Juni 2014. Österike-Schweiz..

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Ja första Europa resan Blev Över 750 mil. Då var det bara kul. Utan hemresan som det Spö regna i 163mil start 0830-hemma 0445 (Ville bara hem) :dummer Året efter (855mil) i Spö regn Stockholm-Trelleborg, Båt utan sömn p.g.a. Polskt Fylle slag Hela natten (väggarna är Jävligt tunna på båten).. :mad: Pigg o utvilad sätta sig på hojen i (Spöregn) 20 mil. Men innan Berlin (3mil kvar) så blev det Väldigt svettigt (39,9gr) Hua va hände? ja ja Nu är det ju bara lite över 60mil kvar till (Passau) gränsen till Österike (Mycket vackert), Kan säga att jag redan nu e lite less på att piska gata Gääääsp,,, jaha äntligen framme i underbara Alp världen men nu måste jag jaga boende så åka o njuta av The Alps var bara att glömma,, Detta har gjort att jag tänkte ta Mini-buss+tåg Nästa År. Att slösa bort tid o bara gasa mil känns så där,, Jag förstår VS / laidback m.fl.. Känslan att bara starta o Köra o Köra :) är underbar. Men att sova och Köra är också rätt okej :D 156.jpg Det är ju såna här vägar man vill gasa på.. inte sånt här images.jpg :yoparty
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Ha Ha :D Jepp jag har inga kompisar.Ja jo eller någon kanske :va Men Inte som jag vill köra långt med. Den ene kör Väldigt långsamt så nää det funkar här men längre nopp. Och den andra kör endast i Sweden och mest på Grus... Sen kör jag ju Grus själv med en del likasinnade men är Två helt olika Världar och jag gillar Ju Båda. Så Svaret på din fråga (Till slut) är Ja. :gråta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jo, men fortfarande förstår jag inte att man drar upp fördelarna med autozug om man nu inte vill köra genom tyskland/slösa mil på sin hoj. Måste väl ändå vara fördelaktigare att flyga ner och bara hyra hoj.....både på det ekonomiska planet och att man får mer tid i alperna?

En snabb googling visar 870 euro för 7 dagars hyra av en F800 GS. Det är nog ungefär vad hela min resa kostade, med boende, mat, bensin OCH tågbiljetter. Då ingår inte heller utrustning som packväskor, kläder och hjälm som jag isåfall måste packa med på flyget ner eller hyra för rätt dyra pengar. Dessutom var det 25 fria mil om dagen. Allt över det kostar extra. Flygbiljett ner kanske går hitta billigt men med budgetbolagen kan man då glömma att ha med eget ställ och hjälm.

Jag kommer nog fortsätta satsa på tågbiljett istället. Men alla är ju olika :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja, vi är ju alla olika. Jag gillar ju att köra hoj med packning på, så för mig spelar ingen roll var jag kör. Jag gör varje meter till en upplevelse. Det bästa jag vet är att "singla slant" vilken väg man ska, elller svänger fel vid en korsning och ids inte vända. Det har hänt att jag åkt från Boden till Nordkap via Malmö, till Trollstigen via Polen så.....ha förståelse för att jag inte då fattar det där med att vara låst till en viss tid, plats och framför allt, missa en massa körning.

Kostnader är ju viktigt, åtminstone för mig. Jag har räknat bara en gång när jag var på en tiodagars resa ner till sydeuropa. Totalt gick det 8500:- inklusive bensin. Notera att jag bor i Boden vilket innebär att Boden-Helsingborg är halvvägs till Dolomiterna.
Jag lever enkelt och det trivs jag med. Kör man hela dagarna så hinner man inte slösa pengar mer än på bensin.....och varje slant som går till bensin är positiv kostnad.

Jag är ju morgonpigg och det har hänt att jag haft lite "bråttom"(ej fort eftersom det var en nakenhoj) och då kört "över dan" från Dolomiterna, via småvägar över alperna, omväg via Hamburg, Puttgarden och sen suttit och småsmuttat på en öl på kvällen i Helsingborg. Totalt tog den resan från Dolomiterna 2,5 dagar upp till Boden. Varför halva dagen tillkom var för att jag var tvungen att åka via en inbokad service i Göteborg.

Förra året åkte jag moped(42 knyck) och det tog från Helsingborg 3 dagar att köra ner till alperna och 3 dagar tillbaka. Tyvärr(förutom att det är inte alltid det lättaste att hitta campingar där) är man ju livrädd att komma sent till campingarna(fick en utskällning bara en gång) så man måste checka in rätt så tidigt. Tidig incheckning betyder att ölkostnaden ökar istället. Fast, ölkostnad är väl en positiv kostnad det också.

