Långstyrning på semestern

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur har du spänt fast spännremmarna? Under sadeln?

Köpte en likadan till fruns Hornet men har inte lyckats få fast den på ett sätt som gör mig nöjd ännu.... man vill ju inte riskera få in en remjävel i hjulet...

Annan väska, annan hoj, så kanske ingen hjälp alls, men så här gjorde jag med biltemas väskor på min gsx från glada åttitalet:
tjocka remmarna över sadeln
IMAG0391.jpg
spännrem under baklyktan
IMAG0392.jpg
spännremmar vid skjutsfotpinnarna
IMAG0394.jpg
satt bra i 800 mil förra sommaren!
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hur har du spänt fast spännremmarna? Under sadeln?

Köpte en likadan till fruns Hornet men har inte lyckats få fast den på ett sätt som gör mig nöjd ännu.... man vill ju inte riskera få in en remjävel i hjulet...
Kanske syns lite dåligt på bilden men kolla noga så ser du. De främre remmarna går ner och fäster i armen för bakre fotpinnen, (på båda sidor). Bakre remmarna går på varsin sida om baklyset och genom skylthållaren. Inga remmar hänger ner så de riskerar att fastna i hjulet.
Sitter bra men jag upptäckte att jag behöver komplettera med lackskyddsfilm eller glidskyddsnät på några ställen där jag inte trodde att det skulle skava.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Ni som kör med slipon/helsystem, sätter ni på original när ni ska på långsemester för ett tystare ljud?

Det tror jag inte ! Jag åker Yoshimura slipon och kommer inte ta av det, inte lika turkish utan !
Ljudet går ju bakåt och åker man så lagligt man bara kan, så låter det ju inte så mycket. Skulle man löda på hela tiden blir det ju ett jävla oväsen med vind istället om du åker med orginalpipa. Min uppfattning :)
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Har ni något tips till en rookie inför en 200 mils mc semester ?
Allt som kan göra resan bekvämare än redan nämnt ?:)

Tips på handtag? Ska köpa nya, har några rizoma bling bling, tar inte alls upp vibrationer så bra. Vill ha några med lite mer komfort i nu tänkte jag! Renthal soft ?

http://www.xlmoto.se/handtag-renthal-road-single-compound

Vila är såklart viktigt innan, har ni musik i hjälmen? radio eller sjunger ni själva?:rock
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni som kör med slipon/helsystem, sätter ni på original när ni ska på långsemester för ett tystare ljud?
Det tror jag inte ! Jag åker Yoshimura slipon och kommer inte ta av det, inte lika turkish utan !
Ljudet går ju bakåt och åker man så lagligt man bara kan, så låter det ju inte så mycket. Skulle man löda på hela tiden blir det ju ett jävla oväsen med vind istället om du åker med orginalpipa. Min uppfattning :)

Även min uppfattning. Avgasljudet är inte det största problemet då du kommer upp i motorvägsfart. Om du vill minska vindbruset ska du sikta på en aerodynamiskt byggd hjälm, vilket sällan är de värsta race replikorna. De har för mycket ventilation för touring och bullrar därför mer än en hjälm som är avsedd för touring.

Double bubble ruta eller annan form av hög ruta kan också hjälpa, så länge du inte styr vinden så att du får hjälmvibrationer.

Har ni något tips till en rookie inför en 200 mils mc semester ?
Allt som kan göra resan bekvämare än redan nämnt ?:)

Tips på handtag? Ska köpa nya, har några rizoma bling bling, tar inte alls upp vibrationer så bra. Vill ha några med lite mer komfort i nu tänkte jag! Renthal soft ?

http://www.xlmoto.se/handtag-renthal-road-single-compound

Vila är såklart viktigt innan, har ni musik i hjälmen? radio eller sjunger ni själva?:rock

ProGrip 732:eek:r och supertunga styrändvikter från en Hayabusa brukar göra underverk mot de flesta former av vibrationer i styret. Skippa musiken till fördel för riktiga öronproppar.

Ett annat bra tips är att ha tankkort / kreditkort lättilgängligt och utan risk att tappa det. Skinnställ eller jacka med utvändig bröstficka...? Annars är liftkortsficka på vänster överarm icke att förakta. En gång i tiden körde man Norrbotten - Fjollträsk flera gånger per sommar, alltid med endurance-mässiga tankstopp utan att ens fälla ner stödet...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har ni något tips till en rookie inför en 200 mils mc semester ?
Allt som kan göra resan bekvämare än redan nämnt ?:)

Tips på handtag? Ska köpa nya, har några rizoma bling bling, tar inte alls upp vibrationer så bra. Vill ha några med lite mer komfort i nu tänkte jag! Renthal soft ?

http://www.xlmoto.se/handtag-renthal-road-single-compound

Vila är såklart viktigt innan, har ni musik i hjälmen? radio eller sjunger ni själva?:rock

Starta i tid, välj trevliga vägar, stanna ofta.
Motorcykel kör man för att köra motorcykel, inte för att transportera sig.
 

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Usala
Hoj
Flertalet
Det tror jag inte ! Jag åker Yoshimura slipon och kommer inte ta av det, inte lika turkish utan !
Ljudet går ju bakåt...

Överväg en extra gång hur du ska göra för att skydda öronen. Det ringer i hela skallen när man har kört ett bra tag (körde bl.a. Köpenhamn - Uppsala i ett sträck med slipon) och när man marchar 150 km/h så ligger motorvarvet (särskilt på en 600) på en tämligen surrig nivå...

