Hoj stått i mer än 10 år

Edling

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2014
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda cbr 600
Hejsan. Jag har nu fått ärva min lossas pappas CBR600 f2 -91 som har in princip stått stilla i ca 10 år.
Vad ska jag kolla upp och eventuellt bör fixa innan jag börjar övningsköra med den?

Byta däck
Byta olja och filter

Något mer man bör se över? :)

PS: Är helt ny på detta med mc så tips på återförsäljare uppskattas!
 
Last edited:

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
-Kolla bromsskivor/bromsbelägg samt smörja upp oken.
-Förgasarrengöring med hjälp av tex ultraljudstvätt.
-Ny fräsch bensin i tanken.
-Kolla drivpaketet och byt vid behov.
-Kolla packboxar efter läckage.

Sen kan du ju kolla över den lite i all allmänhet, typ elektronik, signalhorn, swingbussning, hjullager mm :hej
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Batteriet behöver säkert bytas så att det inte tar med sig regulator och generator. Jag hade förmodligen även demonterat förgasarna och gjort rent dem. Nya stift är också lika bra att sätta dit om de gamla inte ser fina ut. Kolla hur drev och kedja mår, de kan ju har varit på väg redan när hojen ställdes.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag hade en Suzuki GSX 750ES -84 för ett par år sedan som stått helt still i mer än 15 år (i varmgarage) innan jag gav mig på den.

- Tömde tanken och spolade ur ordentligt.
- Bytte olja, varmkörde 10 minuter sen bytte jag en gång till + filter.
- Tog av kedjan, tvättade i diesel och smörjde in på nytt.
- Bytte bromsvätska.
- Nytt batteri.

Sen så körde jag till Tyskland och tillbaks utan problem.

Om packboxarna läcker, eller om den går dåligt men startar, ge inte upp utan kör 5-10 mil så kanske det fixar sig självt.. det mesta mjukas liksom upp efter några mil.
 

Edling

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2014
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda cbr 600
Okej tack för tipsen. Där är 0 läckage någonstans. Men känns som alla oljor är väldigt sega ska nog plocka av kedjan och rengöra den lite och tändstiften känns som det just nu är bortom min kunskap att byta. Ska de hur den rullar efter första starten :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej tack för tipsen. Där är 0 läckage någonstans. Men känns som alla oljor är väldigt sega ska nog plocka av kedjan och rengöra den lite och tändstiften känns som det just nu är bortom min kunskap att byta. Ska de hur den rullar efter första starten :)

Den enda skillnaden mellan en van meck och en nybörjarmeck vad gäller att byta tändstift är att nybörjaren plockar bort onödigt mycket saker, och rent allmänt tar längre tid på sig, så fasligt svårt är det inte. Det är väl mest bara att tänka på att man inte ska dra i dem för hårt för då kan de gå sönder antingen när du sätter i dem eller när motorn blir varm.

Glöm inte bromsvätskan, den är det som ger sig först av vätskorna skulle jag säga. Den är också den tråkigaste vätskan att byta. :gnissla Ja, om man inte räknar gaffeloljan.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Okej tack för tipsen. Där är 0 läckage någonstans. Men känns som alla oljor är väldigt sega ska nog plocka av kedjan och rengöra den lite och tändstiften känns som det just nu är bortom min kunskap att byta. Ska de hur den rullar efter första starten :)

Kedjan kan du rengöra på plats. Ta lite lampolja och skrubba ren den med diskborste eller liknande, se till att att inte stänka på däcken, och smörj sedan med kedjespray.

Annars så är det väl nytt batteri och ny bensin som sagt. Har du tur så startar den och gör den inte det så kan du börja kolla andra saker.

Hoppas du får i gång den! Jag hade gärna haft en CBR600F2 som första hoj.
 
Last edited:

Edling

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2014
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda cbr 600
Ni glädjer mig med svaren. Vi får se om hon startar efter jag fått på hjulen. :) Sjukt ivrig på att börja övningsköra nu
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
fick tag på en motor till min bandit 600 som stått ett tag... kan säga så här, rasslande ljud å blårök.. inte bra inte bra. inte haft motorn på längre än max 1 min men garanterat att den inte kommer att "fixa" sig själv efter några mil snarare att jag får en till motor med hål i :p
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Jag gav mig på en som haft stillestånd i c:a 5 år. För mig var bromsarna det största bekymret. Plockade ur kolvarna och kunde nästan skopa ut gammal bromsvätska. Packaningarna hade svällt så att kolvarna knappt rörde sig, och returhålet uppe i behållaren var igensatt så att bromsarna låg emot.
Bytte soppan och tryckte i ett nytt batteri.
Nu var det ganska mycket mer mek för min del, med det hade inget att göra med att den stått länge, utan snarare att tidigare ägare inte skött om den särskilt bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min 1978 R100RS (det är en RIKTIG sporthoj, det) hade stått i 13 år men var välservad fram till dess. Futtiga 16.000 mil bara,

Jag bytte:

Bromsvätska
Motorolja
Växellådsolja
Gaffelolja
Olja i kardan och bakväxel

Renoverade förgasarna med nya packningar, oringar och munstycken
Renoverade bromsarna med nya tätningar och nya belägg
Nya däck
Nya bromsslangar och andra gummidetaljer
Nya gasvajrar och chokekablar
Nytt batteri

Kollade hjullager, sving- och styrlager.

Tog isär, rengjorde och smorde upp allt annat som skall vara rent och insmort.

Jag vill inte ha något som pajar, lossnar eller skär fast i hundra knyck på vägen...
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Har en CB900F-81a som gått 8000mil men inte gått på 18år. Nytt batteri o starta på startspray. Ny bensin o knacka på flotörhusen m skruvmejsel. Kolla luft i däcken o har nu kört 2mil utan problem. Är som en gammal Amazon!
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Top