Tälta i Europa

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Har planer på att åka ner i Europa i sommar. Kommer köra landsvägshoj så inga offroadvägar. Det jag undrar över är hur det är att tälta ute där ute? Är det lätt med campingar eller ska man välja plättar för att slå upp tältet?
Har tänkt köra Tyskland --> Tjeckien --> ner mot Kroatien och sen upp mot alperna därifrån och sen hemåt. Är det rekommenderat att tälta på campingar bara? Några andra tips? Läste lite på SMC att det finns något internationellt körkort och något campingkort, är det också rekommenderat?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag körde en europa-runt resa förrförra sommaren, där 95% av övernattningarna skedde i tält, ute i det vilda. Hade inga problem att varken hitta tältplats eller få sova i fred, även om det såklart är inte i närheten lika mycket vildmark i europa som det är i norden. Kräver också att man har lite känsla för vart man sätter upp sitt bo.

Campingregler är olika från land till land. Vill du vara 100% säker på att aldrig bryta någon regel nånstans, kör på campingplatser.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag campade mig genom Holland, Frankrike och Italien. Inget var bokat, fanns alltid plats för ett tält. Riktigt smidigt med camping just för att man kan ta sig en dusch och i många fall tvätta kläder, osv, osv.

EDIT:
Just ja, priset kanske bör nämnas. Låg på ca. 100 - 200 kr/natten.
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Rätta mig ifall jag har fel men är det inte förbjudet att tälta i det "vilda" i Tyskland och Frankrike!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Som nämnts så finns det ju ingen allemansrätt.
Jag har ju alltid tyckt att Pledians är en tuff jävel som tältar ute i naturen, speciellt nere i kontinenten. För min del känns det lite olustigt :)

Jag kör alltid tält i första hand och det på camping. Det som är skillnaden mot norden är att....i norden närmar du dig en stad och det första man möter är en skylt som talar om vilket håll campingen finns.

Ute i kontinenten förekommer det väldigt sällan på det sättet. Campingarna ligger ofta en bra bit bort från bygden. Ofta vet heller inte folk i en stad heller var den campingen finns ens.
Man kan heller inte köra in på en camping hur sent som helst. Händer att bommarna är igen redan vid åttasnåret. Går man in förbi bommarna och ändå får tag på värdfolket så får man lite sura blickar eller utskällning.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Så att dundra in på en camping vid 20 tiden är det lämpligt? Hade en tanke att köra ner utan tält första gången och bo på hotell, b&b osv och sen nästa år köra tält. Vill helst köra ner med tält förstås, känns friare :).

Tack för många svar i alla fall
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Zimmer frei är enkelt i tysktalande länder. Turistinformationen i städerna hjälper att hitta mc vänliga boenden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En bra grundregel ifall man fricampar, dvs. tältar utanför campingområde, är att undvika att göra det i närheten av städer, stora som små. Ju större städer desto längre ifrån vill du vara.

Lite grann som i Sverige. Du skulle inte vilja fricampa 5 mil utanför Stockholm, men 5 mil utanför Funäsdalen är helt ok.

Personligen har jag alltid kört campingplatser utanför Norden, säkrast så.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
http://www.eurocampings.se/sv/europa/

http://www.campingeurope.com/

Här är två bra siter gällande campingplatser i Europa.

Generellt som folk påpekat så finns ju Allemansrätten i stort bara i Sverige. Det som gäller om man vill campa i Europa är campingplatser och att man frågar markägaren om man ska hålla sig till lagen om man vill campa i skog och mark. Den lilla skog och mark som finns, vill säga. I västeuropa skulle jag nog hålla mig till campingplatser personligen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Å andra sidan är det bra mycket enklare att hitta "rum" för natten när man reser runt nere i Europa. Inte alls som här hemma. Tycker de finns överallt, och är man några stycken är det absolut ett alternativ till att tälta.

Så att dundra in på en camping vid 20 tiden är det lämpligt? Hade en tanke att köra ner utan tält första gången och bo på hotell, b&b osv och sen nästa år köra tält. Vill helst köra ner med tält förstås, känns friare :).

Tack för många svar i alla fall
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har semestrat mycket i europa genom åren och aldrig tältat, dock har jag kamrater som tältat "i början" av deras mc-karriär på 80-talet. Efter några år slutade de med tältandet då det var tveksamt om det lönar sig.
Min uppfattning är att det finns fler "zimmer frei" och små B&B än campingar och priset blir (om man letar lite) ungefär detsamma. I Alptrakterna finns tämligen gott om B&B,sömniga små hotell och rum i privathus.
Med andra ord, om man inte är tältfantast så är det lika bra att lämna tältet hemma.

Kroatien för övrigt; har för mig 2011 krävdes Grönt kort till försäkringen på hojen, vissa bolag kan kräva immobilizer på hojen för att stöldförsäkringen skall gälla i vissa länder, kolla med ditt försäkringsbolag.
Nu är ju Kroatien tydligen med i EU sedan 2013 så det kan vara nya regler .
Info om vilka länder som kräver internationellt körkort finns på Motormännen eller Kungliga Automobil Klubben (KAK) hemsidor. KAK tar mindre betalt än motormännen för övrigt.

