Har tjejer det svårare än killar på hoj?

Hudik

Guest
Såg om SMC utredningen om kvinnor och mc-kort, http://www.motorrad.se/?nid=1444
Är tjejer sämre på att köra hoj eller är kontrollanterna hårdare mot tjejer?
Varför är det på det viset?
Det här är intressant.

Jag vill se mer tjejer på hoj, vill inte trafikverket det?



ps: håll en seriös nivå nu..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
På min uppkörning var tjejjorna sämre & osäkrare, om det är representativt vette fan.

Fattar inte logiken att göra körprovet lättare för att fler kvinnor ska klara sig?
Ta bort hela skiten i sånna fall, om det nu inte är viktigt längre.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Ja... inget av momenten är speciellt fysiskt krävande så jag tror att det är så enkelt att tjejer är sämre än killar på att köra hoj :fakta
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Läste nån liknande artikel/statistik för något år sen och min helt seriösa teori kring det där har alltid varit, och är, att tjejer oftare tvivlar på sin egen förmåga, blir nervösa, och misslyckas även fast de egentligen kan, till skillnad från killar som efter några timmars övningskörning och flera timmar framför ghostrider-klipp på youtube tycker att de är kungar.

Jag får känslan av att kvinnor generellt är "försiktigare" och det kan säkert göra det svårare vid bromsprov och högfartsbana där det krävs rätt bestämt agerande. Däremot tror jag inte att de per automatik kör "sämre" än killar utan snarare tvärtom + att de är bättre än killar på att anpassa körningen till sin faktiska, istället för upplevda, förmåga. (vilket syns i olycksstatistiken).

Backar upp det med "real life"-erfarenhet från att under ett par månader ha fått agerat amatörpsykolog åt en kvinnlig bekant som tog MC-kort för några veckor sen, det nojades något helt otroligt trots att hon körde helt okej. (Hon klarade det givetvis galant på första försöket när det väl kom till kritan)
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Vid min uppkörning var där en tjej och hon välte hojen när den skulle upp på centralstödet annars skötte hon sig minst lika bra som resten av gänget, och fick kortet hon också!
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Har hört att tjejer klarar proven mer sällan pga att hojarna är så tunga men detta har jag svårt att tro på. Jag tycker hela undersökningen bara är ett underlag för att man kanske ska kolla upp detta. Finns så många variabler att ta hänsyn till som kan göra det svårare för tjejerna tex att många fler killar har kört moppe tidigare, åldern är högre (vanligt att saker och ting tar längre tid, sämre balans), många tjejer tar det försiktigare än vad än kille gör och många verkar vara nervösare. Har själv inte gjort någon forskning runt detta men jag tror att dessa saker kan ha att göra med varför tjejerna är sämre.
Därmed inte sagt att kontrollanterna kan vara hårdare mot tjejer. Finns säkert många som är snällare mot tjejer men sånt tas aldrig upp :tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Caroline Olsen, Aurore Milton & Felicia Wedell är väl två strålande exempel på hur usla tjejer är på 2 hjul ;)

:tummenupp
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag har i princip bara kört med en annan tjej och det var på körskolan. Hon körde minst lika bra som jag, men var väldigt osäker.

I jämförelse med killar satsar jag inte alls på samma sätt i körningen. Detta märktes tydligt när jag körde på Gotland Ring. Jag ville veta vad och hur jag skulle göra. Killarna kastade sig ut och bara gjorde.

Jag tror inte det gör mig till en sämre förare i trafiken, men på banan är är jag helt körd.
Det gör inte det mindre roligt fast det beror väl mest på att jag inte har vett att skämmas :D

Denna meningen förstår inte jag:
Förslagen handlar bland annat om en översyn av manöverproven, ett könsneutralt körprov och ett körprov där manöverdelen inte är utslagsgivande.

Är inte körprovet könsneutralt idag? Det var det när jag körde upp. Det gjordes ingen skillnad någonstans.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Denna meningen förstår inte jag:
Förslagen handlar bland annat om en översyn av manöverproven, ett könsneutralt körprov och ett körprov där manöverdelen inte är utslagsgivande.

