Bortdomnade fingrar?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kände också av domningar i höger lill och ringfinger för några år sen. Inte bara efter hojturer utan hela tiden.
Men det gick över av sig självt efter några veckor. Hade det fortsatt hade jag definitivt sökt vård för det.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nu reder vi ut begreppen:
Karpaltunnelsyndrom= Nervus medianus, kläms i handleden, domningar i pek- lång- och halva ringfingret. Ibland också tummen.
Cubitaltunnelsyndrom= N. Ulnaris, kläms i armbågen, domningar i halva ringfingret och i lillfingret.
Operation? Om det är besvärligt. Eller konstanta besvär (aldrig full känsel).
Operation ger nästan alltid full funktion tillbaka. Att dessa symptom kommer från halsryggen är ovanligt och överdiagnostiserat, särskilt av kiropraktorer, naprapater och husläkare.
I know this. Fråga Salvion :hej

Edit: Det kan gå över av sig självt, prova sjukgymnast, skenor...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för att du reder ut begreppen. Själv har jag haft domningar i lillfingret och lite i ringfingret. Mest för att jag sitter vid datorn och armbågarna på bordet, så jag antagligen klämmer nerven lite i armbågen. Dock har jag också haft domningar från att köra hoj, och då efter längre turer, och ofta när jag glömmer att inte vila min tjocka överkropp på händerna. Klämmer jag tanken med knäna och håller upp överkroppen mha ryggmusklerna så får jag inte lika mycket besvär.

Nu reder vi ut begreppen:
Karpaltunnelsyndrom= Nervus medianus, kläms i handleden, domningar i pek- lång- och halva ringfingret. Ibland också tummen.
Cubitaltunnelsyndrom= N. Ulnaris, kläms i armbågen, domningar i halva ringfingret och i lillfingret.
Operation? Om det är besvärligt. Eller konstanta besvär (aldrig full känsel).
Operation ger nästan alltid full funktion tillbaka. Att dessa symptom kommer från halsryggen är ovanligt och överdiagnostiserat, särskilt av kiropraktorer, naprapater och husläkare.
I know this. Fråga Salvion :hej

Edit: Det kan gå över av sig självt, prova sjukgymnast, skenor...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Som datanörd har jag haft problem med att det spänner och sträcker på ovansidan av handen, i mitt fall vänsterhanden. Följdproblem är ju på hojen med kopplingen då, när det var som värst kunde jag inte köra för jag klarade inte att dra in kopplingen.

Massageterapeut löste detta snabbt och enkelt, nu går jag regelbundet och problemet med handen som jag haft i många år är borta och min rygg och rörelseapparat är mycket bättre generellt. Rekommenderas!

Sen vet jag inte om det är lösningen på TS problem, men jag hade ju testat massageterapeut innan operation iallafall.

EDIT - sen sittställning och att inte krama styret såklart. Det felet gjorde jag ett bra tag, även när jag började bli bättre på att sluta krama handtagen så höll jag fortfarande lite för hårt och då kommer domningarna efter ett längre tag bara. Lös och ledig!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
VA?? :va en datanörd från Malmö, som kör hoj, och som inte jag känner ? Det måste vi åtgärda ..
Jag har en terapeut som tar hand om mina problem , som jag går till regelbundet också :p

http://www.sabaithaimassage.nu/

Som datanörd har jag haft problem med att det spänner och sträcker på ovansidan av handen, i mitt fall vänsterhanden. Följdproblem är ju på hojen med kopplingen då, när det var som värst kunde jag inte köra för jag klarade inte att dra in kopplingen.

Massageterapeut löste detta snabbt och enkelt, nu går jag regelbundet och problemet med handen som jag haft i många år är borta och min rygg och rörelseapparat är mycket bättre generellt. Rekommenderas!

Sen vet jag inte om det är lösningen på TS problem, men jag hade ju testat massageterapeut innan operation iallafall.

EDIT - sen sittställning och att inte krama styret såklart. Det felet gjorde jag ett bra tag, även när jag började bli bättre på att sluta krama handtagen så höll jag fortfarande lite för hårt och då kommer domningarna efter ett längre tag bara. Lös och ledig!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har ju fått en massa goda råd redan. Men röker du är det kanske dags att sluta.
Jag frågade min mor varför hon slutade röka. ("Alla" rökte ju på 50-talet.)
Hon berättade att hon brukade ta en cigarett när hon kom hem efter jobbet.
Men en dag kändes det som vänster arm domnade bort. Nåja det gick över.
Nästa dag hemma från jobbet , en cigarett, vänster arm domnade bort.
Den blev hennes sista cigarett.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Exakt så har jag! Tummen, pek- och långfingret domnar efter bara en liten stund, så frikopplar jag och låter handen hänga några sekunder så blir det bra igen! Min hoj vibrerar dock rätt skapligt, så det hjälper väl inte direkt heller.
Men ändå, detta måste kollas!

Var operationen besvärlig?

