z800e eller KTM 690 smc 35kw

Spector

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm
Hej !

jag ska köpa en motorcykel nu i vår :D och valet står mellan ktm 690 eller en z800e.
kommer tyvärr vara tvungen att strypa dem till 35 kw.

några frågor till er ?
blir z800 tråkig med den låga effekten och den höga vikten ?
Kommer jag ha roligare på en ktm 690 ?
hur är det att åka långt, 10 mil på ktm 690 ?

jag har tänkt åka mycket med kompisar, även lite längre turer.
de flesta som jag ska köra med har sporthojar.

vilken hoj hade ni valt, motivera gärna era svar.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
KTM 690 SMC är en grymt rolig hoj, ingenting att köra längre sträckor på dock.

Förslagvis stryper du, regbesiktar och stryper sen av igen.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Har aldrig åkt en 690 själv men jag har hört att den är mycket skönare att åka på än den tidigare 625:an och en polare åkte 50 mil på sin 625 så klart att det går att åka långt :D Om jag inte minns fel så var det väl ett par fransmän som åkte från Frankrike till Sverige på motard, någon av dom åkte 690 :tummenupp
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
KTM 690 SMC är en grymt rolig hoj, ingenting att köra längre sträckor på dock.

Förslagvis stryper du, regbesiktar och stryper sen av igen.
Sen gäller inte dina försäkringar eller ditt körkort du tagit. Då ställer jag frågan, varför ta körkortet från första början och varför försäkra hojen?
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Sen gäller inte dina försäkringar eller ditt körkort du tagit. Då ställer jag frågan, varför ta körkortet från första början och varför försäkra hojen?

Då ska man för det första bli påkommen, vid kvaddning av hojen är det långt ifrån säkert att de kollar om den är avstrypt. Det är en risk man kan välja att ta.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Då ska man för det första bli påkommen, vid kvaddning av hojen är det långt ifrån säkert att de kollar om den är avstrypt. Det är en risk man kan välja att ta.

Förvisso helt korrekt, men i mitt tycke en ganska korkad risk att ta i inledningen av sin motorcykelkarriär.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Låt oss säga att man vore helt novis, att man inte har en blekaste aning om hurvida motorn är strypt eller ej, hur ställer sig det i rätten om de kommer fram till att man kört ostrypt?
Hur ska man kunna veta det, rent juridiskt sett?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
jag har tänkt åka mycket med kompisar, även lite längre turer.
de flesta som jag ska köra med har sporthojar.

Jag tror du kommer ha roligare med en Z800 som mer liknar hojarna som dina polare kör, speciellt om du faktiskt kommer köra längre turer och inte mest ska hålla på och busköra ett par mil i taget. Den kommer vara slöare än en KTM 690 men det kommer räcka till. Förr eller senare vänjer man sig vid all effekt så lägg inte så stor vikt vid det.

Det avgörande är ju hur du faktiskt kommer att använda hojen när du får körkort och det är ju lite svårt att veta innan så man får göra en kvalificerad gissning. När du väl får licens för mer än 35 kW vill du säkert byta ändå, det är kul med omväxling!
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Förslag: Visst är jag något jävig i frågan med en 690 SM väger ca 10 kg mer än SMC men de kilona gör hojen mer stabil (vilket går åt z800-hållet) och inte fasligt mycket mindre lekfull.

Köp min. Den är strypt och klar. :rolleyes:
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Förslag: Visst är jag något jävig i frågan med en 690 SM väger ca 10 kg mer än SMC men de kilona gör hojen mer stabil (vilket går åt z800-hållet) och inte fasligt mycket mindre lekfull.

