Uppstart av CB500 K som stått länge

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four

Ok det går framåt, men inte helt perfekt.

Den startar nu kanonfint. Men går på 3 cylindrar.

Den cylinder som inte går får fgnista, och har nytt stift. Ingen skillnad om jag byter tändhatt.
Förgasaren bör det väl inte vara eftersom den är nyrengjord.

Hur skall jag gå vidare nu. Kan det vara för dålig gnista? Dålig tändkabel. Eller får jag riva ner förknasaren igen? Nya munstycken å sånt kanske?

Som vanligt tacksam för hjälp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gamla förknasare krånglar gärna, även om dom är rengjorda. Är den död genom hela registret eller vaknar den när du ger gas?
Kan också vara ett kombinationsfel = lite för klen gnista + lite felaktig blandning pga delvis blockerade passager i förgasare.
Ska du använda hojen mycket hade jag gått igenom hela tändsystemet del för del och gjort en noggrannare förgasarrengöring. Bara för sinnesrons skull liksom!
Ändra inte munstycksstorlek om du inte ändrat nåt i insug/avgas heller btw.
 
Last edited:

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Nej den är helt död vad det verkar, och avgasröret blir bara ljummet. Tändstiftet var rent och blött när jag tid ur det. Kanske ändå tyder på något med tändningen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men den gnistar? Kan ju vara lite för svag.. prova o byta spole med en som funkar?
Och slipa rent samtliga jordkontakter, och smörj upp alla elkontakter, gamla elsystem..
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ett blött stift får du inte igång.
Flytta stiftet till en cylinder som fungerar, det blöta sätter du i en varm cylinder eller
köper ett nytt.
 
Last edited:

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Alla stiften var helt nya, men ska prova å byta plats.

Kan man testa å byta tändspolen, sitter ju 2 så jag menar om man kan växla dem. Tar ju alltid nån vecka om man skall beställa nya. Och hade vart kul å veta om det är där det spökar.

Hittade ett kit med nya munstycken å packningar till förgasarn med. Den är hemklickad, så i värsta fall får man väl riva ner allt igen
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
De två sista är pressade i förgasarhuset och skall INTE tas bort.

Vad man särskilt skall beakta är att anliggningsytan för flottörhuspackningen är ren och slät.

Lite gnuggande till så är det pööörfect! :tummenupp


:hej

/e

Om man byter munstycken måste man väl dra ur dem då? Eller var sitter munstyckena... Känner mig korkad nu, men tar chansen he he
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Verkar som den tänder vid gaspådrag, då blir avgasröret varmt å den låter riktigt fint. Tändstiftet blir inte blött.

Ser heller ingen skillnad på gnistan på någon av de 4 cylindrarna.

Är det helt enkelt munstyckena som gäller då? Tyvärr är det den förgasaren som var värst nedsmutsad, så kanske skall byte dem. Men de var väl inpressade. Hur gör man då?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I så fall kan du ha en avbruten tomgångsblandningsnål, vet inte exakt hur dina förknasare ser ut men du bör ha bränslejusteringsskruv nånstans på dom. Folk brukar gilla att skruva dom i botten och knäcka av dom..
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Jag får googla lite kring detta. Men har noterat att min luftskruvar satt 2-3 varv ut. Medans de flesta har haft 1.5cirka. Kan detta påverka tro.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä den bör gå ändå, men dubbekolla att hålen dom skruvas in i är fria, kan sitta skrot alt avbrutna nålspetsar där och då är den cylindern död på tomgång.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
I så fall kan du ha en avbruten tomgångsblandningsnål, vet inte exakt hur dina förknasare ser ut men du bör ha bränslejusteringsskruv nånstans på dom. Folk brukar gilla att skruva dom i botten och knäcka av dom..

Jag får googla lite kring detta. Men har noterat att min luftskruvar satt 2-3 varv ut. Medans de flesta har haft 1.5cirka. Kan detta påverka tro.

