Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fantastiskt bygge, bara synd att plasten inte är special också, men det tar ju en del tid att ta fram så chassie först såklart.
(jag som gjorde all kol till ISR hojen)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Fantastiskt bygge, bara synd att plasten inte är special också, men det tar ju en del tid att ta fram så chassie först såklart.
(jag som gjorde all kol till ISR hojen)

Tack! Ja, det skulle naturligtvis varit pricken över i:et! Men jag tror inte jag har tillräckliga designkunskaper för att få plasten så unikt snygg som jag skulle velat haft den! Hade jag lyckats med det, hade jag startat tillverkning av supermonos för gatan, baserat på nån donator-hoj!

Dagsverket blev tillverkning av svingaxel och alla distanser som nu gör att bakhjulet ligger mitt i ramen och att motorn hålls fast. Trevligt med intresserat sällskap av Svenne100!

uploadfromtaptalk1401391573234.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tack! Ja, det skulle naturligtvis varit pricken över i:et! Men jag tror inte jag har tillräckliga designkunskaper för att få plasten så unikt snygg som jag skulle velat haft den! Hade jag lyckats med det, hade jag startat tillverkning av supermonos för gatan, baserat på nån donator-hoj!

Intressant, samarbete är kanske möjligt.
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Det blir väl nya fina slangar osv till motor m.m.? Allt är ju så snyggt så det gamla kommer se så ruttet ut :tungan

Galet projekt egentligen, med tanke på att det hela började med att toppen inte riktigt fick plats i förra ramen (speciellt inte om du skall förlänga slaglängden)?!?:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Ja, det skulle naturligtvis varit pricken över i:et! Men jag tror inte jag har tillräckliga designkunskaper för att få plasten så unikt snygg som jag skulle velat haft den! Hade jag lyckats med det, hade jag startat tillverkning av supermonos för gatan, baserat på nån donator-hoj!

Dagsverket blev tillverkning av svingaxel och alla distanser som nu gör att bakhjulet ligger mitt i ramen och att motorn hålls fast. Trevligt med intresserat sällskap av Svenne100!

View attachment 406578

Imponerad! Vilket pyssel det måste vara bara att positionera hålgeometrier och gränsytor mellan dessa komplexa delar! Det här bygget är verkligen i en klass för sig.
 
Last edited:

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Måste hålla med Jörgen !
Att den dessutom skall fungera på en bana och inte bara vara snygg när man glider på stan eller på utställning ger bygget en ytterligare dimension.

Hatten av !
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det blir väl nya fina slangar osv till motor m.m.? Allt är ju så snyggt så det gamla kommer se så ruttet ut :tungan

Galet projekt egentligen, med tanke på att det hela började med att toppen inte riktigt fick plats i förra ramen (speciellt inte om du skall förlänga slaglängden)?!?:hihi
Jag har rätt fräscha blåa silikonslangar redan. Duger det?
"Galet projekt"? Ja, jag kan inte argumentera mot dig! :D

Imponerad! Vilket pyssel det måste vara bara att positionera hålgeometrier och gränsytor mellan dessa komplexa delar! Det här bygget är verkligen i en klass för sig.
Tackar! Det har varit en del måttagning och CAD innan jag vågade börja materialisera modellen. Eftersom jag lagt några modiga timmar bakom datorn, så var det faktiskt inte så många överraskningar i verkstan!

Sjukligt coolt.
Ja.

Måste hålla med Jörgen !
Att den dessutom skall fungera på en bana och inte bara vara snygg när man glider på stan eller på utställning ger bygget en ytterligare dimension.

Hatten av !
Tack! Jo, det är huvudsakligen ett tävlingsredskap. Jag tänkte dock att om jag nu äntligen skulle ge mig i kast med att bygga en rörhög, så ville inte att det skulle se ut som något nån annan redan gjort.

Idag har det varit tvättande, putsande och monterande. Ja, jag fick svarva/borra till ett nytt styre eftersom det blev lite bockat i Finland sist! :hihi Jag köpte 6m 22x3 alurör för några år sen. Det är bara 2m kvar... Sen kom faktiskt hojen till att stå på sina hjul! Det kändes som en slags milstolpe, så jag rullade ut den i kvällssolen:

20140530_184306.jpg20140530_184400.jpg20140530_184701.jpg20140530_184609.jpg
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Mats, jag är avis!

Men jag ska skicka ett foto på mitt badrum när det är klart! SEN kanske det kan bli några välbehövliga timmar i garaget...
Det är förhållandevis mycket körning i Mo i Rana! Om jag inte hinner starta min nybyggda motor innan jag åker dit, är det rättvist om du inte provkört din alls: Handsken är kastad:)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Men fy fasen, skojar du?
Så. Jä*la. Snyggt!!!
Måste nog anmäla mig till nåt rejs och sen montera på kameror överallt bara för att få lite coola actionbilder :)
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
wow Mats, hatten av... skicka in depåstöden på pulverlack också, du vet sådär racing snyggt i depån...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag kan bekräfta att grejerna är råsnygga i verkligheten så att ni inte tror att det är bluff :D

Skittrevligt att hälsa på, jag hoppas jag får se den med motorn igång också :tummenupp
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Härmed meddelas att du med bravur avlagt en med stort beröm godkänd gesällexamen, Mats. Imponerande!:tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja men dra ballen i gruset vad coolt. Ska man någon gång börja med RR igen är det ju helt klart Supermono som gäller. När kommer nästa informativa video?

Idag har det varit tvättande, putsande och monterande. Ja, jag fick svarva/borra till ett nytt styre eftersom det blev lite bockat i Finland sist! :hihi Jag köpte 6m 22x3 alurör för några år sen. Det är bara 2m kvar... Sen kom faktiskt hojen till att stå på sina hjul! Det kändes som en slags milstolpe, så jag rullade ut den i kvällssolen:

View attachment 406626View attachment 406627View attachment 406628View attachment 406629
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Sen kom faktiskt hojen till att stå på sina hjul! Det kändes som en slags milstolpe, så jag rullade ut den i kvällssolen:

View attachment 406626

Läckert! Nästan synd att dölja ngt med kåpor, hur snyggt som helst.

Säger du till när man kan lägga en beställning, en sådan banhoj/chassi/mästerverk står högt på listan.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Brukar titta till den här tråden rätt ofta men har aldrig skrivit nåt, men nu måste jag bara instämma med alla andra: så sjukt vackert så man blir tårögd!
Helt otroligt läckert gjort! :Bugar
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top