Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Under sommaren och hösten har det i flera trådar och inlägg varit ett herrans liv angående snabelbilens framfart ( B la Petitions-tråden ), avsaknad av vettig skyltning och rent allmänt en sjunkande vägstandard.

Myndigheter och media skriver ju allt för ofta om MC-döden, om de livsfarliga hastigheter vi färdas i och det ena mer fantasifulla förslaget efter det andra framförs angående åtgärder kring de vansinnesfärder vi uppenbarligen gör oss skyldiga till. I Kalla Fakta (?) för några år sedan diskuterades Bulten och RoLLeRs alster förevisades, det är väl en av de senaste gångerna något större mediautrymme uppläts åt motorcyklisterna?

Men hur är det i de olyckor och i de situationer när vi motorcyklister drabbas av andras försumlighet? Hur pigga är myndigheter och samhälle att utkräva ansvar när vi som mc-förare i stället står på de drabbades sida?

På onsdag kl 20.00 kör Uppdrag Granskning tydligen ett program kring "Dödens väg", där bland annat Vagnshäradfallet ägnas stor uppmärksamhet - Efter flera incidenter omkommer slutligen en motorcyklist efter att ha gått omkull på nylagd asfalt med ett friktionsvärde sämre än vinterväg/halkbana.

Om vi MC-förare i alla fall försöker sopa rent framför vår egen dörr när det gäller vår framfart vore det väl inte mer än rimligt om även väghållare, polis och samhälle drar sitt strå till stacken och ägnar oss en tanke när beläggning, reparationsmetoder och räcken i trafikmiljö ska upphandlas?

Vill Ni se programmet hittar Ni info och Trailers här:
Uppdrag granskning (SVT)
Intervju UG (SMC)
Vagnhäradsfallet (SMC)

Vagnhärad.JPG
 
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tack, det programmet ska jag se. Hoppas det blir mer trovärdigt än skräpet tv4 visade 2012 "polisjakt till döds"... Kalla fakta där Ekdal tappade all trovärdighet, enligt mig.
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Bra!

Vägarna norr om Stockholm är sämre än de jag skrattade åt i Gdansk för tio år sedan!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst ja, det borde jag ju ha kommit ihåg, tack för påminnelsen! :)

Mmmm, det förefaller vara en väsentlig skillnad på det ansvar den individuelle MC-föraren förväntas ta i f t stora myndigheter och certifierade företag, blir intressant att följa...
Tack, det programmet ska jag se. Hoppas det blir mer trovärdigt än skräpet tv4 visade 2012 "polisjakt till döds"... Kalla fakta där Ekdal tappade all trovärdighet, enligt mig.

Se där - samma åsikt som S.a.n.d.m.a.n. då, inte bara i mina obygder som potthål modell stötdämparknäckare, stora vägsjok snabellagade och allt större frånvaro av riktig skyltning förekommer?
Bra!

Vägarna norr om Stockholm är sämre än de jag skrattade åt i Gdansk för tio år sedan!
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Även om trafikverket hade satt upp skyltar med "hal vägbana" så hade det fortfarande varit vållande till annans död. Enda sättet att undvika det hade antingen varit att byta hastigheten under tiden vägbanan är hal eller stänga av vägen.

Att exempelvis sätta upp "hal vägbana" säger ju fortfarande inte att vägbanan är hal som såpa, speciellt en motorväg. Absurt att vägverket aldrig åkte dit för vållande till annans död, men där har vi ett seriöst systemfel i svenskt rättsystem.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Att man ö.h.t. med teknikaliteter i rättssystemet kan gå ostraffad för något som uppenbart är fel, är rätt skrämmande. Brottslingar utnyttjar ju dessa hål i systemet hela tiden, och så väl myndigheter uppenbarligen.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, herregud!!! :3freak :crash
Varför kör man inte den där VTI-friktionsmätarbilen på alla nylagda vägar? :confused:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
"- ...och enligt dagboken har Ni även kontrollerat snödjupet? På E4:an? I juli?" Man tar sig för pannan...
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Han verkade allt lite berörd Tingvall. Men det räcker ju tyvärr inte. Hemskt att se hur Trafikverket håller NCC om ryggen trots att de uppenbarligen misskött sig grovt. Blir så arg att det kryper i skinnet på mig...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur fan vågar vi trafikanter använda dessa perfekta vägar så fel!!! :gnissla
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ja, herregud!!! :3freak :crash
Varför kör man inte den där VTI-friktionsmätarbilen på alla nylagda vägar? :confused:
Som jag uppfattade det hade det inte hjälpt i detta fall. Beläggningen var ok inledningsvis men började "blöda" i sommarvärmen.
Däremot ingår det i NCC's uppdrag att kontrollera vägsträckningen 2 ggr i veckan. Det fanns tydligen tecken som tyder på att den kontrollen inte utförts på helt korrekt sätt under just den period då "halkan" uppstod.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Försöker kolla på UG på svtplay men det är med teckenspråk wttffffffff:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som jag uppfattade det hade det inte hjälpt i detta fall. Beläggningen var ok inledningsvis men började "blöda" i sommarvärmen.
Däremot ingår det i NCC's uppdrag att kontrollera vägsträckningen 2 ggr i veckan. Det fanns tydligen tecken som tyder på att den kontrollen inte utförts på helt korrekt sätt under just den period då "halkan" uppstod.

Hade man kört den bilen 2 ggr i veckan hade man nog märkt det.
Å, ja dyrt, men har vi nollvision så har vi!
Men skiter man i en okulärbesiktning så hade man väl skitit i att köra bilen också. :huvet
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Vilka jävla idioter!!! Ta ert ansvar nu Trafikverket/NCC för att ni klåpat er.
Alla kan vi göra fel men att försöka släta över det med massa jävla svammel och rundbabbel är ju bara att göra fel en gång till. PINSAMT!!!
De borde istället se det som en allvarlig läxa och styra upp sina rutiner och processer.

Sämst var ju protokollet där de påstod att de besiktigat vägen och kontrollerat snödjupet mitt i sommaren, detta får mig att tro att man totalt skitit i att åka ut och besiktiga vägen, utan istället suttit med en kopp kaffe i solen utanför kontoret och kryssat i protokollet utan att ens bry sig, detta medans folk dör på vägarna.

Och det där fånen Clas "nollan" Tingvall, kan han inte bara säga upp sig.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top