Är inte körprovet könsneutralt idag? Det var det när jag körde upp. Det gjordes ingen skillnad någonstans.

Det beror på att könsneutralt i de högljudda feministernas ögon innebär att män ska ha klara nackdelar jämfört mot kvinnor även i saker som faktiskt är exakt likadana för båda könen som t ex körprovet.

Detta i kombination med politiker och beslutsfattare för stunden tävlar i vem som är mest feministisk gör att det blir lite märkligt ibland.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det beror på att könsneutralt i de högljudda feministernas ögon innebär att män ska ha klara nackdelar jämfört mot kvinnor även i saker som faktiskt är exakt likadana för båda könen som t ex körprovet.

Detta i kombination med politiker och beslutsfattare för stunden tävlar i vem som är mest feministisk gör att det blir lite märkligt ibland.


Ibland blir jag bara trött :huvet

Som texten är skriven uppfattade jag det som att man hade olika test för män och kvinnor.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
På risktvåan så var det nog 2 tjejer som välte sina hojar, på krypkörningen.

På risktvåan så fanns det en annan tjej som kört mkt privat och med skolan, medans jag bara hade kört 4 lektioner allt som allt men endå så "vann" jag*på tävlingarna vi fick göra där.
Tror verkligen att kvinnor är sjukt osäkra över sin kör förmåga.

På uppkörningen så fanns det en kvinna med över 30-40 lektioner på nacken som kuggade på första delen på uppkörningen på grund av osäkerhet och nervositeten. Han lät henne testa och göra om det flera gånger tills hon själv gav upp och började gråta typ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har deltagit i körkortsutbildningar via FMCK, både som elev och instruktör. Och det är definitivt så att tjejerna presterar sämre och dom blir inte hårdare granskade snarare tvärtom så sågs det mer mellan fingrarna med tjejerna. Dessutom så fick fick tjejerna mer av instruktörernas tid.

I ett flertal fall hade killarna redan mycket erfarenhet av tvåhjulingar vilket förklarar en hel del. 80-90 % av killarna hade nog ägt moped, 5-10 % kanske hade kört cross.
Inte ens 1 % av tjejerna hade kört cross, tveksamt om ens 5-10 % ägt moped. Gissat lite på en höft.

Och andra sidan är det ju likadant inom idrott så att kvinnor generellt presterar sämre än män. Till och med i grenar där fysisk styrka är oväsentligt så som schack, skytte mm

Av någon underlig anledning lyckas sedan feminister dra slutsatsen att kvinnor blir orättvist behandlade bara pga de efterföljande provresultaten. Att vi skulle vara olika som individer är ju naturligtvis helt uteslutet i hjärnan på en feminist.

Olika betyder däremot inte sämre, utan det är nog bara så att kvinnor saknar förmågan att fokusera sitt intresse på ett och samma område på det sätt som killar kan göra. Det finns ju en anledning till att det oftast bara är killar som nördar ner sig inom ett område.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tror nog de rent statistiskt får fram att det kanske inte är helt könsneutralt, om det nu verkar vara så. Jag ser inte vari det skulle ligga om det nu är så.

Men efter att ha tillbringat större delen av mitt liv med tre kvinnor så är jag benägen att säga att det är skillnad på oss.

Om jag skulle våga mig på en gissning så har det något med rumsuppfattning och möjligen inställning till okända/nya/fysiska företeelser att göra. Naturligtvis helt ovetenskapligt funderande men jag ser det hos dem jag har mig nära. Om det nu är sociala eller fysiska skillnader som ligger bakom har jag inte en aning om.

Finns lysande undantag bland mina bekanta som bevisar motsatsen med.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Caroline Olsen & Felicia Wedell är väl två strålande exempel på hur usla tjejer är på 2 hjul ;)

:tummenupp

Tänkte precis på Caroline Olsen. Så länge det finns brudar som steker en så kraftigt som hon med flera så ska man passa sig jävligt noga för att säga att tjejer är sämre per automatik.

