Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Jag och kanske nån mer ska till lofoten i juni! Tänkte köra delvis genom norge iaf eftersom jag förmodligen startar där. Ryssland däremot går fetbort. Har så att säga fått ett mindre gott intryck av ryssar i Goa och deras senaste genidrag på krim.
Men resesällskap en bit på.vägen hade vart schysst!

Stämmer datumen så kan det vara en kul grej att mötas upp på vägen. Jag kommer att köra fredagen den 27,e Juni och tänkte denna gången åka upp genom Sverige och sedan vid Kiruna köra mot Norge.
Lofoten bör jag ha kommit fram till 2 eller 3Juli.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Klart den är en upplevelse att köra där, men "kanon" vetefan?
Fulla, klåfingriga människor, massor med betong, allt av metall är brunt (=rostigt), korrupta poliser som tar dina pengar för påhittade förseelser, trist mat........... Tja, man kanske skulle åka dit igen? :)

Haha. Vilket jävla land det verkar vara. Kontrasten mot vackra Norge måste vara en upplevelse bara det.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Haha, precis så var det, och fortsatte sen med att alltid tälta vid en älv. Där det fanns någon vill säga...

Nåja, tillbaks till topic. Man märker när det diskuteras resmål hur vi alla kan tycka lite olika. Jag drog till Tromsö också, som Hell, fick inte ut nånting av det och drog snabbt ut på landsvägarna igen, och småbyarna. Däremot tyckte jag vägen från Narvik till Kiruna längs Torneträsk var fantastisk och storslagen, vilket kanske inte så många skulle hålla med om. En annan infart till Sverige var Mo i Rana till Tärnaby, sistnämnda som visade sig ligga otroligt vackert med sin kyrka vid den storslagna sjön. Och ska man till Nordkapp vet ju alla att man antingen kör via Norge direkt, eller via Finland. De delar av norra Finland jag körde igenom gillade jag skarpt, vilket jag inte trodde att jag skulle göra. Billigt, bohemiskt med bla askkoppar vid bensinmackarna (passade mig bra), vackra vyer längs Torneälven mm samt bra vägstandard och inte utan kurviga sträckor. Men framförallt var det nån slags känsla över hela Finland som fick mig att trivas enormt med att köra där. Vad jag vill ha sagt med detta är kanske att blir man nyfiken på nåt ställe, som Ryssland i ditt fall, så ska man försöka ta sig dit, om det går. Förutom att man ser sig omkring och upplever något, blir bättre hojförare (och inte minst mekaniker), så lär man sig ju något om sig själv när man besöker alla dessa främmande ställen.

Med risk för att det blev lite pretentiöst där i slutet...:fyllisar

Ja det var skapligt fint i Finland och jätte vackert när man körde längs Torneälv.
Dock så var det rätt irriterande att dom inte tar utländska kort när man skall tanka.
Inte ens st1 kort fungerar trots att det är ett finskt bensinbolag.
Gäller att ha gott om euro med sig i små valörer.
Vet dock inte om detta gäller hela Finland eller bara det är närmast Svenska gränsen som dom inte acceptera utländska kort pga någon anledning.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Så här jag tänkt resrutten.
Allt är inte skrivet i sten, men lofoten och kirkenäs hör till huvudmålen.
Vad tycks?
image.jpg
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
De inledande ~70 milen är ju fruktansvärda!

Motivationen är då på topp så det är inga problem, men kanske tillbaka vägen blir lite segare.
Inte så mycket att göra åt när man bor nästan i Danmark.
Alternativt så kan man svänga in i Norge tidigare som förra året, men de slingriga vägarna där slukar mycket tid och då håller inte tidsplanen om man nu inte skall stressa sig igenom hela rutten.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Hej jag kanske ska haka på. Hade semestern planerad senare igentligen, men tror chefen bara blir glad om jag flyttar en vecka eller två :)
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Hej jag kanske ska haka på. Hade semestern planerad senare igentligen, men tror chefen bara blir glad om jag flyttar en vecka eller två :)

Klart du skall hänga med, skriver upp dig på listan så får du höra med chefen.
Hoppas att vi till slut kan bli en 4-5st som kör.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Ska kolla av läget nu i veckan. Hur många är det som ska åka?
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Ska kolla av läget nu i veckan. Hur många är det som ska åka?

