FI lampa from hell trots kod -C00

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Efter att ha haft problem med min spjällmotorn på min GSXR1000 K2 och det klassiska felkodsmeddelandet C46 så har jag nu fått spjällmotorn att fungera som den ska och får nu upp kod -C00 = allt ok, men FI fortsätter att blinka!!?? Har varit ute och kört med hojen, stängt av och på hojen, varvat med att visa koden, stänga av hojen och starta den i hopp om att den skall sluta bråka om FI-problem utan framgång. Har tagit bort batteripolerna och väntat nån timme och kopplat in batteriet igen men det fungerar inte. Hojen säger ju att det inte finns något fel så då kan den väl sluta blinka med FI? Några ideer om vad jag kan göra??
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Halloj! Ingen som har nån aning?

Kan det inte vara så att den fortfarande kärvar lite under uppstart?
Om du vill vara helt säker på att det inte fortfarande är avgasporten som strular, så kan du ju pilla ut den brunsvarta kabeln ur kontaktstycket på ECU:n. Eller klipp den och löd ihop den sen igen.

Bild på kabeln i fråga:

http://www.gsxr.com/showthread.php?t=48978

De gånger jag haft C-00 så har det varit avgasporten, och då du haft C46 på den innan så har du ju definitivt haft problem med avgasporten.

Det finns många trådar i ämnet på SH åxå. :)

E* Jag blev osäker nu på om den bilden verkligen visar rätt kabel.
Ska kolla på min.
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
FI-lampan kan väl blinka vid för låg oljenivå också?

Jo så är det, den röda lampan som lyser konstant indikerar att det är något problem med oljan, temperaturen eller FI, men om det är oljenivån så skall oljeindikatorn lysa på panelen också och är det problem med temperaturen så skall temperaturindikatorn lysa på panelen om jag inte missförstått det hela, ingen av dessa lyser men när man sätter på tändningen så lyser de för att visa att de fungerar, ungefär som på bilar men när man startar så försvinner dessa. Har också kollat att oljenivån och kylvätskenivån är till max nivån. Temperaturmätaren blinkar växelvis mellan temperaturen och FI. Jag har haft knas med C46 och spjällmotorn men då jag fått ordning på det så har den slutat blinka med FI-lampan och den röda lampan har slocknat.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Kan det inte vara så att den fortfarande kärvar lite under uppstart?
Om du vill vara helt säker på att det inte fortfarande är avgasporten som strular, så kan du ju pilla ut den brunsvarta kabeln ur kontaktstycket på ECU:n. Eller klipp den och löd ihop den sen igen.

Bild på kabeln i fråga:

http://www.gsxr.com/showthread.php?t=48978

De gånger jag haft C-00 så har det varit avgasporten, och då du haft C46 på den innan så har du ju definitivt haft problem med avgasporten.

Det finns många trådar i ämnet på SH åxå. :)

E* Jag blev osäker nu på om den bilden verkligen visar rätt kabel.
Ska kolla på min.

Det kan mycket möjligt vara nått knas med avgasporten, men den ser ut att fungera som den ska och ger felkod C00. Har du också haft C00 utan att den bråkar om FI? Ska prova ta bort den brunsvarta kabeln, kan jag ta bort den utan att klippa den, är det bara dra ut den eller? Vill helst inte klippa den. Har läst de andra trådarna också men hittade ingen som hade kod C00 och ändå fick felmeddelande. :)
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det kan mycket möjligt vara nått knas med avgasporten, men den ser ut att fungera som den ska och ger felkod C00. Har du också haft C00 utan att den bråkar om FI? Ska prova ta bort den brunsvarta kabeln, kan jag ta bort den utan att klippa den, är det bara dra ut den eller? Vill helst inte klippa den. Har läst de andra trådarna också men hittade ingen som hade kod C00 och ändå fick felmeddelande. :)

Ja den ska gå att pilla/dra ut ur kontaktstycket. Ja C-00 betyder att det är ett intermittent fel. Det är ett fel som gör att FI börjar lysa, men sedan ordnar det till sig och den säger C-00, inget fel.

Möjligen att du kan provocera fram felet, på-av-bygla. På-av-bygla etc tills du får ur en felkod som betyder något.
Men som sagt, kopplar du bort avgasporten och slutar lysa, så är du ju 100% på att det är den som spökar.
Är det inte avgasporten så är du tillbaka på ruta 1. :)

Det finns flera brunsvarta kablar, jag klarade av att klippa fel någon gång.
Här har jag klippt rätt. :

DSC_0156.jpg
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ja den ska gå att pilla/dra ut ur kontaktstycket. Ja C-00 betyder att det är ett intermittent fel. Det är ett fel som gör att FI börjar lysa, men sedan ordnar det till sig och den säger C-00, inget fel.

