Kawazaki Z750 E1 1980 med en motor som är besatt av en demon eller något.

Hemmek

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Älmhult
Hoj
Kawasaki Z750 E 1980
Ok nu är jag i upplösnings tillstånd.
Får väl börja från början.

Köpte mig en hoj av märket i trådens rubrik.
Jo sa säljaren hon behöver nog bara få förgasarna synkade så ska hon nog gå bra. (yeah right)

I vilket fall, synkade man förgasarna perfekt gick hon som en hög med skit. tände i förgasarna smällde i avgasröret skenade i varvtal om vart annat, tomgång fanns inte.
Ok inte mer med det ner med förgasarna jo dom var fulla med skit å det grövsta.
Och ett hundratal idioter hade varit i dom förgasarna innan, o-ringar var ersatta med aluminum foile munstyckena såg ut som en gamling på hemmet med grav parkingson hög på koffein sittandes på en industritvättmaskin full med tegel i centrifug hade försökt lossa med en slö kniv. (gravt misshandlade då alltså)

Så var ju bara att beställa en renoverings sats.

Så renoverade alla fyra förgasare, skillnad?
Knappt märkbar :huvet
Så ner med tändsystemet, btw stiften var det första jag bytte när jag fick hojen.
hittade inga fel och gnistan var till belåtenhet.
om än smal som ett hårstrå, men har fått för mig att det är fullständigt normalt på dessa hojar. den var blå och fin iaf.

Skillnad? nope :huvet

Okej kompprov då?
Jorå det var inga fel där heller.

Har kollat flottörhöjden och den stämmer också btw.

Då gjorde vi som så och detta var efter att vi haft förgasarna nere för andra gången (smeka in flottörhöjden eller rättare sagt bränlenivån till perfektion bara för att utesluta det iaf) så gjorde jag en grunsinställning på spjällen så alla var precis lika mycket öppna.

Skillnad? nope :huvet

Då gjorde vi som så att vi slet av avgassystemet och kollade på lågorna.
blåa lågor ur två av burkarna, så vi synkade helt enkelt så att hon gick på alla 4 burkar genom att kolla på lågans längd, försökte ställa soppablandningen också men det ville sig inte (gjorde ingen hörbar skillnad och lågorna var fortfarande lika blå när vi gav henne max med soppa)

En grej jag vet med säkerhet med tanke på hur mycket vi fick skruva är att hon absolut inte är nära där hon borde vara, spjällen står olika så mycket är säkert, (var en jävla massa varv innan hon började komma igång på tvåan)

Men men positivt hon går ju på alla nu :Bugar

Självklart ut och provköra, inte mycket till vrid och mellan register (som brukligt när man har fritt blås) men jävlar vad hon kom på varvtal.

Frid och fröjd på med avgassystemet igen ut och drog en repa till.
Bra med vrid och så nu men stendöd på varv, nästan som en moppe som fyrtaktar men hon orkar vidare i varv men det i väldigt sakta takt.
provade att ge henne lite choke och det blev värre dvs gick hon troligen för fett.

Okej trött på skiten åkt hem och gjorde annat.
Tillbaka hos hojen idag gissa hur hon gick när jag startade henne?
SAMMA SOM INNAN VI "SYNKADE" :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:4skrika:död:mad:

Dvs stendöd på cylinder 2.
och baktände.

Faktum är att jag har slut på ideer, vette fan vad som är fel på hojen.
Måste fan vara en demon som bosatt sig i motorn eller något för hon följer inga som helst regler. är det bara att montera ner henne i molekyler och högtryckstvätta alla delarna i vigvatten som gäller eller vad är det frågan om?

Med vänlig hälsning Hemmek
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Har du tittat om insugsgummina är hela?
Och gummimembranen som lyfter trottlarna? (Det är väl vacuumförgasare på den?)
Ventilspel? Borde väl vara OK om kompprovet var bra...

Sen har jag inget mer.
 

