Långstyrning på semestern

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tjena!

Planerar en långstyrning upp till Piteå i sommar från Sörmland.

Jag tänkte inte åka hela vägen på en gång, utan kanske försöka hitta någonstans i höjd med Sundsvall (50 mil) att låta oljan kylas över en natt och sedan fortsätta resterande 50 milen.

Någon som vet nå "hojhotell" eller vad jag skall kalla det, något viloställe "hotell" som man kan ställa undan hojen i säkerhet, eller är det tält som gäller och snöre på benet knutet i hojen?

Jag vet vad jag har för cykel, och ja det blir en utmaning ! hehe
Körde 50 mil över en dag förra sommarn, tyckte det gick rätt bra ändå.

Simon
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har gjort dagskörningar från Boden och lite längre än Sörmland med både 600RR och 1000RR. Tycker dom är alldeles utmärkta långtouringhojar :)

Jag brukar övernatta på Fläsians camping några kilometer norr om Sundsvall. Ibland i tält och ibland i stuga. Dom har några billiga stugor där också, men om det är mitt i sommarsmeten så var i god tid.

Finns även en camping mellan S-vall och Härnösand, Bye Camping med vettiga stugpriser. Har övernattat där också några gånger.

Att en hoj skulle försvinna därifrån på natten är riskmässigt lika med noll. Det har hänt att jag inte ens tagit ur nycklarna ur hojen.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är man lagd åt det nervösa hållet så kommer man långt med ett larmlås och ett kapell. Det hindrar de flesta tillfällighetstjuvar.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag brukar boka in mig på vandrarhem och många av dessa ligger lite i obygden där det är lugnt. Billigt, säkert och bra.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Bye camping känner jag igen, då blir det nå canping eller vandrarhem då , Ja larmlås har jag ju så det känns bra.

Tack :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Biltemas funkar okej. Passa på att ta en gashandshjälpare också. Guld på motorvägen, så slipper du hårdhålla i gashandtaget.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Dem gör det? har någon nån bild på hur det sitter och ser ut ?
Jag lurar på tankväska också, med centrerat fodral för telefonen. men sitter prylarna verkligen fast med magneter? Har man inte kanske något band/snöre att vira fast på något rätt sätt ? Har tittat på dem där gashandhjälpare, det låter sjukt smidigt! Ska ta en sån.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dem gör det? har någon nån bild på hur det sitter och ser ut ?
Jag lurar på tankväska också, med centrerat fodral för telefonen. men sitter prylarna verkligen fast med magneter? Har man inte kanske något band/snöre att vira fast på något rätt sätt ? Har tittat på dem där gashandhjälpare, det låter sjukt smidigt! Ska ta en sån.

Tankväskorna sitter kvar bra med magneterna, men kolla magneterna noga så det inte sitter grus på dem när du sätter på tankväskan. Det är inte så värst skoj att repa tanken.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Dem gör det? har någon nån bild på hur det sitter och ser ut ?
Jag lurar på tankväska också, med centrerat fodral för telefonen. men sitter prylarna verkligen fast med magneter? Har man inte kanske något band/snöre att vira fast på något rätt sätt ? Har tittat på dem där gashandhjälpare, det låter sjukt smidigt! Ska ta en sån.


Köpte Biltemas tankväska i den större modellen igår med fack för karta, körde en tur idag på 30 mil i varierade hastigheter, blev förvånad över hur bra den satt med magneterna, detta även på en tank som till ganska stor del täcks med plastkåpor så fick "vika in" magneterna. Finns även ett klassiskt band med "clips" som jag förankrade den med runt styrkronan, typ. Funkade jättebra som sagt! Planerar att även inhandla deras sadelväska-kit (1 sadelväsk +2 sidoväskor) för 599:- innan jag själv ger mig iväg på längre touring.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tankväskorna sitter kvar bra med magneterna, men kolla magneterna noga så det inte sitter grus på dem när du sätter på tankväskan. Det är inte så värst skoj att repa tanken.
Dra ett par remsor silver- eller eltape på tanken under magneterna så sparar du lacken :tummen
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag kör ibland med en sån Jofama väska som visas ovan, fungerar Jättebra.

Har du inte appen booking.com så är det jäkligt bra att använda. Där står det oftast om det är privat parkering eller på gatan som gäller..
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Jag kör ibland med en sån Jofama väska som visas ovan, fungerar Jättebra.

Har du inte appen booking.com så är det jäkligt bra att använda. Där står det oftast om det är privat parkering eller på gatan som gäller..

Okej, ska ha det i baktanke ! men tänkte nog boka in mig på en stuga i Bye Camping, så står hojen vell utme
stugan.

Ska åka och kolla på biltema varianten i verkligheten iaf.

- - - Updated - - -

Eller skaffa ett glidskyddsnät och lägg mellan väska och tank. Tankväskan sitter stadigare och inga repor ifall det kommer damm och grus emellan väskan och tanken.
View attachment 408647
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Antislip-netGlidskyddsnat-82536

Skaffade en sån här väska till min hoj. Funkar bra
View attachment 408648
Det finns en större (52 L) och en mindre (42 L). Jag har den mindre.
http://www.jofama.se/mcsm/products.php?cid=18&s=MC

Den du har på 42 liter verkar alldeles lagom!
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hur har du spänt fast spännremmarna? Under sadeln?

Köpte en likadan till fruns Hornet men har inte lyckats få fast den på ett sätt som gör mig nöjd ännu.... man vill ju inte riskera få in en remjävel i hjulet...
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Ni som kör med slipon/helsystem, sätter ni på original när ni ska på långsemester för ett tystare ljud?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top