Pojke+ flicka+ 990 adventure+ Österrike

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Österrike alltså. Vad får man inte missa? Och var har man nytta av en äkta adventure hoj (alltså bergsklättring med hoj)?

Jag och tjejen tänker alltså spendera 10 dagar där nere. Vi räknar ca 14 dagar totalt men vi har inte bråttom hem eller något. Enda begränsningen är att man inte gärna lägger en månadslön på vandrarhem och bensinsmacksmat. Laidback är en erfaren Europa resenär och har kommit med bra tips, men än har vi inte planerat i detalj. Tänker min åka ner genom östra tyskland, sen några dagar i alperna och sen hem över kanske Nürburgring, och jag får för tjejen.

Vad får man inte missa? Det jag helst vill hitta är grusvägar upp på fjällen som man inte kommer upp på med vanlig hoj. Någon fördel ska man ju ha av sitt annars opraktiska 21 tums framhjul. Har ganska aggressiva däck och klarar därför ganska krångliga vägar.

Så tips och uppmaningar? Tack på förhand!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En rätt cool grej ska vara det som finns kvar av en gammal racerbana i form av allmän väg, jag kommer inte riktigt ihåg vad en heter men jag ska se om jag kan hitta det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jamen, kom igen å tipsa på nu då! :)

Då jag var där nere och betedde mig hade jag ingen dator, dvs allt jag visste hade jag läst om i tidningar. Med mig på varje semester hade jag skrivit en lista med tips jag snappat upp, allt för att inte glömma vad jag skulle se och göra.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jamen, kom igen å tipsa på nu då! :)

Då jag var där nere och betedde mig hade jag ingen dator, dvs allt jag visste hade jag läst om i tidningar. Med mig på varje semester hade jag skrivit en lista med tips jag snappat upp, allt för att inte glömma vad jag skulle se och göra.

Vi kommer på kaffe på söndag kväll eller kanske måndag. Verkar inte hinna iväg tills måndag förmiddag.

Ät kaka och drick kaffe.

Just min plan.

Här borde du kunna hitta så mkt grusvägsinfo i Alperna du bara orkar med..:) : http://advrider.com/forums/

Jo har kollat lite på advrider. Problemet är att det nästan är ett väl stort forum.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Grossglockner hochalpenstrasse är visserligen inte grusväg men om man är där nere skall man ta sig en tur på denna vackra väg. ( i byn Fusch kan man bo billigt i något"bed&breakfast" samt äta gott på någon av byns två gästgiverier)
Grusvägar kan man nog finna om man snurrar omkring därnere.
Örnnästet ligger nära Salzburg, både Hitlers sommarstuga på bergstoppen samt borgen som var med i filmen med Clint Eastwood.(Kehlsteinhaus och Burg Hohenwerfen)
Bo kan man göra billigt i byarna utanför skidorterna, håll utkik efter skyltar med "Zimmer frei" eller "Gasthaus"
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hittar inte namnet på den där gamla banan tyvärr.

Ni kan ju också dra ned i Sydtyrolien (nordligaste delen av Italien som gränsar mot Österrike) vilket är otroligt vackert och gillar ni rödvin så ligger Valpolicella inte mer än en eller två timmar från gränsen.

Som redan tipsats om är Berchtesgaden (där Hitlers sommarresidens ligger, Kehlsteinhaus) är också otroligt vackert.

Jag vet egentligen inte varför du är så sugen på grusvägar, en av fördelarna här nere är att även småvägar är asfalterade. Grusvägar brukar vara väldigt små historier som kanske inte leder någonstans.

Är du beredd att köra asfalt är det ju bara att leta reda på alla bergspass i närheten av där ni ska vara och sedan börja köra. Dolomiterna har ju också grymma vägar.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000

Nu är det hög tid för TS att rapportera om sin resa! Vi som övervägar att åka till Österrike 2014 e nyfikna! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men hörru Jonte!

