Sååå nära en säsong till i European Junior Cup!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om du vill köra en CBR500 Cup och pengarna inte räcker till EJC så är det nog bara i Frankrike som man kommer köra en liknande Cup i Europa?

Kan nog vara en bra serie det med på okej banor. Men man måste köpa en ny 2014 hoj i Frankrike och köpa deras skinnställ, hjälm, avgasrör mm som den Cup:en förhandlat fram och anmälan ska vara gjord inom en månad från nu.

http://www.fsbk.fr/lacement-officiel-honda-cbr500r-cup/
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En fundering angående detta. Du verkar vara duktig på det du gör och tror på dig själv samt väldigt angelägen att komma ut och tävla. Så om du kommer ut och rejsar 2014 kan det kanske ge möjligheter till mer spons och mer tävlande internationellt om du kör bra.

Skulle det INTE bli så att du får ihop 100k på en vecka så försvinner kanske dina chanser till en framgångsrik karriär. Vad vet jag. MEN, skulle du eller föräldrarna som tror på dig (fått för mig att du är ganska ung) inte kunna ta ett vanligt privatlån på valfri bank för att kunna täcka upp för mellanskillnaden mellan sponsorpengarna och målet på 100k? Säg att du lånar 50k, betalar tillbaka en tusing i månaden till banken eller föräldrarna om du hittar något lämpligt kvälls- eller helgjobb, eller låter föräldrarna gå in som sponsorer med lånet? Sommarjobba så är detta årets amorteringar ordnade. Och blir det ett framgångsrikt år med prispengar eller nåt så löser du det snabbare.
Känns bara som att pengarna (ungefär lika mycket som en hoj kostar) inte är så pass jättemycket att de skulle hindra en fin internationell karriär?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Partners planering & budget

Jesper, och alla övriga aktiva el. engagerade i sporten,

Visst är det tungt att se sin möjlighet att gå om intet pga. ekonomi. Samtidigt är det ingen nyhet att den nya säsongen kräver ”mer ekonomi” än den förra, och planera för det - i vart fall om man som du vill komma vidare. Utan att veta ngt om hur du tidigare har agerat och vilka ev. löften som brutits i ditt fall så är det precis som för merparten av de aktiva inom sporten – det saknas i det närmaste helt verklighetsförankring om av att arbeta och jobba med sponsorer.

Just denna diskussion om sponsring och racebudget kommer och går på forumet.

Vill inte skriva det på just din näsa eller övriga trådläsare,
Men att välja bort sponsorarbetet är ett bra sätt att ge sig själv en mkt kort racingkarriär, och ofta en dyr sådan dessutom. I värsta fall slutar den med fortsätta betalningsavier från banken när man sedan länga valt en annan hobby el intresse. Och när jag skriver om sponsorer är det inte bidragsgivare jag avser – utan partners som är intr. av dig/ditt team och hur du kan tillföra dem mervärde.

Din tanke att få in 100K här är som du skriver ett desperat försök,
Troligen inte ett fullt fruktsamt sådant (även om jag önskar dig lycka till). Och OM du nu lyckas få in en nödlösning för att köra 1 säsong, hur planerar du i så fall för nästa? Vad jag försöker säga (och det kan vara jobbigt att ta till sig) är att man kan inte utöva racing utan att arbeta med sponsorer! Och det ä r exakt lika för många andra sporter.

I licensutbildningen i Västra Mk (min klubb) har vi alltid en mkt kort version av hur man jobbar med/för sponsorer och partners - eftersom det är ett måste för att kunna utöva sporten oavsett nivå! Detta med sponsorarbete är något jag försökt få RR-sektionen och även SVEMO att förstå vikten utav då de flesta aktiva (förr el senare) hamnar i samma position som du själv – man vill & kan köra och är dessutom duktig, men tvingas sluta när ekonomin inte finns.

Tycker du en enklare form av sponsorkurs bör i licensutbildningen är bra förslår jag att du skriver det till RR-sektionen. Finns det tillräckligt med intresse (minst 8st) kan jag ev. öppna upp ny omgång av sponsorseminariet/workshoppen över helg. Seminariet är ju en tyngre snabbkurs i hur du får fler partners för din sport och hur du behåller dem. Det är avsett för den som redan insett vikten av att ha partners. Sök här på forumet om sponsorkursen så hittar du mer info och feedback från deltagare.


Mvh

/Eric
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Du säger att du saknar 100kkr, får man fråga hur stor del av budgeten detta är?

En säsong i EJC kostar 21.950 euro plus moms och det är väl den avgiften som ska vara inne helst denna vecka för att säkra platsen. Sen tillkommer det resekostnader till/från racen under säsongen.
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
400 000 behöver vara säkrat för att vi ska kunna känna oss säkra med att vi kan köra hela säsongen. I fjol gjordes ett väldigt stort misstag då vi hade flera bra sponsorer på gång men som inte var 100% klara till början av säsongen. Vi i familjen tog den större delen av hela lasset och betalade ur egen kassa vilket medförde att jag varje gång ute på banan hade tanken i huvudet att kraschar jag nu då är det kört, då kan jag inte avsluta säsongen och allt tar slut. Detta var ju något jag självklart inte ville skulle hända så istället för att ge 150% ute på banan så backade jag av lite och tog det säkra före det osäkra vilket resulterade i dåliga resultat och ett nedtryckt självförtroende på min sida. Först efter Portimao bandagarna som Peter Karlsson anordnade så fick jag tillbaka den rätta körningen, detta mycket tack vare Fredrik "frippe" Spiik som la all sin tid och mycket mer på mig för att jag skulle få tillbaka glädjen i att köra hoj igen! Lyckligtvis nog så var jag direkt med och fightades om top 10 platserna och fick en helt annan körstil och inställning till racingen vilket syns väldigt tydligt på de 2 sista racen där jag ger 200%. Tyvärr så ville ju inte hojen samma sak som jag då men fick i alla fall sluta säsongen på topp i mina ögon!

