Ännu en nybörjare. Tips och råd sökes!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är frälst gott folk! Vill knappt kliva av hojen. Nu vet jag vad meningen med livet är. Risk2 på torsdag. Teoriprov den 25. Nu jävlar ska jag ha det förbannade kortet !

Välkommen till det absolut roligaste sättet att inte ha några pengar kvar. :hihi
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Håller med ulvhamne:)

Lycka till dennkan:tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Lycka till!
Har haft kortet i snart två år, kört 2000+mil, varje dag det inte varit is på vägarna, vill fortfarande helst inte kliva av hojen, bara fortsätta köra. :)
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Tack ska ni ha. Livet är så jävla härligt på cykeln . Hojåkare hälsar på varandra på vägen. Folk kommer fram och pratar vid fiken, spelar ingen roll att man har övningskörnigsskylt på sig. Folk visar respekt. Vilken gemenskap!
 

Nossrepleinad

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja ZX-6R 636 -14
Hej! Tänkte att det kunde vara kul att besvara din fråga eftersom jag själv suttit där inte allt för längesedan. Jag hade lite tur när jag började denna resa eftersom tjejens pappa hade några hojar i garaget bl.a en Suzuki SV 1000 som jag kunde övningsköra på, så han blev min handledare och jag lånade hans hoj. Vi körde lite då och då under sommaren/hösten men mest för att det var kul att komma ut och åka.

Samtidigt började jag ta lite lektioner på körskolan, göra den obligatoriska teorin, riskettan & risktvåan. När det kommer till utrustning så beställde jag nästan allt ifrån Lelles MC och det funkade kanon! Jag kör på ett delat skinnställ, stövlar, skinnhandskar, ryggskydd allt ifrån Dainese och en AGV GP-tech hjälm, mitt råd är att satsa på bra utrustning med kvalité och som sitter bra på och som du trivs i, de ska ju faktiskt på och av rätt många gånger under en säsong och vid en oväntad olycka gäller det att ha riktigt bra skydd. Jag tror mitt A-kort gick på runt 12-13.000kr, jag kommer ihåg att varje dag på bussen påväg till jobbet så satt jag och övade på en app på telefonen (teorin) som faktiskt hjälpte mig en del. Sen gjorde jag teoriprovet och fixade uppkörningen i slutet på året och klarade mig precis innan de höjde åldersgränsen vid årsskiftet till 24år för A-kort (jag var då 22år).

Mitt tips till dig är att åka ut på någon parkering med typ koner och träna mycket krypkörning, för det fick jag traggla en del på körskolan och lektionerna var inte billiga! Tror även guiden hur konerna står uppställt på uppkörningen finns att hämta på nätet så sök efter där. Hojen du kollar på liknar nog effekt mässigt de hojar de har på skolan så det verkar vara ett bra val!

Hoppas detta hjälpte dig lite på vägen och lycka till! :rock
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
En fråga! Hur fan utför jag en grundlig säkerhetskontroll på körprovet med endast ett sidostöd?!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vi kör "knix" på motardbanan vid Speedwaystadion i Eskilstuna stup i ett...på söndag är det avrostning (bromsövning, enklare körgårdar och körning på banan).

Dyk upp med handledaren och kör! Bättre träning får du inte...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
...och skulle du inte få plats pga fullbokade grupper kör vi söndag 4/5 igen!
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Kuggade uppkörningen idag. Det känns förjävligt. Menmen, det är bara på det igen.
Förbannade högfartsbana... Har aldrig haft ner en kon förut på den när man övningskört med farsan men nu hade jag ner samma kon båda försöken..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kuggade uppkörningen idag. Det känns förjävligt. Menmen, det är bara på det igen.
Förbannade högfartsbana... Har aldrig haft ner en kon förut på den när man övningskört med farsan men nu hade jag ner samma kon båda försöken..

Trist. Boka om, gör om och gör rätt nästa gång. :tummenupp Och öva lite till innan...
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Trist. Boka om, gör om och gör rätt nästa gång. :tummenupp Och öva lite till innan...

Har bokat om. Drygt att det är så lång väntetid. Ska nöta högfart till förbannelse nu. Lågfartsbanan var han imponerad av och han sa att jag inte behövde köra så långsamt som jag gjorde. Bromsprovet gick klockrent . Menmen. Gör om gör rätte väl vad det heter
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Har missat denna tråd helt :O

Trist med kuggningen, jag kuggade också första gången.

Håller tummarna för dig nästa gång.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top