Projekt: Modern Café Racer av en R6, vilket år som helst nu...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Utgångsobjektet då...
En välanvänd Yamaha YZF-R6 från år 2000.
Flertal här på SH känner säkert igen den från SMC körningar, bandagar och dylikt här och var.
Den har patina, men det skall nog gå bra ändå.

3.jpg

4.jpg

Lite saker som skall göras:
-Läckert färgmatchade kåpor skall plockas av.
-Okänd ljuddämpare skall bytas ut mot bra mycket mindre.
-Pizzadrev, nästan i varje fall. Tror det är 15 fram och 50 bak på den. Tror jag skall gå tillbaka till originaldrevningen på den.
-Stålomspunnen bromsledningbak skall inhandlas.
-Kanske byter bromsledningarna fram också. De är stålomspunna nu, men slangen är nakna stålomspunna. Jag föredrar de med plastbeläggning då dessa inte gnider sönder saker de råkar komma åt.
-Bromsskivor runt om skall bytas så småningom.
-Fjädringen skall ses över. Troligtvis höjas lite då den är redigt sänkt i dagsläget. Får se vad som behöver göras där.
-Några motorkåpor har lite repor och behöver lite färg eller bytas ut. Det är väldigt ytliga repor så lite sandpapper och 2-komp borde räcka.
-Funderar om jag skall byta ut fotpinnarna eller inte. Det skall i varje fall till andra hälskydd.
-Handtagen & broms/kopplingsgreppen skall väl bytas ut de med mot lite snyggare.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Får man fråga hur mycket du fick betala... Ca?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tanken som jag gnällde om då. Vad är det för fel på den?

Så här ser den ut med tankskyddet:
5.jpg

Så här ser den ut utan tankskyddet:
6.jpg

SUPRISE :D
Nu visste jag ju om det då säljaren informerade och visade bild på bulan. Men hon kunde ha hållit tyst om det också utan att man märkt förens man tagit av tankskyddet.

Vad tror ni går den att rikta upp?
Jag är tveksam då konturerna på bucklan ser lite väl skarpa ut.
Att lacken är skadad gör inget då jag ändå tänkt kladda annan färg på den.
Har iofs fått nys om en annan tank som skall vara oskadad. Men dylikt kostar ju pengar också, samt att den är blå. Dvs. den behöver lackeras om den med.

7.jpg
8.jpg
9.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tog förresten och vägde upp hojen innan jag började idag.
188 kg blev det.
97 kg på framvågen och 91 kg på bakre vågen.

Nu skulle man ju kunna tro att Yamaha därmed uppgivit exakt rätt vikt för R6:an, men...
Jag har annan ljuddämpare, andra blinkers, Öhlins styrdämpare, samt att tanken var inte helt full. Tror jag hade kunnat få 1 eller 2 liter till i den ifall jag haft möjlighet till det.
 

fenrik

Till Salu: Kawasaki Ninja ZX9R 97:a
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Fruängen
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R 97:a ZX900B
Fast nu antyder ju rubriken att jag inte är ute efter att bygga en Café Racer som slaviskt följer mallen från förr. Då vore det ju enklare att köpa en fabriksfärdig Triumph Thruxton och vara klar med det.
Jag gör hellre det med modernt material och inriktning på vad en Café Racer i grundtanken egentligen är.
Sen vad som egentligen definierar en Café Racer startade jag en tråd om här ifall du vill spinna vidare lite på den linjen :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267572-Vad-definierar-en-Caf%E9-Racer

Sen när man googlar på Café Racers så tycker jag mig se en bra massa olika former på tankar på olika hojar. Jag tycker inte någon av dessa är "rätt" och alla andra fel.
Tanken på de olika byggena baseras ofta på de förutsättningar som finns på grundhojen. Är det en klassisk rörram med centrerat rör i mitten så väljs ju tanken efter det.

Har sett hojen du visade tidigare.
En fighter har väl högre styre, typ crosstyre och risers. Samt att Fighters skall ha en helt annan "attityd" i sitt utseende.
Sen har jag aldrig fattat varför jänkare är så ivriga på att plocka bort bromsskivor fram :va

Det ska bli kul o följa din tråd. Bra blir det säkerligen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ny tank beställd, men mera om det senare.
Den gamla kanske jag gör ett försök på att räta ut bara för att testa och lära mig ifall det går att göra.

Idag har det mest varit nedplockning och se över vad som behöver fixas eller inte.
Ifall det finns intresse av att köpa något som jag plockar bort så skicka iväg ett pm.

10.jpg

De gamla bromsslangarna. Skall byta ut dem mot nya, men jag kan inte komma på i vilken färg jag vill ha de nya. Då måste jag ju bestämma vilken färg hela hojen skall ha i slutändan och riktigt så långt har jag inte kommit.