Köp min. Den är strypt och klar. :rolleyes:
hahaha tyngre därför stabilare haha. Roligt försäljningsknep :) båda hojarna kan han få strypta och klara i butik. Görs på <5min. Din väger 10kg mer för du har moheffaljuddämpare och eventuellt 5 ekerfälgar dvs både fjädrad och ofjädrad vikt. Jag skulle alla dagar i veckan hellrw haft en smc med 10kg mindre vikt och alla dagar om året hellre en smc än en z800. Bästa vännen har en z750 jag kört en del och den är väldigt lik z800 mest estetiska skillnader. Den är helt okej, trevlig enkel, snygg och låter gött med slipon. Men du kommer garanterat ha roligare på en smc. Med 35kw räcker det gott för att köra ikapp eller kanske till och med om dina vänner på plastraketer. Har du så "lite" effekt så är det skönt att man iaf har lägre vikt och en snabb gasrespons och vrid som en enstånka har. Du kommer ha mycket roligare på smc och ägandekostnaderna kommer vara lägre.
Har kört dagssträkor på upp till 800km på min 690 och 700km på en 660. Det kvittar nog vilken av hojarna du väljer. Alla är olika känsliga. Polaren gnäller på sin z750 efter 30 mil medans jag ler brett så länge det bara svänger lite.
Ut å testkör och så väljer du den som får dig att le bredast
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det ca 30kW på 690n?
Den är väl inte tung nog för 35?

690n är iofs roligare både chassimässigt och vad gäller vikt/effekt men jag hade inte velat ha en så pass hardcore motard i strypt utförande, det blir mest jobbigt. Ska man ha en strypt hoj bör den i mitt tycke ha god komfort eftersom det inte känns meningsfullt att piska en strypt motor och en så pass vass stånka inte passar att finåka med. Dessutom är det bättre med en motor som är byggd för lägre trimningsgrad då den blir billigare i drift.

Men som vanligt blir rådet att provköra innan du bestämmer dig.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en polare som kör strypt 690smc, tror den hamnade på typ 23kw pga vikten, fortfarande duktigt med vrid att leka med dock, och jag tror de flesta stryper av sina hojar rätt kvickt, det gjorde jag iaf för fan vad trött man blev på att inte kunna vrida om rullen ordentligt när man skulle köra om folk osv...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Z800 med en vikt på 231kg och 35kw jämfört mot en 690 SMC 150kg och 35kw säger väl allt!!!:fakta
 
Last edited:

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Tänk även på regeln om 0.2kw/kg.
Dvs 150kg hoj blir Max 30kw. Medans en hoj på 230kg får på 35kw ca 0.15 kW/kg
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Stämmer bra det. Skiljer 5kw men 80kg modellerna åt. Kawas Z modeller dras med onödigt hög vikt.
Så vikt och effekt förhållandet är även det ca 30% bättre med en SMC då Z800 inte ligger på gränsen av vad den får väga med 35kw.
Bekvämlighet är knappas något argument för någon av hojarna. Det är personens första hoj så det är nog rätt oviktigt då båda modellerna är med upprätt sittställning. Tro det eller ej så är 690 bekväm ändå
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Eller så skiter du i båda och köpet en Street Triple istället :rock
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
är det inte lite skilland i motorerna samt vridmoment med? kanske inte stirra sig blint på effekt och vikt, du har ju förvisso 110cc mer i slagvolym i Kawan.

men vilken som gör ifrån sig bäst tänker jag inte säga, 210kg på 98hk i min båge rör sig riktigt bra för mig under 8k rpm. så antagligen kommer du bli nöjd bara du får köra en frän o kul hoj, vi skall inte dö än grabbar :hej
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
är det inte lite skilland i motorerna samt vridmoment med? kanske inte stirra sig blint på effekt och vikt, du har ju förvisso 110cc mer i slagvolym i Kawan.

men vilken som gör ifrån sig bäst tänker jag inte säga, 210kg på 98hk i min båge rör sig riktigt bra för mig under 8k rpm. så antagligen kommer du bli nöjd bara du får köra en frän o kul hoj, vi skall inte dö än grabbar :hej

Riktigt stor skillnad på 4-cyl o stånka vad gäller vrid och hur tidigt i registret det kommer, ska man strypa så bör man nog sikta på så få cylindrar som möjligt :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top