Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det finna väl klickpatroner med laserpekare också? Så kan man torröva hemma när man har tråkigt.

Var populärt redan före lasern uppfanns.

Men man skall inte ha omedelbar stimuli när man tränar, det funkar bara om instruktören ser "träffen".

Det är en omedveten handling och skall ske undermedvetet om det skall ha jaktlig nytta, att försöka rikta in sig ger bara andra problem.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Att du träffar bättre när du inte "hinner upp" kan bero på att du helt enkelt försöker för mycket.

En riktigt duktig skytt träffar med vilket järn som helst, de små detaljerna är oftast små och tekniken är det som skiljer.

Skall man ge sig på att ändra bössan måste man först ha en bra och konsekvent teknik, konsekvensen kan man få genom att mata på ask efter ask och inte ha så stora krav på träffar.

Men inget slår en duktig instruktör, tyvärr finns det horder av mindre duktiga oxå....

Ja troligtvis siktar jag mindre då. Alt, skjuter lite tidigare i swingen. Men jag var helt klart något på spåren serien efter, när jag gett upp kolvhöjning. Övade på att inte fastna med blicken på fiberoptiska kornet. Lätt att man slutar titta på duvan då.

Det är bara det att allas universallösning när det går dåligt är att bössan inte passar, och jag vill inte lära fel pga att jag var lat med hur kolven ska vara skaffad.

Det finns många experter som förvisso är duktiga men kanske inte så duktiga på att se vad just jag gör rätt/fel. Ska vänta med lärare tills jag snittar lite högre på nordiska trapen.

Ädit: Kör lite med klickpatroner hemma. Skjuter takvinkel i så fall.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja troligtvis siktar jag mindre då. Alt, skjuter lite tidigare i swingen. Men jag var helt klart något på spåren serien efter, när jag gett upp kolvhöjning. Övade på att inte fastna med blicken på fiberoptiska kornet. Lätt att man slutar titta på duvan då.

Det är bara det att allas universallösning när det går dåligt är att bössan inte passar, och jag vill inte lära fel pga att jag var lat med hur kolven ska vara skaffad.

Det finns många experter som förvisso är duktiga men kanske inte så duktiga på att se vad just jag gör rätt/fel. Ska vänta med lärare tills jag snittar lite högre på nordiska trapen.

Ädit: Kör lite med klickpatroner hemma. Skjuter takvinkel i så fall.

Bäst skulle ju vara om du fick kompetenta instruktioner så tidigt som möjligt, det är bra mycket svårare att öva bort ovanor.

Skjutbanorna är fulla av påhittiga självutnämnda "experter", bara att slå dövörat till.

Men det finns även många olika läror ang. hagelskytte, man kan prova sig fram tills man stöter på en som passar den egna personligheten.

Ett sätt som funkar jaktligt är att strunta helt i bössan, lägg blicken på duvan och använd armarna/händerna som riktmedel.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag skrev i vintras att jag hade fått prova på lite skytte, och att det troligtvis blir jägarexamen till våren. Nu är det fixat!!! Gjorde en intensivkurs torsdag-söndag och klarade det galant! Fan va gött!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bäst skulle ju vara om du fick kompetenta instruktioner så tidigt som möjligt, det är bra mycket svårare att öva bort ovanor.

Skjutbanorna är fulla av påhittiga självutnämnda "experter", bara att slå dövörat till.

Men det finns även många olika läror ang. hagelskytte, man kan prova sig fram tills man stöter på en som passar den egna personligheten.

Ett sätt som funkar jaktligt är att strunta helt i bössan, lägg blicken på duvan och använd armarna/händerna som riktmedel.

Jag ska kolla med bestguns i Nypan om en timme. Men vill skjuta lite mer innan. Jag vill kunna få ut mer av det än självklarheter som jag redan hört. Men det hjälper mycket att påminna sig hela tiden om att tokstirra på duvan, och inte börja anläggningen för ens man ser duvan.

Jag skrev i vintras att jag hade fått prova på lite skytte, och att det troligtvis blir jägarexamen till våren. Nu är det fixat!!! Gjorde en intensivkurs torsdag-söndag och klarade det galant! Fan va gött!

