Hållbarhet på dagens bensin?

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Har aldrig haft soppaproblem med några fordon efter att dom stått i vinter/sommarförvaring en 6-8 månader utöver att dom kan ha varit lite tröga första uppstarten men sen har det rullat på:)
 

Konrad Haifa

Guest
Jag tog över en 745:a förra året som varit avställd i 5 år, stått orörd hela tiden. Startade direkt. Det var c:a en kvarts tank i den. Hojen (förgasarhoj, -92:a) står still i 5-6 månader men har sen jag köpte den -09 alltid startat direkt utan att jag har gjort något speciellt. Inte ens full tank. Står dock i garage med temp på +8-+12 grader på vintern. Men jag har läst i en instruktionsbok att man ska tömma förgasarna för att ingen bensin ska stå kvar i slangarna pga att utfällningar från slanggummit kan orsaka igensatta munstycken. Men jag har aldrig brytt mig om att följa det rådet heller. Jag tycker att det råder en övertro på att "gammal" bensin är orsak till att motorer inte startar. Visst sker det avdunstningar av ämnen över tid i ett fordon men jag har svårt att tro ett det påverkar så mycket. Jag tror mer på aggresiv bensin (bl.a. pga etanolinblandningen) som påverkar bränslesystemen. Eller andra orsaker såsom kondens, utfällningar osv. Att bensinbolagen anger några månaders hållbarhet på bensinen dom säljer är ju bara för att ha både hängslen och livrem; att ha ryggen fri om dom skulle få en stämning på halsen i USA av någon som tycker att bilen inte startar pga att bensinen är för gammal....
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Själv blandar jag i bränslestabilisator i mina hojar. Kör dem varma på den soppan och ställer sen av.

Mina cyklar har förgasare och som en extra försiktighetsåtgärd går jag ner i garaget varannan månad och sätter på prime-läget på soppakranen en halv minut. Det gör att det alltid finns flytande bensin i förgasaren. Dvs ingen chans till avdunstning och lämnande av partiklar och diverse avlagringar.

Både hängslen och livrem gör att mina alltid startar direkt på våren!
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Tänkte snarare på att du skrev att under säsongen när du tog ut hojen igen så gick den sämre och sämre. Därför jag tänkte om du tankat ny bensin från påställning till att den började gå sämre. För isåfall kan det ju knappast vara att soppan var gammal som var problemet.

Det blev naturligtvis ett antal tankar över säsongen och jag utesluter inte att jag fått dålig bensin från någon tankning. Det som talar mot det är att hojen omedelbart kändes ryckig och "konstig" även i början, något som senare förvärrades.
Min teori är att den åldrande bensinen dunstade och bildade avlagringar som med tiden letade sig ned till filter och spridare för att sätta igen dessa mer och mer under säsongen. Svaret får vi i vinter då allt skall rivas och rengöras. Jag får se till att återkomma med resultatet.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Ställde undan hojen i september 2011, full tank färsk bensin, rörde den inte alls förrän april 2013, den startade direkt! Precis som den alltid gör. Så ett och ett halvt år verkar bensinen i a f hålla (Preem 95 oktan).
Sen kan jag ju iofs tänka mig att förgasar-hojar är känsligare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.
Så nog blir soppan gammal fort numer.
Då kan du inte kört mycket om du hade samma tank gammal bensin i tanken under säsongen. Gissar att hojen mögade igen på att den aldrig blir riktigt varm !

Egen erfarenhet från SV650S förgasare och Triumph Sprint RS injektion. Aldrig # haft problem starta på våren efter 3 till 4 månaders vila i varmgarage (aldrig kallare än +5C i garaget). Och de har stått med vanlig mackbensin och ca halvtank. Det talas mycket om kondens. Förr var det vanligt att man med bilar tillsatta sprit till bensinen vintertid för att undvika att kondensvatten samlades i botten på tanken. Idag med etanol 5% (eller är det 10%?) så behövs inte sprit som tillsatts. Etanol är ju redan inblandat. Men skulle jag ha hojen i kallgarage , då skulle jag toppa tanken med bensin när vintern kommit.
För att minska volymen fuktig luft längst upp i tanken.

