Min första påkörning

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Då var det dags efter snart två år på bågen, inte så lång tid alls men det är ju bara en tidsfråga som man säger. Det hände i tisdags förra veckan, den 27 aug alltså då jag var ute och körde i Västerås. Jag kommer till sjukhusområdet och ska köra igenom, när jag kommer till den första fyrvägskorsningen är jag inte uppmärksam, de ändrade från högerregeln till väjningsplikt för en månad sen. När jag är för nära korsningen inser jag att det är för sent, det kommer en bil från vänster i ca. 40 km/h.

Instinktivt släpper jag ner båda fötterna, det var nog för att jag kört mycket grusbus tills jag nyligen bytte till motard. Bilen träffar med kofångaren på mitt ben, spettar benet på fotpinne. Som är i helmetall, endurostuk för att tillslut träffa ben och slå av det på två ställen.

Jag flyger av hojen, landar på armbågen -> ryggen och tacka gud för att jag gjorde det, har som bäst skydd på armbågen. När jag landar så hamnar jag inte alls i chock eller panik utan börjar direkt skadeevaluera, känner att nacken mår bra och ryggen med så tar av mig hjälmen och ber folk ringa 112. Nu kliver föraren ut och hans flickvän med, hon ser helt förstörd ut och han säger inte så mycket. Jag frågade om jag hade väjningsplikt, någon svarade "ja" och jag bad hemskt mycket om ursäkt.

Jag återgår till skadorna, höften känns bra och högerbenet med. Vänsterbenet däremot, det kändes som om någon bytt ut underbenets innanmäte mot sylt och slafs, rätt äckligt.

Ambulans kommer till platsen och vi kör 400m till akuten :)lol)

Det blir yttre fixering som ska bort imorn och mycket sängliggandes. Smärtan har varit sisådär, det spikar till med extrem smärta ibland. Överläkaren var in och pratade med mig i fredags och vi båda konstaterade vilken änglavakt jag haft, bortsett från benet (vars skada var över fotleden och under knäskålen) så har jag bara två skubbsår på varsin armbåge. Doktorn konstaterade att full rehabilitering kommer ta 4-6 mån, jag svarade lugnt med:

"Det är lugnt, säsongen börjar i maj :)"
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    234.9 KB · Visningar: 1,178
  • image.jpg
    image.jpg
    224.1 KB · Visningar: 727

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad hade du för kängor på?

Jag står i begrepp att byta kängor. Det blir crosskängor nästa gång.
Hoppas du repar dig snabbt!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ouch, vilket hål. Vad hade du på fötterna?
Är glad att jag kör med MX-stövlar när man ser sådant där. Krya på dig.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
:kramaLycka till med rehab!! Kan bara älska din inställniing åtsätta vinter till rehab och på et i maj igen
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kommer bli ett machoärr.. :thumbup:
Sen slutar ju säsongen i november och börjar i februari.. :rolleyes:
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Vad hade du för kängor på?

Jag står i begrepp att byta kängor. Det blir crosskängor nästa gång.
Hoppas du repar dig snabbt!

Det var civila jeans och kängor, vilket inte var jättebra... Men i just den här olyckan vet jag inte om det hjälpt med mcbrallor.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Men för bövelen! Hur gick det med hojen då?!

Skämtåsido, skönt att du klarade dig! Krya på dig.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Krya på dig! Skönt att det gick såpass bra iaf.
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Skönt att gick bra och att såret var "rent", infektionsrisken är annars väldigt stor.
Krya på dig och grym inställning! :tummenupp
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Aj som f-n. Bra att det gick så bra ändå som det gjorde. Krya på dej. Lycka till med rehab. :tummenupp
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Tack för att du delade med dig, och att jag tryckte "gilla" hoppas jag du förstår innebörden av och inte misstolkar, krya på dig!!
 

Tjita1

Guest
Haha, härlig inställning, säsongen börjar i maj.. :D

Krya på dig!
 

Tjita1

Guest
Det där med att ändra mellan högerregel och väjningsplikt är fullständigt livsfarligt. I Ängelholm har dom en korsning dom ändrade från väjningsplikt från ena hållet till väjningsplikt från andra hållet, och sen efter nåt år tillbaka igen. Varje gång man kommer där undrar man "jaha, vilka regler är det som gäller idag..?".
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top