A2 kort samt hoj till sommaren, tips och råd sökes!

Sythes

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
Hej!

Nu till sommaren blir det äntligen dags att ta hoj körkort! Jag känner tyvärr ingen som har mc kort så därför blir det att lära sig allt via körskolan. Har haft bil körkort i ett år och har kört lite cross samt moped när jag var yngre.

Det jag funderar på är hur mycket allt kommer att kosta egentligen, alltså hoj, kortet samt utrusning. Ska börja ta körlektioner i början av april men Kommer att ha sparat ihop ca 50-60 tusen till juni.

Den hojen som känns mest intressant just nu är en Kawasaki er-6n 06-07 som ligger på runt 30000 begagnad.

Hur mycket bör jag räkna med att körkortet kommer att kosta? ca 10-15000 bör väl räcka om jag inte misslyckas totalt. Sen har vi även utrusningen, är lite osäker på detta, är det nödvändigt med ett helt skinnställ eller räcker det med jacka, handskar samt hjälm? Kommer använda hojen för pendling till skola/jobb samt nöjesåkning såklart.

Är endast 22 år samt bor i stockholm så förstår att försäkringen kan bli rätt så dyr. Vad för andra kostnader bör jag räkna med? Uppskattar alla råd och tips jag kan få.

Tack på förhand!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag pungade ut 20papp på mitt kort och då körde jag inte 1 meter privat, var 1(-2) år yngre än dig. Började köra när jag var 21, sen kom vintern men han ta de några månader innan jag blev 22.

hur som. Allt beror på, Kör du mycket bil så sitter förhoppningsvis trafik-vettet på sin plats. Kan du köra privat är de guld värt. jag betalade 1680kr för dubbel lektion där jag bor (dvs 2*55 minuter) så de är inte billigt skall gudarna veta.

Så räkna på 20papp för kort, allt under är vinst och allt över är "förlust"
då har du kort + hoj för 50papp (dessutom en riktigt bra A2 hoj enl. mig). resten kan du lägga på kläder och försäkring. men jag antar de får bli hjälm och allväderställ om du skall hålla dig till 60papp. Försäkring ska du ev kolla via bilsport-mc alt kolla runt bland bolag. men jag får rätt bra försäkring där på en FZ6N (98hk som inte du får köra men ändå), de skall ha 3.3papp på mig i halvförsäkring/helår och jag är 23år och snart haft kort i 2år

Välkommen till MC-Världen! :hej

Fasta agfiterna på mc kort är enl smc:
6 325kr (ingen trafikskola samt du kör upp med din egna mc och klarar allt på första försöket)
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/
 
Last edited:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
10-15 tusen för körkortet tycker jag låter rätt rimligt. När jag tog A1 back in the days hade jag aldrig kört något växlat innan och var helt ny och det landade på ca 10 tusen.

Ang full mundering så är det väl inte direkt nödvändigt men det är nog något (Nästan) alla här inne skulle rekommendera. Kör själv i Jeans ibland då latheten kickar in men då är det bara en runda ner till stan och aldrig aktiv körning så att säga, Det gör tillräckligt ont att trilla ändå. Hade dock ALDRIG kört en meter utan ryggskydd:).
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Om du ska ha det minsta kul på hojen så ska du ha full skinnmundering och stövlar :) Det gör ont att ramla, och "plötsligt händer det" och då kan man antingen ha en halv kvadratmeter skrapsår eller några tuffa repor på skinnstället:fakta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så fort det blir lite gasa utanför stadskärnan, då behöver du all utrustning såsom hjälm handskar ,ryggskydd komplett ställ i textil eller skinn samt mc stövlar. Hjälm, handskar och ryggskydd är dom viktigaste.
Men det är knappast någon ide att kompromissa bort dom andra skyddskläderna eftersom dom är ett viktigt skydd när farten överstiger moppefart. Gympadojor innebär lätt att foten blir krossad när den släpas under den 200 kg tunga motorcyckeln som glider på asfalten efter en vurpa. Det är rätt skönt att köra med full utrustning såsom skinnställ när det går undan på landsvägarna. Glöm inte att skyddskläderna går sönder istället för din kropp om du har tur, dom skadorna du ser på vurpade skyddskläder hade hamnat på föraren annars.
Lösa kläder blir fladriga fartvinden och det är få dagar på året när det är skönt med kraftig fartvind mot oskyddad hud.