# Visst har jag haft startproblem. Men de har lösts med ett laddat batteri. :)
Dvs med hjälp av batteriladdare, inte med hjälp av "bensinbyte, specialbensin eller bensintillsatser". Och kanske med att när det är körbart utomhus, dvs ca +5C så har jag +15C i garaget. Hojen och bensinen är alltså "uppvärmda" när jag rullar ut hojen på våren.
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Du missförstår mig. Jag har naturligtvis tankat ett flertal gånger under säsongen, men jag misstänker att avlagringar från bensinen som låg i tanken under avställningstiden har satt igen bränslesystemet.
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Detta att man inte har haft problem betyder inte att det inte kan bildas skit i förgasaren eller insprutningen.. Fundera på möjligheten att det kanske finns anledning till att det finns diverse medel för rengöring av förgasare och insprutning. Allt är inte båg se filmen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta att man inte har haft problem betyder inte att det inte kan bildas skit i förgasaren eller insprutningen.. Fundera på möjligheten att det kanske finns anledning till att det finns diverse medel för rengöring av förgasare och insprutning. Allt är inte båg se filmen!

Håller med.
Orsaken till avlagringarna kan vara föroreningar i bensinen, korrosion i tank, bensinslangar som löser upp "gummit", korrosion i förgasarna. Att kombinera mässing (som innehåller koppar) med aluminium i resten av förgasaren är ju som att be om galvanisk korrosion (tror jag).

Vad jag skriver ovan innebär att man då borde förvänta sig att man är tvungen göra ren förgasarna/insprutningen då och då. Speciellt om aluminiumen i förgasarna är förorenad med koppar (aluminiumen är gjord av skrot). Eller andra delar av hojens bränslesystem från tank till förgasare/insprutning löses upp och hamnar i förgasare/insprutning.

Ytterligare en möjlighet som jag sett nått om är skit från bensinstationens tankar.
Blev problem för någon tämligen omgående (några mil) efter tankning av en bil.
Risken torde vara störst med bensinstationer med relativt liten omsättning.

Så att förgasare/insprutning behöver rengöras ibland.
Bör vara lika naturligt som att kör man hojen på smutsig väg så blir hojen smutsig på utsidan.
Behöver tvättas.

Vilket innebär att några hojägare får problem med insprutning/förgasare.
De som drabbats av skit i bensinen. Skit som lika gärna kan komma från hojens bränslesystem eller bensinstationens tankar.
Att lägga skulden på "gammal bensin", ja det tycker jag är för enkelt.
Det kan ju lika gärna vara dålig/gammal gummislang.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min erfarenhet är att soppan blivit sämre.

Förutom att den nya soppan förstör plasttankar så har det fört med sig det positiva att jag numera tömmer tanken på hoj som kommer att stå ett tag. :rolleyes:

Men för de som inte haft problem är det ju självklart att det inte är problem för någon annan heller! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min erfarenhet är att soppan blivit sämre.

Förutom att den nya soppan förstör plasttankar så har det fört med sig det positiva att jag numera tömmer tanken på hoj som kommer att stå ett tag. :rolleyes:

Men för de som inte haft problem är det ju självklart att det inte är problem för någon annan heller! :tummenupp

Är det otänkbart för dig att plasttankarna blivit sämre? :va
Eller helt enkelt så att det kommit ut dåliga plasttankar på marknaden? :va

Egentligen är dåliga plasttankar inte konstigare än kassa kolvringar på Honda CBR1000RR 2008(?) eller BMW S1000RR där en kamaxel är slut efter ca 2500mil i Motorrads 5000mila test.

Så många exempel på plast som jag sett, som inte alls uppfyllt vad man förväntar sig efter några år så är jag väldigt tacksam att jag har bra plast i min plasttank på Triumphen.
För Triumphen har det inte varit några problem få igång på våren.
Med standardbensin utan tillsatser.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Min erfarenhet är att soppan blivit sämre.