Inte alls, gjordes under lokalbedövning och tog c.a 45 min, det oväntade (för mig) var att jag hade verkligen noll smärta efteråt...det var bara lite struligt att göra nummer 2 på toa då jag är högerhänt.
Efter 2 veckor tog man stygnen och sedan efter 6 veckor körde jag hoj igen.
Dock skall man bara göra dyl operation om man måste och inga andra lösningar står till buds.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Nu reder vi ut begreppen:
Karpaltunnelsyndrom= Nervus medianus, kläms i handleden, domningar i pek- lång- och halva ringfingret. Ibland också tummen.
Cubitaltunnelsyndrom= N. Ulnaris, kläms i armbågen, domningar i halva ringfingret och i lillfingret.
Operation? Om det är besvärligt. Eller konstanta besvär (aldrig full känsel).
Operation ger nästan alltid full funktion tillbaka. Att dessa symptom kommer från halsryggen är ovanligt och överdiagnostiserat, särskilt av kiropraktorer, naprapater och husläkare.
I know this. Fråga Salvion :hej

Edit: Det kan gå över av sig självt, prova sjukgymnast, skenor...

Om nu någon skulle tvivla på Kazaggers hantverk så...
jag ger det 5 av 5 skalpeller :tummenupp

Två veckor efter ingreppet
IMG_0217-L.jpg

3 månader efter ingreppet
IMG_0290-L.jpg
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Bra tråd. Ring- och lillfingret på min högerhand domnar bort ganska ofta när jag kör, brukar få släppa gasen och knyta och skaka loss näven ett par gånger varje tur. Brukar bli lindrigare om jag inte knäpper handsken så hårt. Med domningarna släpper alltid efter bara nån minut efter jag klivit av hojen, alltså behöver jag inte oroa mig?
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
På båda mina händer brukar lill- och ring-finger domna bort, som värst har det hållit i sig nån vecka i stöten, jag försöker dock sova på rygg och låta båda armarna ligga (!) på varsin kudde när det är som besvärligast, efter några nätter är det bättre :tummenupp

Att jag sedan helt tagit bort styrändsvikterna (hojen bli smalare:) och skjutit som mest 2000 skott med bultpistol med svarta skott på ett dygn kan kanske ha nått me skiten att göra :D
Ska kolla upp mina armbågar vid tillfälle, tror allt härstammar därifrån, håller jag på och slangar en kväll får jag sinnessjukt i armbågarna och det sprider sig ned mot handlederna/händerna..

Men som sagt, prova lägg upp armarna/händern lite fint inför sussningen, hjälper mig iaf.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ett förtydligande:
Så länge det kommer och går får man bestämma själv. När det är konstanta besvär (aldrig riktigt full känsel) bestämmer jag - att det ska opereras. Om man låter det gå för länge med konstanta besvär kan det bli permanenta skador på nerven och då riskerar man att aldrig bli riktigt bra.
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
När jag vaknade upp efter nyår hade jag fått hela vänsterarmen bortdomnad, och ca 1% styrka i musklerna där, om inte mindre. Om du har tappat styrka i fingrarna kanske du har fått något liknande. Jag hade tydligen inte bara fått en stor nervtråd i kläm, utan 2. Den ena var som jag förstod det anledningen till att fingrarna inte hade någon styrka eller känsel. Men gå till doktor/vårdcentral och kolla upp det!:tummenupp
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
När jag vaknade upp efter nyår hade jag fått hela vänsterarmen bortdomnad, och ca 1% styrka i musklerna där, om inte mindre. Om du har tappat styrka i fingrarna kanske du har fått något liknande. Jag hade tydligen inte bara fått en stor nervtråd i kläm, utan 2. Den ena var som jag förstod det anledningen till att fingrarna inte hade någon styrka eller känsel. Men gå till doktor/vårdcentral och kolla upp det!:tummenupp
Gick det över? Det kallas isåfall för "honeymoon palsy" eller "smekmånadsförlamning" - tjejen ligger och sover på armen hela natten och man vaknar med en "död" arm.
Vanligt efter kalas när man sover stilla, tungt och länge... Nyårsafton you say..?:fyllisar
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Gick det över? Det kallas isåfall för "honeymoon palsy" eller "smekmånadsförlamning" - tjejen ligger och sover på armen hela natten och man vaknar med en "död" arm.
Vanligt efter kalas när man sover stilla, tungt och länge... Nyårsafton you say..?:fyllisar

Och då kan man köra "The Stranger" :tummenupp
 

Tjita1

Guest
Har du aldrig fått armen bortdomnad i sömnen nån gång? Händer mig ganska ofta när jag lyckas lägga upp den över huvudet. Jag lovar att du inte kan köra "The stranger" då, man brukar få ta andra handen och lyfta ner den med så den ska vakna till igen. Har man lyckats lägga upp båda armarna över huvudet har man problem.. :D
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Gick det över? Det kallas isåfall för "honeymoon palsy" eller "smekmånadsförlamning" - tjejen ligger och sover på armen hela natten och man vaknar med en "död" arm.
Vanligt efter kalas när man sover stilla, tungt och länge... Nyårsafton you say..?:fyllisar
Jo det mesta försvann efter 1 månad ca, dock hade jag knappt någon styrka i triceps på typ 2 månader. Läkaren konstaterade att alkohol troligtvis var orsaken :fyllisar
 

Tjita1

Guest
Jag kan märka väldigt påtagligt vissa turer hur just tummen, pekfingret, långfingret och halva ringfingret domnar. Andra svängar går det bättre. Får en känsla av att det har lite att göra med hur avslappnad jag är när jag kör också. Dock tyder det ju onekligen på karpaltunnelsyndrom när man läser om det.
Skaffade en stödskena att ha på natten, men än vet jag inte om det är så stor skillnad direkt.

Ni läkare, stödskena vid karpaltunnelsyndrom, ska det göra handen bättre eller bara bromsa förloppet?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top