Hårdlöda verkar bra men...

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Behöver sammanfoga en brusten detalj, ett stag för en blinklykta närmare bestämt, och har fått för mig att hårdlödning är lösningen.

2.5mm gods/förkromat stål av allt att dömma.

Finishen är inte jätteviktigt i nuläget, visst gör jag så bra resultat som möjligt men missfärgning p.g.a. värme etc. spelar mindre roll. Passformen är sådär p.g.a. brottet och det är här jag undrar lite hur hårdlödningen står sig.

Det som behöver riktas har jag inte alltför stora förhoppningar att det är möjligt utan att glödga och leka smed = inget alt.. Funderingen är då om jag hårdlöder ihop det och det blir lite på sniskan, tål sammanfogningen lite mildare våld och slipning för att i det fallet skapa en rät vinkel?

Duger detta och hur många grader bör godset förvärmas till? Tanken är att lägga det på insidan där det finns utrymmet att flyta ut något.

http://www.jula.se/tennlod-6mm-2-pk-214017

Köpa ny? Det skulle jag göra om det inte vore för att de är fridlysta.

Vikten fogen måste klara är ca 220g +/- de krafter den utsätts för.

blonk1.jpg


blonk3.jpg


blonk4.jpg


blonk2.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visa gärna bild på detaljen. Länken visar tennlod. Används ej vid hårdlödning.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
JB weld fixar det där, no worrys
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där går att hårdlöda med mässingslod. Men jag blästra rent och TIG-svetsa. Med lite filning och sedan omkromning blir det då lika starkt och snyggt som nytt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Visa gärna bild på detaljen. Länken visar tennlod. Används ej vid hårdlödning.

Den är i molekyler för stunden men här är en bild på den högra, ev inte helt rak den heller men det får jag forska i sen:

blonk5.jpg

Det där går att hårdlöda med mässingslod. Men jag blästra rent och TIG-svetsa. Med lite filning och sedan omkromning blir det då lika starkt och snyggt som nytt.

Men jag har ju ingen lokal! ;)

Tanken med hårdlödning var att det skulle vara en quick fix för att göra den gatlegal.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte var du bor, men ngn med rätt tooling borde ju finnas i närheten. Kromet måste bort även om du ska hårdlöda.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Check! Då slipar jag ikväll och gör ett försök med hårdlödning imorrn med hopp om att min Versa Tip hobbyeldare räcker till, kan inte gå mer än åt helvete...

JB Weld är säkert ingen dum idé, återigen detta är tillfällig lösning, men den verkar inte helt enkel att få tag på i fysisk butik. Finns naturligtvis andra märken men jag får se hur det blir med den saken.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Versa tip ser ut som nån liten gullig butangasdriven lödkolv? Den är bara att glömma tyvärr, kommer inte räcka långt. Jag har en hyfsad gasolbrännare (bättre än de t.ex. Jula säljer) och den klarar nätt och jämnt av att smälta julas mässingslod - silverlod smälter förvisso vid lite lägre temperatur, men det är också en rätt stor metalldel att värma upp till 6-700 grader...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Rita av och låta fräsa en ny?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Versa tip ser ut som nån liten gullig butangasdriven lödkolv? Den är bara att glömma tyvärr, kommer inte räcka långt. Jag har en hyfsad gasolbrännare (bättre än de t.ex. Jula säljer) och den klarar nätt och jämnt av att smälta julas mässingslod - silverlod smälter förvisso vid lite lägre temperatur, men det är också en rätt stor metalldel att värma upp till 6-700 grader...

Jo det är väl risken, lågtemperaturen anges till 1300°C så det är väl därför jag ser den som ett ev. alt..


Rita av och låta fräsa en ny?

Kanonidé i fablernas värld ;) Hitta en mekanisk verkstad som åtar sig småjobb i/runtom storstaden är lögn tyvärr. Är det ens möjligt att fräsa ut den som komplett del? Röret är original sammanfogat med den knäckta delen även om det skedde på 70-80-talet =)

Kan du inte bara ta och migga från insidan?

Mig är enklast men tyvärr inte tillgång till det heller och kanske tveksamt resultat hur duktig man är, pinnsvets är nog det enda jag kan plocka fram på egen hand men det är jag fullkomligt oduglig på själv. Kan få hjälp av händige herrn som är vass när det kommer till el men för finlir som detta är jag tveksam om det ens är möjligt med sådan jävulsapparat. Var f.ö. han som rek. hårdlödning.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Bor du i Stockholm? Isåfall kan du få låna både gasverk å silverlod, eller ev en blinkerpinne som inte är trasig, jag är 62% säker på att jag har en matchande.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Jo det är väl risken, lågtemperaturen anges till 1300°C så det är väl därför jag ser den som ett ev. alt..
På min gasolbrännare angavs lågtemperatur 1750 grader, ändå klarade den bara att hålla ändarna på två små skruvar tillräckligt varma medan man lååångsamt smälte en liten droppe åt gången från lodet som påstås ha en bindningstemperatur på 725 grader. Temperaturen säger inte så mycket utan energimängden, en liten låga klarar inte att värma stora grejer till särskilt höga temperaturer. :( (Jag köpte senare en gassvets och med den har det blivit betydligt mer hårdlödning, jäkligt bra metod i många fall.)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top