11.jpg

Undrar hur jag skall göra med dessa? Det är luftintaget och ram-air burken. De innan luften kommer in i själva luftburken med filtret.
Förgasarna lär ju vara optimerade att fungera med dessa kvar, men de är ju minst sagt stora och i vägen.
Jag siktade på att köra med 1 st tratt i vardera ramhål. Men frågan är hur illa dessa kommer att fucka upp bestyckningen. Någon som har koll på det?
Borde ju finnas folk som vet då det finns R6:eek:r i fighterformat utan Ram-Air burken.

12.jpg

13.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Slangen från bensinfiltret var dragen med den här böjningen. Undrar om den haft lite problem med soppamatningen vid högre varv?

14.jpg

Lite allmänna nedplockningsbilder:

15.jpg

16.jpg

17.jpg

Bakramen skall väl kortas av lite sen när jag vet vilken variant av bakdel jag skall ha på den. Måste måtta lite och klura lite först.

18.jpg

19.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Höll på att göra den enklaste utseendemässiga modden man kan göra på en gammal hoj, beställa ny regskylt.
Men kom på i sista stund att det kommer nya och mindre skyltar från årsskiftet.
:banana
Undrar om man skall montera den skylten på sidan av svingen bara för att....?
Baken kommer att bli redigt kortare än original och frågan är hur det kommer att se ut med en skylt på baken. Skulle vara snyggare att ha den någon annanstans.
Får se sen när jag beställt en vart den hamnar.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Höll på att göra den enklaste utseendemässiga modden man kan göra på en gammal hoj, beställa ny regskylt.
Men kom på i sista stund att det kommer nya och mindre skyltar från årsskiftet.
:banana
Undrar om man skall montera den skylten på sidan av svingen bara för att....?
Baken kommer att bli redigt kortare än original och frågan är hur det kommer att se ut med en skylt på baken. Skulle vara snyggare att ha den någon annanstans.
Får se sen när jag beställt en vart den hamnar.

Personligen tycker jag att skyltar på baken på caféräsers förstör hojtypens rena linjer totalt. Kör på sidomonterat :tummenupp:tummenupp
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Intressant ide på detta projekt.

Och på en hoj som är en klar favorit. Ska bli mycket spännande att se var du landar.
Angående sidomonterad nummerskylt, Absolut.
Detta blir kul att följa!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kommer nog bli bra det här :) Själv har jag inte en aning vad det ska bli av min nya Ducce...lite avis på folk med en klar bild i skallen ibland :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Av med kylaren och slangarna idag.
Funderar om jag skall ersätta dem med Samco slangar bara för att få lite färg i det hela.

20.jpg

21.jpg

Skall vi gissa på att hojen gått med väldigt lite glykol och stått i varmgarage större delen av sitt liv?
:D

22.jpg

Vad tror ni skall jag köra i lite kylarrens av något slag och sen glykol eller skall jag bara skölja ur det?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Angående kylarslangarna, se upp för med för många olika färger. Tycker det förstör utseendet med flera olika nyanser av samma färg. Ska du tex ha blå hoj och blåa slangar så blir det ändå aldrig samma nyans.
Ibland ska vissa saker vara diskreta.

Men helt klart kan det funka ibland, beror på hur mycket "stajlar".
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Angående kylarslangarna, se upp för med för många olika färger. Tycker det förstör utseendet med flera olika nyanser av samma färg. Ska du tex ha blå hoj och blåa slangar så blir det ändå aldrig samma nyans.
Ibland ska vissa saker vara diskreta.

Men helt klart kan det funka ibland, beror på hur mycket "stajlar".
Har klurat lite på det där faktiskt. Är inte bara ute efter "pimp" på hojen.
Det mesta kommer att vara metallgrått eller svart.
Vissa motordelar kommer t.ex. att plockas av och lackeras svarta för att försvinna bort lite mera. Oljetråget är ett sådant. Nu syns den klart för mycket, men i svart skulle den bli mera diskret.

Sen just blå på slangarna tror jag inte jag kommer undan ifall jag vill byta dem.
Samco har bara en färg att välja på till den och det är blå.

YAM-1.JPG
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tar tillbaka det där att de bara skulle finnas i blått. Har hittat i blått eller rött hittills.
Finns några försäljare som säger att de levererar i alla Samcos färger.
Fast resten är ju inte lika snygga som blått.

Som den här t.ex.
colours5_big.jpg

Den ser ju ut som rörisoleringen man har på varmvattenrör hemma :hihi
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tänker just att sånt där är populära på streetfighterbyggen och pimpade sporthojar. Jag hade kört på svart om det finns men den gråa som är på bilden var riktigt ful som du skriver.
Finns det inget annat märke som har slangar utan en massa text?

PS. Samco, läser hela tiden Samcro (Sons of Anarchy);)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle ju iofs kunna kolla hur det blir med att rengöra de gamla slangarna och putsa/silikona upp dem lite innan jag beställer andra.
Har ju inget att förlora på att ge det ett försök faktiskt. :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top