När jag stängde av motorn så lät det i skallen som att den fortfarande var påslagen. Hörselproppar rekommenderas.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har ni något tips till en rookie inför en 200 mils mc semester ?
Allt som kan göra resan bekvämare än redan nämnt ?:)

Tips på handtag? Ska köpa nya, har några rizoma bling bling, tar inte alls upp vibrationer så bra. Vill ha några med lite mer komfort i nu tänkte jag! Renthal soft ?

http://www.xlmoto.se/handtag-renthal-road-single-compound

Vila är såklart viktigt innan, har ni musik i hjälmen? radio eller sjunger ni själva?:rock

Starta i tid, välj trevliga vägar, stanna ofta.
Motorcykel kör man för att köra motorcykel, inte för att transportera sig.

Instämmer med Skrotis, det är lätt att man bara fokuserar på att komma fram och missar att njuta av resan. Jag åkte precis ner till norra Öland i tisdags och tillbaka igår och det blev mer eller mindre bara transportåkning. Inte alls lika kul som att låta det ta den tid det tar.

Jag tror inte du kommer ha några större problem att klara resan, du ska ju inte åka över ryska tundran precis. Jag brände 180 mil i Norge på fyra dagar i slutet av maj i år, och förutom en väldigt oförlåtande sadel var det inga större problem trots att resan var mer eller mindre oförberedd. I mitt fall är nog en gelsadel eller en Airhawk en väldigt bra investering, men det beror ju väldigt mycket på hur originalsadeln ser ut.

Jag skulle heller aldrig köra någon längre sträcka utan proppar i öronen, vindljudet är mer tröttande än man kanske inser.

När ska du åka? Har själv lite lösa planer på att åka upp till en kompis i Piteå någon gång de närmaste veckorna, så vi kanske kan göra sällskap en bit på vägen?
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Instämmer med Skrotis, det är lätt att man bara fokuserar på att komma fram och missar att njuta av resan. Jag åkte precis ner till norra Öland i tisdags och tillbaka igår och det blev mer eller mindre bara transportåkning. Inte alls lika kul som att låta det ta den tid det tar.

Jag tror inte du kommer ha några större problem att klara resan, du ska ju inte åka över ryska tundran precis. Jag brände 180 mil i Norge på fyra dagar i slutet av maj i år, och förutom en väldigt oförlåtande sadel var det inga större problem trots att resan var mer eller mindre oförberedd. I mitt fall är nog en gelsadel eller en Airhawk en väldigt bra investering, men det beror ju väldigt mycket på hur originalsadeln ser ut.

Jag skulle heller aldrig köra någon längre sträcka utan proppar i öronen, vindljudet är mer tröttande än man kanske inser.

När ska du åka? Har själv lite lösa planer på att åka upp till en kompis i Piteå någon gång de närmaste veckorna, så vi kanske kan göra sällskap en bit på vägen?

Tack för alla svar!

Hörselproppar absolut, vinden är inte rolig,

Jag åker upp lördag 18e Juli ! Har faktiskt fått låna en airhawk utav en kollega, ska prova den imorgon och se.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
uploadfromtaptalk1405018840623.jpg drar upp till nordnorge i två veckor, känner mig gött dum i huvet med det här lasset..
Men jag köpte en airhawk och proppar så enligt denna tråden bör jag ju ha det bra..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack för alla svar!

Hörselproppar absolut, vinden är inte rolig,

Jag åker upp lördag 18e Juli ! Har faktiskt fått låna en airhawk utav en kollega, ska prova den imorgon och se.

Det skulle kanske kunna funka för mig också, vore trevligt att få lite sällskap längs vägen.

View attachment 408903 drar upp till nordnorge i två veckor, känner mig gött dum i huvet med det här lasset..
Men jag köpte en airhawk och proppar så enligt denna tråden bör jag ju ha det bra..

Är du säker på att du inte glömt något nu? :rofl


Skämt åsido är det klart att du måste ha mer packning om du ska åka i glesbefolkat område och om du ska bo utomhus längs vägen.

Så här såg min hoj ut fullpackad när vi var i Norge:
IMG_2198.jpgSporthoj red storlek.jpg

Biltemas packrulle, fastspänd med gummistroppar (lasthållare) från samma ställe.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Packrulle-MC-82497/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Lasthallare-MC-82537/
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det skulle kanske kunna funka för mig också, vore trevligt att få lite sällskap längs vägen.



Är du säker på att du inte glömt något nu? :rofl


Skämt åsido är det klart att du måste ha mer packning om du ska åka i glesbefolkat område och om du ska bo utomhus längs vägen.

Så här såg min hoj ut fullpackad när vi var i Norge:
View attachment 408945View attachment 408946

Biltemas packrulle, fastspänd med gummistroppar (lasthållare) från samma ställe.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Packrulle-MC-82497/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Lasthallare-MC-82537/

Jo vill man tälta blir det ju ett jävla projekt helt plötsligt! Bor jag på ställen har jag inte med mig mer heller.
Fast min bild är ju bara ett skämt, slängde på all skit jag kunde hitta.. :)
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Det skulle kanske kunna funka för mig också, vore trevligt att få lite sällskap längs vägen.



Är du säker på att du inte glömt något nu? :rofl


Skämt åsido är det klart att du måste ha mer packning om du ska åka i glesbefolkat område och om du ska bo utomhus längs vägen.

Så här såg min hoj ut fullpackad när vi var i Norge:
View attachment 408945View attachment 408946

Biltemas packrulle, fastspänd med gummistroppar (lasthållare) från samma ställe.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Packrulle-MC-82497/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Lasthallare-MC-82537/


Okej! Vad kul, men vart bodde du ?
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top