TL1000R make-over

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Snyggt bygge.. Jag har själv plockat ner min tl för att pulverlacka ram mm svart :) kul å se hur det ser ut:)

Blir intressant att följa :)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Skrev i tl tråden i våras att det låg massa delar här. Har 1 tank, komplett fram och bakhjul med skivor, drev och däck. Rotationsdämpare. framdämpare. fram och bakbroms med belägg. Komplett hydraulenhet koppling med handtag, orginal styrhalvor, master cyl. Och lite annat smått och gott.. kolla vad de tar på ebay och ge mig ett pris.. köp mer och få mängdrabatt... vad behöver du?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Skrev i tl tråden i våras att det låg massa delar här. Har 1 tank, komplett fram och bakhjul med skivor, drev och däck. Rotationsdämpare. framdämpare. fram och bakbroms med belägg. Komplett hydraulenhet koppling med handtag, orginal styrhalvor, master cyl. Och lite annat smått och gott.. kolla vad de tar på ebay och ge mig ett pris.. köp mer och få mängdrabatt... vad behöver du?

Det stämmer nog ja, hade glömt det när jag började leta delar i höstas, jag skall kolla vad jag vill, kontra vad som finns på sparkontot och ge dig ett bud! Återkommer!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fick den här i brevlådan idag!

Tryckplatta.jpg

Riktigt flyt att jag fick tag i den, för killen som tillverkar dom gör inga i år, inte ens säkert han kommer att göra fler överhuvudtaget, beroende på orderingång. Men via en lycklig slump råkade jag nämna för en kille i TL1000-gruppen på Fejan att jag inte fått tag på en platta, och då erbjöd han sig att sälja sin, då han gillar den gamla modellen av tryckplatta som Vanzuki tillverkade bättre. Rätt färg vart det det också.

Det som däremot kommer ifrån USA till våren är en ny kopplingskåpa med transparent skiva, så man ser härlighten!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Synlig koppling? Är detcen Ducati du försöker bygga?:D
nerå, blir snyggt. Då får du se till att köra på motul 300v så blir det färgglatt
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Bygget går stadigt framåt, har fått dit undertailen, dragit det mesta av elen samt airbrushmålningen är i full gång. Har monterat dit de nya (bättre begagnade) tändspolarna från en SV1000, och det ligger 4 st CBR1000 insprutare på arbetsbänken.

P1010018.JPG

P1010019.JPG

P1010020.JPG
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vilket grundligt arbete du gör, hade behövt göra detsamma med elsystemet/allt annat på min hoj. Hur kommer det påverka med andra spolar och spridare?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vilket grundligt arbete du gör, hade behövt göra detsamma med elsystemet/allt annat på min hoj. Hur kommer det påverka med andra spolar och spridare?

Tyckte det var dax att byta orginalspolarna i vilket fall, de har ju inte oändlig livslängd, och SV1000-spolarna har lite lägre impedans (3,8 istället för 4,2), vilket ger lite bättre gnista. Tillsammans med modifieringen av matning till spolarna så att de får matning direkt från batteriet så ger det en effektivare förbränning. Modden är vanlig i staterna och ger 2-3 hk extra enligt dom som kört i bänk före och efter.

Insprutarna är ju 10 år nyare, så de har betydligt finare munstycke och finfördelar bränslet bättre. Ger mer bränsleekonomi än effekt, men de kostade 400 spänn inklusive frakt, så det var inte så mycket att bråka om tyckte jag.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Målningen går framåt (och lite bakåt), men i helgen la jag airbrushen åt sidan och provstartade åbäket, vilket gick bra. Tog lite tid, men när hon väl bestämde sig för att starta, så gick hon fint på båda burkarna. Gött att allt funkade direkt, kan ju klätt bli att man missat något när hela elsystemet har varit isärplockad, och dessutom en hel del modifieringar och nya prylar.

Har desutom hunnet med att montera i blå lysdioder lite överallt, som kommer att se läckert ut vid nattkörning, eller bara när den står parkerad i garaget...

