Hållbarhet på dagens bensin?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
mack soppa brukar hålla i 6-8v i sluten behållare sen börjar den bli dålig. blir den ricktigt dålig typ 4-6 månader.
så börjar den fräta på metal och kan fräta sönder en förgasare, dömmer ut kanske 4-6 förgasare på
tex snöslungor per år pga sönderfrätt förgasare. olje blandad blir inte lika agresiv och äter inte lika hårt.
däremot så bryts smörjegenskaperna i oljan ner, så har man blandat tex 2% olja i mack soppa så har du motsvarande ca 1% kvar efter ca 6månader.

6-8 V :rofl
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Blir bensinen bättre av det:confused:

Knappast, men jag tror personligen det är bättre att underhållsköra ett fordon om man har möjlighet till det. Var sjätte vecka ungefär brukar jag ta ut min bil och köra den driftvarm oavsett tid på året bara vädret tillåter det. Här nere i Skåne brukar det finnas dagar inom det tidsspannet där det går bra att köra på torra vägar fri från snö och is. Det är dock inget jag tillämpar med hojen. Den får stå orörd från den ställs av tills det blir riktigt vårväder.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.

Så nog blir soppan gammal fort numer.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej, så det som blir kvar när Aspen dunstar ur förgasarna är... ingenting? Ingenting som kletar igen dem iaf?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.

Så nog blir soppan gammal fort numer.

Det där lät inget vidare. Hade du full tank när hojen ställdes undan? Tankat 95 eller 98?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det där lät inget vidare. Hade du full tank när hojen ställdes undan? Tankat 95 eller 98?

Det kan finnas en massa annat i en tank tex vatten, rost mm som orsakar driftstörningar
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag brukar alltid välja 98 om det finns, men kan inte garantera det. Tanken var "full", men som med de flesta hojar blir det alltid luftfickor. Sen finns ju alltid tankavluftningen....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kan finnas en massa annat i en tank tex vatten, rost mm som orsakar driftstörningar

Självklart finns det andra felkällor förutom att bränslet tappar kvalitet. Förberedelserna hur och var man ställer undan hojen har rätt avgörande betydelse. Jag förutsätter i den här diskussionen att man har en hoj i god kondition där man förberett hojen väl inför avställningen.

Jag brukar alltid välja 98 om det finns, men kan inte garantera det. Tanken var "full", men som med de flesta hojar blir det alltid luftfickor. Sen finns ju alltid tankavluftningen....

Hur förvarades hojen då? Varmgarage eller i en miljö där temperaturen växlade mycket?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Varmgarage, ca 21 grader under hela tiden.

Faktum är att jag inspekterade tanken invändigt samma sommar som den ställdes i samband med att lacken bättrades på. Då var insidan som ny.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Varmgarage, ca 21 grader under hela tiden.

Faktum är att jag inspekterade tanken invändigt samma sommar som den ställdes i samband med att lacken bättrades på. Då var insidan som ny.

Har du bara kört hela säsongen på samma tank soppa den stått förvarad med?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.

Så nog blir soppan gammal fort numer.

Då du poängterar att du inte går in på det, trots att ingen skulle bry sig om du inte skrev något alls, måste jag fråga.

Vad gjorde du för att få två år?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Nope, relativt färsk när den ställdes. Sista körningen var en bankörning som omsatte en del soppa, så det som fanns i tanken var nytankat.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Då du poängterar att du inte går in på det, trots att ingen skulle bry sig om du inte skrev något alls, måste jag fråga.

Vad gjorde du för att få två år?

Två barnfödslar under loppet av 13 månader sätter sina spår i fritidskontot :)

Jag tyckte bara att det inte tillförde något till ämnet.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nope, relativt färsk när den ställdes. Sista körningen var en bankörning som omsatte en del soppa, så det som fanns i tanken var nytankat.

Tänkte snarare på att du skrev att under säsongen när du tog ut hojen igen så gick den sämre och sämre. Därför jag tänkte om du tankat ny bensin från påställning till att den började gå sämre. För isåfall kan det ju knappast vara att soppan var gammal som var problemet.
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Hej och hå!!

det va ett jla funderande på soppakvalitet.
Det här känns mest som "vågar jag dricka mjölken fast bäst före har passerat?"
Det är klart att du kan! och soppan är ok om den fungerar! Det är väl bara att kolla! Har haft soppa stående i en halvfull soppadunk i tre år och det gick utmärkt att köra på den, har alltid låtit tanken stå med den mängd bränsle som råkar finnas i den när isen lägger sig och det funkar varje gång på våren.

Är man orolig är det väl bara att köra upp skiten som finns i tanken och tanka på ny "färsk" soppa. Förra årets slatt borde ju ändå ta slut rätt fort.
 

trailboss

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
STHLM
Hoj
fz1-n 07
Jätte olika kvalité på sbränslet på mackarna gör att det skiljer sig vilka som startar och vilka som får driftstörningar. Den största anledningen till att man tex kört stcc på tex Aspen är att det är "snällare" mot naturen, och jämnare kvalité dock så är vanliga blåa Aspen dunken bara 93 oktan ungefär därav kan gammal motorsågar klippare och hoj motorer gå sämre på den, av 10 maskiner jag får in på vårkanten av gräsklippare och sågar å dylikt så är 8av dom bränsle relaterade.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har en hoj som nog var tankad med alkylatbensin. I den var alla rörliga delar i förgasaren igenklistrade efter ett års stillestånd. Möjligen kan det ha varit oljeblandad soppa men ändå. Grön sirap såg det ut som.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
nu blir jag orolig försökte köra upp bensinen jag tankade förra helgen idag, men det är lite kvar när jag kom hem öppnade tanklocket borrade ner näsan drog in tyckte det stack i näsan kan den vara sur redan ?
kollade på macken stod ingenting när dom hade fyllt senast.

vad gäller är det 7dar i kylskåp max +4, eller frysfack 3veckor. eller frysboxen över vintern? :tungan

sprang ut o kollade oljan som jag nyss bytt var tillverk, 21-10-2010 ? måste jag byta igen ?

det var enklare för när blybensinen luktade bensin, nu vete fan vad den luktar ibland knappt nåt alls.

bensinmackarna måste genast införa bästföredatum.:D
som mjölkpaketen har.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Stabiliseringsmedel i sista tanken räddar kanske dina förgasare :
http://www.sta-bil.se/sta-bil-fuel.html

Största bekymret som blir när den här utspädda soppan vi har i våra pumpar dunstar är att allt tillsatt skit lägger sig i munstycken och lite här o där där det inte ska vara. Och sitter det inte stenhårt fast så släpper det i flagor och sätter igen munstycken helt eller delvis.

Själv har jag bara renoverat de 4 förgasarna på yamman, men kan säga att efter 2 års stillastående så var det en sjukt hård gul beläggning i kopparna och det växte fan alger på emulsionsrören!

Och jänkarna jag pratat med har rekommenderat att ha en full tank med bränslestabilisering i och köra en stund på det så man blåser ur det gamla.

Båtfolk brukar väl också köra stabiliseringsmedel i sina om de låter det stå över vintern.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top