Förutom att den nya soppan förstör plasttankar så har det fört med sig det positiva att jag numera tömmer tanken på hoj som kommer att stå ett tag. :rolleyes:

Men för de som inte haft problem är det ju självklart att det inte är problem för någon annan heller! :tummenupp

Då skulle man ha samma problem med bilar om bensinen förstör plasttankar , det finns väl ingen bil idag som inte har en tank av plast
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Plockade fram pappas gamla Lynx 120 från 75 som stått orörd i 15 års tid. Allt jag behövde göra var att fixa lite med elen så det blev gnista, sedan startade den på mellan 5 och 10 drag! Men jävulen va risig den är :död Men soppan gick fint att köra på iallafall :crash IMG_2551.jpg
 

Bifogat

  • IMG_2551.jpg
    IMG_2551.jpg
    233.3 KB · Visningar: 124

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det otänkbart för dig att plasttankarna blivit sämre? :va
Eller helt enkelt så att det kommit ut dåliga plasttankar på marknaden? :va

Egentligen är dåliga plasttankar inte konstigare än kassa kolvringar på Honda CBR1000RR 2008(?) eller BMW S1000RR där en kamaxel är slut efter ca 2500mil i Motorrads 5000mila test.

Så många exempel på plast som jag sett, som inte alls uppfyllt vad man förväntar sig efter några år så är jag väldigt tacksam att jag har bra plast i min plasttank på Triumphen.
För Triumphen har det inte varit några problem få igång på våren.
Med standardbensin utan tillsatser.

Tur för dig att du har bättre plast i din Triumphtank än vad jag har!:tungan

Nu är detta inget nytt för mig, jag läste om detta för länge sedan i denna tråd...
http://www.triumphtorque.com/messag...Tank-BlisteringWarping-A-Straw-Poll.aspx?pg=3 men hade då inga problem.
För er som inte orkar läsa hela tråden så handlar den om att alkoholen i bensinen trycker ut vatten genom plasten som stannar innan lacken. Händer om tanken står stilla länge där det är fuktigt. Tanken kan också svälla så den inte passar längre. Inga problem för mig så antingen hade jag "rätt" plast i tanken, "tur" eller också var det skitsnack, för detta stämmer ju inte! :rolleyes:

Nu är jag inget flockdjur utan tänker själv och en del människor är mer eller mindre trovärdiga så jag drar mina egna slutsayser. :) Men jag tror inte dåliga kolvringar eller kamaxlar beror på bensinen! :rolleyes:

Och när jag förra året fick blåsor i lacken så kollade jag om det stämde. http://www.triumphtorque.com/messageboard/thread/146340-Experiments-in-tank-care.aspx
Men jag körde inte med hårfön utan tömde tanken och lät den stå länge med öppet tanklock. Och blåsan gick tillbaka!:va

En sökning hittar denna... http://www.youtube.com/watch?v=egslC4_p_Oc&feature=player_embedded

men vad jag förstått har Ducati mer problem...
Är det otänkbart för dig att det kan finnas ett problem du inte känner till?:va

Med andra motorcyklar som jag haft länge så har det inte varit problem att starta på våren tidigare. På senare tid har det blivit sämre men om jag inte bara tömmer förgasare utan även tanken och använder färsk soppa på våren så startar de. Naturligtvis bara inbillning eftersom jag gjort likadant i massa år och det är bara på senare år jag behövt tömma. :rolleyes:

Då skulle man ha samma problem med bilar om bensinen förstör plasttankar , det finns väl ingen bil idag som inte har en tank av plast

Helt rätt om det bara fanns en sorts plast! Men nu är det inte så... :D


Men det viktigaste är naturligtvis att ha rätt!
Och där böjer jag mig :arsele ni har rätt! :tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tur för dig att du har bättre plast i din Triumphtank än vad jag har!:tungan

Nu är detta inget nytt för mig, jag läste om detta för länge sedan i denna tråd...
http://www.triumphtorque.com/messag...Tank-BlisteringWarping-A-Straw-Poll.aspx?pg=3 men hade då inga problem.
För er som inte orkar läsa hela tråden så handlar den om att alkoholen i bensinen trycker ut vatten genom plasten som stannar innan lacken. Händer om tanken står stilla länge där det är fuktigt. Tanken kan också svälla så den inte passar längre. Inga problem för mig så antingen hade jag "rätt" plast i tanken, "tur" eller också var det skitsnack, för detta stämmer ju inte! :rolleyes:

Nu är jag inget flockdjur utan tänker själv och en del människor är mer eller mindre trovärdiga så jag drar mina egna slutsayser. :) Men jag tror inte dåliga kolvringar eller kamaxlar beror på bensinen! :rolleyes:

Och när jag förra året fick blåsor i lacken så kollade jag om det stämde. http://www.triumphtorque.com/messageboard/thread/146340-Experiments-in-tank-care.aspx
Men jag körde inte med hårfön utan tömde tanken och lät den stå länge med öppet tanklock. Och blåsan gick tillbaka!:va

En sökning hittar denna... http://www.youtube.com/watch?v=egslC4_p_Oc&feature=player_embedded

men vad jag förstått har Ducati mer problem...
Är det otänkbart för dig att det kan finnas ett problem du inte känner till?:va

Med andra motorcyklar som jag haft länge så har det inte varit problem att starta på våren tidigare. På senare tid har det blivit sämre men om jag inte bara tömmer förgasare utan även tanken och använder färsk soppa på våren så startar de. Naturligtvis bara inbillning eftersom jag gjort likadant i massa år och det är bara på senare år jag behövt tömma. :rolleyes:



Helt rätt om det bara fanns en sorts plast! Men nu är det inte så... :D


Men det viktigaste är naturligtvis att ha rätt!
Och där böjer jag mig :arsele ni har rätt! :tummenupp

Och vad har det för betydelse om det finns flera olika plastsorter:confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar som den här tråden ändrat fokus från "Hållbarhet på dagens bensin" till "Hållbarhet på dagens motorcyklar i allmänhet och delar bränslesystemet t.ex. deras plasttankar i synnerhet."
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hejsan Bikers !
Jag jobbar i oljebranchen !
När jag läste om snöskotern så drog jag mig till minnes när min son fick en utombords motor av min framlidne far för 4 - 5 år sedan . En Johnsson Seagull 5 1/2 hp från 1957 . Motorn hade legat i ett hörn i verkstaden i ca 15 år , bränsletanken var ca halvfull ! Vi skruvade ur stiftet , rengjorde de och på andra rycket startade maskinen ! :tummenupp
De finns en huvudregel för småmaskiner typ gräsklippare , motorsågar osv samt säsongsmaskiner typ motorcyklar ! TANKA ALDRIG E 95 med 10 % Etanol ! :arsele
Åtminstone i Finland (Åland) är E 10 B 95 10 % Etanol och B 98 = 5 % Etanol .
De är Etanolen som ställer till de ! :huvet
Själv tankar jag alla småmaskiner typ gräsklipparen , motorsågarna med B 98 ! NO PROBLEMS EVER !
Biken tankar jag på Shell med V-Power = 99 oktan = Etanol innehåll osäkert .

Ha D ! :banana
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det verkar råda konsensus om att man ska fylla tanken innan långtidsförvaring, men hur gör man med förgasaren? Är det bättre att vrida av soppakranen med motorn igång och låta den gå tills den dör, och på så vis dra ur den sista bensinen, än att låta den vara så full som flottören vill?
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Men: Tanka fullt innan avställning så minskar kondensproblemet (och explosionsrisken) radikalt.

I min instruktionsbok står det att man helst ska ställa av maskinen i det läge att reservlampan har tänts (dvs så lite soppa i som möjligt). Varför? Ditt uttalande motsätter ju sig detta av en världsledande MC-tillverkare. Vem har rätt? Måste ju veta...

Men jag startar alltid några gånger under avställningen så det är ju aldrig fullt på våren. :)

"I min instruktionsbok....". Står även det att man inte ska hålla på att starta upp maskinen under avställningen, motorn får aldrig tillräckligt med arbetstemp så det gör bara mer skada (eller var det kylarvätskan?). Nåja
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top