Nä den bör gå ändå, men dubbekolla att hålen dom skruvas in i är fria, kan sitta skrot alt avbrutna nålspetsar där och då är den cylindern död på tomgång.
Rätta mig om jag har fel, men nu pratar ni om samma skruv, om det inte stod helt klart för ts :)
Tomgångsblandningsnål=bränslejusteringsskruv=luftskruv
Jo, det är väl typiskt med fabriksinställning kring 1-1.5 varv ut. Ju mer ut desto mer bensin kontra luft=fetare, och tvärtom=snålare.
Nu råkar jag ha fått samma problem på min, så här bli're ner å gräva i fgasar'n.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Rätta mig om jag har fel, men nu pratar ni om samma skruv, om det inte stod helt klart för ts :)
Tomgångsblandningsnål=bränslejusteringsskruv=luftskruv
Jo, det är väl typiskt med fabriksinställning kring 1-1.5 varv ut. Ju mer ut desto mer bensin kontra luft=fetare, och tvärtom=snålare.
Nu råkar jag ha fått samma problem på min, så här bli're ner å gräva i fgasar'n.

Intressant, håll gärna oss gärna uppdaterade på resultatet. jag satsar på nya munstycken och nya luftskruvar. Var inte alls dyrt med kit för 4 stycken uppsättningar på EBay.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Två bilder på hålen där blandskruvarna sitter. Jag lös med ficklampa (syns i övre högra hörnet) vid spjällen så att man kan göra en tydlig okulär besiktning.

Förgasare 1, tvättad, gnuggad, blåst, ser ju fint ut:
IMAG0341.jpg

Förgasare 2, tvättad, gnuggad, blåst, men nåt skit ligger där och vägrar flytta sig:
IMAG0340.jpg

Lyckades till slut med hjälp av en mycket tunn elgitarrsträng pilla bort skräpet. Det var ju just cylinder två som inte ville gå på tomgång. Det är alltid spännande när man ser något som skulle kunna vara förklaringen. Hur det gick vet jag inte än, för nu vägrar hojen starta överhuvudtaget, haha! Rättare sagt, det blev lite hostningar, men sen vart batteriet slut. Blir att se igen efter laddning.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
För min del så går hobbyfelsökningen vidare. Jag har mätt temperaturen på grenrören, och cylinder 1 ligger på 10 grader under. Ingen skillnad på motstånd i de olika tändhattarna.

Jag har kollat munstycken igen, och ser inget skräp. Får inte ut den inpressade, men skall försöka ta ut den.

Jag börjar känna mig lite håglös, kan det vara packningar till cylinder å topplock. Kolvringar?

Och hur farligt är det att köra med den om jag kanske skall fundera på verkstad.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four

Testade med andra inställningar på luftskruvarna, ingen bra inställning men nu ser man i alla fall tydligare att den bara tänder på 3/4.

Nu har jag snurrat ett varv och goda idéer äro... Ja...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
I mitt fall... tokvägrade starta, startgas, hostningar, slut på batteriet igen, ladda igen, rengjorde stift, skruvade och höll på, batteri på igen, hoppa igång som fan på 1:a och 2:an! Hurra. 2:an fixad, kanske var skitet som jag fotade. 3 och 4 vill inte. De var klockrena innan. Får ingen soppa. Hur blev det så? Blir att undersöka närmare i dagarna.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Mätt upp kompression på 10.5 på alla cylindrar, med en tesked olja går den upp till 12.5.

Köpte en enkel tändningstestare, och bra på alla cylindrar.

Nu har jag rivit ner förgasaren igen och bygga om med renoveringskit.
Känns hopplöst nu....
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Min vägrade ju starta på cylinder 3 o 4. Så blev det så här sen: skruvade på dräneringsskruven, tomt! Ingen soppa till förgasaren alltså. Av med alltihopa igen, så upptäckte jag detta:
Här har jag dragit ut flottörnålen lite så det syns. Jag hade monterat den fel. Den ska sitta i skåran som syns i metallblecket på flottören, men det hade jag missat. Samma i andra förgasaren, men där funkade det ändå. Just här visade det sig vid prov att nålen satt kvar i stängt läge när flottören sjönk ner. Ingen soppa alltså. Toppen, problem solved.
IMAG0342.jpg

Rengjorde lite samt monterade den så som den ska sitta. Nu följer den flottören upp och ner.
IMAG0343.jpg

Så, tillbaka med allt, kranen på PRI en stund, sen prova starta. Hoppa igång direkt på 3:an och 4:an!:banana

Sen kom problemet med 2:an tillbaka, samt att motorn segar sig låååångsamt ner i varv etc, gick halvkrassligt när jag körde... lustigt nog mycket bättre nu på kvällen när jag körde hem:va
Så, nya potentiella problem, eller så ska den bara ställas in bättre på blandskruvar, kolla tjuvluft mellan luftbox/förgasare etc, eller bara köras några mil och bli som folk igen.:) Det blir nästa mekdag....
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top