Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jo torrbollen blir det. Hade ingen aning om att detta kunde hända. Oljar in allt utom utsidan av lådan. Den är ju från 56 så det är väl mycket järn.

Det mesta verkar försvinna med olja och trasa. Ska testa gnugga med trassel och annan olja på resten.

Olja och träpinne att gnugga med om det inte ger med sig.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ett tips är att stoppa in en "torrboll" i skåpet till nästa sommar.

9518_3.jpg


Angående rosten så vetefan hur man får bort sånt utan att skada underliggande.

Underlaget är ju i regel rost...

Ang. bössan, blånering behöver vara mättat med olja annars fortsätter det rosta.

Vanlig vapenolja och gno som satan med en trasa brukar lösa det, även fin stålull funkar om man är lite försiktig, men prova isf på en liten dold yta under stocken först.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Som sagt, gäller att vara noga att bössan är torr innan man ställer ifrån sig den.
Mitt tips efter jakt.
Ur med bössan ur fodralet, inne i huset. Låt den ligga varmt ett par timmar innan man ställer in den i vapenskåpet.
Slutstycket har jag kvar i fickan eller lägger undan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Som sagt, gäller att vara noga att bössan är torr innan man ställer ifrån sig den.
Mitt tips efter jakt.
Ur med bössan ur fodralet, inne i huset. Låt den ligga varmt ett par timmar innan man ställer in den i vapenskåpet.
Slutstycket har jag kvar i fickan eller lägger undan.

Har hört att den inte skall ur fodralet om den varit väldigt kall, då bildas mer kondens. Alltså tina upp den långsamt, sedan ur fodralet och sedan in i skåpet.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ligger nog något i det. Men fodralet binder fukten kring bössan. Bättre att vädra bort fort anser jag.
Men i mitt fall har vapnet legat i bilen minst 30min innan jag är hemma.

Minns inte min fysik. Men jag tror att det blir lika mycket fukt vid snabb upptining som vid långsam. Skillnaden är väl hur väl det vädras bort.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Som sagt, gäller att vara noga att bössan är torr innan man ställer ifrån sig den.
Mitt tips efter jakt.
Ur med bössan ur fodralet, inne i huset. Låt den ligga varmt ett par timmar innan man ställer in den i vapenskåpet.
Slutstycket har jag kvar i fickan eller lägger undan.

Den här bössan har knappt varit ute och definitivt inte i ruskväder. Tyvärr ska man väl säga. Så jag skyller på luftfuktighet.

Någon som kan tipsa om en bra smed i Sthlm. Vill byta riktmedel på en lös pipa. Han får gärna också kolla skicket på pipan också. Funderar på att skrota eller renovera kulpumpen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon som kan tipsa om en bra smed i Sthlm. Vill byta riktmedel på en lös pipa. Han får gärna också kolla skicket på pipan också. Funderar på att skrota eller renovera kulpumpen.

Tyrefors Bössmakeri i Hägersten skall enligt vad jag hört vara bra.

Den bössan har du inte haft länge.. Två månader? Why skrota?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tyrefors Bössmakeri i Hägersten skall enligt vad jag hört vara bra.

Den bössan har du inte haft länge.. Två månader? Why skrota?
Ok. Ska höra med dom.

Nja det är ett jävla rappel och köper jag något att ersätta den med kommer den aldrig bli använd. Men om man lägger lite pengar på den kan den bli trevlig. Ska bland annat försöka piffa till träet. Har inte lyckats ta reda på hur bra den kan skjuta då både ammo, stöd och jag är kass. Vet inte var jag ska börja för att reda ut det. Med öppna rikmedel kunde det bli en eftersöksbössa kanske.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Har inte lyckats ta reda på hur bra den kan skjuta då både ammo, stöd och jag är kass. Vet inte var jag ska börja för att reda ut det.

Börja med att ge bössan till någon annan skytt och låt denne testa ett par smäll på 100 meter. Skjuter den då är det du som behöver öva mer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ligger nog något i det. Men fodralet binder fukten kring bössan. Bättre att vädra bort fort anser jag.
Men i mitt fall har vapnet legat i bilen minst 30min innan jag är hemma.

Minns inte min fysik. Men jag tror att det blir lika mycket fukt vid snabb upptining som vid långsam. Skillnaden är väl hur väl det vädras bort.

Är det en torr bössa i fodralet är det luften i rummet som står för fukten, så då kan man gott låta den ligga kvar. Men om den är dyngsur skulle det vara ganska dumt att låta den baka i fodoralet, så som vanligt beror det på omständigheterna.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Vid sträng kyla får bössan ligga inne på ett par tidningar eller en matta å slå om sig. Sedan är det bara å torka av å göra vapenvård.
Igår var jag ute med automaten (hagel) i ösregn å jaga fiskmås, bara taisär å torka av, sedan låta den ligga o torka ordentligt sedan göra vapenvård.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag fick mitt intyg om jägarexamen idag, vill minnas att jag gick till hagelbanan i shorts och flipflops för att kolla, när provledaren tyckte att jag lika gärna kunde göra provet där och då :hihi

ImageUploadedByTapatalk1409244819.743483.jpg
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Jahapp. Idag kom tillståndet att fara och hämta en Akkar Altay.
Lämnades in 9/6.

Så på lördag åker man väl till paltbyn och ser om de har kvar den. :rolleyes:
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Sådär. Hämtade musköten och 1250 skott.
Hade dock bara 60-70 lerduvor.
Så provade 2 askar 24g gamebore, 2 av dessa tomhylsor fastnade i utkastet.
Ingen 32g fastnade.
Tre choker följde med. Full och improved cylinder, och typ halv tror jag. Full var märkt med 1 streck, och så var det en 3-streckare och en 5-streckare med.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Sådär. Hämtade musköten och 1250 skott.
Hade dock bara 60-70 lerduvor.
Så provade 2 askar 24g gamebore, 2 av dessa tomhylsor fastnade i utkastet.
Ingen 32g fastnade.
Tre choker följde med. Full och improved cylinder, och typ halv tror jag. Full var märkt med 1 streck, och så var det en 3-streckare och en 5-streckare med.

Inte ovanligt att halvautos, speciellt i det billigare segmentet, har problem att ladda om just 24-grammare. Fortsätter det efter inkörningen är det ju bara att köra med 28:eek:r.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Sådär. Hämtade musköten och 1250 skott.
Hade dock bara 60-70 lerduvor.
Så provade 2 askar 24g gamebore, 2 av dessa tomhylsor fastnade i utkastet.
Ingen 32g fastnade.
Tre choker följde med. Full och improved cylinder, och typ halv tror jag. Full var märkt med 1 streck, och så var det en 3-streckare och en 5-streckare med.

Testa 24g rio blue steel. Mer ös i dom än gyttorps motsvarighet
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top