2t v8

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Denna borde man sätta i en hoj :yoparty

 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Utombordar-v8 som äntligen fått vettiga pipor?

Vet att OMC (Evinrude, Johnsson) körde 2t V8or på 90-talet, men har inte sett dom på senare tid men å andra sidan helt lämnat båtsidan. Max effekt upp till 300 hästar utan riktiga pipor och med kolvar som förväntades hålla motorns hela livslängd borde gå att trimma upp ganska rejält. :yoparty

Effektuttaget ur 2T marinmotor är ju helt sjukt lågt, vår 737 cc motor gav bara 50 hästar, mindre än en 250 cc hojmotor. Å andra sidan förväntas man som sagt aldrig byta kolvar på en sådan och avgassystemet som bara gick rakt ut i propellernavet kan inte varit i närheten av optimalt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man är ju inte överdrivet rädd för avgassmällar om man ställer dunken under ett uthäv.:crash
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan så frän! Men fan vad äcklig den ser ut, lär ju kunna ge småbarn mardrömmar! :D jefla bläckfisk ju :crash :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag mekade med en Stihl idag på 66cc och 4,5hk och den orrade på riktigt gott vid drygt 11 000 varv men den ligger i lä nu ser jag...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag mekade med en Stihl idag på 66cc och 4,5hk och den orrade på riktigt gott vid drygt 11 000 varv men den ligger i lä nu ser jag...

Ligger en ms460 i garaget och väntar på vinterns jobb, men den är på 76cc.

Något nytt påfund?

Edit, hk stod det visst.....
 
Last edited:

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Vet att OMC (Evinrude, Johnsson) körde 2t V8or på 90-talet, men har inte sett dom på senare tid men å andra sidan helt lämnat båtsidan. Max effekt upp till 300 hästar utan riktiga pipor och med kolvar som förväntades hålla motorns hela livslängd borde gå att trimma upp ganska rejält. :yoparty

Vi lyckades att köra upp 500 liter bensin med en OMC XP300 på 4,2liter på en lördag, båten var iofs tung, 1600kg men gjorde 55 knop. Så bränsleförbrukningen blir nog ett problem.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ligger en ms460 i garaget och väntar på vinterns jobb, men den är på 76cc.

Något nytt påfund?

Edit, hk stod det visst.....

Det var en Ts 420, liten modell av betongkap. Jag har provkört den största och satan vilket drag det är i den, och den här lilla går inte av för hackor heller. Nästan så att jag funderar på att skaffa en sådan och börja använda med stor klinga för trä istället för att använda tigersåg :crash

Den här var inne för att den inte startade, och ingen gnista fanns enligt ägaren. Dock visade det sig att de hade kört utan vattenkylning= extremt mycket damm bildas= maskinen suger in allt= fick riva det mesta och göra rent och göra det igen då vevhuset antagligen var fyllt till bredden. Tanken innehöll något som liknade filmjölk och jag är mest imponerad över hur den kan suga in så jävla mycket till tanken via vevhuset.
3 timmar för att göra rent en betongkap kanske får dem att använda vattenslangen i fortsättningen...

Ms460, är det föregångaren till 461 som säljs som "brandkårssåg"? Det låter stort hur som helst, och stora motorsågar är alltid skoj.

Jag funderar när jag ska slå till på en Ms880, det känns som att den saknas mig :D Perfekt när man ska hjälpa farsan i skogen, då kan han stå där med sin sketna Jonsered 2260 och såga sig trött.
Dessutom funderar jag på att leta rätt på typ en Logosol eller liknande och då passar ju en 880 bra till ändamålet. Du som har koll på det mesta kanske kan tipsa om vad man ska ha
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det var en Ts 420, liten modell av betongkap. Jag har provkört den största och satan vilket drag det är i den, och den här lilla går inte av för hackor heller. Nästan så att jag funderar på att skaffa en sådan och börja använda med stor klinga för trä istället för att använda tigersåg :crash

Den här var inne för att den inte startade, och ingen gnista fanns enligt ägaren. Dock visade det sig att de hade kört utan vattenkylning= extremt mycket damm bildas= maskinen suger in allt= fick riva det mesta och göra rent och göra det igen då vevhuset antagligen var fyllt till bredden. Tanken innehöll något som liknade filmjölk och jag är mest imponerad över hur den kan suga in så jävla mycket till tanken via vevhuset.
3 timmar för att göra rent en betongkap kanske får dem att använda vattenslangen i fortsättningen...

Ms460, är det föregångaren till 461 som säljs som "brandkårssåg"? Det låter stort hur som helst, och stora motorsågar är alltid skoj.

Jag funderar när jag ska slå till på en Ms880, det känns som att den saknas mig :D Perfekt när man ska hjälpa farsan i skogen, då kan han stå där med sin sketna Jonsered 2260 och såga sig trött.
Dessutom funderar jag på att leta rätt på typ en Logosol eller liknande och då passar ju en 880 bra till ändamålet. Du som har koll på det mesta kanske kan tipsa om vad man ska ha

Haha, ja en 660 eller 880 vore smaskens, men fy fasen vad det tar på ryggen att jobba med den sortens sågar.

Dom funkar att ta grovveden med, men att gå en dag i skogen med min "lilla" skulle jag aldrig få för mig. Har ett ärkesvärd till den bara för att, men det sliter jag inte så hårt på om jag skall vara ärlig. Använder min i kombo med en liten ms200, funkar perfekt ihop, ger en tid att ta igen sig...

Men det är en njutning att sätta den i en månghundraårig ek och bända in svärdet med tänderna så flisorna yr.:crash
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Här kommer visst fortsättningen :yoparty

 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top