Vi är väl ett par stycken nu som är riktigt sugna, men man kan säkert räkna med ett visst tapp men också att fler och fler vill hänga med när det närmar sig.
Vid förra årets resa, så var vi 8st som skulle köra men till slut så var vi 3st som väl kom iväg.
Kommer ihåg en Göteborgare som drog i det längsta med att berätta för hustrun att han skulle iväg på mc semester. En vecka innan vi skulle köra så berättade han det och det blev ett jävla liv på kärringen och hon hotade med att spola ner vigselringen.
Så ett bra tips för alla som skall iväg på semester utan hustru/sambo är att det är hög tid att börja sälja in det nu.
Hojta till alla ni som är intresserade av att hänga med, blir vi för många så delar vi upp i två grupper och bestämmer sedan mötespunkter längs rutten.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Okej okej, kul om vi blir ett gäng då. Har du lust och slänga upp en länk från Google maps på den ungefärliga rutten är du bussig
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Okej okej, kul om vi blir ett gäng då. Har du lust och slänga upp en länk från Google maps på den ungefärliga rutten är du bussig

Vet i tusan hur man får till en länk till Google maps, men här kommer i alla fall ett skärmklipp på rutten i en ver 2.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    128.8 KB · Visningar: 147

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
När du gjort klart rutten så klickar du på "länk" till höger om "mina platser" i rutan som kommer upp kan du även klicka på kort webbadress.

Man kan även bjuda in andra att redigera kartan, men det kommer jag inte ihåg hur man gör nu :)


Klart med semester iaf..
 
Last edited:

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
När du gjort klart rutten så klickar du på "länk" till höger om "mina platser" i rutan som kommer upp kan du även klicka på kort webbadress.

Man kan även bjuda in andra att redigera kartan, men det kommer jag inte ihåg hur man gör nu :)


Klart med semester iaf..

Gott! Får ta och testa att få till en länk sen.
Nattugglan var för trött i ögonen för att lösa ett sådan enkelt problem.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Någon som har tips på var man köper bra kartor för Sverige och Norge?
De så kallade inplastade mc kartorna tycker jag är värdelösa iom att är så jäkla smått och otydligt samt att det är flera delar som man skall pyssla ihop.
Vill ha något tydligt och lättläst på tankväska och kan man dessutom rita upp färdvägen på kartan med en överstryknings penna så skulle det vara sjukt bra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min dam kommer eventuellt jobba i lofoten i sommar så en tur upp dit kommer vara extremt populär i så fall. Tänk så bra man kan ha det :p
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag köpte motormännens nordenkarta, tycker den funkade bra.
Ca 170 sidor inkl lite mer översiktslig karta över europa ner till Gibraltar, vilket ju är bra eftersom det är episk tur nr 2, Nordkapp-Gibraltar!:)
Ser ut så här:
IMAG0348.jpgIMAG0349.jpgIMAG0350.jpgIMAG0351.jpg
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Screen Shot 2014-05-07 at 19.18.57.jpgJag har snurrat en del i Norge å tänkte komma med en del tips.
Jag skulle se till att hamna i Trondheim så man får se Nidarosdomen, unik.
Sen ta RV17 från Steinkjer till Bodö. Finns exakt hur många hytter utmed RV17 som helst, man behöver inte boka. RV17 går ju utmed hela kustremsan, storslaget. Naturliga pauser ingår eftersom det är några småfärjor på vägen. MC har alltid förtur på färjorna. Vid aldra finns en gammal krigslämning som utgjorde en av 5 navigationsutrustningar i världen för ubåtar. Kan vara svår att hitta så man får fråga "the locals". Väl i Bodö finns ett flygmuseum å nåt man absolut inte får missa, Världens starkaste tidvattenström, fascinerande!
Sen från Bodö kan man ta färja ut till Lofotens sydspets å fortsätta norrut. Vill man sedan se natur som är mer storslagen än den på Lofoten åker man ut på Senja (Norges näst största Ö). Varför inte Flakstadvåg, stanna en dag på campingen. Prata med Torbjörn så tar han med en ut på fiskesafari. Har man inte gjort det så måste man, bör ingå i varje människas "bucket list". Vägarna på Senja är dessutom som gjorda för MC! (Skickar med bild från Senja)
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top