Just det, provade även "jugendherberg" = vandrarhem i tyskland för många herrans år sedan, första var billigt o bra men på nästa ställe var man tvungen att skaffa "medlemskort" i internationella vandrarhemsklubben eller något sådant och betala extra för sänglinnet så då blev det dyrare än B&B, dessutom ingick inte frukost...
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har åxo åkt runt ganska mycket i europa. Men aldrig tältat, köpte en fint litet tält för några år sedan men när jag höll på att packa och insåg hur mycket plats sovsäck mm tar så fick det ligga kvar hemma.

Det är inga som helst problem att hitta billiga rum. Sen är det ganska skönt att få sova i en säng istället för en tysk grusplan och bekvämt att få frukost på morgonen.

Så vill du ha ett nytt fint tält + sovsäck mm så har jag en uppsättning som aldrig varit använt och troligtvis kommer att ligga på vinden tills jag flyttar från huset till ålderdomshemmet. :lol
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skippar man tältet kan man ta med en enkel biltema pressening på 1.6*2M,ett knippe tältpinnar och 2mm lina som en backupp om man blir stående med fel en regnnatt eller hittar en hyfsad vildcampingspot.

Finns säkert guider hur man spänner upp en på nätet om man söker på tarp och dyl.

Är man flera kan man dela på en 3,6*5m

Dom väger c:a90 gram kvadratmetern så det är ingen vikt

Grejen är att i nått episkt skyfall om hojen pajar ute i helvetet kan man dra den över bågen och sitta där o ringa morsan,bärgaren eller vänta gud:4skrika.
Jag har fan fått skruva ned mc hfan i skogen i fasansfulla skyfall - då var en 3,6*5m perfa.
Satt där som i ett stort garage med meköl o rota
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Packning om man tältar: tält, liggunderlag, sovsäck
Om man inte tältar: reselakan (typ 150 gram)

Så, om man reser i bebodda områden som inte är svindyra är valet inte svårt :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tarp is the shit:

IMG_4909_3.JPG


Skippar man tältet kan man ta med en enkel biltema pressening på 1.6*2M,ett knippe tältpinnar och 2mm lina som en backupp om man blir stående med fel en regnnatt eller hittar en hyfsad vildcampingspot.

Finns säkert guider hur man spänner upp en på nätet om man söker på tarp och dyl.

Är man flera kan man dela på en 3,6*5m

Dom väger c:a90 gram kvadratmetern så det är ingen vikt

Grejen är att i nått episkt skyfall om hojen pajar ute i helvetet kan man dra den över bågen och sitta där o ringa morsan,bärgaren eller vänta gud:4skrika.
Jag har fan fått skruva ned mc hfan i skogen i fasansfulla skyfall - då var en 3,6*5m perfa.
Satt där som i ett stort garage med meköl o rota
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det finns en annan aspekt med att välja tält framför hotell, som inte har något med pengar att göra. Upplevelsen av platsen man är på blir av helt annan klass om man upplever kvällen, natten och soluppgången i det fria istället för på ett hotellrum. Ungefär som att köra hoj vs sitta i en bil. En av de härligaste stunderna jag hade under min färd genom alperna var att efter en heldags intensiv körning hitta en tyst, naturskön plats, slå upp sitt bo för att sedan sitta och njuta av atmosfären omgivningens höga berg gav, samtidigt som det blev allt mörkare tills man såg stjärnhimlen som grädde på moset. Skulle inte vilja byta den övernattningen ens mot det lyxigaste hotellrummet!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom vi åker på hojträffar ute i Europa så har vi tältet med.
I Tyskland kör vi efter Motorrads hojkarta http://www.motorradonline.de/rat-un...-deutschland-und-die-alpen-reisekarten/294039 där inte bara tältplatser finns med utan även hojvänliga hotell, hojvägar, museér och annat som kan vara värt för en hojturist.:tummenupp
reisekarten.jpg
Den stämmer inte alltid men den nerlagda campingen vi hittade fick vi ändå använda och för €5 fick vi även duschen upplåst. :tummenupp
Annars har vi inte haft några problem även om vi kommit sent i mörkret efter stängningsdags några gånger. Är man bara trevlig och inte pratar för bra tyska är de flesta väldigt vänliga.:)
Reselakan i siden har vi ändå med oss, tar ingen plats och är skönt om det blir kallt någon natt i sovsäcken.
Tälta är ett bra sätt att träffa människor och se landet på också.

Den här har vi använt i UK http://www.ukcampsite.co.uk/ och om resten av Europa täcks lika bra vet jag inte men det har stämt på de platser vi varit.

Vill du inte tälta finns det massor med andra alternativ att övernatta på men det var inte det tråden handlar om!
Regler finns det alltid och det går aldrig att känna till alla men min erfarenhet är vänlighet föder vänlighet och då brukar det gå bra.:)

Ta tältet med om du gillar att tälta, skit i folk som inte har samma intresse. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tarp is the shit:

IMG_4909_3.JPG

Ja tarp är fint men låser inte ute flugfän och jag använder dylika mest på vintern av den anledningen.
Desutom är det där en Hillebergtarp och kostar ett ben,alla pungkulor och så...

Jag tänkte mest en billig lättviktspressening som backup bara som förslag.
Man kan sätta upp en sån på liknande sätt.
Man spänner en topplina,lägger över preseningen - sedan snöre i varje hörn och sätter fast i backen med tältpinnar.

Kostnad från 50-150 spänn

Desutom får man scysst blondin direkt om man har tarp:tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top