Hemmek

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Älmhult
Hoj
Kawasaki Z750 E 1980
Jupp membranen är ok, gör ingen skillnad när jag sprayar wd40 kring gummina heller så dom är nog hela dom med.
Tändkablarna sitter i rätt ordning eller rättare sagt kvittar nästan hur man sätter dom på denna.
CDI tändning som tänder med 180graders förskjutning och kör wasted spark, dvs skjuter av två stift i stöten.
Dvs 2+3 skjuts av samtidigt 180grader senare skjuter den av 1+4.
Dock sitter alla kablarna precis så som dom skall vara enligt clymers bok (lämnar för övrigt mycket att önska den boken)

Enda jag kan klaga på gällande tändningen är att kablarna är lite stela men som sagt gnistan är bra.
Om än smal som ett hårstrå men som sagt har för mig att det är normalt när det kommer till äldre CDI system.

Btw efter synkronisering (ordentlig sådan med hjälp av 4 sammankopplade slangar) så gick hon som skit riktigt. har även för mig att några av spjällen visade sig vara ganska mycket off om man utgår från att dom skall vara ganska när i linje när jag plockade av dom.

Så min terori är att burkarna inte drar lika mycket vacum, problemet är att jag inte vet hur man kan testa detta hittar inget som tyder på att hon drar tjuvluft. och kompen är lika i alla burkar.
Sen är frågan om man genom lite kreativ synkning kan mörka ett annat problem?
som sagt vi fick henne att gå på alla 4 när vi hade grenröret väck och synkade efter hur långa lågor vi fick och ställde så hon gick ungefär lika på alla.

Dock räckte bara denna justeringen den dagen.
och när vi hade satt dit avgassystemet igen så gick hon som skit när man varvade istället. (ville helt enkelt inte ge någon effekt där den skulle vara)

Vette fan vad nästa steg skulle vara.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du har ju betat av flera av de närliggande möjligheterna och det är kanske dags att testa även långsökta?
-Kan du enkelt få bort förgasarna (alternativt spärra de undertrycksstyrda trottlarna i öppet läge) och göra om kompressionsprovet? För att få rättvisande värde är det ju viktigt att ha helt öppet i förgaseriet.
-Har du kollat spänning över batteripolerna när motorn är igång? Laddnings- eller batterifel kan ge jäkligt skumma symptom.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det finns ett par saker som du kan testa, först det enkla.

- Starta upp och spraya med startgas runt insugningsgummina:
Reagerar hon på detta med att gå upp i varv= hon tjuvluftar. Byt insugsgummina.

- Sen det troligaste: Har du inte kört alla delarna ett antal gånger genom en ultraljudstvätt så gör det. Alla små kanaler inuti förgasarna måste också vara rena för att allt ska fungera ihop.

Jag brukar hjälpa ett antal "övervintrade" hojar igång varje vår. Att göra förgasarna "rena" utan att få ren kanalerna är det samma som att dom inte är rengjorda.

/KentW
 

Hemmek

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Älmhult
Hoj
Kawasaki Z750 E 1980
Ultraljud har jag tyvärr inte tillgång till men blåst ur förgasaraen med tryckluft och bromsrengöring (löser det mesta med oljebas)
Kompprovet har jag gjort när förgasarna var helt avplockade dvs fritt flöde.
Har för mig att mellan den bästa och den sämsta var det typ 9psi skillnad.
dom låg kring 100psi iaf.

Sitter voltmätare på hojen och den är klart över 12V strecket, batteriet är nytt.
har självklart provat med nyladdat batteri samt innan jag bytte batteriet så hade jag ett stort bilbatteri med tillkopplad laddning ditkopplat (biltemas batteri tål uppenbart bara en djupurladdning)
så ström för den.

Btw förgasarna är OEM keihin CV 32:eek:r.