Det finns ett alternativ till er 6 som är suzuki sv 650 eller gladius med v-twin motor.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Så fort det blir lite gasa utanför stadskärnan, då behöver du all utrustning såsom hjälm handskar ,ryggskydd komplett ställ i textil eller skinn samt mc stövlar. Hjälm, handskar och ryggskydd är dom viktigaste.
Men det knappast någon ide att kompromissa bort dom andra skyddskläderna eftersom dom är viktigt skydd när farten överstiger moppefart. Gympadojor innebär lätt att foten blir krossad när den släpas under den 200 kg tunga motorcyckeln som glider på asfalten efter en vurpa.


Det finns ett alternativ till er 6 som är suzuki sv 650 eller gladius med v-twin motor.

Några andra bra alternativ kan vara suzuki Bandit 650 samt yamaha xj6 =)


Tills ts: skall du köpa hoj innan eller efter hojkort? Om du skall köpa efteråt så blir de ju "enklare" att anpassa ekonomin till vad som blev kvar efter kortet, om du skall köpa före så måste du tänka på att de begränsar ekonomin till att ta kortet, förhoppningsvis klarar du dig rimligt undan! =)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om du ändå ska ta allt på trafikskolan så hade i alla fall jag väntat med att handla hoj tills du har kortet och kan provköra lite mer.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du ändå ska ta allt på trafikskolan så hade i alla fall jag väntat med att handla hoj tills du har kortet och kan provköra lite mer.

plus 1 på den!
Kör först köp sedan. Du kommer nog dock köpa något så som ER6 sedan men ändå =) Du kommer ju ändå inte kunna köra förens du har kortet och skulle ekonomin skita sig totalt så står man där med hoj inget kort och utan pengar (o kanske måste sälja hojen för att få råd med kortet)!
 

Sythes

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
Tack för alla svar!

Att handla hojen efter jag tagit kortet har varit planen från första början. Ryggskydd hade jag inte tänkt på men det ska också köpas såklart, ska även titta närmare på skinnjacka samt byxor separat som går att fästa ihop, så kan jag även bara använda jackan om det skulle behövas :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Skaffa eller iaf försök hitta kläder som är så "bekväma" att du inte känner att det är nödvändigt låta bli att ha dem på.

Det behöver inte gå särskilt fort alls för att det skall få intressanta konsekvenser....

Och det är förvånansvärt ofta just när man ska bara dra ner till...som det händer...
Rätt grejor kan då vara skillnaden mellan att resa på sig och gå, omtumlad och mörbultad, eller att sönderskrapad åka plingplongtaxi till plåsterhuset som någon så fint uttryckt det.

Kolla min alldeles egna tråd från förra sommaren...
Det finns en hel del andra trådar på ungefär samma tema. Läs, begrunda och helst lär. Man behöver ju inte upprepa alla andras alla misstag?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du skall nog fundera lite om du skall ha skinnkläder som enda mc-ställ när tanken är att pendla till jobb eller skola. Det är ingen höjdare att ha ett vått skinnställ som behöver flera dagar för att torka efter ett regn.
Skinnställ är jättebra att ha vid inspererad nöjeskörning i torrt väder samt vid bankörning typ sporthojskurser m.m. Men som enda plagg är det bara jobbigt.
 

Sythes

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
Nu har jag äntligen fått tag i en uppkörningstid 14e augusti :D tog lite längre tid än förväntat att fixa allt inför kortet men förhoppningsvis klarar jag det på första försöket :) har lite mer funderingar nu när det börjar närma sig.

De hojarna som jag har tittat mest på är er6n eller en fz6-n från 07 och uppåt (standard versionen) Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två hojar? Vilken vore det bästa valet som första hoj?

Sen är det även det här med strypning till 35 kw, är det enkelt att genomföra själv för en total nybörjare?(throttelstop) Ringde runt till olika verkstäder och de flesta ville ha uppåt 1500 kronor för själva monteringen av strypningen :confused: Så detta är en kostnad jag helst slipper eftersom bara strypkitet också ligger på cirka 1500.

