Yamaha MT-09

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Pröva byt till stålomspunna slangar brukar ju göra skilnad på andra hojar
, kanske räcker med det
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Jag spände med två stroppar diagonalt från passagerarfotpinnenes fäste på ena sidan och till regplåtshållarens fäste på andra sidan.
Funkar kanske bara om du har original regplåtshållare, men har funkat bra de 300mil jag kört med packrullen.
View attachment 409038

Alright! Jag får lösa någonting bra där :) Tänkte som sagt spänna ett lastnät tvärs över samt ett par stroppar.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Funderar på slipon till hojen, nån som köpt som har nått bra märke att rekommendera ?
samt behövs pc 5 eller kan man bänka den utan db killer så att den inte går magert ?
tips på bra sidor som säljer slipon till bra pris vore bra
vill inte ge 13000 kr för acropovic helsystem titan:huvet
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Funderar på slipon till hojen, nån som köpt som har nått bra märke att rekommendera ?
samt behövs pc 5 eller kan man bänka den utan db killer så att den inte går magert ?
tips på bra sidor som säljer slipon till bra pris vore bra
vill inte ge 13000 kr för acropovic helsystem titan:huvet

Tjena, vi har pratat om det innan. Det finns inte slipon till hojen om du inte vill kapa i originalsystemet och svetsa.
Vill du ha förslag på billiga helsystem eller?
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tjena, vi har pratat om det innan. Det finns inte slipon till hojen om du inte vill kapa i originalsystemet och svetsa.
Vill du ha förslag på billiga helsystem eller?

vore kanon :tummenupp
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vad har ni för temperatur på eran hoj när ni kör?

Min ligger ofta kring 70gr, tycker det verkar väldigt lågt? Bilar brukar ju ligga runt 90gr.

När den står på tomgång går den dock fort upp till 100gr.

Har ni andra samma erfarenheter?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Vad har ni för temperatur på eran hoj när ni kör?

Min ligger ofta kring 70gr, tycker det verkar väldigt lågt? Bilar brukar ju ligga runt 90gr.

När den står på tomgång går den dock fort upp till 100gr.

Har ni andra samma erfarenheter?

Det är helt normala temperaturer!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det normalt även under belastning? Dvs om man just har kört ganska hårt, skall den fortfarande ligga på 70gr då?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
En fråga till alla MT-09 förare:

ECU unleached tar 5000:- för att mappa om original ECUn här i sverige. De tar då också bort hastighets spärren på hojen. Tycker ni att det är värt det?

i USA kan man mappa sin hoj för ca 1000:-, samma sak ungefär som ECU unleached men mycket bättre pris.
Hur många av er skulle kunna tänka er att genomföra detta om man hade kunnat få det för det priset här i sverige? Hur många av er har redan gjort det för 5000:-?

Vad är det ni tycker är viktigast att ändra hos cykeln? Är det något av detta ni inte alls skulle vilja ändra på, dvs som ni är helt nöjda med som cykeln blev levererad?

1. eliminera hastighetsspärren
2. justera trottelkurvan "ryckigheten" eller av/på känslan vid gaspådrag på STD och A mode
3. sänka motorbromsen (mindre motorbroms = mindre ryckighet vid av/på gasreglaget)
4. få ut några hästkrafter till genom att justera in tändkurvan och bränslemängden
5. få en basmappning för bränsle som är anpassad till ett slipon utan att behöva bänka sin maskin
6. eventuellt någon annan funktion man kan ändra i ECUn som ni tycker man borde ändra?

Jag har funderat på att programmera om min ECU, och vill tänka igenom vad jag vill ändra på innan jag gör det. Jag är själv inte helt nöjd med gasreglagets av/på känsla.

Tacksam för lite feedback!
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Viktigast för mig just nu gällande ECU är utan tvekan att få bort den där satans spärren. Sjukt tröttsamt att se hojen ligga på 9000 varv i 223 när man vet att den orkar mera.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
http://www.ebay.com/itm/MIVV-OVAL-C...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item3cde526de2

http://www.ebay.com/itm/MIVV-SUONO-...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item3a8d62e141

Kanon :tummenupp har sett att dom säljer slipon på tex slipon butiken till mt09 ,samt nån firma i helsingborg sålde endast slipon, funderar på om avgassystemet kan tas isär på 3 delar så man kan sätta dit ljudämparen som sista biten, ser man på sidor som säljer helsystem är det ju 3 delar kröken sen nån muff sen ljudämparen, får nog ringa till stället jag köpte hojen, dom måste ju kunna säga om man kan byta endast ljudämparen, säljaren som sålde hojen sa att man borde kunna byta slipon, fast då var den så ny så han var inte säker, allt ser ju ut att sitta ihop.
http://www.ebay.com/itm/Akrapovic-S...Parts_Accessories&hash=item20e7d47afc&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT-0...Parts_Accessories&hash=item461c37f679&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Arrow-Alumi...Parts_Accessories&hash=item19ef5f8a8e&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT-0...Parts_Accessories&hash=item461b0a9ef5&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Arrow-X-Kon...Parts_Accessories&hash=item58b18cdae1&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/POT-DECHAPP...73?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item58ab127045

