Bästa fiddy-märke?

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Uddevalla
Hoj
Soon
Hej nu undrar jag om vilken fiddy som är bäst alltså inget kina skit. Inte heller någon dyr en utan någon som är en bra "leksak" som man har kul t.ex runt området eller något på den vägen men iallafall. Kan nog tänka mig typ något som klarar av att åka lite högre fart då typ 100 km/h kanske en 125cc en midsize alltså lite större än vanliga fiddyn :)


Hoppas väldigt mycket på bra svar!
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det hade ju varit bra om du kunde lägga allt i ett inlägg.
Jag äger en Kina sak (tror jag) av märket Orion på 250cc (2008a) och kört en hel del med den och den har aldrig krånglat, inte ens bytt olja på den.
Tror jag gav 2.5k för den
 

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Uddevalla
Hoj
Soon
Det hade ju varit bra om du kunde lägga allt i ett inlägg.
Jag äger en Kina sak (tror jag) av märket Orion på 250cc (2008a) och kört en hel del med den och den har aldrig krånglat, inte ens bytt olja på den.
Tror jag gav 2.5k för den

Tja! Min kompis har en orion 125cc som har krånglat ganska mycket kanske är det att en orion 250cc är då bättre men är den en midsize då elr?
 

Raxaer

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
kolbäck
Hoj
Aprilia RS -03, Yamaha WR 450 Motard -03, Suzuki GSX-R 750 -00
Orion är kina hojjar, vilket betyder att dom använder samma gjutformar många gånger och har inte samma precision som dom stora märkena, med andra ord du kan få en som funkar skit bra i hur många timmar som hälst och en som aldrig någonsin kommer att gå bra. Jag skulle satsa på en snakepit anaconda, eller någon dbr, med 160 eller 155cc motor.
 
Last edited:

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Vad hände med KTM-Crossen du hade??......

"2 Takt olja
Hej Allihopa! Har nu fått en 2t cross en 125:a. Det jag undrar då är vad för 2 t olja man ska köpa och vad för växellådsolja det ska vara kanske en 10w 40 ? Men också hur mycket % olja man ska hälla i (20) liters dunken sedan så finns det ju flera bensin val men är det bäst att ha 98 oktan eller 95 i denna cross då?



Tack!!"
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Haha! Sjukt kul tråd.

Ja en bra fiddy kostar runt 12-20.000kr ny. 6-12.000kr beg kanske.
Nämnda DBR och Snakepit är kanonbra prylar. Annars kan du satsa på orginalet därifrån alla "Kina-kopior" kommer

13_Honda_CRF50_4.jpg
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du kanske skulle lära dig google nån gång, känns som att det skulle spara dig en del tid... Fiddy.se
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Jag tycker fortfarande det luktar Gramoz (troll) men kan ju ha fel:confused:
 

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Uddevalla
Hoj
Soon
Vad finns det för nackdelar och fördelar med en 4taktig fiddy med honda motor i med fem växlar. Alltså vad är det för nackdelar och fördelar med en 4 taktig fiddy ?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Om det är en fiddy modell ''större'' så finns det nog inga 2 taktare. Om du vill ha 2 takt får du nog leta cross eller dom där små på 49cc som går sönder så fort du kollar på den... Några bra märken är: Ten7 , Workz, PitPro, Snakepit, daytona. Alla de grejerna är så nära kvalitet du kommer och min Ten7 startade på första kicken vintrarna igenom. Om det inte är någon värstingmodell med deras egna motor, så ska du hålla dig borta ifrån Loncin och leta efter Lifan motorn. Lifan är klart driftsäker, dock inte skottsäker...

Om du inte har någon budget att hålla så är Daytona lite utav Fiddysarnas moder! :hihi
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Tjena. Har haft några olika fiddysar och det beror mycket på vart du ska köra. Älskade min gamlw crf50 med 88cc å andra mysiga saker. 3 växlad halv automat som var perfekt att smyga omkring med på bakhjulet. Men min gamla dbr1a var underbar på mindre banor. Köp ingen midsize med stående motor bara.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Precis ska du stunta passar en "original" crf50 bra men vill du ha en vettig skog o ban fiddy röstar jag på Exxo Caliber :)

Så kan du jämföra crf50 och exxo calibers delar så inser du vilken som passar din körning bäst.

exxo caliber
145_145200_putjs4ws18.jpg

Honda crf50
crf50f-06a1.jpg

Men personligen tycker jag det mer låter som du mer är intresserad av en 2T 80cc
 
Last edited:

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
kom över en dbr-1 nitro för nått år sen, var förvånansvärt bra måste jag säga, chassiet känndes stabilt och fint, dämparna arbetade som dom skulle och bromsarna nöp (även om det kanske inte var nån fingertoppsskänsla i dom).
hade ingen större förväntan på fiddyn men det var en rolig liten maskin ändå :) kul att lalla runt på och leka av sig lite med..
 

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Uddevalla
Hoj
Soon
Vad tycker ni om en fiddy som är 4 takt 150cc honda motor med 5 växlar. Denna beskrivs att den är grövre byggt än de flesta Pitpro,Snakpit,Ten7 och Exxo hojar. Så vad säger ni det är en 2012
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Finns väl ingen 150cc honda med 5 växlar? Inte som fiddy iallafall. Om du nu inte menar på crf150?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Länk till annonsen?
Är ju säkert en CRF150...

Jag sålde min Exxo caliber 125 nyligen, vansinnigt rolig hoj och startade alltid på första kicken till skillnad från polarnas Orion haha :tungan
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top