Med vänlig hälsning Hemmek
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har läst att man kan koka förgasarna i citronsyra, och blåsa med tryckluft, växelvis, i några timmar. Beläggningarna i förgasare brukar ju se ut som kalk eller något annat basiskt, så det verkar vettigt. Jag har inte provat själv, men jag skaffade citronsaft och en kastrull. Sen såg jag att det var ett litet hål i gummimembranet till trotteln på ena förgasaren. Och det såg inte ut att vara någon kalkbeläggning i förgasarna. Limmade hålet, sen gick motorn fint. Så jag behövde inte koka förgasarna. Flottören är i plast, så jag vågade inte mest p.g.a det. Ifall den hade varit i mässing hade jag nog kokat ändå.
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Ultraljud har jag tyvärr inte tillgång till men blåst ur förgasaraen med tryckluft och bromsrengöring (löser det mesta med oljebas)
Kompprovet har jag gjort när förgasarna var helt avplockade dvs fritt flöde.
Har för mig att mellan den bästa och den sämsta var det typ 9psi skillnad.
dom låg kring 100psi iaf.

Sitter voltmätare på hojen och den är klart över 12V strecket, batteriet är nytt.
har självklart provat med nyladdat batteri samt innan jag bytte batteriet så hade jag ett stort bilbatteri med tillkopplad laddning ditkopplat (biltemas batteri tål uppenbart bara en djupurladdning)
så ström för den.

Btw förgasarna är OEM keihin CV 32:eek:r.

Med vänlig hälsning Hemmek

http://www.kjell.com/ultrasonic-cleaner-cd-4800-p40491
vet ej hur det fungerar men säkert har ngn här testat :tummenupp
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
http://www.kjell.com/ultrasonic-cleaner-cd-4800-p40491
vet ej hur det fungerar men säkert har ngn här testat :tummenupp

Den ser inte mycket ut för världen...Men den fungerar alldeles utmärkt till förgasare.
Skulle gärna haft en större som rymde hela förgasarbryggan, men den kostar nånga fler hundralappar. Dessutom är det en fördel att plocka isär förgasarna helt och hållet.

Jodå, det är en likadan som jag har i mitt lilla garage.

/KentW
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Har du ohm-mätt tändhattarna du har förmodligen ett motstånd i dessa.Sedan håller jag med El Garto byt tändkablarna. Du skriver ju att gnistan är smal förmodligen obefintlig,under hög komp när du gasar på.
Lycka till Ronnie :hej
 

Hemmek

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Älmhult
Hoj
Kawasaki Z750 E 1980
Jo tänkt byta kablarna bara för att, (blivit en del av en religion på alla mina fordon då det alltid gjort nytta)
Saken är bara den att jag har alltid slängt dessa grafitkablarna som sitter på typ allt, till betydligt bättre kablar med kopparkärna, nej självklart inte solid.....
Fan glömt vad dom heter men samma typ som magnecore kör på sina bättre kablar, är typ koppartråd lindad runt en kärna dvs lika bra avstörning som grafit om inte bättre och samma elektriska egenskaper som solid koppar. (vägrar grafit som princip numera)
Men till hoj vetta tusan då magnecore inte har några till min iaf.
dessutom verkar dom vara grövre än vad man kör med till hoj i normala fall, (har i ärlighetens namn inte kollat hur kablen sitter i spolen då gummihatten över ser något skör ut)

Så vet inte om man kan få ihop något.
Ska passa på att mäta kablarna i helgen.

Ang UL-tvätt jo har vart sugen på att införskaffa en för detta endamål men kan som bäst få ner förgasarna i par. (dom delar samma chokeaxel) är nitad skruv till dessa (någon specialare som man sätter med specialverktyg osv om man ska tro Clymer manualen)
Dvs den måste vara stor nog för att få ner ett par om man säger så.
Helst hela bryggan.

Undrar vart man hittar en bra UL-tvätt som är stor nog och helst har värme funktion (ska visst göra mycket)
Till normala priser för en hemmapulare bör tilläggas.

Med vänlig hälsning Hemmek
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Gör rätt fr början,
Tid ägaren har säkert haft samma skit som du då hojen är gammal + många (utan kunskap?) skruvat på den redan... Följ dessa 4 steg så bör du få en sommar på hoj

1, Kamtiderna, av m ventilkåpan + kontrollera markeringarna v ö-dödpunkt osv, (som redan påtalats)
2, Ta fram uppgifterna på förgasardata (nål, trottel, munstycken osv) och jämför med vad som sitter i nu. MKT vanligt att man av misstag satt fel sak på rätt plats.
3, Eftsom du har komp kommer sista tipset om söka eft läckande luft/packning, men detta verkar du redan ja kollat på(?)
4, Enkelt sätt att veta om alla cylindrar fungerar är att känna på främre rör när du startar motorn. Kallt rör = ja du fattar.