Dock tror jag faktiskt att tjejer oftare har svårare för att de inte har samma vana från barnsben med cross och vanlig cykel för den delen. Tror man får rätt mycket gratis från den tiden. Sånt som sitter i ryggmärgen. Detta gäller förstås även bilkörning där det är vanligare att pojkar trampar runt som galningar på trampbilar och annat och därigenom bland annat lär sig vilket håll ratten ska vridas när man backar ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror nog de rent statistiskt får fram att det kanske inte är helt könsneutralt, om det nu verkar vara så. Jag ser inte vari det skulle ligga om det nu är så.

Men efter att ha tillbringat större delen av mitt liv med tre kvinnor så är jag benägen att säga att det är skillnad på oss.

Om jag skulle våga mig på en gissning så har det något med rumsuppfattning och möjligen inställning till okända/nya/fysiska företeelser att göra. Naturligtvis helt ovetenskapligt funderande men jag ser det hos dem jag har mig nära. Om det nu är sociala eller fysiska skillnader som ligger bakom har jag inte en aning om.

Finns lysande undantag bland mina bekanta som bevisar motsatsen med.

Finns ju intressanta teorier om genetiskt social prägling. Jag är aningen skeptisk dock och tror snarare på det sociala arvet, men det syns tidigt om det är en han eller hon i famnen på föräldern oavsett om kläderna inte är blå eller rosa.
 

Jimmy

Guest
Har deltagit i körkortsutbildningar via FMCK, både som elev och instruktör. Och det är definitivt så att tjejerna presterar sämre och dom blir inte hårdare granskade snarare tvärtom så sågs det mer mellan fingrarna med tjejerna. Dessutom så fick fick tjejerna mer av instruktörernas tid.

I ett flertal fall hade killarna redan mycket erfarenhet av tvåhjulingar vilket förklarar en hel del. 80-90 % av killarna hade nog ägt moped, 5-10 % kanske hade kört cross.
Inte ens 1 % av tjejerna hade kört cross, tveksamt om ens 5-10 % ägt moped. Gissat lite på en höft.

Och andra sidan är det ju likadant inom idrott så att kvinnor generellt presterar sämre än män. Till och med i grenar där fysisk styrka är oväsentligt så som schack, skytte mm

Av någon underlig anledning lyckas sedan feminister dra slutsatsen att kvinnor blir orättvist behandlade bara pga de efterföljande provresultaten. Att vi skulle vara olika som individer är ju naturligtvis helt uteslutet i hjärnan på en feminist.

Olika betyder däremot inte sämre, utan det är nog bara så att kvinnor saknar förmågan att fokusera sitt intresse på ett och samma område på det sätt som killar kan göra. Det finns ju en anledning till att det oftast bara är killar som nördar ner sig inom ett område.

Sysslar en hel del med utbildning inom detta området och min erfarenhet är som Two Stroke man's, tjejerna är mer osäkra, veliga om man vill vara elak men mer eftertänksamma och tar till sig feedback på ett annat sätt än en del självsäkra, kaxiga om man vill vara elak, killar som bara vill ha en ny chans så fort som möjligt utan att reflektera över ett misslyckande.
Detta ställer givetvis krav på läraren som inte kan stöpa alla i samma utb.form.
Kan tillägga att jag aldrig varit orolig när jag kört med en kvinnlig elev, manlig däremot ligger siffran på 30%. Min orolighet ligger i att eleven överskattar sin förmåga och brister i riskmedvetenhet.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Sysslar en hel del med utbildning inom detta området och min erfarenhet är som Two Stroke man's, tjejerna är mer osäkra, veliga om man vill vara elak men mer eftertänksamma och tar till sig feedback på ett annat sätt än en del självsäkra, kaxiga om man vill vara elak, killar som bara vill ha en ny chans så fort som möjligt utan att reflektera över ett misslyckande.
Detta ställer givetvis krav på läraren som inte kan stöpa alla i samma utb.form.
Kan tillägga att jag aldrig varit orolig när jag kört med en kvinnlig elev, manlig däremot ligger siffran på 30%. Min orolighet ligger i att eleven överskattar sin förmåga och brister i riskmedvetenhet.

