Tillbaka efter typ 10 år

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Hej! Det var mååånga år sedan jag var medlem här! Men nu är jag tillbaka och är sugen på en ktm 690. Vill ha något där man sitter upprätt - ej sporthoj alltså.

Vad bör man tänka på när man har en motard? Hur ser servicegraden ut? Annat att tänka på?

Mvh
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Fyller tråden lite!
Välkommen! om du inte vill ha sporthoj så funkar ju alla dagens standard hojar tror jag! =) Sitter upprätt på min hoj, kört den 500mil so far utan någon märkvärdig service (olja?)
Ang motard så lämnar jag det åt någon annan då jag aldrig ägt en, lite dumt o sitta o skriva vad man ha hört av andra

Hur som! =) Hjärtligt välkommen tillbaka!
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Har en 640 duke som är riktigt rolig. 500mil intervall olja och ventiler är lätt fixat själv. Sen kör man ju inte alls samma sträckor med en sådan här hoj då det inte är mycket att ha på motorväg. Blir mindre vägar, lägre hastighet och kortare sträckor så man klarar sig från allt får många servicebesök!

Ju nya ju bättre säkert, 690 har längre intervall men kostar ju mer. På 640n kom en ny topp 03 som skall vara bra mycket bättre, ang 690 har jag dålig koll på skillnaderna. Sen finns ju 625 och 660 med men där vet jag noll.

Motard är riktigt roligt för helt andra pengar än sporthojen! Nackdelen är att man tar ju inte motarden 20mil till en polare över en helg precis. Går ju säkert men jag hade ju aldrig gjort det :)
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
En annan sak jag tänkt på är skyddsutrustningen. Det är ju en annan typ av skinnställ utan puckar vad jag förstått. Sen finns ju också alternativet med bodyarmour.

Vad är vettigast och varför? Motardställ? Eller ett paket med olika skydd och crosströja eller vad man nu har.

Tar gärna emot länkar också för jag hittar inget motardspecifikt.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har en 640 duke som är riktigt rolig. 500mil intervall olja och ventiler är lätt fixat själv. ...

Även om LC4n är stryktålig kanske man inte bör vänta hela 500 mil innan service. Det är min åsikt och erfarenhet iaf.
Men visst är KTM 640/625/660 bra alternativ.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Om jag inte missminner mig så är skillnaden på 625, 640 och 660 att 640 och 625 är nästan samma hoj bara att 625 har betydligt bättre förgasare och därför är rappare. Tror 640 har elstart och 625 bara kick. 660in har allt det bästa av dom tidigare med den bättre förgasaren och elstart.

690 är en nyare hoj med 1500mils intervaller.

Någon annan får gärna bekräfta det jag skrivit.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Om jag inte missminner mig så är skillnaden på 625, 640 och 660 att 640 och 625 är nästan samma hoj bara att 625 har betydligt bättre förgasare och därför är rappare. Tror 640 har elstart och 625 bara kick. 660in har allt det bästa av dom tidigare med den bättre förgasaren och elstart.

690 är en nyare hoj med 1500mils intervaller.

Någon annan får gärna bekräfta det jag skrivit.

690 LC4 har nog 750mil (höjt från 500), det är dom större hojarna som har 1500mil typ 1290 duken
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
660 är brutalare än 625,640. 640 elstart, de andra kick. Om jag inte minns fel så var det 250 mils serciveintervaller på 660 som jag hade, fast på KTMs hemsida står det 500 mil? Men som sagt, de hojarna börjar väl bli rätt sletna nu.

Nu görs bara en, 690, och den senaste årsmodellen har serviceintervaller på 1000 mil. Så stor skillnad där, och i utseende mot de äldre. Mycket schnyggare.

En annan sak, man får nog inte vara en alltför reslig karl på en motard, kan lätt se ut som om man kommer körandes på en moppe :) Hörde själv det någongång haha, så om man är lättkränkt rekommenderar jag andra krejjor, hajjabusa och sådana andra krejjor. :tummenupp
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
690 LC4 har nog 750mil (höjt från 500), det är dom större hojarna som har 1500mil typ 1290 duken

Kollade upp 690 smc R -13 och enligt ktms owner manual så är det en vid 100mil och sen en var 1000mil eller varje år och en vid 2000mil eller vart annat år. Så vi båda har fel men ditt var fel åt rätt håll :)

Inte helt säker men är rätt säker att det bara är kick på 660. Broder hade en sån å var ett helvette å få igång då det är vänsterkick och jag saknar muskelmassa.

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testat/1415-duell-mellan-ktm-660smc-och-690smc

Den där stöder min tes.

Ser ut att stämma! Drar tillbaka mitt påstående då.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
640- Elstart vacuumörgasare (mikuni) batteri och 640cc
625- Elstart Flatsideförgasare (kehlin 41) Batteri och 640cc= Alltså bättre förgasare men komfort av elstart
660- Endast kick, flatsideförgasare (Kehlin 41) 654 cc= Större borr, lättast och bättre förgasare.

Bästa kompromissen är 625, en fin 625 kan va likväl gå bättre än en sunkig 660.

