Välja vinterdäck

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Vet inte riktigt vad man ska välja jag har skaffat mig en tt350 och tänker köra nu dom sista vinterdagarna till jobbet. 3 mil om dagen ca 70% asfalt 30% hårdpackad snö/is. Vad ska man ha för däck? Funderar på tkc80 med bildubb ca 150 dubb i varje däck eller om jag ska köpa skruvdubb och montera ca 100 i bak och 130 i fram. Det jag vinner på skruvdubben är att jag kan välja längd funderade på 2,4mm i mitten på sidorna ca 3mm

vad tror ni är bäst? Vad skulle ni ha valt?
 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Ok
bestgrip tänkte jag mig. Slits dom fort på asfalt? Eller är det bra skit?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skruvdubb är utmärkt för enduro och dugligt på is men de är ju inte lika hårda som konventionella dubb så jag är lite tveksam till hur länge de håller på asfalterad barmark.
 

Tjita1

Guest
Sen är dom ju fantastiskt dyra jämfört med om man beställer färdigdubbat med landsvägsdubb från typ dexon. Dock har det ju fördelen att när våren kommer så tar du bara skruvdragarn och skruvar ur alla dubben så har du perfekta däck till grusskottningen i sommar. :)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Skruvdubb är utmärkt för enduro och dugligt på is men de är ju inte lika hårda som konventionella dubb så jag är lite tveksam till hur länge de håller på asfalterad barmark.

om de ser ut som nya efter 3 år på en gigantisk truck/hjullastare så lär de nog hålla bra på bil/hoj med ?

Det är helt otroligt att dubbarna håller så bra"
Acke kör ca 1000 timmar varje år med sin John Deere.
Ca. 300 av timmarna är det tungtransport som gäller, nästan uteslutande på asfalt.
Med fullt lass är totalvikten runt 49 ton.
Acke skruvade i dubbarna (ca. 400st) till vintern 07-08 och skruvade sen inte ur dom.

Nu har dubbarna åkt med ca. 1000 timmar varav ca. 1000 mil på asfalt.

"Visst har några dubbar gått av men det vore konstigt annars"
"Alla dubbar sitter kvar i däcken och på det djup jag monterade dom"
"Nu har jag köpt 400st BestGrip 1300 till min KTM 690"

"Jag rekommenderar alla att prova BestGrip, dom är sanslöst bra"
Acke Petterson, Eskilstuna
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
om de ser ut som nya efter 3 år på en gigantisk truck/hjullastare så lär de nog hålla bra på bil/hoj med ?

Det är ju lite olika krav på grepp vi har...

Alla dubb greppar bra i början när hörnen är spetsiga. I takt med att de rundas av blir greppet ordentligt mycket sämre. Så man vill eftersträva att dubbarna håller sig spetsiga så länge som möjligt. Konventionella dubbar har en topp i volframkarbid vilket är ett skithårt material som vanligen används i borr och fräs -stål. Detta gör att de blir motståndskraftiga och dyra.

Skruvdubb tillverkas av bonnjärn som man härdar dvs det är väldigt mycket mjukare och kommer att slitas snabbare. Kör man på is och snö spelar det mindre roll då underlaget är mjukt och inte särskilt abrasivt. Kör på bar asfalt och jag misstänker att du slaktar all form av relevant prestanda för mc bruk fort.

Men jag har inte provat så jag vet inte...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har kört året runt fan sen fan vet hur länge men odubbat - även om dubbena är slitna så får man iaf lite grepp på is.

Det riktigt mysiga underlaget är ju snö med is under - det är ju okörbart utan dubb:3freak.
Jag kör odubbat och har alltid gjort men det kan verkligen suga:crash.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Efter +500 mil på vintervägar de senaste åren har jag kommit fram till följande:

VINTERDÄCK är det som gäller om du ska köra "blandat underlag".

Förtydligande:
Dubb är bra och kul och allt sådant där men tänk "friktionsgummi" i första hand.
Det är lite som med bildäck.
Jämför ett "dubbfritt vinterdäck" med ett "sommardäck".

På hojsidan kommer du förvisso inte att hitta sajpade däck på samma sätt som till bil men det finns tillverkare som blandar mjukt vintergummi till vissa modeller!
Tacksamt nog har gamla DDR-tillverkaren Pneumant fortsatt sin verksamhet i staden Heidenau, nu under namnet Reifenwerk Heidenau i staden Heidenau, inte så långt från Tjeckiska gränsen.