Grattis! Visst var det enkelt? Det är bara nerver som kan ställa till det. Alla mina kompisar som har hängt på och testat har alla skjutit så de skulle klarat testet utan problem. Ändå nojjas det, det gjorde jag själv innan.

Funderat på vad för bössor du ska ha?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Gött, satte en 47 poängare igår och har därmed satt mina 3st 46+, inte fy skam efter 3-4 månaders pistolskytte får jag nog säga.

c30 kvar alltså, sen börjar det väl bli dags att tävla lite.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag ska kolla med bestguns i Nypan om en timme. Men vill skjuta lite mer innan. Jag vill kunna få ut mer av det än självklarheter som jag redan hört. Men det hjälper mycket att påminna sig hela tiden om att tokstirra på duvan, och inte börja anläggningen för ens man ser duvan.



Grattis! Visst var det enkelt? Det är bara nerver som kan ställa till det. Alla mina kompisar som har hängt på och testat har alla skjutit så de skulle klarat testet utan problem. Ändå nojjas det, det gjorde jag själv innan.

Funderat på vad för bössor du ska ha?

Tack, jag var nojjig som fan innan varje moment men det flöt på bra. Har precis kommit hem från den lokala vapenhandlarn, klämde lite på en tikka t3 och en browning x-bolt. Av dom två så kändes tikkan mest rätt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Älgbana en torsdag i Sthlm? Får hem nya bössan idag men hinner inte ut till Haningen ikväll eftersom jag måste dela vapnet på något sätt om jag ska få med mig det på hojen.

Skjutsugen som fan således.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur många vänsterskyttar är vi? :)



Nu är det visserligen minst ett år in i framtiden innan det blir ett köp, men är själv rejält sugen på en Merkel Helix RX, vilket dessutom verkar vara ett helt okej alternativ för en vänsterskytt, utan att faktiskt vara en vänsterbössa :) (jäkligt synd enligt mig att de inte tillverkas som vänsterbössor också, men men, man har snabbt lärt sig att det är en sällsynt lyx, ända från värnplikten och framåt hehe)

Merkel Helix har 1:2 utväxling, så man repeterar 6 cm och slutstycket rör sig 12 cm. Tack vare det(?) så är det möjligt att hålla kvar sin vänsterhand utan att krångla eller klämma den som på många andra högerbössor
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
uploadfromtaptalk1400099510302.jpg

Vad heter som har skenorna för kikarfäste? Trodde man skulle kunna i alla fall leka med kikaren som satt på. Men icke. Bushmaxxx 4×32 sista bokstäverna går inte att läsa och det verkar som riktpunkten vridigt sig genom bara ligga i soffan eller så var jag full när jag tidigare idag.

Alltså akut jakt efter rödpunkt eller lågförstorade med typ äkta x1 och belyst. Bara jag fattat vad för bas som sitter på.

Ganska rolig liten sak. Ska bli mycket intressant att skjuta.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
View attachment 405633

Vad heter som har skenorna för kikarfäste? Trodde man skulle kunna i alla fall leka med kikaren som satt på. Men icke. Bushmaxxx 4×32 sista bokstäverna går inte att läsa och det verkar som riktpunkten vridigt sig genom bara ligga i soffan eller så var jag full när jag tidigare idag.

Alltså akut jakt efter rödpunkt eller lågförstorade med typ äkta x1 och belyst. Bara jag fattat vad för bas som sitter på.

Ganska rolig liten sak. Ska bli mycket intressant att skjuta.

Är det på 870'n?

När det gäller optik funkar det sällan att vara snål.

Jag skulle tipsa om ett Aimpoint Micro. ~3500 kronor.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä dess äldre bror. Rem 760, 30-06. Är 870 20ga lådan. Måste även ha ny kolv till den med. Men optik är mer akut. Är väl micro, eller trijicon rmr eller liknande som gäller. Men är skenan weaver? Fattar inte vad som skiljer mellan det och picatinny. Är samma bas som satt på Tikkan innan jag bytte skena.


Är det på 870'n?

När det gäller optik funkar det sällan att vara snål.

Jag skulle tipsa om ett Aimpoint Micro. ~3500 kronor.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nä dess äldre bror. Rem 760, 30-06. Är 870 20ga lådan. Måste även ha ny kolv till den med. Men optik är mer akut. Är väl micro, eller trijicon rmr eller liknande som gäller. Men är skenan weaver? Fattar inte vad som skiljer mellan det och picatinny. Är samma bas som satt på Tikkan innan jag bytte skena.