MEN Nu va det ju 690 som TS undrade över och jag kan som ägare av båda 2 660&690smc r säga att 690 är sååå mkt bättre på alla sätt, chassit är grymt styvt,bromsar, ljus, utväxling (original), vibrationer och service intervall.
de äldre lc4 alltså upp till och med 2006 är inte så skottsäkra som vissa kan påstå. Den dåliga (mindra bra i jämförelse med senaste lc4áns) balansaxel skapar en hel del vibrationer och sliter mer, inte ovanligt att ramlagerras sker innan 2000mil, JA, sköter man den helt rätt och byter olja ofta kan dem säkert hålla väldigt länge men det går inte att förneka att 690´ns motor är tåligare.
Service intervall är olja 100mil på de gamla, 250 påventiljustering (kanske längre på senaste modellerna) medans
690motorn -07 >09 är 500mil.
-10>11 är 750 mil
-12>14 är 1000mil. I mångt och mycket samma motor från -07 och det har visat sig genom åren att den klarat sig så bra att man med tiden kunnat förlänga intervallerna så mkt. Säg någon stånka med den effekten och så långa minimum service-intervaller.

Kan visserligen motvilligt säga att min 660 va roligare när man pressade den på kurviga vägar, ja när den fungerade:död Den liksom vibrerar och känns så mycket mer hardcore än dem nya. Den liksom bara skriker åt en att dra fram hornen och ge den va den tål. Jag upplevde att jag hade mycket bättre känsla och kontakt med bromsar även om dem va tyngre att dosera, tyngre att köra på alla sett men på något sett gav en absolut mer rejsig rå känsla.
Det kan visserligen även bero på att jag måste justera min fjädring mer optimalt på min nya.
Bike testade en 660 mot 690 smc i något test och det visade sig att även om 690 hade jämnast tider så tog 660´n hem snabbaste tiden

Däremot så är den absolut inte så mycket bättre som den nya att jag någonsin skulle fundera på att byta ner mig igen, ALDRIG.
690smc har ett chassi som du kan brotta ner nästan som en cykel och allt luktar och känns så mycket mer kvalité, Det är ungefär lika stor skillnad i körkänsla som... ja som att byta upp sig 10 år i utvecklingen ;)
Som mellan en 240 TÖRBO till en bmw 330 om man ska blanda in fler stödhjul haha:rofl
En del vill mena att 625&660 har bättre bottenvrid än 690 och det är möjligt, men låt 690 andas rätt så har den lika bra plus högre effekt.

Testkör och känn helt enkelt det bästa du kan göra.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det finns sjyssta motardställ. Kolla tex bilden bland de sista sidan i denna tråden. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253583-Sketsnack-Allm%E4nt-tj%F6t&p=5981788#post5981788

Jag har ett held slade och det är inte sytt i någon jätteattackvinkel så det fungerade iaf finfint att köra min 990 med.

Senare årsmodellerna av 690in har som skrivits ovan 1000mils intervaller och de lite äldre 750mil (har jag för mig, samma på 990)

Fyller tråden lite!
Välkommen! om du inte vill ha sporthoj så funkar ju alla dagens standard hojar tror jag! =) Sitter upprätt på min hoj, kört den 500mil so far utan någon märkvärdig service (olja?)
Ang motard så lämnar jag det åt någon annan då jag aldrig ägt en, lite dumt o sitta o skriva vad man ha hört av andra

Hur som! =) Hjärtligt välkommen tillbaka!

Inte för att dissa ditt inlägg men skriver han att han är sugen på en 690 så är det inte riktigt samma sak som en vanlig street mc. Provkör en så förstår du vad 60kg kan göra. :)
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
På bilden har han racingpjux och racinghjälm. Är detta att rekommendera framför crosspjux och crosshjälm?

Ang hjälm är det klart bara en smaksak. En del upplever att synfältet e bättre i crosshjälm/ en del att det blir sämre. Åter igen en smaksak så du får testa själv. Finns för och nackdelar med båda. En crosshjälm är lättare men kepsen fångar fartvinden mer och fungerar sällan lika bra som ett integrerat solvisir på integralhjälm.

Däremot är det rätt korkat och overkill att köra med cross stövlar. Växelpetaren e anpassad för racingboots inte tjocka cross stövlar. Det kan man säkert justera men och att gå omkring lite i crossstövlar typ till garage,mack,kiosk är också otympligare. Man ser väldigt sällan någon med annat än vanliga racingdojor på, av en anledning ;)
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Okej men då så! Då finns det ingen anledning att köpa något extravagant motardställ. Blir mycket enklare med ett vanligt skinnställ och vanliga racingdojor. Hade inte en susning om att crosstövlar var så otympliga. Med din beskrivning så är det ju nästan som att gå i högklackat :tuttar

Blir jag stämplad som ett UFO om jag skaffar ett skinnställ med ryggpuckel (och crosshjälm på detta)?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Okej men då så! Då finns det ingen anledning att köpa något extravagant motardställ. Blir mycket enklare med ett vanligt skinnställ och vanliga racingdojor. Hade inte en susning om att crosstövlar var så otympliga. Med din beskrivning så är det ju nästan som att gå i högklackat :tuttar

Blir jag stämplad som ett UFO om jag skaffar ett skinnställ med ryggpuckel (och crosshjälm på detta)?

Gänget som kör med 690 (och likande) häromkring har helställ med och utan puckel från tiden med rr maskiner. Funkar kanon och alla vet ju att det går 10km fortare med puckel oavsett vad du kör på!
Angående hjälm så har de flesta även kvar sina integralhjälmar men kompletterat med dual sport. Skärmen kan ta vind men det ska tydligen inte vara något problem i farterna det rör sig om. http://www.revzilla.com/dual-sport-helmets
Själv är jag sjukt sugen på en jag med men har inte haft några pengar över till sånt än :)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Jag testade min endurohjälm på motarden en gång....gick fint men var ju inte så jäkla roligt när det började gå uppåt 70-90km/h och vinden började slita bra i skärmen. Känns skönare att köra med en vanlig hjälm.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Tillbaka efter 10 år här är en som varit borta 17år så man kör med stödhjul å allt.
Men det är skönt å bara tillbaka.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top