P1010105.jpg

P1010108.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det finns en risk att du kommer att ha en fruktansvärt snygg hoj i sommar.
Snyggt jobbat!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Synlig koppling? Är detcen Ducati du försöker bygga?:D
nerå, blir snyggt. Då får du se till att köra på motul 300v så blir det färgglatt

Inspirationen kommer säkert från Ducati. Sexiga hojar de där. :)
Men TL implementationen av "synlig koppling" är annorlunda.

Så här ser den ut monterad. (på min hoj). Vet inte vilka färger Psycho väljer. :hej

DSC00120.jpg
DSC00121.jpg
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det blir blå platta (hade tänkt svart, men då Vanzuki inte gör dem i år och när jag hittade en blå på facebook så fick det bli det. Blir svart kåpa,blank ring samt svarta brickor, har inte bestämt mig påskruvarna ännu. (Och belysning om jag hinner, våren närmar sig alldeles för fort...)
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Roligt projekt.... Men blå ljus dioder??? Sitter och försöker hitta ord som kan beskriva vad jag tycker om blå ljus dioder på fordon, men kan inte hitta några vänliga ord tyvärr... Annars ett fint projekt
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Inspirationen kommer säkert från Ducati. Sexiga hojar de där. :)
Men TL implementationen av "synlig koppling" är annorlunda.

Så här ser den ut monterad. (på min hoj). Vet inte vilka färger Psycho väljer. :hej

View attachment 399395
View attachment 399396

Gillar kopplinskåpan :) vilken firma i usa gör dom? Håller på och gör ordning hojen efter en liten marksyning så lite lull lull är alltid kul o montera dit.:)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Gillar kopplinskåpan :) vilken firma i usa gör dom? Håller på och gör ordning hojen efter en liten marksyning så lite lull lull är alltid kul o montera dit.:)

Vet inte om det är en firma eller om han bara kör på vid sidan om. Men det är en kille kallad "Vanzuki" på TLzone som gör denna varianten. Jag har sett åtminstone två andra varianter till (av andra tillverkare). Men, en saknade "guld ringen" och den är inte där för syns skull... och den tredje var annorlunda i formen, inte så rak och fin avfasning.
Kommer inte ihåg priset... Men på den tiden bodde jag i billig lägenhet och inte i dyrt hus som nu... :hihi
Van's grejer är kvalitet, så det fick kosta lite extra. :tummenupp
(Jag har ett par grejer av honom...)

:hej
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Roligt projekt.... Men blå ljus dioder??? Sitter och försöker hitta ord som kan beskriva vad jag tycker om blå ljus dioder på fordon, men kan inte hitta några vänliga ord tyvärr... Annars ett fint projekt


Haha, ja alla kan inte gilla allt. Blir dock strömbrytare på, ser det mer som en funktion när hojen står parkerad än när man är ute och kör.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Gillar kopplinskåpan :) vilken firma i usa gör dom? Håller på och gör ordning hojen efter en liten marksyning så lite lull lull är alltid kul o montera dit.:)

Det är som sgkt en kille i USA som gör det som hobby, efter efterfrågan och hur mycket han hinner med. TLPlanet är det som han finns på i huvudsak. Dock är det inte bara att beställa, utan det gäller att signa upp sig på listan när han annonserar att han ska tillverka dom. Missar man då så får man vänta tills nästa gång han gör en omgång. Han gör massa olika delar till TL:n, riktigt snyggt och bra kvalitet.
Mina grejer är klara nu, ska betala ikväll och förhoppningvis har jag dom om 2 veckor.:banana
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Arbetet går framåt, många olika delar som det jobbas parallellt med, så jag har inte haft så mycket att roligt att visa upp, men fälgarna är färdiglackade nu iallafall, och det bakre bromsoket är färdigt.


Kopplingskåpan är på väg från USA nu, hamnade tydligen långt ner på listan, för det tog nästan 4 veckor från att han fick grejerna klara innan han skickade dom, men förhoppningsvis dimper de ner om 2-3 veckor.

Återkommer när det finns det mer roligt att visa

P1010170.JPG

P1010171.JPG
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top