Coolt semestertips; ökenköra i Dubai!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Min polare Michael bor i Dubai och såsom duglig enduroförare med två kåsor under bältet så har han givetvis skaffat ett tungt ökenjärn, en KTM 450. Eftersom han vet att jag kör hoj så kom såklart frågan
- Vill du hänga med ut i öknen på seriös körning?

Whaddayareckon? Såklart! Via www.justgasit.net bokades en morgontur; 4 timmar på en Honda 450 med all utrustning. 800 aed = 1300 kr vilket jag tycker är överkomligt.
När vi lämnade Dubai var klockan 0530 och det var kolmörkt. 45 minuter senare var vi på farmen och paltade på oss utrustningen.
Vi var 8 man i gruppen, och efter lite initialt strul kom vi iväg vid 0730. Ganska snabbt visade det sig att två killar inte riktigt hängde med i det överraskande höga tempot, men det löste sig när båda kraschade efter att de gått över framhjulet på samma dyn. En krasade nyckelbenet och en stukade foten. Tråkigt för dem, kul för oss.

Efter det blev det mer kul för oss!


Landskapet var lite varierande från sandsandsand till berg och sand.


Efter två timmar kom vi fram till en bensinmack där vi tankade och käka.

Och sedan hem igen!

Summering: Detta var det roligaste jag gjort på LÄNGE!!!! Guiden låg i täten och vi andra i en oorganiserad grupp bakom; ena stunden följde man någon, i nästa stund åkte man upp bredvid, hoppade över en dyn, drog uppför en dyn, kort sagt; freeridade runt med en generell riktning. Lite som offpistskidåkning kan jag tänka. Får ni chansen, gör det!!!!
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Låter helt suveränt. :) Vad är det för dagstemperatur i öknen?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Oj, det var varmt, det. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har åkt Land Cruiser över Dubais sanddyner, faan bland det coolaste jag gjort! :banana

Göra det på hoj måste ju lyfta det till nånstans mellan Jupiter och Saturnus på "fan-va-coolt-skalan". :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har åkt Land Cruiser över Dubais sanddyner, faan bland det coolaste jag gjort! :banana

Göra det på hoj måste ju lyfta det till nånstans mellan Jupiter och Saturnus på "fan-va-coolt-skalan". :tummenupp

Det var något av det bästa jag gjort! Det var första gången jag haft kul på hoj UTAN att köra med blodsmak i munnen, utan att köra så fort det går! Här rullade man på FORT och navigerade, sladdade, hoppade, gjorde tummen upp till polaren, körde lite på kapp, sprutade sand på varandra och hade det kalasmysigt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det där hade jag gärna gjort! Ser sjukt kul ut! Och vyerna!

Att panga på över dyn efter dyn och hela tiden få nya vyer var lite magiskt. Det är ju detta som ar det RIKTIGA Dubai, inte inomhusskidåkning eller världens högsta hus….
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Direkt när jag såg trådtiteln visste jag att det var du som skrivit den. :D Du har ett speciellt sätt att skriva dem på. :D
Det låter förbannat härligt att skvätta sanddyner! Nästan så man måste se till att få en semester där så man kan köra motorbana och svätta sand. :D
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Ser riktigt kul ut :tummenupp Jag skulle med gärna vilja testa att köra i öken. Verkar riktigt skoj :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Låter fan så kul!!
För dom som inte har en kompis i Dubai kan jag rekommendera denna kille och de evenemang han anordnar. Riktigt nice :)
http://www.mcraft.se/

Pratade just med broder Ulf som ska ner till Marocko och vara kökarl på en av Berras turer. Berra känner jag väl (hade mailkontakt med honom i förrgår) och han ordnar kalasfina turer till Marocko och Island.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Direkt när jag såg trådtiteln visste jag att det var du som skrivit den. :D Du har ett speciellt sätt att skriva dem på. :D
Det låter förbannat härligt att skvätta sanddyner! Nästan så man måste se till att få en semester där så man kan köra motorbana och svätta sand. :D

Vi bodde hos vänner så jag har inte riktigt koll på kostnaden för boende, men flyg kan man få för 3000 tor och väl där är det inte så dyrt!
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Såg tråden i höstas/vintras och tyckte det så för jävla nice ut. Har precis mailat just gas it och hoppas på svar inom kort. Fick en inställd skidresa till Sälen nästa vecka på grund av vattenläcka och överfylld källare där vi skulle bo så Dubai eller Rasl Khaimah en bit norr om Dubai kan nog funka som bra alternativ. Ungarna tyckte nog det skulle bli roligare att bada och ha kul istället för att åka skidor för första gången och vara kallla..
Har du fortfarande en kompis som bor där borta? Hade varit kul men en dag på banan också...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lampor, blinkers, regplåt etc är inget den dubaiska polisen lägger någon större vikt vid va:tungan
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Lampor, blinkers, regplåt etc är inget den dubaiska polisen lägger någon större vikt vid va:tungan

Ute i öknen är det lite fritt fram skulle jag tro.

När jag ser och läser ovanstående längtar jag verkligen tillbaks till de tidiga tonåren då jag bodde i grannlandet Oman.
Vi bodde i utkanten av ett villaområde och öppnade upp en grind på baksidan av trädgården som ledde rakt ut i sanddynerna.

Var för liten för att ta beach buggyn ut där på egen hand, och pappas DT250 fick jag heller ej röra, men att dra ut i dynorna när helst man ville ihop med några andra kompisar på 80-125 kubikare var höjden av frihet på den tiden. Ja, frågan är om något slår det än idag.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ute i öknen är det lite fritt fram skulle jag tro.

När jag ser och läser ovanstående längtar jag verkligen tillbaks till de tidiga tonåren då jag bodde i grannlandet Oman.
Vi bodde i utkanten av ett villaområde och öppnade upp en grind på baksidan av trädgården som ledde rakt ut i sanddynerna.

Var för liten för att ta beach buggyn ut där på egen hand, och pappas DT250 fick jag heller ej röra, men att dra ut i dynorna när helst man ville ihop med några andra kompisar på 80-125 kubikare var höjden av frihet på den tiden. Ja, frågan är om något slår det än idag.

Nu var det väl kanske inte ökenbilderna jag tänkte på i första hand men coolt å kunna ta crossen in till macken i byn å tanka upp den utan att behöva kolla sig över axeln!
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Jag tror mig veta vilken by ni tankade. Nästan alla turer utgår från strax bortom Dragon Mart, polisen i Dubai bryr sig inte ett skit om crossarna eller quadsen som far runt i öknen. OM dom stannar er så rekommenderar jag att ni lägger till med ett brett leende och en stor portion ödmjukhet. Humor kan ni fetglömma då poliserna är totalt befriade från just den produkten, och alla försök till att muta slutar obönhörligt i ett hotell som saknar all lyx, och där dom låser dörren utifrån. / Chrisse. PS rödljuskörning kan sluta med fängelse i 7 dagar så tänk efter innan ni åker ut i trafiken. Fylle körning kan ni ju bara gissa straffet på.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top