Köpråd: ER-6N, SFV650A, XJ6, MT-07, MT-09 eller CB650F!?

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Tog mitt kort förra året på hösten så det blev ingen hoj då men det ska det bli nu så därför behöver jag köpråd. Har egentligen en satt budget på 65,000 kr men kan eventuellt gå upp till 80,000 kr. Vill endast köpa nytt. Är endast intresserade utav nedan listade hojar.

Suzuki SFV650A Gladius - 60,000 kr
Yamaha MT-07 - 60,100 kr
Kawasaki ER-6N - 65,000 kr
Yamaha XJ6 - 74,000 kr
Honda CB650F - 75,000 kr
Yamaha MT-09 - 80,000 kr

Förutsätter att ni som svarar äger eller har ägt hojen/arna och inte bara svarar för att. MT-07 och CB650F är ju helt nya hojar som knappt nått ut till butik ännu så här förstår jag att inga användarintryck finns.

Edit: Vet att man ska provköra själv men bor tyvärr så att jag endast kan provköra ER-6N.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Skulle ju vara bra om du motiverar varför det är just de hojarna du kan tänka dig så kan du få feedaback grundat på det.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
För det första, har du A2 eller A?
de kommer självklart spela roll på om du skall köra strypt eller ostrypt, de blir ju rätt "olika" även där.
XJ6 är en "snällare" version utav min FZ6, jag tycker 98hk är för lite. annars är väl den som de andra hojarna. en Touring/standard hoj med bra upprätt sittställning. Jag skulle tro om du skall köra A2 så kommer en XJ6 kännas svag då de är en rak4 cylinders motor, men däremot så är den relativt snäll på låga varv och (enl. mig) hyffsat jämn och fin gång, inte så hackig o ryckig körning vid ökning/minskning utav gas.

Mvh Jesper
ps: grattis till körkort :tummenupp
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Får man fråga varför enbart ny?
De tappar rätt mycket i värde väldigt snabbt, och det finns en rätt stor sannolikhet att du kanske vill byta om ett år eller två. Men det vill man väl kanske förvisso alltid? :p

Jag har ägt en Gladius i två år. Provkörde XJ6, Gladius, ER6n, GSX650F och CB600F. Jag tyckte Gladiusen och CB600F hade mest körglädje. Mellan dessa så hade Gladius en markant billigare märkesförsäkring. En faktor på x2 mer för CB600F tror jag. Så det blev en Gladius. Var riktigt nöjd med den under hela tiden jag ägde den. Men ville ha mer kraft och variation efter ett år typ. Sålde den som sagt efter ha ägt i 2 år. I efterhand då jag nu äger en CBF1000FA som är betydligt större så saknar jag Gladiusen en del ibland. Lättare och smidigare, tillräckligt med drag för de flesta tillfällen i stan och kurviga vägar utanför stan. Enbart på bana har jag egentligen känt att jag velat ha mer kraftutveckling. Var även ett trevligare ljud i den med ett slip-on.

Har provkört MT-09 i år. Dock under rätt trafikerade vägförhållanden att jag gärna gjort det igen. Men där är betydligt mer krut i denna än de andra direkt när du vrider på gasrullen. Om du borde köpa den som första hoj? Svår fråga. Du lär inte tröttna på kraftutvecklingen i första taget. Vad jag har förstått av recensioner så är den lite ryckigare i gasen. Dock inget jag kan minnas. Det är väldigt upprätt körställning på hojen vilket jag själv gillar väldigt mycket. Jag är själv sugen på en MT-09.
 
Last edited:

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Av dessa hade jag helt klart valt mt-09. De andra, förutom mt-07, känns lite gamla om man ändå ska köpa nytt.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Har själv köpt en MT09 i år en kanon hoj det är ingen hoj som man tröttnar på i första taget känns det som
började med en er6f års mod 09 för 3 år sedan när jag tog mc kort, sålde den efter 4 månader men var en kanon hoj att börja på, körde honda vtr firestorm i 3 år , men nu har jag hittat hem med den nya 3 cyl mt 09 så rolig hoj :banana
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Måste passa på fråga då z1000/z750 i jämnförörelse med horneten er6 och suzukis liknande street hoj vilken är bäst. Ser ju ut av vara samma hoj inproncip med olika märken bara.

