Köra jorden runt utan pengar?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det är väl att svära i kyrkan men, cykla. Jag är själv student utan pengar, att cykla är i princip helt jävla gratis. Jag cyklade i somras genom tyskland och en bit in i frankrike. Nu till sommaren ska jag fortsätta från Paris ner till Gibraltar, har beräknat reskassan (utöver flygbiljett till paris och flygbiljett hem från gibraltar) till nån tusenlapp för 7 veckor. Och jag lovar dig att du kommer se och uppleva så otroligt mycket mer genom att cykla fram genom världen och möjliggöra för människor att spontant ta kontakt med dig, än att swischa förbi i 100 blås. Själv blev jag tex hembjuden till ett tyskt par och upplevde full tysk gästfrihet (minus tyskt fetisch-sex). För inspiration kan du läsa bloggen thelostcyclist, jag länkar till en av hans resor som är en fantastiskt berättelse. http://www.lostcyclist.com/resor/virgintour/
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vafan. 22 år? Bit ihop över- och underkäke och visa att du inte är totalt söndercurlad, och motbevisa oss äldre uvar att det finns hopp än.. :7peta
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Varför kan du inte betala för hela härligheten som alla andra gör? :7peta

Ta ett blankolån på 150 000:-, köp lämplig hoj samt utrustning och sedan åker du, svårare än så är det faktiskt inte, du behöver inte heller ha det absolut senaste/värsta/osv/osv.

Du betalar sedan tillbaka när du bärgat ditt kontorsjobb och sitter där och ruttnar, som alla andra :)
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Om du behåller nivån på dina omkostnader du har idag även när du börjar jobba, så kan du på relativt kort tid spara ihop en bra budget. Säg att det tar 1-3 år få ihop en budget för en längre mc-tur utanför Europa.

Hur stor budget du behöver beror på hur långt/länge du ska vara borta och nivån på boende, mat, utrustning, aktiviteter och diverse andra kostnader under din resa.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Fan vilken bra ide'...jag skulle vilja ha en ny porsche gt3 och en zero engineering båge men har lite ont om cash nu.

Men om man kunde samla in dom pengarna av andra o sen posta lite youtube klipp och skriva blogg när jag är ute o använder mina nyinskaffade fordon.
Kan till o med lotta ut så att en av dom som hjälpt till o skänkt pengar till mig kan få låna porschen en dag (innebär 4 timmar med 10 mil inkluderat..resterade mil kostar 145kr/milen)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
SMC skall ju främja all slags mc-körning, det har jag läst på deras hemsida. Om du får en 10:a av samtliga 54330 medlemmar (källa: sporthoj 2013) så har du 500´000+ och slipper sova i tält. Du får 200:- av mig till första tankningen om du lovar att hålla dig borta några år :krama
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Rätt marknasföring och något som ger tillbaka så går det få en resa betald till en viss del. finns många som gör så här.

Ta ett lån annars och betala tillbaka istället för att spara ihop till något som du kanske aldrig kommer genomföra.

Många tar ju lån på fordon som faller i värde men erfarenheten du kommer få kommer bara stiga i värde för dig.

Kolla runt på nätet från alla sidor du kan hitta om dom som åker runt och försök få kontakt så kan du få bra tips.
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
om du verkligen ska göra en sån här budgetresa kan du ju plocka med ett fiskespö och fånga din egna mat så ofta det går, plocka bär och grödor osv...

dock klingar hela iden dåligt.
budget och jorden runt hör inte hemma i samma mening.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Coolt finns bra förslag. Jo exakt, ni känner "Vafan ska jag donera till en snorunge som inte vill jobba och betala skatt för." Well. Det är det jag frågar er också på sätt och vis, finns det något jag hade kunnat göra under resans gång för att leverera ett värde till er som tack för donationerna?

Antar ni förstår min logik. Vill ju inte bara vara egoistisk och resa jorden runt, vill även ge något tillbaka, frågan är bara vad...

Men come on..varför ska jag skänka pengar till någon så han/hon kan ge sig ut på en resa jag själv skulle vilja göra?
Men visst..kan du förvandla mitt lån/investering till en 100000% ökning i form av en diamant eller liknande från afrika. Då kan vi snacka. Annars får du nog stå för resan själv som resten av oss dödliga som inte är kända skådespelare/äventyrare
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
vafan... jag har gett pengar till tiggare & uteliggare tidigare..

ge mig ditt kontonummer, så släger jag in en 10:a..

gör alla andra här på SH det, så kan du snart åka..

din idé är god, hade själv gärna gjort det, men har redan fastnat i träsket, lån, fru, barn, amorteringar mm mm.

glöm inte posta en bild här när du får tid över under resans gång :tummenupp
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Men om man ska ha en hoj som klarar jobbet... med tillhörande väskor och utrustning, vad kommer hela kalaset att kosta?