Kan vi få en liten reseskildring här nån gång va? Var var ni, hur länge var ni borta, hur många bergspass, hur funkade hojen, hur många mil blev det, hur var vädret, vad kostade allt, motsvarade resan förväntningarna, osv...
Och lite bilder skulle sitta fint också.

Väntar med spänning! :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Men hörru Jonte!

Kan vi få en liten reseskildring här nån gång va? Var var ni, hur länge var ni borta, hur många bergspass, hur funkade hojen, hur många mil blev det, hur var vädret, vad kostade allt, motsvarade resan förväntningarna, osv...
Och lite bilder skulle sitta fint också.

Väntar med spänning! :)
Åkte han?:7peta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Jadå, han kom iväg och hade det bra. Skulle va kul att läsa en lite mer detaljerad berättelse här om hur den första riktiga hojsemestern varit. Det kommer nog.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ok. Nu kommer rapporten. Den första slutsatsen är ju att man är en ganska kass mc äventyrare.

Vi körde ifrån Nyköping på morgonen för hinna äta middag hos vänner i Malmö innan färjan. Inga problem mer än kraftig sidvind, träsmak, intercom högtalare som inte vill hamna rätt osv.
Nu kommer första tipset. Sova på golvet i restaurangen i färjan och kliva av kl 06 är inte en bra start på ditt äventyr om du är nybörjare på långkörning och har en flickvän som åka mc första gången en månad tidigare. Då iofs till Strömsund och tillbaka. Vi återkommer till hur det påverkar oss senare.
I alla fall. Vi klev av färjan glada över att äventyret äntligen började på riktigt. Så det var bara att hoppa och och köra någon timme innan frukost. Bredvid oss på färjan stod ett medelålderspar med en ganska ny k1600. Som gjord för detta. Jag tyckte på färjan att vi var bra mycket coolare med en överlastad 990 adventure med offroad däck. När vi nu kom ut på autobahn försvann dom ganska snabbt, och det visade sig att dom nog gjort ett klokare val. I alla fall råkade vi hamna på samma fik några mil in i tyskland. Eftersom de kom dit en halvtimme innan oss försvann dom iväg ganska snart igen. Jag satt och muttra om fusk med autobahnlok och så vidare. Drog väl på ganska snabbt igen men han bara 10-15 mil innan livet började bli surt. Redan after kanske 30 mil i tyskland var jag helt slut. Sömnbrist och uttråkning på autobahn var väl förklaringen. Men då började helvetet. Köer och 29 grader varmt utan möjlighet att ta av sig alla kläder. Alla väskor och packrullar ovanpå väskor var fulla redan. Jag led rejält när jag kröp mellan köerna. Så visst, vi kom fram snabbare än bilarna men inte mycket. När jag lagom ska ge upp och lägga mig i diket, kommer jag på att jag har ju fan adventure och enduro erfarenhet. Så jag körde ner hojen i diket och klämde kön där. Trodde folk skulle bli sura med de flesta gjorde tummen upp. Då kommer nästa stora glädje. Där i kön står ju den där k1600 och smälter bort! Jag jublande över min och KTMs vinst.
Lunch på donken, så har vi 30 mil kvar till München. Det ska vi väl orka. Men iväg igen så orkar vi fem innan vi svänger in på första bästa hotell utanför Ingolstadt. Så vi missade målet med det skyller jag orutin, dålig sömn, och för varmt väder i kombination med kö. Räcker ju med en halvtimme i kö i tokvärme för att ta musten ur en.
På kvällen blev det i alla fall veckornas bästa snitsel.
Dag 3 på äventyret kommer vi i alla fall fram till Zell am see. Här har vi bokat boende för några nätter. Helt slutkörd, sol, regn och uttråkning tar ner den tuffaste europafararen på jorden.
Dagen efter gjorde vi ett klassiskt misstag. Åkte runt på chans. Jag har en idé om att man ska sikta på bergtopparna när man åker hoj. Det funkar inte riktigt i de delarna i österrike.
1: Man kommer inte upp.
2: Alla spännande väger är spärrade.
3: Vägarna går i stort sett bara i dalarna.

