Försäsongsträning 17-20/4 2014 på Slovakiaring med Axxon & Zenergy

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Pass, körkort, grönt kort och landsmärke på bilen ska man ha med.

Det är bra att ta kopior på alla dokument ifall något försvinner.



Internationellt landsnummer.

00421



Valuta.

Sedan 2009 är det EURO som gäller i Slovakien.



Telefon nummer

Räddnings tjänst 112 eller 155

Brandkåren 112 eller 150

Polis 112 eller 158



Väg avgifter.

Väg avgift för motorvägar 2009.

Vignetter säljs vid gränsen, på postkontor eller bensinstationer.

För bilar upp till 3,5 ton är priset:

Polisen ger böter som ska betalas på plats om man inte har giltig vignette.



Ett år 36.50 Euro

En månad 9.90 Euro

En vecka 4.90 Euro





Drivmedel.

Disel

Super 95 blyfri bensin
Slovakien 14,02 kr


Natural 95 blyad bensin

Super 98 blyfri bensin

Natural 98 blyad bensin


bensinen ska ha hög kvalite och tankar ni på macken på banan så har de nog riktiga pumpar med bra filter då banan började byggas 2008 och blev klar 2010. så är det nog fräscha grejer ...

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Ska man ha landsmärke ?
Är inte alla länder man passerar med i EU.
Vignetter, vad är det?
Internationellt landsnummer 00421, vad ska man ha det till?
 

lundberg-1992

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2012
Ort
Huddinge
Hoj
Honda cbr600rr
Pass & körkort? det räcker väl med körkort eller giltigt legitimation när man reser inom EU?
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ska man ha landsmärke ?
Är inte alla länder man passerar med i EU.
Vignetter, vad är det?
Internationellt landsnummer 00421, vad ska man ha det till?

Motorvägsavgift
För att få köra på motorvägen i Slovakien måste ett avgiftspliktigt fordon (personbilar till 3,5 t) ha ett märke fastklistrat på bilens framruta, en så kallad Vignette. Märket kan köpas vid de flesta gränsövergångar, på bensinstationer och postkontor. Observera att täta kontroller genomförs. Saknas detta märke eller har det inte klistrats fast på vindrutan på ett korrekt sätt utfärdas dryga böter vid en poliskontroll.

Hastighetsbegränsningar
Om ingen annan hastighetsbegränsning anges gäller följande hastigheter för bilar och motorcyklar i Slovakien:
Motorvägar: 130 km/tim
Utanför tätort: 90 km/tim
Inom tätort: 50 km/tim

Med vänlig hälsning
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Pass & körkort? det räcker väl med körkort eller giltigt legitimation när man reser inom EU?

In- och utresebestämmelser


Både Slovakien och Sverige är medlemmar i EU och Schengen. I enlighet med slovakisk lag skall giltigt pass eller nationellt id-kort medföras. Ett svenskt körkort gäller ej som legitimation, eftersom uppgift om nationalitet ej framgår av denna id-handling.

Med vänlig hälsning
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Som sagts tidigare i tråden finns det fortfarande lediga rum på Hotel Ring, oavsett vad hotellbokningssidorna säger. Fick bokningsbekräftelse igår efter att ha kontaktat dem i tisdags.

Idag damp ett mail ned om att jag måste betala "deposit" på 410 Euro (totala kostnaden) för att behålla reservationen (samt lämna ID nummer för oss som ska bo där :hihi). Lämna kortnr som säkerhet är ju en sak, men jag har aldrig varit med om att hela vistelsen ska förskottsbetalas tre månader i förväg :va

Ni som ska bo/har bott där, detta är normalt förfarande eller? :3freak
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som sagts tidigare i tråden finns det fortfarande lediga rum på Hotel Ring, oavsett vad hotellbokningssidorna säger. Fick bokningsbekräftelse igår efter att ha kontaktat dem i tisdags.