Ja inte fan behöver du lägga 100.000kr på hoj bara för att köra jorden runt. Jag fattar inte den här övertron på att nya grejer ska va så mycket driftsäkrare än begagnat. Köp en gammal Africa Twin eller Super Tenere med väskor för 20-30.000 och serva den ordentligt, kanske byta lite lager och bakdämpare i förebyggande syfte om den har några mil på nacken och sen är du väl rustad. Minst lika driftsäkert som en ny hoj och enklare att reparera (mindre elektronik) om nåt ändå skulle hända.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag hade köpt en R1 och åkt jorden runt på den - större utmaning :)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men come on..varför ska jag skänka pengar till någon så han/hon kan ge sig ut på en resa jag själv skulle vilja göra?

Det är så nästan varenda "äventyrare" helt eller delvis finansierar sina resor, reklam kallas det. Antingen det eller så har personen en står fan-skara som gärna sponsrar dom för att de ska komma iväg på någon resa (ex idrottare som vill köra i Dakar-rallyt).
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hade du fortsatt läsa så skriver jag just det. Läs ordentligt nästa gång

Det är så nästan varenda. "äventyrare" helt eller delvis finansierar sina resor, reklam kallas det. Antingen det eller så har personen en står fan-skara som gärna sponsrar dom för att de ska komma iväg på någon resa (ex idrottare som vill köra i Dakar-rallyt).
 
Last edited:

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Äh, jag tycker du ska göra det nu. Det kommer aldrig bli enklare, inga barn (antar jag), ingen fast anställning som man inte vill bli av med, osv.. Det mesta löser sig säkert på vägen, folk är trevligare än man tror om man behöver hjälp. Och om det inte gör det, ring hem o be om en flygresa tillbaka..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det bör nog finnas någon form av kickback för de andra investerarena än mamma och pappa. Men tänk ex. Charley Boorman, han har ju lyckats rätt bra att få stora stålars utan att "jobba". Men det hjälper förstås att vara polare med en hollywoodkändis då förstås (Ewan McGregor).

Nu är ju Charlie Boorman själv även han film och teaterskådis samt att redan på första serien de gjorde var de uppbackade av proffs inom både filmning och producering av film. Då blir det lite enklare att göra ett seriöst intryck och få sponsorer. De hade dessutom ett helt team som skötte visum och sådant samt följebil. Och även då verkade det vara svårt att få sponsorer då KTM drog sig ur med anledningen att de inte trodde de skulle lyckas.


Så till TS säger jag att dels behövs nog mer än till denna sommaren att lyckas fixa ihop allt som krävs för att köra jorden runt när det gäller ruttplanering och visum. Och dels tror jag det blir mycket svårt att få ihop några sponsorer innan du har allting helt klart med vart du ska åka, vad du ska se, vad du levererar för slags material vad gäller kvalitet och forum (skakig, suddig GoPro från hjälmen i 300 mil uppladdat på youtube genererar nog inte många sponsorer) och framförallt att du kommer KLARA det. Inte så bra reklam att ha sponsrat en misslyckad expedition nämligen.
Du kan säkert få ihop lite kläder och utrustning från vänliga sponsorer men en helt utrustad hoj och levnadskonstnader får du nog räkna med att lösa själv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ordningen är: Först bli känd SEN sponsrar folk/företag, inte tvärt om. Det lättaste sättet att bli känd i dessa sammanhang är att helt enkelt spara ihop till första resan själv och göra den till något folk vill ha mer av, därefter raggar du spons resten av din karriär.

Det är svårt att få andra att betala för sig men det går om man är rätt person och har rätt idé. Din idé hittills verkar vara att du vill åka iväg och hoppas på att någon hittar på saker åt dig att göra för att få betala dig.
Det kombinerat med att du redan har gjort ett par europaresor utan att mig veterligen ha fått en större skara följare på nätet säger mig att detta kommer bli svårt.

Jag har jobbat med både teater och motorsport som båda kräver spons/annan finansiering än enbart betalande kunder. Nytänkande + personlighet är ALLT för att få det att funka och även om man har båda så är det ett helvete att få det att gå ihop.

Mitt råd blir att spara ihop nog för att kunna betala allt själv och sedan ta all spons/tv-produktioner/whatever som bonus som gör det mer komfortabelt/möjligt att resa längre.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hade du fortsatt läsa så skriver jag just det. Läs ordentligt nästa gång

Såg inte något annat än sarkasm och ironi i dina inlägg, men måste missat det som handlade om reklampengar då?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top