lotteri antar jag :D
Fattar bara inte varför dom inte vill ha kvar mig som kund då jag aldrig nyttjat försäkringarna..
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
vissa får en sänkning för de betalar redan 1/3 av hojens värde för försäkringen....behöver en :krama :p
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Wtf, kollade för skoj skull en superduke, 29.100 per år i hel??? Måste vara ett skämt.

Har min 660 redan försäkrad där och de kan inte kolla vad nya priset blir men kollade på ett annat regnr, höjning med ca 150%. De kommer inte få försäkra den igen efter årsförfallodagen.
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Blev orolig och ringde in till trygghansa. Betalar 19000 kakor hel avställningsbar (1600kr/mån) för min superdukke. Mitt pris var dock oförändrat. De har infört garagetvång för KTM också.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top