Någon mc-ordonnans i hemvärnet här?

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Någon som vet hur det är med körkorten, tar för givet att A1 inte fungerar men A2 vettefan? :va[/QUOTE

vanligt körkort för det fordon som man ska köras krävs normalt. sen har Hemvärnet dispens med sk förarbevis ett par år till men det kommer att upphöra.

Nu finns det ju ett par ordonanser i tråden som bör kunna reda ut vikt effektförhållandet på 258 an
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ungefär hur många mil enkel resa är "avigt" hos er?

En förhoppning för mig vore ju om det fanns några gubbar i min hemtrakt. Då kunde man ju organisera lite körning. Lokalkännedom kan ju aldrig vara negativt även om man (som jag antar) mestadels använder sig av karta och kompass i skarpare lägen.

Missförstå mig rätt, jag ämnar inte leka på fritiden med kronans utrustning, regler är till för att följas! Men om möjlighet finns till att hålla sig i offroadform året runt kan ju detta vara nyttigt i jobbet som ordonnans.

Tja.. 10mil enkel blir 40mil vid en övning där MC skall hämtas och återlämnas, mao onödiga kostnader och meningslöst tidsutnyttjande.

Jäkligt kul att botanisera med dessa MC258:eek:r, ger smidig körning då de har automatväxling och de är väldigt förlåtande då chassiet är så "mjukt". Körning på vintern med skidor är vansinnigt kul :kär
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Kul att du vill engagera dig TS!
Vad gäller vapnet så kvitteras inte bara det ut och allt är frid och fröjd. Skjutkraven har blivit mycket hårdare överlag i HV. Våra ordonnanser styr ihop körningar själva, ringer chef som beviljar körtillstånd sen gasar dom. Det ligger i varje vettig kompC intresse att ha "varma" förare oavsett fordon. Som vanlig insatssoldat så har jag inga problem att t.ex. få öva skytte på eget initiativ, dock alltid med skjutledare. Nu säger jag inget mer.. :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kul att du vill engagera dig TS!
Vad gäller vapnet så kvitteras inte bara det ut och allt är frid och fröjd. Skjutkraven har blivit mycket hårdare överlag i HV. Våra ordonnanser styr ihop körningar själva, ringer chef som beviljar körtillstånd sen gasar dom. Det ligger i varje vettig kompC intresse att ha "varma" förare oavsett fordon. Som vanlig insatssoldat så har jag inga problem att t.ex. få öva skytte på eget initiativ, dock alltid med skjutledare. Nu säger jag inget mer.. :)

Allra gladast skulle jag vara om jag slapp vapnet helt. Men om jag vore tvungen att handha ett på övning ska det nog gå bra ändå...

Nu tycker jag att vi lämnar allt vapensnack! Det är inte orsaken till att jag vill bli ordonnans. Orsaken är att jag vill kunna hjälpa samhället samt utveckla mig själv :)

Eftersom det här är ett mc-forum och tråden ligger i mc-relaterat tycker jag att vi diskuterar mc-övningar, mc258 samt eventuella tips till mig som sökande :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du har flera kårer inom räckhåll så kolla om respektive kår håller på med sådant. Det är lättare att komma in i en färdig organisation än att ändra på en.
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Kan vi återgå till ämnet tack?

Tycker det tillhör ämnet mycket då en M45 är en mindre Kpist som lämpar sig bra att ha på 258an om du vill bli mer utrustad och befälet tillåter detta. Om du känner att pistolen som är standard utrustning inte räcker för närskydd.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
m/45b, som var bra, smältes ner för några år sedan och byttes mot pistol. Som är rätt meningslös som primär beväpning...
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Tycker det tillhör ämnet mycket då en M45 är en mindre Kpist som lämpar sig bra att ha på 258an om du vill bli mer utrustad och befälet tillåter detta. Om du känner att pistolen som är standard utrustning inte räcker för närskydd.

Jo men nu sa han ju att i första hand ville han inte ha vapen alls, men om det inte gick ville han ha en pistol.

Nu fortsätter vi på mc-spåret. Intressant läsning. Visste inte ens att det fanns mc-ordonanser längre.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
m/45b, som var bra, smältes ner för några år sedan och byttes mot pistol. Som är rätt meningslös som primär beväpning...

Men väldigt smidig för all avtalspersonal, som ändå inte har primärt att strida.

AK4 och dom andra 7,62 man har, och spexielt 58,an är effektiva nog att understödja alla legobärare.

Undantaget dom på 258:eek:r och ett fåtal till, men helt ärligt så var faktiskt 45B marginellt bättre för dom.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ordonanser har en funktion i NSS. Ännu bättre/mer som TS tänker, jag skulle vilja ha mer sånt. Det går även att utbilda sig till ordonnans och skriva ett s.k civilavtal. Detta innebär att man går under MSB istf försvarsmakten. Det borde passa ts som hand i handske :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
m/45b var inget precisionsvapen på håll, men den var avskräckande/nerhållande ut på långpipiga avstånd. Långt mycket mer så än pistol.

Ta reda på vilka som fick pistol, förutom ordonnanserna...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
m/45b var inget precisionsvapen på håll, men den var avskräckande/nerhållande ut på långpipiga avstånd. Långt mycket mer så än pistol.

Ta reda på vilka som fick pistol, förutom ordonnanserna...


Om svaret var till mig så har fler än ordonanserna Glock numera.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ordonanser har en funktion i NSS. Ännu bättre/mer som TS tänker, jag skulle vilja ha mer sånt. Det går även att utbilda sig till ordonnans och skriva ett s.k civilavtal. Detta innebär att man går under MSB istf försvarsmakten. Det borde passa ts som hand i handske :tummenupp

Det där får du gärna utveckla :)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top