Idag damp ett mail ned om att jag måste betala "deposit" på 410 Euro (totala kostnaden) för att behålla reservationen (samt lämna ID nummer för oss som ska bo där :hihi). Lämna kortnr som säkerhet är ju en sak, men jag har aldrig varit med om att hela vistelsen ska förskottsbetalas tre månader i förväg :va

Ni som ska bo/har bott där, detta är normalt förfarande eller? :3freak

Jag fick precis samma mail.
Edit: inget om "ID" och det står faktiskt bara att totalsumman är 300-nånting euro. Depositen borde väl vara mindre eller?
 
Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Jag fick precis samma mail.
Märkligt att kalla en förskottsbetalning för "deposit" ja?!?
Jaja, jag vågar ingte chansa så jag gör nog som de säger eller?

Hälsningar Martin

Ja, nä jag vågar inte heller chansa. Tänkte maila över uppgifterna och samtidigt spela dum och fråga hur mycket deposit de vill ha, eftersom jag bara kunde se den totala kostnaden i deras uträkning :hihi
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Luktar skumt lång väg. KK varning?

Ja, såvida inte folk som bott där innan kan bekräfta att det är normalt förfarande på det här hotellet kommer jag fråga varför de vill ha full betalning. De kanske haft mycket problem med uteblivna gäster och sånt... eller kanske man skulle kontakta booking.com och fråga varför hotellet oavsett valda datum är fullsatt? De kanske har nån information.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Luktar skumt lång väg. KK varning?

Jo, iallafall med västeuropeiska tankar. Men det är väl lika bra att peta in ändå.
Blotta tanken på att sova i släpkärra fyra nätter ger mig nackspärr.

Och Pixie: jag redigerade mitt inlägg som du citerade medan du skrev. Inget illa menat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, såvida inte folk som bott där innan kan bekräfta att det är normalt förfarande på det här hotellet kommer jag fråga varför de vill ha full betalning. De kanske haft mycket problem med uteblivna gäster och sånt... eller kanske man skulle kontakta booking.com och fråga varför hotellet oavsett valda datum är fullsatt? De kanske har nån information.

Bra idé. Toppen om du sprider svaret.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Bra idé. Toppen om du sprider svaret.

Ringde booking.com och pratade med en tjej som verkade ha koll.

I booking.com's system kunde hon inte se något som tyder på att Hotel Ring skulle vara i nån slags riskzon. De har inte laddat upp några rum till booking för 2014, det är därför det oavsett valt datum visar "finns inga lediga rum" på booking.com.

När jag frågade varför de inte laddar upp rum när de ändå betalar för booking-servicen sa tjejen att det är vanligt att hotellen själva försöker sälja ut rummen så långt det går, sen laddar upp det sista (antar booking.com även får provision per rum).

Hon sa också att full förskottsbetalning är ovanligt men ändå förekommer ibland, och behöver inte alls vara ett tecken på att något är fel.

Nåväl, nu kvarstår vad Hotel Ring svarar på mitt mail :)

Eller så kommer det börja ramla in kommentarer här från alla som redan bott där; "nämen så var det förra året också... inga konstigheter" :tungan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ringde booking.com och pratade med en tjej som verkade ha koll.

I booking.com's system kunde hon inte se något som tyder på att Hotel Ring skulle vara i nån slags riskzon. De har inte laddat upp några rum till booking för 2014, det är därför det oavsett valt datum visar "finns inga lediga rum" på booking.com.

När jag frågade varför de inte laddar upp rum när de ändå betalar för booking-servicen sa tjejen att det är vanligt att hotellen själva försöker sälja ut rummen så långt det går, sen laddar upp det sista (antar booking.com även får provision per rum).

Hon sa också att full förskottsbetalning är ovanligt men ändå förekommer ibland, och behöver inte alls vara ett tecken på att något är fel.

Nåväl, nu kvarstår vad Hotel Ring svarar på mitt mail :)

Eller så kommer det börja ramla in kommentarer här från alla som redan bott där; "nämen så var det förra året också... inga konstigheter" :tungan

Fick precis min "invoice", det ÄR full betalning. Skumt. Förfallodatum 15 februari.
Förutom att jag inte fattar varför är det väl ok.
Hur skickar ni era kortnummer? Via mail? Eller betalar ni med andra metoder?

Tack för hjälpen förresten.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top