Det sista köpte jag.

kanon, fast har sett att dom säljer endast slipon hos visa försäljare, som slipon butiken tex, ser man på bilderna på helsystem är det ju 3 delar kröken nån muff sen ljudämparen, får ringa till där jag köpte hojen fråga om man endast kan byta ljudämpare , försäljaren sa att det borde gå att byta endast ljudämpare när jag köpte hojen, fast då var den så ny så han var inte säker, blir till att ringa dom fråga om det funkar att endast byta ljudämpare, nu borde dom veta om det går.
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
En fråga till alla MT-09 förare:


1. eliminera hastighetsspärren
2. justera trottelkurvan "ryckigheten" eller av/på känslan vid gaspådrag på STD och A mode
3. sänka motorbromsen (mindre motorbroms = mindre ryckighet vid av/på gasreglaget)
4. få ut några hästkrafter till genom att justera in tändkurvan och bränslemängden
5. få en basmappning för bränsle som är anpassad till ett slipon utan att behöva bänka sin maskin
6. eventuellt någon annan funktion man kan ändra i ECUn som ni tycker man borde ändra?

Jag har funderat på att programmera om min ECU, och vill tänka igenom vad jag vill ändra på innan jag gör det. Jag är själv inte helt nöjd med gasreglagets av/på känsla.

Tacksam för lite feedback!

2 och 4. Skulle bara vilja ändra för STD-läget, låta A-läget vara kvar som det är. Räcker det inte med att ändra CO-värde som en del gjort förresten? 4: skadar aldrig med några flera :)

IIadron: Det stämmer att originalsystemet måste kapas om man vill sätta på slip-on, som någon tidigare skrev.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
kanon, fast har sett att dom säljer endast slipon hos visa försäljare, som slipon butiken tex, ser man på bilderna på helsystem är det ju 3 delar kröken nån muff sen ljudämparen, får ringa till där jag köpte hojen fråga om man endast kan byta ljudämpare , försäljaren sa att det borde gå att byta endast ljudämpare när jag köpte hojen, fast då var den så ny så han var inte säker, blir till att ringa dom fråga om det funkar att endast byta ljudämpare, nu borde dom veta om det går.

Det går att byta bara dämparen men då måste du kapa i originalsystemet, något som jag inte ville, kan vara bra att ha kvar originalsystemet komplett om det krävs vid eventuella garantiåtgärder.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Det går att byta bara dämparen men då måste du kapa i originalsystemet, något som jag inte ville, kan vara bra att ha kvar originalsystemet komplett om det krävs vid eventuella garantiåtgärder.
ok det var inte bra :gnissla, får se nästa år om man satsar på acra helsystem som garage 24 säljer billigare än deras titan helsystem, eller om man tar typ arrow återstår att se.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Viktigast för mig just nu gällande ECU är utan tvekan att få bort den där satans spärren. Sjukt tröttsamt att se hojen ligga på 9000 varv i 223 när man vet att den orkar mera.

Tycker du också att de är för dyrt med 5000:- för ECU unleached eller är det någon annan anledning att du inte mappat om ECUn?

//K
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
om nån tar fram så man kan ta bort varvtals begränsningen och ökar på bränsle om man har helsystem för en rimlig summa så finns nog ganska många intressenter tror jag
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
om nån tar fram så man kan ta bort varvtals begränsningen och ökar på bränsle om man har helsystem för en rimlig summa så finns nog ganska många intressenter tror jag

Jag tänker mig att man borde kunna köra en vanlig map för en PC V, och konvertera den och köra den direkt på ECUn så slipper man powercommandern.

Då måste man iofs behålla helsystemet på, för hojen lär gå pissigt utan rätt pipa med så mycket sås.

Fartbegränsningen och den ryckiga av/på känslan i gasen stör mig otroligt mycket. Jag vill också att den alltid skall starta i B läget, för då är den lättkörd i stadstrafik. Sedan när man kommer ut på vägen kan jag byta själv till lite mer aggressivt mappad ECU.

Men vad är en rimlig summa? 5000:- tycker jag är svindyrt, att lämna den för dyno är också för dyrt då man ändå måste köpa en PC V. Men vart går smärtgränsen?
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Jag tänker mig att man borde kunna köra en vanlig map för en PC V, och konvertera den och köra den direkt på ECUn så slipper man powercommandern.

Då måste man iofs behålla helsystemet på, för hojen lär gå pissigt utan rätt pipa med så mycket sås.

Fartbegränsningen och den ryckiga av/på känslan i gasen stör mig otroligt mycket. Jag vill också att den alltid skall starta i B läget, för då är den lättkörd i stadstrafik. Sedan när man kommer ut på vägen kan jag byta själv till lite mer aggressivt mappad ECU.

Men vad är en rimlig summa? 5000:- tycker jag är svindyrt, att lämna den för dyno är också för dyrt då man ändå måste köpa en PC V. Men vart går smärtgränsen?

Ställ om CO värdet till 14 på alla cylindrar så får du bort den ryckiga känslan!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top