Med största sannolikhet kommer den hojen jag köper att vara ostrypt, har inte tillgång till bil/släp så enda alternativet blir att köra hem hojen, då kör jag alltså hem en ostrypt hoj på a2 kort, är väl en risk jag får ta helt enkelt men vad vore konsekvenserna om jag blir stannad i en kontroll? Gäller förra ägarens försäkring när jag kör hem hojen?

Har även ringt runt och kollat försäkringar hos bilsport-mc, svedea och Länsförsäkringar, den billigaste helförsäkringen jag kunda hitta var hos svedea på 14000 / helår :va . Finns det andra alternativ som möjligtvis skulle kunna erbjuda en billigare premie? (22 år och bor i stockholm)

Tack på förhand!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag äntligen fått tag i en uppkörningstid 14e augusti :D tog lite längre tid än förväntat att fixa allt inför kortet men förhoppningsvis klarar jag det på första försöket :) har lite mer funderingar nu när det börjar närma sig.
Bra jobbat och lycka till
De hojarna som jag har tittat mest på är er6n eller en fz6-n från 07 och uppåt (standard versionen) Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två hojar? Vilken vore det bästa valet som första hoj?
Det är två olika hojar från två olika tillverkare? De siktar ju på samma segment av marknaden vad jag har förstått. Det bästa valet är den du gillar mest. Det skiljer inte så mycket på dem till att börja med, och det är ändå du som ska köra hojen så lista ut vilken du helst vill ha av dem. ;)
Sen är det även det här med strypning till 35 kw, är det enkelt att genomföra själv för en total nybörjare?(throttelstop) Ringde runt till olika verkstäder och de flesta ville ha uppåt 1500 kronor för själva monteringen av strypningen :confused: Så detta är en kostnad jag helst slipper eftersom bara strypkitet också ligger på cirka 1500.
Ingen aning.
Med största sannolikhet kommer den hojen jag köper att vara ostrypt, har inte tillgång till bil/släp så enda alternativet blir att köra hem hojen, då kör jag alltså hem en ostrypt hoj på a2 kort, är väl en risk jag får ta helt enkelt men vad vore konsekvenserna om jag blir stannad i en kontroll? Gäller förra ägarens försäkring när jag kör hem hojen?
Olovlig körning, så böter och eventuella påföljder pga prövotid om det nu blir sånt (osäker på det) och nej, säljarens försäkring gäller egentligen inte vad jag förstått. Du kan skaffa en försäkring själv och sedan säga upp den när du kommit hem, men glöm isf inte att ställa av hojen samtidigt.
Har även ringt runt och kollat försäkringar hos bilsport-mc, svedea och Länsförsäkringar, den billigaste helförsäkringen jag kunda hitta var hos svedea på 14000 / helår :va . Finns det andra alternativ som möjligtvis skulle kunna erbjuda en billigare premie? (22 år och bor i stockholm)

Tack på förhand!

Det var lite maffigt. Tyvärr har jag ingen aning om vart du ska vända dig för att få ner den summan.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
finns säkert nån vänlig själ här inne som kan förbarma sig att köra hem hojjen åt dig så du inte åker dit för olovlig och förlorar kortet.
 

fisken2

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2013
Ort
Oskarshamn
Hoj
Italienare + R6
Sen är det även det här med strypning till 35 kw, är det enkelt att genomföra själv för en total nybörjare?(throttelstop) Ringde runt till olika verkstäder och de flesta ville ha uppåt 1500 kronor för själva monteringen av strypningen :confused: Så detta är en kostnad jag helst slipper eftersom bara strypkitet också ligger på cirka 1500.
Utan någon mekvana kan det nog upplevas som svårt och insexnycklar och någon torxmejsel blir nog ett krav. Så utfrån det så får du själv avgöra om du ska bita i de sura äpplet. Sen får du inte glömma att regbesen går på 880kr:huvet Lycka till.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
finns säkert nån vänlig själ här inne som kan förbarma sig att köra hem hojjen åt dig så du inte åker dit för olovlig och förlorar kortet.

Jodå det stämmer, hojta till bara så kan jag hjälpa till, antingen med "race"buss eller köra den.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top