En reflektion över mina synnerligen skrala erfarenheter jämfört med Era som lärare. Har vart med och skapat två körkort för mina nära.
En egenhet som båda visat upp som jag överhuvudtaget inte alls kan komma över är att båda rätt som det är har glömt att de kör bilen (alltså bilkort vi talar om nu då). Det har hänt lika oförutsett och som en blixt från klar himmel sas.
Ett långt körpass som gått alldeles galant utan minsta antydan till ofokusering har helt plötsligt övergått till ett fullständigt hjärnsläpp:va:huvet Nu sist var det äldsta tösen som efter att ha kört bra under någon timma helt enkelt glömda svänga i en kurva. Jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan hamna där!?!?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag växte upp med min syster. Medan hon klädde ut dockor, målade sig, pyntade, snackade i telefon 10 timmar om dagen och snodde allt godis skruvade jag sönder allt för att se hur det var konstruerat, byggde lådbilar, fantiserade om allt med motor i sig samt slogs med mina kompisar. Var vi helt udda? :D
Jag menar att vi liksom tränar upp förmåga i olika områden redan från väldigt unga år, och inte bara pojke och flicka, utan även som individer. Kalla det fallenhet. Eller vad som blir en fallenhet när vi blir äldre.

Det är ju inte svårt att lära sig köra motorcykel, men har man sedan barnsben, och på barns vis, förberett sig mentalt och fysiskt att bli en hjälteriddare på två hjul - bland alla andra hjältedrömmar och riddarövningar man ägnat sig åt - så har man ju naturligtvis ett försprång gentemot de som inte har ägnat barndomen åt sådant. Hehe. Andra sidan av det myntet ser man ju, som sagt, i olycksstatistiken. Men, men. De flesta människorna besitter förmågan att överkomma de flesta hindren tror jag, och mc-körning, åtminstone en vanlig uppkörning och ut i trafiken och tuta, kan ju knappast räknas till de svårare...
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Finns ju intressanta teorier om genetiskt social prägling. Jag är aningen skeptisk dock och tror snarare på det sociala arvet, men det syns tidigt om det är en han eller hon i famnen på föräldern oavsett om kläderna inte är blå eller rosa.

Det där kan man fundera över länge. Vad folk än säger så uppfostrar majoriteten sina barn olika beroende på kön.

Jag som barn var inte en typisk tjej. Var alltid med killarna eftersom jag tycket de flesta tjejerna var tråkiga. Det har aldrig varit min grej att vara stillsam.


Det gör ju inte per automatik att jag är bra på allt som räknas som manliga aktiviteter. Å andra sidan är jag inte per automatik bra på kvinnliga saker heller.

I slutändan tror jag ändå att det är skillnad på inställningen. Hade det inte varit det hade det åtminstone funnits en tjej till (förutom min mamma :yoparty ) i min omgivning som kör hoj. Jag känner inte en enda, men jag känner ett flertal killar som kör hoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har övningskört med två flickvänner, en i bil för många år sen och nu med tjejen på hoj, och jag har övningskört med 3 killpolare, och det skiljer så otroligt mycket i mentaliteten! Nu är visserligen inte det statistiska underlaget speciellt bra med 2 + 3 personer, men ändå.

Tjejerna har hela tiden sagt att dom inte kan, att det inte går och att allt är obehagligt. Sen har dom gjort ändå, i panik utan att reflektera över vad dom gör. Det är inte helt ovanligt att det går lite sämre än planerat då, och då börjar man om med mantrat att det är svårt och inte går. Dessutom kommer det alltid förklaringar på varför det är så svårt för just dom och så enkelt för alla andra, och dom är normala, det är dom andra det är fel på :va

Killarna däremot har varit mer öppna, och mest bara gjort istället för att stressa upp sig, och har det skitit sig så har man istället för att beklaga sig över hur svårt och jobbigt allt är knutit näven, muttrat och bestämt sig för att det SKA gå, alla andra kan ju!

Så ja, nog finns det skillnader i mentalitet mellan könen, det säger iaf min erfarenhet, även om det finns individuella skillnader också. Men att göra om proven, som idag är helt identiska för alla, så att dom ska utgå från dom som har svårast för dom känns väldigt motsägelsefullt när man samtidigt vrålar sig hes om nollvisioner och säkrare trafik.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top