/E
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
En sak du kan prova som inte är ovanligt är att ta bort insugsgummina och täta dessa mot toppen. det enda som tätar där är den plana ytan och gummit i sig, inga oringar eller packningar. Hade själv liknande problem för ett antal år sedan, gick inte att synka eller justera på blandskruvarna. först planade jag dessa och sedan så använde jag packning på tub, efter det gick den som en dröm.
 

Hemmek

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Älmhult
Hoj
Kawasaki Z750 E 1980
Nu har jag troligen förvisat demonerna ur hojen :banana
Kan säga en sak, WD40 funkar inte att leta efter tjuvläckor med.
(dock är jag övertygad om att jag tidigare använt mig av det med ganska bra resultat)

I vilket fall började dagen med att börja om från början i jakt på något jag missat.
Och hittade startgasen denna gången, då jävlar blev det skillnad när man sprayade.

Efter demonterat insugningsgummina så hittades följande fel.
1, INGET var fastspänt ordenligt, hade bara hylsan (insex) i näven och tog alla skruvarna. (Är nästan så man funderar på att riva ner hojen i molekyler bara för vara säker på att inga andra skruvar sitter så löst)
2, 3 av dom var spruckna, omöjligt att se när dom var där, hade nog inte hittat sprickorna efter tvätt heller om jag inte böjt på gummit på precis rätt ställe, den är i det närmaste osynlig annars nämligen.
Sprickan är precis mellan flänsen och röret så att säga, den värsta så gick nog sprickan runt 1/3 del av omkretsen.
dom andra två var inte alls lika farliga men nog tillräckligt för att ställa till med problem.

Dock hände en liten olycka när jag höll på som bäst igår. :gråta
Hade ställt upp tanken på en låda, kollade efter 2 gånger så det verkligen var stabilt och det var verkligen rock solid. vad jag missade var att det låg en liten planka under som i sin tur låg på lite skit på golvet och agerade vippbräda, tro inte fan att jag trampade på den och tanken med iaf 5L bensin åkte i betongolvet?
Självklart tog det mitt på tankens högra sidan och jag har nu en jävla massa grova repor (ner till grundfärg) och en bula. :huvet
Enda trösten är att tanken egentligen behövde lackas om endå men fan så surt.
(lacksläpp kring tanklocket)

Hittade en annan rolig sak med då jag passade på att dubbelkolla allt annat.
Tändkablarna har inte mycket till motstånd, (är koppar kabel i mitten).
Tändhattarna är något jävla hopplock. som också saknar motstånd (ska vara ett kolmotstånd i dessa)
Och (trumvirvel) tändspolarnas skruvar saknar gängor (alltså den skruven du skruvar tänkabeln på)
Det troligaste är väl att någon av dom föregående ägarna dragit ur kablarna och fått gängorna med sig.
Lösningen på detta? jo vi fyller skiten med badrumssilicon och gjuter fast kablen i tändspolen.
alla fyra var gjutna på plats så drog bara ur en (var ett helsike att få dit den igen)
Var ju bara att gjuta dit den igen med Silicon då skruven inte biter om kabeln alls.
Så egentligen skulle det dit nya spolar så man kan få dit kablarna ordenligt.
Lönar sig knappt att byta kablar heller förens det är återgärdat.

Sen då en sista fundering.
Mitt sidostöd har inga kablar ens i närheten av sig motorn har heller ingen spärr som skulle kunna förhindra start när den står på sidostödet.
Men vad jag däremot har är en knapp på vid kopplingssidans handtag där det står "Side Stand" den verkar inte fylla någon funktion men undrar seriöst vad den skulle vara till för???
Är ingen knapp som går att låsa i aktiverat läge utan man får hålla den intryckt isf.

Ska återkomma när gummina är bytta.
Ha det göt så länge.
Med vänlig hälsning Hemmek
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top