TL1000R make-over

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Min gamla tråd har visst försvunnit, projektet har gått på sparlåga pga andra projekt, men igår fick jag tillbaka ramen från pulvelarlackeraren, så nu ska det bli lite fart på det, och det behövs, om det ska bli klart till våren.

Om någon minns den gamla tråden var det gul bas som var planen, men har ändrat mig till vitt, då det kommer att bli grymt snyggt mot den svart ramen

pulverlack1.jpg

/Pajje
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu är svingen på plats med fjädring och dämpare, nästa del blir gaffeln, men det är några delar kvar att polera innan jag kan sätta ihop gaffelbenen.

tl6.jpg tl7.jpg
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kan inte tråden flytta till Hojbyggen, snygga grejer som detta bör ses av fler:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad är tanken med att behålla rotationsdämparen?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Snyggt, blir som nytt!
Blir det org. kåpor?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kan inte tråden flytta till Hojbyggen, snygga grejer som detta bör ses av fler:tummenupp

Det är ju inget egentligt bygge, utan bara en tillsnyggning av hojen, därv passar den bättre här.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är rotationsdämparen speciellt just för TLR? Bakdämpare, fast annan konstruktion?

TLR och TLS har den rotationsdämparen, hade att göra med att motorn är längre, och för att kunna behålla en kort hjulbas så valde man den lösningen. Dock så finns det ju eftermarknadsdämpare som får plats alldeles utmärkt, så egentligen borde Suzuki kunna löst det så när de byggde hojen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fantastisk hoj, älskade precis allt med min TLS förutom just rotationsdämparen då min var helt slutkörd, var som att åka runt på ett övermotoriserat kvastskaft :crash
Väntar med spänning på nästa uppdatering! :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hade en S för länge sedan, och där gav också dämparen upp när den blev varm, typ vid bankörning, men har inte upplevt några sådana problem ännu. Men har jag lite pengar över nån gång så ska jag byta ut den, men den får vara kvar ett tag till!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu börjar det likna en hoj igen!

P1000906.jpg

P1000904.jpg

P1000905.jpg


Nästa steg är att montera dit alla elkablar igen...:va Ser inte riktigt fram emot det faktiskt....

P1000907.jpg
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Oh, najs. Den här tråden måste jag ju följa. :)
Brukar aldrig gå in på denna delen av forumet, och håller med om att tråden borde ligga under Hojbyggen. Imho, så omlackering av både ram och kåpor, byte av trippel, etc kvalificerar hojen som ombyggd. :)
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TLR och TLS har den rotationsdämparen, hade att göra med att motorn är längre, och för att kunna behålla en kort hjulbas så valde man den lösningen. Dock så finns det ju eftermarknadsdämpare som får plats alldeles utmärkt, så egentligen borde Suzuki kunna löst det så när de byggde hojen.

Kan ju bara hålla med. Öhlins löste det, TLR har deras kortaste dämpare i hela sortimentet... :hihi (eller var i alla fall när den kom). Penske löste det ännu bättre med länkage, och är faktiskt bättre än Öhlinaren. Men också ungefär 50% dyrare.. vilket gör den tokdyr... Men Bitubo gör en riktigt bra "budget" dämpare. har för mig den ligger på 2-3 tusen kronor eller så. Fast, som du säkert redan vet så ska man köra på rätt friskt på gata för att man ska märka skillnad...
Du känner väll förresten till Jamies settings för rotations dämparen? Om inte, googla dem för de är utan tvekan bästa grundinställningarna för dem. :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kan ju bara hålla med. Öhlins löste det, TLR har deras kortaste dämpare i hela sortimentet... :hihi (eller var i alla fall när den kom). Penske löste det ännu bättre med länkage, och är faktiskt bättre än Öhlinaren. Men också ungefär 50% dyrare.. vilket gör den tokdyr... Men Bitubo gör en riktigt bra "budget" dämpare. har för mig den ligger på 2-3 tusen kronor eller så. Fast, som du säkert redan vet så ska man köra på rätt friskt på gata för att man ska märka skillnad...
Du känner väll förresten till Jamies settings för rotations dämparen? Om inte, googla dem för de är utan tvekan bästa grundinställningarna för dem. :tummenupp

Jadå, hade hans inställningar förra sommaren, var mer framdämparen jag inte tyckte om. Noterade dock när jag hällde i olja och luftade dämparna i helgen att det var inte så jag gjorde förra året, så jag hade nog lite luft kvar då. De kändes avsevärt bättre nu när jag provtryckte dom lite.

På sikt ska dämparen bytas, men det blir inte i år, nu blir det mest bling bling. Har beställt nya snygga drev, en speedohealer (iof inte bling bling, men går upp några kugg bak), och en hel drös med lysdioder, samt har mer snygga aluminiumdetaljer på gång ifrån Vanzuki
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu är nästan alla kåpor vitlackerade, så snart ska jag börja med airbrushmotiven. Tills dess håller jag på att se över elsystemet, är en hel del extra inkopplat till bla Innovative-systemet, och hade nog lite brått när jag installerade det, nu har jag gjort om en del anslutningar så dom blir lite snyggare, satt dit snabbkopplingar och bytt kablar till rätt färger (och inte bara tagit vad man råkat ha hemma).
Vidare ser jag över alla orginalanslutningar så det är fräscha, samt drar om lite el som kan göras bättre än vad det är gjort från början, bla bättre strömmatning till tändspolarna och effektivare laddning. Finns rätt många beprövade moddar till TL:n att hitta på nätet.


P1010015.jpg
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Snyggt! Tråden skall följas!! Har en hög med tlr delar som bara skräpar.. tex framgaffel med gold valve, fälgar o bromsar mm.mm hör av dig om du söker något!!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Och det säger du nu...
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top