Men pågrund av att familjen fick skjuta till med så pass mycket pengar som det ändå är för oss (dock väldigt lite pengar för att köra hoj) så gjorde det att vi fick ställa in renovering osv hemma på gården och vi fick leva på gränsen med allt under hela året. Därför har vi sagt till iår att familjen kommer inte lägga 1 krona på anmälningsavgift, krascher, däck osv osv. Som max så hjälper dom till med någon resa men där måste gränsen gå för att vi ska kunna göra något mer än bara köra hoj! Självklart vill dom hjälpa till så mycket de kan men jag själv förstår ju läget också och har därför sagt att inget ska läggas från deras sida.

Går det inte ihop sig så gör det inte det då jag vet och är fullt medveten om att jag är alldeles på tok försent ute med detta men får jag ihop det så kommer det direkt börjas jobba för säsongen 2015 och förhoppningsvis blir den till ännu högre internationella klasser! Men får vi inte ihop det så vill jag oavsett tacka alla för de år jag fått vara med och köra den bästa och roligaste sporten som denna värld kan erbjuda!

Tack så mycket!
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Hej Jesper

BG gjorde ett fantastisk föredrag häromveckan. Jag betalar gärna en slant för denna typ av engagemang. Hade jag sen fått en tröja och lite planscher till barnen så hade åtminståne jag varit villig att betala en slant, kanske den 1000 lapp som efterfrågas. Då hade jag känt att jag hade en personlig relation till dig och fått något.

Hade du sen bjudit på fult sumpkaffe o festis till barnen vid något tillfälle på falkenberg så skulle du marknadsföra dig ännu mer:)

Önskar dig all lycka till!!!

Med vänlig hälsning, erik
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Troy Bayliss började inte köra hoj förrän han var 18! Sen är det bara att ringa. Ring ring ring! Var med och arrangerade en endagsfestival när jag gick i gymnasiet och kommer ihåg det ständiga jagandet av sponsorer. Ring företag du vet har mycket pengar. Jag som bor på västkusten ringde till exempel Gothia och konversationen gick såhär:

Jag: Hejsan jag heter ---- ------- och går på Ljud och bildskolan, jag skulle vilja prata med någon på erat kontor om vårat evenemang vi ska ha här i staden och sponsring av pengar till det.

Gothia: Ja du får prata med den här snubben(typ)

Jag: blablbalbalbala "Allt vi kan få är väldigt uppskattat, det kan handla om en tusenlapp!"

Gothia: Då är vi inte intresserade. Då handlar det om välgörenhet och det håller inte vi på med. Hade det varit en annan typ av upplägg där vi stod som enda sponsor hade vi kanske med närmare samarbete och genomgång och möten kunnat finansiera hela kalaset om det hette typ "Gothiafestivalen" eller något och vi såg ett värde i att nå ut till den målgruppen. Men det är inte aktuellt med den typen av pengar.

Lärde mig en bra läxa där och det MÅSTE vara tydligt vad som går tillbaka, vad målgruppen är och vad pengarna går till och så vidare. Det handlar alltså om STORA företag, och i ditt fall företag som skulle ha ett intresse av att synas internationellt i hoj-kretsar och kanske ett långsiktigt samarbete eftersom du är ung, vilket är svårt att hitta i Sverige, tror det är lättare att hitta t.ex. i England. Ring HM plant och dom som rejsar i BSB liksom och fråga om dom är intresserade av en ung svensk talang, som har kontakt med ex. Backlund som det går bra för, du kan bara få ett nej.

Nu är det tajt men tror att det kan vara ditt enda hopp att bara ringa och ringa och sen ringa tillbaka om de inte är nöjda med intrycket :D
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Planerna för att åka utomlands och rejsa är nerlagda. Har fått lite olika bud men inget som våran budget kommer kunna klara av satt det får bli en mindre satsning i Sverige och börja jobba nu på sponsorer inför 2015 säsong.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Planerna för att åka utomlands och rejsa är nerlagda. Har fått lite olika bud men inget som våran budget kommer kunna klara av satt det får bli en mindre satsning i Sverige och börja jobba nu på sponsorer inför 2015 säsong.

Detta känns förståss tungt nu, men som klychan säger, det är motgångarna som bygger dig. Din internationella karriär är inte på något vis körd, som du sa tidigare i tråden, träna så mycket du kan och börja redan nu på att satsa på långsiktiga sponsoravtal. Lycka till!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Planerna för att åka utomlands och rejsa är nerlagda. Har fått lite olika bud men inget som våran budget kommer kunna klara av satt det får bli en mindre satsning i Sverige och börja jobba nu på sponsorer inför 2015 säsong.
Synd men det är viktigt att bara få köra, även om det är i Sverige och skandinavien.
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Kan bli ett grymt år trotts alla omständigheter :) Självklart vill man ju komma ut till Europa och köra men trotts allt så var detta kanske rätt beslut?! Det återstår att se :) :fakta
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Med facit i hand så blev det ju ett antal tävlingar i EJC!
Och det gick väl klart bra måste man väl säga.

Hur ser 2015 ut nu då, nån som hört något?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top