Får inte upp styrlåset! Yamaha TMD-850 -00

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Tjo!

Hyfsat nybliven hoj-ägare här (juli 2013) till en Yamaha TDM 850 -00 som stött på patrull efter vinterdvalan.
Innan jag ställde undan hojen för vintern drog jag i styrlåset för det kändes som en bra grej. Nu när jag försöker låsa upp det går det liksom inte. Nyckeln går i, men jag tror inte hela vägen ner, och när jag försöker vrida medurs så är det stumt.
Har smörjt och lirkat utan nån större framgång. Har även knackat försiktigt på nyckeln (när den suttit i låset) med gummiklubba och inbillar mig nu att nyckeln kommit nån mm djupare, men fortfarande lika stumt.
Hörde från en bekant att det kan va idé att blåsa i låset med tryckluft också. Inte haft möjlighet att prova än men ska försöka låna en minikompressor i veckan av en kollega.

Någon som haft liknande problem eller har några bra idéer?
Vore tacksam för tips.

Mvh Thomas
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Det är inte så pass enkelt som att styrlåset är i?
Dvs. vicka lite på styret åt båda hållen medans du vrider nyckeln.

Tycker mig ha testat detta utan framgång. Jag funderar på om nyckeln ska ner ytterligare för att man sen ska kunna vrida medurs. Det skulle ju isf kräva lite våld. Vore ju synd om man pajjar skiten helt dock.
Hade inga problem med låset innan jag drog i styrlåset i höstas.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hört flera TRX ägare i UK som haft problem med yamaha låsen, testa spruta i lite WD-40 som får gotta sig ett tag och prova igen.
Sen kan det ju vara så att bulten helt enkelt fastnat där den går in i hölet...

...edit, du skall i med nyckeln hela vägen, efter det skall det fjädra neråt innan du kan vrida om.....
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har du provat med din extranyckel? (om du nu har två)
Tänkte om din nyckel kanske är lite sliten eller krokig.
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Hört flera TRX ägare i UK som haft problem med yamaha låsen, testa spruta i lite WD-40 som får gotta sig ett tag och prova igen.
Sen kan det ju vara så att bulten helt enkelt fastnat där den går in i hölet...

...edit, du skall i med nyckeln hela vägen, efter det skall det fjädra neråt innan du kan vrida om.....

Såpass är jag med att nyckeln skall fjädra neråt sista biten när styrlåset skall låsas upp, och det är ju där som problemet verkar sitta. Nyckeln går i som den ska ner till fjädrings-momentet, men sen stopp.
WD40/5-56/Motsvarande smörja är testat utan framgång.

Ska testa om tryckluft kan göra underverk imorrn efter kneget.
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Har du provat med din extranyckel? (om du nu har två)
Tänkte om din nyckel kanske är lite sliten eller krokig.

Har testat bägge ja. Huvudnyckeln är lite småböjd och reserven spikrak, men i låset beter dom sig lika, känns det som iaf.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Den lilla luckan som täpper till öppningen i låset när du drar ur nyckeln, är den på plats?
Det har hänt att den trillat ner i låset.
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Den lilla luckan som täpper till öppningen i låset när du drar ur nyckeln, är den på plats?
Det har hänt att den trillat ner i låset.

Det sitter nog fanimej ingen lucka där nu när jag tänker efter. Där kanske vi har det! Frågan är ju då om låset är skrot eller om det går att få till ändå på nått magiskt sätt...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det sitter nog fanimej ingen lucka där nu när jag tänker efter. Där kanske vi har det! Frågan är ju då om låset är skrot eller om det går att få till ändå på nått magiskt sätt...
Nu minns jag inte om den är gjord av röd plast, svart plast, eller metall.
Ett knep kan ju vara att med en smal ståltråd fiska i låset samtidigt som du har dammsugarn i hölet åxå.
Va tror du om det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det inte är det så kan det ju fortfarande ha ärjat i låset, jag hade liknande besvär med mitt tanklockslås, vilket jag avhjälpte med en riklig mängd låsolja och milt våld. Pill efter lucka kan ju vara bra att göra för att se om det hjälper först iofs.
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Nu minns jag inte om den är gjord av röd plast, svart plast, eller metall.
Ett knep kan ju vara att med en smal ståltråd fiska i låset samtidigt som du har dammsugarn i hölet åxå.
Va tror du om det?

Jag tycker det låter som en plan, helt klart. Värt att prova! Tack för tips!
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Om det inte är det så kan det ju fortfarande ha ärjat i låset, jag hade liknande besvär med mitt tanklockslås, vilket jag avhjälpte med en riklig mängd låsolja och milt våld. Pill efter lucka kan ju vara bra att göra för att se om det hjälper först iofs.

Ja precis. Tror det får bli pill efter lucka först, sen tar vi till lite våld ev.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har du otur nu så har du redan sabbat låset. De lösa små delarna
har säkert blivit intryckta i låsmekanismen av ditt milda våld.
Been there, done that. :gnissla
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Skulle lämna en kamrats hoj på service och kunde inte vrida om nyckeln på hans hoj. Efter många svordomar och alltför lång tid visade det sig att det var slitet och om man bara puttade lite på nyckeln nedåt/framåt gick det kanon. Tipset är att inte bara prova att vicka på nyckeln i sidled utan även fram/bak. Prova även att lägga lite tryck på nyckeln innan du vrider. Fungerade på hans hoj och det var en GSXR 2004.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Har du otur nu så har du redan sabbat låset. De lösa små delarna
har säkert blivit intryckta i låsmekanismen av ditt milda våld.
Been there, done that. :gnissla

Ja jag befarar just detta. Får ha låga förväntningar på att det löser sig smidigt.
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
ett nytt lås kostar 30 pund plus frakt.

Så om du inte finner hur du ska få upp ditt gamla, köp ett nytt. Du får ha en med gamla nyckeln med till tanklocket och dynan.

http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-FZ...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3f1134844f
du ser i annonsen att många andra hojar har samma lås, Kanske du finner ett på din närmaste MC skrot (sams motor?) till ännu billigare pris?

Tack för länktips! Ska kolla runt lite mer på andra ställen men annars får det nog bli en beställning från England, om det nu inte ordnar sig vill säga.
 

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Succé! Gick ner i garaget med dammsugare och ståltråd. Pillade lite i låset, tyckte mig se nått litet löst som jag försökte suga upp. Hörde aldrig nått rassel i slangen men efter detta funkade låset hur bra som helst! Provade låsa med styrlåset igen (nervöst) och det funkade bra. Så vi hoppas det håller i sig nu bara och att jag fick upp skräpet...

Tack för alla tips i denna tråd! :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Succé! Gick ner i garaget med dammsugare och ståltråd. Pillade lite i låset, tyckte mig se nått litet löst som jag försökte suga upp. Hörde aldrig nått rassel i slangen men efter detta funkade låset hur bra som helst! Provade låsa med styrlåset igen (nervöst) och det funkade bra. Så vi hoppas det håller i sig nu bara och att jag fick upp skräpet...

Tack för alla tips i denna tråd! :tummenupp
Najs, grattis.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top