Som tur var noterade vi att vi fick något turistkort på hotell som gav fri resa med lite liftar osv. Så vi drog upp på berget som ligger utanför Kaprun. Jävligt coolt att det ligger en så stor skidanläggning helt dolt. Det var dock en massa entreprenadmaskiner där uppe. Och jag frågade en kiosk om man fick köra upp dit med hojen. Dom sa att det fick man så klart. Då fick jag jävligt brottom ner för att hämta den. Vem vill inte köra upp på ett berg på downhill spår. Problemet var bara att de ljög eller sa fel. Det var inte möjligt att komma fram till downhillspåren med hojen och det gick inte att köra upp utan att passera genom låsta grindar. Problemet vara bara att det tog några timmer letande att förstå det. Så då var den dagen gången. Snitsel igen i alla fall.

Dagen efter drog vi till Gerlosstrasse och sen till europas högsta vattenfall. Körde hoj på förmiddag och vandra på eftermiddagen. Helt lagom dag. Gerlosstrasse var fantastisk men kanske inte värd en egen tur dit.

Nästa dag blev det resans absoluta höjdpunkt. Grossglockner alpstrasse! Helvete vilken ball väg. Den går alltså från 0 meter till 2700 meter. Redan efter 500 början folk stanna för att titta på den magiska utsikten. Då har man alltså långt kvar. Det tråkiga var alla cyklister, husbilar, bilar och mcförare som inte spenderat mycket av sin tid på banor. Bara för att inte dö av uttråkning fick jag pressa som en idiot i kön. Galna omkörningar hela tiden, och tjejen fick kram i armarna av att hon var så nervös. Jag blev dock inte omkörd mer än någon gång. Brände otaliga sporthojar men mina offroad däck.

Finns inte så mycket att säga om denna väg mer än, ÅK DIT FÖR FAN! Körde vägen fram och tillbaka med många stopp och det var en perfekt dag.

Dagen efter drog vi till Italien med intentionen att få bada och äta pizza. Tog vägen över alpstrasse igen. Sen över en minimalt pass mellan Österrike och Italien. Bara trafik åt ena hållet i taget och påsläpp en gång i timmen. Sjukt cool väg. Kommer dock inte ihåg namnet dock. Men det gör säkert Laidback.

Italien blev dock en besvikelse. Alla människor upplever sig visst bo i Österrike. Bara gasthaus och ingen pizza.

Sen så tog värmen ihjäl oss igen. Så det blev att stanna i någon stad och leta upp ett rimligt hotell. Blev Bolzano/Brixen så var en jävligt tråkig stad.

Då tog vi beslutet att åka till riktiga tyskland för att ladda någon dag innan hemfärd. Åkte till en liten stad nära Bodensee. Tänkte chilla och bada i två dager. När vi kommer fram så börjar det så klart regna och då sover vi en hel dag sen sträckkör vi hem. Etappen blev 93 mil och då var man inte ens särskilt trött när vi kom till rostock. Rutin, disciplin och en vikt handduk under röven gjorde susen. Sen raka vägen till Halmstad och tjejens släkt.

Lärdomar:
Planera mer exakt vad ni ska göra. Att ta dagen som den kommer är kul men kan bli jävligt irriterade när det inte blir något bra av det.
Se till att prova intercom, packning, gps och allt motsvarande innan då åker. Jag la mycket energi på det dom första dagarna.
Österrike är ett helt fantastiskt land
Snitsel är det godaste man kan äta.
KTM 990 Adventure helt nedlastad drar ändå bara 0,52-0.58 i 160 km/h på autobahn.
MC äventyr är utmattande men givande och ger en mer korrekt bild av länderna eftersom man ser så mycket mer än flygplatser och stadskärnor.