Det är ju bara cirka 100 mil till Munchen från Skåne. Antingen sitter man på kvällen och småsmuttar på en öl i Munchen eller också står man och lastar hojen på tåget i Hamburg.
Oavsett om jag också inte vill köra ner hela sträckan i ett svep tex till Grossglockner så är man ju ändå snabbare där och då får man ju för autozugpengarna soppa, mat och boende en natt på fint hotell.....två gånger om?
Jag menar.....man ska ta sig till tåget i Hamburg i god tid, lasta på, lasta av i Munchen, ta sig genom stan och sen köra till Grossglockner.

Jag hänger inte med riktigt. Hatar man köra motorväg, kostnadsför milen på sin hoj, vill använda alla dagar i alperna, ja då måste ju flyg och hyra hoj vara det klart bästa alternativet ändå? När man föreslår att köra då är argumenten för autozug tiden och när man föreslår flyg/hyra hoj så är argumenten pengarna?!?

Tycker förresten att genom Tyskland är en 800 gs kanske lämplig. I alperna föredrar jag en liten hoj....
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850

Ja som sagt alla är olika. Själv föredrar jag att uppleva länderna och platserna jag besöker. Köra hoj mil efter mil kan jag göra här hemma. Därför blir det oftast inte många mil varje dag utan istället många stopp på fina platser och trevliga möten både med lokalbefolkning och andra turister.
Efter samtal med en mycket trevlig polis i Hallein, Tyskland, fick vi till exempel kontakt med en tjej som ägde och drev en pub. Hon tipsade om hotell en bit ner på gatan där vi stötte på den fullaste hotellägaren jag nånsin träffat. Senare efter middag på restaurang och en promenad genom stan avslutade vi kvällen på tjejens pub tillsammans med 2 andra tyskar där vi alla satt och hade hur trevligt som helst.
Tåget är i sig en upplevelse. I min hytt var det 3 danska herrar som även de var på väg med sina hojar till Alperna.
Hade mitt mål med resan varit att spendera varje vaken minut på hojen för att nöta mil hade de enda mötena jag haft varit med bensinmackspersonal.

Och nej jag kostnadsför inte milen på hojen men det är ändå 35 liter soppa lite drygt att köra de 70 milen man åker tåget så en liten slant går det ju åt även utan att räkna in slitage. Inte för att jag tidigare varit snål direkt dock. Min budget för 10 dagars resan till alperna var att komma under 10 000 för allting. Men ibland tar man det billiga alternativet och ibland det bekväma. Och ibland mittimellan, som med tåget. Inte billigast och inte bekvämast, men en mellanväg som passar mig bra.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då är vi klart olika du och jag. Själv spenderar jag hellre 2 extra semesterdagar i Alperna än att spendera dessa på autobahn med lastbilar, köer och grinig bensinmackspersonal för att ta mig till Alperna :p

Jag tror inte alls vi är särskilt olika, vi har tillbett Alperna i andra trådar du och jag. Och självklart tycker jag att alpvägar är mer intressanta än Autobahn, dock behöver det ena inte utesluta det andra.


För att utnyttja "nattstoppet" på bästa sätt ser det ut så här för mig:
Alt. 1:
Till Hamburg och tåget har jag nästan 90 mil och minst en färja. Det tycker iaf jag är lite mastigt på till största delen Svenska och Danska vägar. Skulle jag bli tvungen att ta tåget så måste jag alltså övernatta nånstans på vägen, och sen vänta till kvällen nästa dag då lastning sker. Dagen efter är jag nånstans i München och måste köra i någon timme (väl?) för att komma till Österrike.
Drygt 2 dygn till Österrike.

Alt. 2:
I min geografibok har jag 55-60 mil till nattfärjan i Trelleborg. Då båten inte går förrän kl 23 är det bara att rulla på och lägga sig och sova. Nästa dag kliver jag på Autobahn och landar i Österrike nångång på em.
Cirka 25-28 timmar till Österrike.

För mig är alltså alternativ 1. som du ser, inget att fundera på ens.

I östra kanten av Tyskland existerar inte trafikkaoset som på västra sidan, därför funkar Autobahn som det är tänkt; räsersnabbt.
Och ang. lastbilarna har jag lagt upp det så här: Sluta jobba fredag, glida ner genom Sverige på lördagen. Sova på färjan under natten och gasa genom Tyskland på deras söndag med lastbilsförbud, för att landa i Österrikre när helgturisterna försvunnit från hotellen. Så funkar det för mig, inte illa väl?! :)


Ekonomin överlåter jag åt andra att fördjupa sig i.
 