Värt att uppmärksamma är att samma modell av däck finns med både "normalgummi" och "vintergummi" så det gäller att handla rätt. SiO2 är det man ska kika efter, det indikerar dom "mjuka" vintergummi-däcken.
I sverige säljs däcken b.la. av hojdäck.se

Fördelen med "mjuka" däck är att dom slits fortare än vanliga däck!
Märkligt kanske men jag återkommer till det.

TS har ju förvisso en lättare hoj än vad jag har, en BMW K1100 väger ju en del, men jag tror nog att ungefär detsamma gäller för båda varianterna av fordon.

De däck jag kört på i år är:
Pirelli MT21 med limma de "rallydubb". Från början var det ett utstick på ca2-3 mm i slitbanan och de längre dubben på sidorna hade utstick på ca 4-5 mm.
Dubbningen gjorde jag själv med lånad dubbpistol.
Ett kan jag säga om det där med att dubba däck: Ett slit utan dess like!

1_zpsee5cd31f.jpg
Bild på bakdäcket.

Däcken har nu rullat ca 350 mil, 95% asfalt (motorväg eller liknande).
Dubben sitter kvar bra och framdäcket har liv kvar.
IMGP4185.jpg

Bakdäcket däremot, där är både dubb och däck nerslitet så att hårdmetallkärnorna i dubben släppt på en del av dubben.
Men som sagt, K1100 är en tung klump och jag har de senaste 160-180 milen inte direkt skonat däcken, normal motovägsfart frestar på!
IMGP4189.jpg


Tidigare körde jag på Heidenau vinterdäck, K40 (inte Scout, dom finns inte med vintergummi).
Dubbningen löstes med BestGrip skruvdubb (www.bestgrip.se).

Skruvdubb:
Det finns två olika typer:
1: Härdad skruv (typ kold kutter)
2: Riktig dubb med hådrmetallkärna (typ bestgrip).

Ska du köra asfalt tror jag att det är ett måste med hårdmetallkärna.
Tror, av den enkla anledningen att jag aldrig testat något utan hårdmetall på asfalt, men med tanke på hur hårt det sliter på hårdmetallen så lär en "härdad skruv" överleva ungefär lika länge som en snöboll i helvetet...

Men som sagt, BestGrip.
DSC08165.jpg


I ett Heidenau med mjuuuuukt vintergummi!.
BestGripfrontnew.jpg

Det där med mjukt gummi är intressant:
Gummit slits snabbare = dubben hinner inte slitas lika fort = dubben håller sig "utstickande och vass" längre!!

Ca 350 mil körda på det här däcket, på lite olika hojar, allt från lätt 125cc offroadare till XJ600 till K1100.
Lägg märke till det långa fina utsticket.
Ja, däcket är slitet men det håller utsticket bra.
Dessutom, det mjuka gummig greppar riktigt bra det också.
IMGP4179.jpg


Sammanfattning:
Nästa gång jag dubbar däck blir det en kombination.
Heidenau vinterdäck + skjutdubb.

Skruvdubb är för dyrt för en snål jäkel som mig men ett kan jag säga: BestGrip + Heidenau = riktigt bra grepp på både asfalt och "packat underlag".

"Crossdäck", typ Pirelli MT 21, Karoo elelr vad dom nu heter är säkert jättebra om du ska ha endurodubb med en massa utstick, klackarna är stabila och gummit hårt så det håller.
Men ska du köra mycket asfalt, glöm inte bort att på asfalten är dubben din fiende...
Dubb är HALT, det är gummit som greppar.
Att då ha ett förvisso långlivat men stenhårt däck, det är ingen bra kombination.

Så mitt förslag är alltså att börja med ett däck som i sig ger bra fäste och toppa med dubb.


Men vanlig personbilsdubb då?
Två ord: Glöm det!
Många har rundad hårmetall redan inledningsvis och som det redan påpekats är det "kanterna" som greppar.
Dubben är inte tillräckligt "aggressiva".



Obs:
Det som skrivits här ovan gäller för "normal körning rakt fram".
Tillhör du kategorin som mer åker på tvären än framåt, då gäller nog andra saker.
 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter av vinterpendling. Jag köpte tdc 80 med bildubb. Har funkat kanon bra på isiga asfaltsvägar dock inget vidare i snö då dem spårar och ger dåligt grepp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top