En jävla massa text utan något av läsvärde. Hoppas ni är nöjda i alla fall.

Nästa sommar blir det Riga – Svarta havet!
 

Bifogat

  • 526485_10151846193453832_984993242_n.jpg
    526485_10151846193453832_984993242_n.jpg
    83.5 KB · Visningar: 144
  • 579564_10151843107748203_1092080422_n.jpg
    579564_10151843107748203_1092080422_n.jpg
    63.2 KB · Visningar: 162
  • 934729_10151846193328832_745402886_n.jpg
    934729_10151846193328832_745402886_n.jpg
    77.2 KB · Visningar: 154
  • 971368_10151826548318203_2143385714_n.jpg
    971368_10151826548318203_2143385714_n.jpg
    91.5 KB · Visningar: 170
  • 995971_10151846192698832_647477292_n.jpg
    995971_10151846192698832_647477292_n.jpg
    85.4 KB · Visningar: 170
  • 1002890_10151846192943832_1808763325_n.jpg
    1002890_10151846192943832_1808763325_n.jpg
    74.2 KB · Visningar: 152
  • 1150967_10151846192958832_274279149_n.jpg
    1150967_10151846192958832_274279149_n.jpg
    81.5 KB · Visningar: 146
  • 1098234_10151846192703832_122862135_n.jpg
    1098234_10151846192703832_122862135_n.jpg
    120.9 KB · Visningar: 140

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fler bilder.
 

Bifogat

  • 1174880_10151846193223832_353969251_n.jpg
    1174880_10151846193223832_353969251_n.jpg
    42.9 KB · Visningar: 138
  • 1175443_10151846192978832_240632269_n.jpg
    1175443_10151846192978832_240632269_n.jpg
    123.2 KB · Visningar: 130
  • 1176266_10151846193278832_2142735204_n.jpg
    1176266_10151846193278832_2142735204_n.jpg
    159.8 KB · Visningar: 146
  • 1185847_10151846192713832_694058098_n.jpg
    1185847_10151846192713832_694058098_n.jpg
    118.1 KB · Visningar: 141
  • Karta över resa.jpg
    Karta över resa.jpg
    162.2 KB · Visningar: 652

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok. Nu kommer rapporten. Den första slutsatsen är ju att man är en ganska kass mc äventyrare.

Vi körde ifrån Nyköping på morgonen för hinna äta middag hos vänner i Malmö innan färjan. Inga problem mer än kraftig sidvind, träsmak, intercom högtalare som inte vill hamna rätt osv.
Nu kommer första tipset. Sova på golvet i restaurangen i färjan och kliva av kl 06 är inte en bra start på ditt äventyr om du är nybörjare på långkörning och har en flickvän som åka mc första gången en månad tidigare. Då iofs till Strömsund och tillbaka. Vi återkommer till hur det påverkar oss senare.
I alla fall. Vi klev av färjan glada över att äventyret äntligen började på riktigt. Så det var bara att hoppa och och köra någon timme innan frukost. Bredvid oss på färjan stod ett medelålderspar med en ganska ny k1600. Som gjord för detta. Jag tyckte på färjan att vi var bra mycket coolare med en överlastad 990 adventure med offroad däck. När vi nu kom ut på autobahn försvann dom ganska snabbt, och det visade sig att dom nog gjort ett klokare val. I alla fall råkade vi hamna på samma fik några mil in i tyskland. Eftersom de kom dit en halvtimme innan oss försvann dom iväg ganska snart igen. Jag satt och muttra om fusk med autobahnlok och så vidare. Drog väl på ganska snabbt igen men han bara 10-15 mil innan livet började bli surt. Redan after kanske 30 mil i tyskland var jag helt slut. Sömnbrist och uttråkning på autobahn var väl förklaringen. Men då började helvetet. Köer och 29 grader varmt utan möjlighet att ta av sig alla kläder. Alla väskor och packrullar ovanpå väskor var fulla redan. Jag led rejält när jag kröp mellan köerna. Så visst, vi kom fram snabbare än bilarna men inte mycket. När jag lagom ska ge upp och lägga mig i diket, kommer jag på att jag har ju fan adventure och enduro erfarenhet. Så jag körde ner hojen i diket och klämde kön där. Trodde folk skulle bli sura med de flesta gjorde tummen upp. Då kommer nästa stora glädje. Där i kön står ju den där k1600 och smälter bort! Jag jublande över min och KTMs vinst.
Lunch på donken, så har vi 30 mil kvar till München. Det ska vi väl orka. Men iväg igen så orkar vi fem innan vi svänger in på första bästa hotell utanför Ingolstadt. Så vi missade målet med det skyller jag orutin, dålig sömn, och för varmt väder i kombination med kö. Räcker ju med en halvtimme i kö i tokvärme för att ta musten ur en.
På kvällen blev det i alla fall veckornas bästa snitsel.
Dag 3 på äventyret kommer vi i alla fall fram till Zell am see. Här har vi bokat boende för några nätter. Helt slutkörd, sol, regn och uttråkning tar ner den tuffaste europafararen på jorden.
Dagen efter gjorde vi ett klassiskt misstag. Åkte runt på chans. Jag har en idé om att man ska sikta på bergtopparna när man åker hoj. Det funkar inte riktigt i de delarna i österrike.
1: Man kommer inte upp.
2: Alla spännande väger är spärrade.
3: Vägarna går i stort sett bara i dalarna.