Last edited:

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
För egen del så blir det en ny alpresa 2014. :banana
Planerandet ska börja inom kort, då det är lite av halva nöjet :)

Åkte med ett glatt gäng 2011 och fick mersmak, att det var så skoj att köra hoj i bergiga landskap var något helt nytt. Autozug tyckte jag funkade förträffligt när man åker mindre grupp (bor ju också i södra sverige), så det alternativet blir det igen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Massa text här med

Ja det är klart att passar det bättre att övernatta på färjan istället så är ju tåget en dålig idé. 90 mil hade jag iofs kört på en dag för att landa på tåget, hade ju som sagt nästan 70 själv. Kul är det inte men att köra det på en dag och slippa hela tyskland hade jag tyckt var värt det. Visst man får börja tidigt som fan för att hinna ner till färjan men hellre 1 kämpig dag än 2 tråkiga.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
133mil körde vi sista dagen hem ifrån österike till jkpg trakten och vi körde i 18timmar ca. 12timmar av dom 18 va i spöregn o jag menar spöregn... Hade gett vad som helst för att åka tåg just då. =) Ett annat tips är att ha med klart visir för att köra i spöregn på natten med darksmoke är sådär... hehe
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det kommer fram värdefull info att tänka på oavsett vilket alternativ man attraheras av. Tack vare både VS och laidback samt de som valt tågalternativet så har åtminstone jag fått lite mer att tänka på. Alla och ingen har rätt, utopin har blivit realitet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det kommer fram värdefull info att tänka på oavsett vilket alternativ man attraheras av. Tack vare både VS och laidback samt de som valt tågalternativet så har åtminstone jag fått lite mer att tänka på. Alla och ingen har rätt, utopin har blivit realitet.

Ja alla åsikter är ju värdefulla :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
133mil körde vi sista dagen hem ifrån österike till jkpg trakten och vi körde i 18timmar ca. 12timmar av dom 18 va i spöregn o jag menar spöregn... Hade gett vad som helst för att åka tåg just då. =) Ett annat tips är att ha med klart visir för att köra i spöregn på natten med darksmoke är sådär... hehe

Ösregn blir inte roligare när man kör sträckan Hamburg-Jönköping heller. Det provade jag och brorsan på väg hem. Mina svarta skinnhandskar blev så blöta att de började färga av sig och mina händer var lilafärgade i flera dagar.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fint när man stannar till ich öppnar gtx jackan och det är som att spräcka eb vattenballong. Eller när man vänder gtx stövlarna uppochner och häller ut de decilitrar som har sipprat in genom byzornas sömmar .. eller när man ska dra på det blöta eländet för att köra vidare ..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja alla åsikter är ju värdefulla :)

Så uddlöst kan det bli när man försöker sig på att vara snäll, trevlig och positiv. Genant.

Visste dock inte det där med lastbilsfria söndagar t ex. Kan säga som så att ditt exempel bara talar mer för att ta tåget. Jag bor ju bra till för att det ska funka också.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har åkt med tåget Hamburg-München och Lörrach-Hamburg, tyckte det var synnerligen
obekvämt och dyrt.
Är man över 1,85 så är bäddarna för korta, nedpissad toalett har jag aldrig heller stött på
på något hotell jag bott på.
Har man hoj så åker man på den! Varför betala 6300sek T/R för att sova på en träplanka
och bli som vi blev hunsad av en sur tysk i Lörrach.
Regnar gör det i Sverige och där finns det inget auotzug, bara att skaffa utrustning som tål regn
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har åkt med tåget Hamburg-München och Lörrach-Hamburg, tyckte det var synnerligen
obekvämt och dyrt.
Är man över 1,85 så är bäddarna för korta, nedpissad toalett har jag aldrig heller stött på
på något hotell jag bott på.
Har man hoj så åker man på den! Varför betala 6300sek T/R för att sova på en träplanka
och bli som vi blev hunsad av en sur tysk i Lörrach.
Regnar gör det i Sverige och där finns det inget auotzug, bara att skaffa utrustning som tål regn

Som sagt har nog alla lite olika erfarenheter av tåget. Själv hade jag inget att klaga på men jag bokade inte in mig med inställningen att det skulle vara ett hotell på räls. Fick utmärkt plats i sängen, toaletterna var ju inte vackrast men inte värre än jag förväntat mig, personalen på stationerna var hjälpsamma (möjligtvis var personalen som skötte lastningen en smula bittra men de hade ju en hel del att göra så det är förståligt). Med ordentliga öronproppar sov jag som ett litet barn på tåget. Med några glas innanför rocken sover man ännu bättre.

Och ja just det, min biljett kostade drygt 3500 tur och retur. Inkl frukost.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top