Förlåt att jag lånar tråden lite
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
jag började med en er6f men iom att den klotades så blev det en xj6 div. f. skillnaden mellan dessa två cyklar jag kände av var hur gången gick i motor, er6, rapp å händig. xj6 snällare i gången/trevligare körning. dessa är mina åsikter. om jag vore dig börja med att kolla försäkringen på alla cyklar och sen är det bara ut å pröva. gl!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Måste passa på fråga då z1000/z750 i jämnförörelse med horneten er6 och suzukis liknande street hoj vilken är bäst. Ser ju ut av vara samma hoj inproncip med olika märken bara.

Förlåt att jag lånar tråden lite

Har bara kört Z750 (2008a) och hade gärna köpt en, älskar den hojen. den var underbar, "ynka" ca 110hk var perfekt, ABS hade den me. Den jag körde hade gått ca 7000mil och var körskolans, den kändes stabil och hållbar. o gasade man, då hände de ändå saker… :yoparty
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag hade er6 som första hoj. Kanoncykel, verkligen! dock så tröttnar man väldigt fort på den. jag körde någon månad sen ledsnade jag på effekten och köpte en cbr929 som jag körde 2 år på innan jag blev sugen på att testa något nytt.
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Tack för alla svar.

För att svara på era frågor så har jag har A-kort. Hojen kommer användas till det en hoj är till för... att köras. Kommer inte köra på bana eller liknande utan kommer ha den som ett nöjesfordon på kurviga vägar och kommer endast att köra under sommaren. En och annan långresa blir det säkerligen också. Behöver dock inget touringhoj.

Att jag endast vill köpa nytt är för att jag är sådan. Köper inget begagnat. Värdeminskning är inget jag tänker på eller bryr mig om.

Hästkrafter och vrid är inte speciellt viktigt för mig så att jag skulle bli trött på hojen bara för att jag köper en "effektsvag" hoj stämmer inte. Alla hojar jag listade accelererar snabbare 0-100 km/h än merparten av alla supersportbilar och det räcker för mig, vi har ju trots allt bara 120 km/h som fartgräns här i Sverige.

Tittar jag på försäkring så är ER-6N billigast. Efter handlar- och SMC-rabatt får jag betala 1,695 kr/år i helförsäkring. Dyrast är MT-09 som kostar 4,995 kr inkl XL.

Går jag efter ljud och utseende så gillar jag Gladiusen mest. Gillar retrostilen. Ser ut som en gammal roadster. Kan som sagt bara provköra ER-6N så jag vet inte hur jag ska göra.

Edit: Stavfel
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Går jag efter ljud och utseende så gillar jag Gladiusen mest. Gillar retrostilen. Ser ut som en gammal roadster. Kan som sagt bara provköra ER-6N så jag vet inte hur jag ska göra...

Gillar du Gladiusen så köp en Gladius. :fakta

Grejen med motorcyklar är att de är som kvinnor (eller män beroende på läggning...). Du skall vilja titta på den och ta på den direkt när du vaknar. Du skall längta efter att få göra saker med den. Du få en tår i ögat när du lämnar den. Du skall vilja titta på den precis innan du går och lägger dig så att du har den på näthinnorna när du somnar.

Du skall helt enkelt välja den hoj som får ditt hjärta att slå ett extra slag. Motorcyklar väljer man med hjärtat, inte hjärnan. :kär
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Gladius fanns nya 2013 till galet bra pris för nån månad sen. Annars hade jag inte tvekat en sekund på MT-07. Helt ny, lysande pris och benchmarkat in sig perfekt i klassen.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Både Gladius och MT-07 känns ju helt gjutna till den prislappen.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Man tror alltid att man inte skall vilja ha fler pållar och mer vrid, men så fungerar det inte i verkligheten.. Du är varnad ;-)
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Jag gick efter hjärtat. Det blev en Gladius. Får den hemlevererad nästa vecka.

Edit: Tack till alla som svarat.
 
Last edited:

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Man tror alltid att man inte skall vilja ha fler pållar och mer vrid, men så fungerar det inte i verkligheten.. Du är varnad ;-)

Har kört cross och enduro i 10 år så jag vet vart jag står i den frågan. Men tack för varningen.
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag läser att du endast är intresserad av hojarna i listan och det finns säkert en anledning till det.
Men i den prisklassen tycker jag verkligen att du även ska kolla upp Triumph Street triple som vinner i princip alla tester den är med i, överallt. :tummenupp Den utklassar tex MT07 i tester som jag har läst. Du kan ju kolla youtube för tester mellan de två.

Ett tips, som du kan ignorera om du vill...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top