Svagare halvljus när man varvar?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena!

Min Superduke har betett sig lite underligt senaste dagarna, något jag relaterat till ett halvtrött batteri.
Förra veckan så blev det väldigt många kortare sträckor och dessutom i minusgrader. När jag sedan skulle ut på en längre sväng så dog hojen ett par gånger och när jag skulle starta den igen så gick startmotorn väldigt segt och batterilampan lyste ett par sekunder.

Nåja, satte batteriet på laddning med en CTEK och provstartade den nu på lunchen. Hojen sparkade igång och batterilampan var endast tänd en halvsekund eller liknande.

Stängde av och startade igen, ingen batterilampa alls som lyser.

Jag upptäckte dock att när man "flärpar" till på gasen lite så blir halvljuset en aning aning svagare - inte direkt så att ljusbilden blir svagare men ändå så att du märker det om du kollar på lyktan eller fokuserar på ljusbilden.

Förmodligen så handlar allt detta om ett batteri som inom kort behöver bytas - men skulle det kunna vara något annat som jag bör ta i beräkningarna?

Beter sig ert halvljus på detta sätt?
Kan hojen verkligen dö pga ett batteri som inte är fräscht?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sista frågan - det tror jag nog. Batteriet driver ju en hel del elektronik, som ju tömmer batteriet, men får samtidigt laddström från generatorn via regulatorn och likriktaren. Nåt i den kedjan som är dåligt så får man nog räkna med knas. Min åsikt är att du antingen köper nytt batteri och ser om det blir bättre, eller så mäter du batteri, regulator, generator och försöker hitta vad som är fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bilar och motorcyklar har ett startbatteri.
Efter starten är det generator och laddningsregulator som (ska) svara för strömmen. Till belysning, insprutning osv.
Och till att ladda batteriet.
Ta och mät spänningen över batteriet med motorn igång. Vid normalt körvarvtal på motorn och ALL belysning tänd bör du ha mellan 14 och 15 Volt över batteriet.
Har du mindre än 13,5Volt så är
laddningsregulatorn kass
eller
generatorspolarna skadade, kortis tex
eller
så har du nån glappkontakt nånstans.
Mina 25 öre.
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ska mäta upp batteri och ladd i helgen så får vi se.
Känns ändå som att det är batteriet som spökar...
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hojen kan lägga av om batteriet är dåligt. En kompis ninja dog på låga varv och gick inte ens på tomgången utan startkablar när hans batteri sa upp sig.
Angående halvljuset har jag inga teorier tyvärr
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Superduken är känslig för dåligt batteri.. Beställ från UK om du inte har bråttom, Yuasa eller liknande(biltema duger inte till Duken).

:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ja den dör och är batteriet dåligt så svajjar ljus m,m
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tänkte beställa ett Varta med samma specar (lite högre spec än Yuasa) inom Sverige faktiskt.. Ska bara mäta upp så den laddar som den ska sedan blir det en beställning!
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top