Som tur var noterade vi att vi fick något turistkort på hotell som gav fri resa med lite liftar osv. Så vi drog upp på berget som ligger utanför Kaprun. Jävligt coolt att det ligger en så stor skidanläggning helt dolt. Det var dock en massa entreprenadmaskiner där uppe. Och jag frågade en kiosk om man fick köra upp dit med hojen. Dom sa att det fick man så klart. Då fick jag jävligt brottom ner för att hämta den. Vem vill inte köra upp på ett berg på downhill spår. Problemet var bara att de ljög eller sa fel. Det var inte möjligt att komma fram till downhillspåren med hojen och det gick inte att köra upp utan att passera genom låsta grindar. Problemet vara bara att det tog några timmer letande att förstå det. Så då var den dagen gången. Snitsel igen i alla fall.

Dagen efter drog vi till Gerlosstrasse och sen till europas högsta vattenfall. Körde hoj på förmiddag och vandra på eftermiddagen. Helt lagom dag. Gerlosstrasse var fantastisk men kanske inte värd en egen tur dit.

Nästa dag blev det resans absoluta höjdpunkt. Grossglockner alpstrasse! Helvete vilken ball väg. Den går alltså från 0 meter till 2700 meter. Redan efter 500 början folk stanna för att titta på den magiska utsikten. Då har man alltså långt kvar. Det tråkiga var alla cyklister, husbilar, bilar och mcförare som inte spenderat mycket av sin tid på banor. Bara för att inte dö av uttråkning fick jag pressa som en idiot i kön. Galna omkörningar hela tiden, och tjejen fick kram i armarna av att hon var så nervös. Jag blev dock inte omkörd mer än någon gång. Brände otaliga sporthojar men mina offroad däck.

Finns inte så mycket att säga om denna väg mer än, ÅK DIT FÖR FAN! Körde vägen fram och tillbaka med många stopp och det var en perfekt dag.

Dagen efter drog vi till Italien med intentionen att få bada och äta pizza. Tog vägen över alpstrasse igen. Sen över en minimalt pass mellan Österrike och Italien. Bara trafik åt ena hållet i taget och påsläpp en gång i timmen. Sjukt cool väg. Kommer dock inte ihåg namnet dock. Men det gör säkert Laidback.

Italien blev dock en besvikelse. Alla människor upplever sig visst bo i Österrike. Bara gasthaus och ingen pizza.