Möjligen att du kan provocera fram felet, på-av-bygla. På-av-bygla etc tills du får ur en felkod som betyder något.
Men som sagt, kopplar du bort avgasporten och slutar lysa, så är du ju 100% på att det är den som spökar.
Är det inte avgasporten så är du tillbaka på ruta 1. :)

Det finns flera brunsvarta kablar, jag klarade av att klippa fel någon gång.
Här har jag klippt rätt. :

View attachment 387250

Jo, det får bli uteslutningsmetoden som du säger, jag plockar bort den svart/bruna kabeln och slutar FI lampan att blinka så är det avgasportsmotorn. Jag har provat att bygla/ta bort bygeln/stänga av tändning, sätta på tändningen/starta cykeln, stänga av cykeln/köra en sväng etc etc i hopp om att den ska förstå att det är kod C00 och stänga av FI-blinkningen. Kan tillägga att jag har en till likadan hoj för bankörning så jag kan låna saker från den och labba med, det är det jag gjort med spjällmotor/spjäll med vajrar etc, det är inget annat man kan prova typ ta ecu:n (om det nu ger nått, blir väl säkert likadant igen) från den andra hojen och koppla in eller annat? Tack för tipsen förresten! :banana
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Halloj! Ingen som har nån aning?


Du har byglat om den i "dealer mode" eller vad det kallas så du får fram felkoderna, har du kommit ihåg att ta bort byglingen då?
Min visade C00 då jag hade missat att ta bort byglingen...:crash
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Du har byglat om den i "dealer mode" eller vad det kallas så du får fram felkoderna, har du kommit ihåg att ta bort byglingen då?
Min visade C00 då jag hade missat att ta bort byglingen...:crash

Jadå, jag har tagit bort byglingen men tack ändå, säkert lätt hänt att missa det när man är så inne i allt, tack ändå :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jo, det får bli uteslutningsmetoden som du säger, jag plockar bort den svart/bruna kabeln och slutar FI lampan att blinka så är det avgasportsmotorn. Jag har provat att bygla/ta bort bygeln/stänga av tändning, sätta på tändningen/starta cykeln, stänga av cykeln/köra en sväng etc etc i hopp om att den ska förstå att det är kod C00 och stänga av FI-blinkningen. Kan tillägga att jag har en till likadan hoj för bankörning så jag kan låna saker från den och labba med, det är det jag gjort med spjällmotor/spjäll med vajrar etc, det är inget annat man kan prova typ ta ecu:n (om det nu ger nått, blir väl säkert likadant igen) från den andra hojen och koppla in eller annat? Tack för tipsen förresten! :banana

Jag har nu provat att kopplat bort en av de svart/bruna kablarna men avgasporten fortsatte att fungera, antagligen så klippte jag fel kabel, finns nog minst 1 till, för att slippa ha massa fula kabelskor-kopplingar så undrar jag om du kan kolla på vilken rad och vilken kontakt den svart/bruna kabeln finns på? Det syns inte på bilden vart den sitter någonstans. Jag har provat att bygla/ta bort bygeln till och från och fått upp felkod C-46 så det är ju någonting med spjällmotorn, förstår bara inte vad, då den ser ut att fungera som den ska och jag får inte upp någon felkod om jag inte byglar/byglar av när hojen är igång. Den underliga är att jag har samma problem på min andra GSXR1000. kod -C00 men FI lampan blinkar ändå. :huvet
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
20130625_213847[1].jpg

20130625_201920[1].jpg

Har labbat vidare och kopplat bort den brun/svarta kabeln, tog självklart fel kabel första gången så den sittter ihop igen med kabelskor, den andre brun/svarta kabel löste problemet med avgasportmotorn, FI-lampan lyser inte längre och felkod är konstant -C00. För att öppna spjället så la jag på batterikablarna direkt på spjällmotorn så att den ställde sig enligt bild och med öppet spjäll, det är väl rätt tänkt? Nu till det tråkiga, hojen går dåligt, hackar och rycker och låter som en 125:a när spjällmotorn är bortkopplad, när jag kopplar in den brunsvarta kabeln så går hojen precis hur bra som helst och låter som den ska. Så, vad göra? Finns det någon som kan detta och har tid att hjälpa mig med detta mot betalning?
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till

Tack för svaret!
Nope, det har jag inte gjort, behöver man det? Om spjället står i öppet läge konstant så är det väl lugnt? Jag håller på att bli knäpp av det här. Om jag tar bort vajrarna så finns det väl inget som håller spjället i öppet läge? Är det inte bättre att ha vajrarna kvar och ha öppet spjälläge? Jag har läst tråden du skickade tidigare med stort intresse innan jag gjorde denna tråd. :)
 
Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Tack för svaret!
Nope, det har jag inte gjort, behöver man det? Om spjället står i öppet läge konstant så är det väl lugnt? Jag håller på att bli knäpp av det här. Om jag tar bort vajrarna så finns det väl inget som håller spjället i öppet läge? Är det inte bättre att ha vajrarna kvar och ha öppet spjälläge? Jag har läst tråden du skickade tidigare med stort intresse innan jag gjorde denna tråd. :)

Det sitter en fjäder nere på själva porten som ska fjädra upp den i öppet läge obelastad, men om servot kärvar så är det inte säkert att den fjädrar ut helt. En av mina cyklar gjorde precis som din. Gick som en påse skit, tills jag plockade bort vajrarna. :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det sitter en fjäder nere på själva porten som ska fjädra upp den i öppet läge obelastad, men om servot kärvar så är det inte säkert att den fjädrar ut helt. En av mina cyklar gjorde precis som din. Gick som en påse skit, tills jag plockade bort vajrarna. :)

Ok intressant, så det borde räcka med att plocka bort vajrarna helt, fjädern gör att den automatiskt hamnar i öppet läge alltså. Grymt, ner i garaget igen då hehe
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top