En sån bössa ska du definitivt köra rödpunkt på. Aimpoint Micro eller ett Docter Sight III är mina tips.

Weaver eller Picatinny är väldigt lika.

Sett från sidan har Picatinny bredare rekylspår (eller vad man nu ska kalla det) än Weaver. Picatinny har dessutom ett standardiserat avstånd mellan rekylspåren. Har man satt picatinnyringar på ett kikarsikte ska man kunna flytta kikarsiktet mellan olika picatinnyskenor utan att behöva ändra på ringarna. Det är inte säkert att man kan flytta ett kikarsikte med weaveringar mellan olika weaverskenor eftersom weaverstandarden inte anger något avstånd mellan rekylspåren.

På grund av dimensionsskillnaderna mellan rekylspåren, på picatinny- och weaverskenor, har picatinnytillbehör oftast bredare rekylklackar än weavertillbehör. Det gör att de flesta picatinnytillbehör inte passar på weaverskenor men att Weavertillbehör ska fungera på picatinnyskenor (i teorin).
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack.

Jag skulle säga att det bara finns två rekylspår i skenan. Men då funkar micro med weaverfäste. Det behövs bara ett spår för det som jag fattar det.


En sån bössa ska du definitivt köra rödpunkt på. Aimpoint Micro eller ett Docter Sight III är mina tips.

Weaver eller Picatinny är väldigt lika.

Sett från sidan har Picatinny bredare rekylspår (eller vad man nu ska kalla det) än Weaver. Picatinny har dessutom ett standardiserat avstånd mellan rekylspåren. Har man satt picatinnyringar på ett kikarsikte ska man kunna flytta kikarsiktet mellan olika picatinnyskenor utan att behöva ändra på ringarna. Det är inte säkert att man kan flytta ett kikarsikte med weaveringar mellan olika weaverskenor eftersom weaverstandarden inte anger något avstånd mellan rekylspåren.

På grund av dimensionsskillnaderna mellan rekylspåren, på picatinny- och weaverskenor, har picatinnytillbehör oftast bredare rekylklackar än weavertillbehör. Det gör att de flesta picatinnytillbehör inte passar på weaverskenor men att Weavertillbehör ska fungera på picatinnyskenor (i teorin).
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Nu har jag köpt ett begagnat skåp av jobbkollega, sen får jag en Baikal, sida/sida av en annan jobbkollega! I helgen var vi (familjen) och hälsade på tjejens farföräldrar, gubben jagar och det har blivit lite prat om jakt, han har jagat nästan hela sitt liv men nu sa han att han ska lägga av efter denna säsongen. Han fyller 87 detta året så han har insett att det är dags. Han har en sida/sida och en 30-06 som jag kommer att få av han. Kan inte bli bättre.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu har jag köpt ett begagnat skåp av jobbkollega, sen får jag en Baikal, sida/sida av en annan jobbkollega! I helgen var vi (familjen) och hälsade på tjejens farföräldrar, gubben jagar och det har blivit lite prat om jakt, han har jagat nästan hela sitt liv men nu sa han att han ska lägga av efter denna säsongen. Han fyller 87 detta året så han har insett att det är dags. Han har en sida/sida och en 30-06 som jag kommer att få av han. Kan inte bli bättre.

En .30-06 och en SbS. Du kan jaga allt med det. En perfekt start.

På med en begagnad Europé med 50-glugg och du är redo för det mesta.

Det är bara att hoppas att det är några vettiga bössor. Många äldre jagar hellre än sköter om vapnen. Har plockat ut "halva skogen" ur ett par bössor.
 
Last edited:

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Behöver nytt jägarbevis, kan man ta ett eget "hemmafotat" kort eller måste man ha ett riktigt passfoto?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Behöver nytt jägarbevis, kan man ta ett eget "hemmafotat" kort eller måste man ha ett riktigt passfoto?

Mitt bevis är i alla fall ett vanligt porträttfoto utskrivet på fotopapper.

Så det borde funka.


Kommer man hinna Tullgarn på en dag? Hur funkar skyttet? Är det prova-på?
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Biljettförsäljningen till å...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top