Sen så tog värmen ihjäl oss igen. Så det blev att stanna i någon stad och leta upp ett rimligt hotell. Blev Bolzano/Brixen så var en jävligt tråkig stad.

Då tog vi beslutet att åka till riktiga tyskland för att ladda någon dag innan hemfärd. Åkte till en liten stad nära Bodensee. Tänkte chilla och bada i två dager. När vi kommer fram så börjar det så klart regna och då sover vi en hel dag sen sträckkör vi hem. Etappen blev 93 mil och då var man inte ens särskilt trött när vi kom till rostock. Rutin, disciplin och en vikt handduk under röven gjorde susen. Sen raka vägen till Halmstad och tjejens släkt.

Lärdomar:
Planera mer exakt vad ni ska göra. Att ta dagen som den kommer är kul men kan bli jävligt irriterade när det inte blir något bra av det.
Se till att prova intercom, packning, gps och allt motsvarande innan då åker. Jag la mycket energi på det dom första dagarna.
Österrike är ett helt fantastiskt land
Snitsel är det godaste man kan äta.
KTM 990 Adventure helt nedlastad drar ändå bara 0,52-0.58 i 160 km/h på autobahn.
MC äventyr är utmattande men givande och ger en mer korrekt bild av länderna eftersom man ser så mycket mer än flygplatser och stadskärnor.

En jävla massa text utan något av läsvärde. Hoppas ni är nöjda i alla fall.

Nästa sommar blir det Riga – Svarta havet!

Bra rapport Jonte!

Tråkigt med köerna, det är nåt jag sluppit helt på östra sidan. Kö och värme låter jobbigt, tur då att du kunde ta ett alternativt spår (du gav väl BMW:n fulfingret :finger?). :D

Kaprun-glaciären är nåt jag skulle vilja se igen, 3000m.ö.h. och lite jobbigt att andas. Och Gerlos strasse är fin med Krimml wasserfalle som sevärdhet:
IMG.jpg
Notera korna nere t.v.

Det där lilla passet kommer jag inte ihåg vad det heter, men det ligger i närheten av Lienz utmed väg L25. Jag drog igenom passet när jag skulle "hem" till Lienz efter en underbar dag i Dolomiterna. Så smalt att de har trafiksignaler med påsläpp en gång i halvtimmen ena riktningen, kul!

Något jag upplevde första åren var att det är svårt att få struktur i åkandet. Det blev mest en massa gasande än hit, än dit, allt efter dagsformen och vilken väg som just då såg roligast ut. Sen när jag kom hem och kollade i kartboken hur jag kört, var det mest fram-och tillbakakörning kors och tvärs med massor jag missat på vägen.
Men det är väl det som är hojsemester; Man hamnar där man hamnar, helt utan krav på att man "borde" vara nån annanstans. Under några fjuttiga semesterveckor får man faktiskt göra som man vill.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
En kul historia! Jag tror på att blanda spontan- med planerade tripper. Blir planerade trippar dåliga är det lika irriterande.
Besserwissermode on: Vid alpfoten i italien är man bedömt i sydtyrolen som annekterades från österrike-ungern av italien. Det talas tyska och ofta ser man österrikiska flaggor där. Samt skyltar med "südtirol ist nicht italien"
Kan inget om italien just men har en kompis i Bolzano/Bozen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fundera på Autozug nästa gång.
Det kan låta fuskigt, men man slipper Autobahn och man är utvilad och framme nästa dag. Man har ju trots allt en begränsad semester, och då vill iaf inte jag ligga två dagar på Autobahn. Visst kan man ta mindre vägar, men då tar det ÄNNU längre tid.

Tyckte du det var varmt i Alperna så vänta till nästa sommar runt Svarta havet :)
Vi hade 42C (!!!) där en dag när vi körde. Vägarna blev såphala, och det var svalare att ha visiret stängt än öppet.....
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top