Utrustning till Maroccoresa i april, hilfe

oakim

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Versys 650 - 2012
Hej

Sökt en hel del för att få kläm på vad man ska ha för skydd och kläder till en resa till Marocco i april.

Kör ut från Marrakech den 6:e april och kör över Atlasbergen ner till Sahara och vänder sedan tillbaka den 11:e april. Det kommer att vara 3/4 asfalt och 1/4 grus och stig och ca 120-130mil. Jag flyger alltså till Marrakech.

Jag har idag Halvarssons Odyssey + Mercury som pendlar ställ med TCX X-Tour och en Schuberth C3 Pro. Utöver det har en en snygg skinnjacka med skydd och kevlarjeans med TCX Urban Trend för Cafekörning. Utöver det har jag en Crosshjälm som jag använder till snöskoterkörning. Vill gärna använda så mycket som möjligt av det jag har men tänker inte offra mig själv och även ha nytta av det efter resan. Btw bär glasögon.

I Marrackech är det 25 grader på dagarna och i Atlasbergen på topparna är det snö kvar. Och Sahara ungefär som i Marrakech, kanske något varmare. Vi kommer att köra Husqvarna 650.

Behöver råd... Inte så många dagar kvar innan jag åker.

Tänker dock så här?
Skor: Köpa ett par TCX Desert eller Infinity
Kroppskydd: En skyddsväst/jacka med bröst, rygg, armbåge och axelskydd. Kanske har det njurbälte? Rekomendationer?
Knäskydd: som jag sätter på knät och inte i byxan. Halvarssons knäskyddspåse? Leatt 3DF knee? rekommendationer?
Hjälm: C3 Pro eller Cross?
Kläder: Ta med mitt Halvarssons Odyssey/Mercury och köpa med ett kitt tunna crosskläder när det är för varmt?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
gå in på www.soe.se och fråga där är det några som har varit nere i marocco både för nöjet och tävling.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vanlig svensk sommarvärme, varför inte skinnställ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nere i sanden är det varmt framförallt mitt på dagen i solen, men det är inte värre än att du kan köra omkring i befintligt Halvarssons. Crosshjälm hade jag valt.

Skall du börja köra mer grus hemma i Sverige så är det ett ypperligt tillfälle att köpa en skyddsjacka och en endurojacka över. Betydligt svalare där det är varmt men tyvärr inte ett dugg vattentätt.
 

oakim

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Versys 650 - 2012
Jag kollade genast in SOE. Perfekt. Ska ställa samma fråga i det forumet.
Hann dock fundera lite över dagen och fick äntligen svar på vädret där nere. Det är mellan 15-25 grader.

Jag tror att det blir så här.
- Tar med mitt Halvarssons
- Crosshjälmen. Får bli linser (undrar hur många parasiter man får med när man tvättar händerna och sedan pillar in linser där nere :)
- Köper en go Skyddsjacka. Leatt 3DF Airfit? Kan dock inte ha nackskydd. (för kort hals).
- Köper ett gott knäskydd, kanske Leatts 3DF? Eller ett grövre som kan knös in i kängan?
- Köper tex TCX X-Desert som även rymmer ett knäskydd om jag vill? Alt TCX Infinity.
- Köper en snygg Crosströja om de blir för varmt och eländigt.
- Vattenmidjeväska för att slippa ha den på ryggen med slang.

vad tror ni om det? bto tack för era tankar.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top