Ungkarlsmat och andra underskattade enkla maträtter

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Söker inspiration på mat som omväxling till makaroner och korv. Ok, jag vet att det finns skrytmat-tråd men nu är jag ute efter enkla vardagsrätter som man fixar snabbt och smidigt, prisvärt och helst ingredienser som finns i de flesta skafferier. Kort sagt inga söndagsmiddagar.

Några egna exempel
Korv stroganoff
Raggmunkar och fläsk
Fläsk med löksås
Ugnsstekt korv
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hemmagjorda köttbullar.
Första dagen med hemmagjort potatismos, brunsås o lingon.
En portion till matlådan också.
Andra dagen så tar man de kvarvarande köttbullarna o serverar med gammeldags idealmakaroner.

Tar ju lite tid första dan men bara 10 minuter andra dan.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
*Ungspankaka med bacon.
*Tonfisk på burk blandat med makaroner. När du kokar makaronerna och det är ca 2-3 min kvar häller du i frysta grönsaker (sådana som finns på påse). När allt är klart häller du av vattnet och blandar i tonfisk efter behag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Storkok av makaroner och köttfärssås för hela veckan. Tar inte mer tid än att laga för dagen, och resterande dagar har man maten i portionsstorlekar i frysen.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Har inget namn men stek köttfärs när den är klar kastar du in cashewnötter och skivad banan rör runt krydda med curry funkar till makaroner eller ris:tummenupp
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Bacon och spiralmakaroner, på med grillgrydda så är det klart.

Klipp bacon och stek, koka makaroner, häll av vattnet, i med makaronerna i kastrullen igen och tillsätt bacon + grillkrydda, ät ur kastrullen.

Ta en öl till också, blir skitfint det där. :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En klassiker från studenttiden ger flera måltider till inga pengar, liten insats och bryter av efter allt för mycket köttfärssås eller falukorv... Den aktiva insatsen är liten men ger åtminstonde fyra måltider.

Kycklinglåda å currykyckling (2 x 2portioner)

Gemensamma ingredienser:
- En stor, hel, kyckling. Frusen eller färsk kvittar men en billig frusen gör sig mer än väl i deta sammanhang.
- Kycklingbuljong
- 2 gula lökar
- 2 morötter
- Gärna lite hela pepparkorn(svarta å vita) och lagerblad.
- Mjölk & grädde

Kycklinglåda:
- Ett paket bacon
- Lite ost
- Eventuellt lite chilisås
- Lite valfria örtkryddor & vitlök för finsmakaren

Currykyckling
- Curry
- ett äpple
- en gul lök


Koka hela pippin i ca 45-60 minuter med två grovt skurna lökar å morötter samt två buljongtärningar och ev. pepparkorn & lagerblad. Denna del kräver 5 minuters insats, därefter kan du kolla på ett avsnitt av din favoritserie eller göra förberedelserna inför nästa steg och därefter surfta sporthoj tills kycklingen är klar.

Lyft ur kycklingen och låt svalna men låt gärna buljongen fortsätta koka så den reducerar ner.

Plocka loss kycklingköttet.

Kycklinglåda:
- Knaperstek nedskuren bacon
- Lägg i hälften av kycklingen & all bacon i en ugnssäker form.
- Gör en god sås i kastrull med en skvätt grädde och typ 2dl av buljongen och ev chilisås och kryddor efter eget huvud. Lite vitlök och örter skadar aldrig.
- Häll såsen över kycklingen
- Strö riven ost över och gratinera hela kycklinglådan tills det fått sån däringa finfin färg.

Medan lådan står i ugnen gör du Currykyckling
- Hacka lök och hacka öven skalat & kärnat äpple.
- Fräs lök och äpple med smör tills det mjuknad och häll då på någon dryg matsked curry så curryn får fräsa någon minut med lök, äpple å smör.
- Häll i buljong & grädde och tillsätt kycklingen
- Låt puttra ett par minuter och red av om så krävs.

Serveras lämpligen med ris eller god pasta.
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
-Potatisbullor, bacon och rårörda lingon.
-Fläskytterfilé, lök, sambal oelek samt valfritt tillbehör. Går att ersätta fläsket med annat proteinrikt, kyckling, falukorv osv.
-Pyttipanna, bea, ketchup och rödbetor
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Mat i ugn tyckte jag var lysande på den tiden jag hade en sådan, bara att skiva upp diverse rotfrukter, på med vad för kryddor du nu gillar, släng med en korv sen är det bara att glömma bort tills det är klart. Nu blir det mest blodkorv eller storkok på köttfärsås. Omelett är smidigt med. Flashback har en lång tråd om ämnet.

https://www.flashback.org/t194024p1
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Något som jag har som nödmat hemma är Pulled Pork. Efter tillagning brukar jag förvara det pullade fläsket i små fryspåsar med ca 200g i varje. En billig fläskkarré på en sissådär 2.5kg ger ju upp till tio portionspåsar som är enkla att ta fram när man inte orkar göra något mer avancerat till vardags. Fördelen är att det finns många goda och ytterst enkla serveringsalternativ som gör att man kan variera sig:
(Har lagt upp PP-recept i några andra trådar. Billigt och enkelt som f*n)

Serveringsförslag:
- I hamburgerbröd med rödlök, rökig bbq-sås och chipotletabasco.
- I tacoskal med traditionella tacostillbehör
- På stora skivor surdegsbröd som man ger lite krispig yta i stekpannan. På med rödlök, avocado och PP på brödet och njut.
- I tortillas med sallad, lök, majs och lite lök som en sund wrap.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mat i ugn tyckte jag var lysande på den tiden jag hade en sådan, bara att skiva upp diverse rotfrukter, på med vad för kryddor du nu gillar, släng med en korv sen är det bara att glömma bort tills det är klart. Nu blir det mest blodkorv eller storkok på köttfärsås. Omelett är smidigt med. Flashback har en lång tråd om ämnet.
Helt rätt sånär som på korven.. Byter hellre ut mot kycklingklubbor. Skala och klyfta ner morötter, sötpotatis, palsternacka och lägg i några hela vitlöksklyftor. Ner med ett par kycklingklubbor och ringla över olja. Låt allt gosa ihop sig i ugnen en timme. KLart å smaskens.
 

Täppas

Guest
Blodpudding, lingonsylt och mjölk.

Ett par minuter i micron sedan är det klart, snorbilligt och nyttigt :yoparty
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Själv brukar jag kocka bacon med mos rätt ofta, baconet varieras med krakowkorv (eller nått annat tjöttigt, fy för falu).

Och av någon anledning vart jag ruggigt sugen på omelett när jag läste titeln... :3freak
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Något som jag har som nödmat hemma är Pulled Pork. Efter tillagning brukar jag förvara det pullade fläsket i små fryspåsar med ca 200g i varje. En billig fläskkarré på en sissådär 2.5kg ger ju upp till tio portionspåsar som är enkla att ta fram när man inte orkar göra något mer avancerat till vardags. Fördelen är att det finns många goda och ytterst enkla serveringsalternativ som gör att man kan variera sig:
(Har lagt upp PP-recept i några andra trådar. Billigt och enkelt som f*n)

Serveringsförslag:
- I hamburgerbröd med rödlök, rökig bbq-sås och chipotletabasco.
- I tacoskal med traditionella tacostillbehör
- På stora skivor surdegsbröd som man ger lite krispig yta i stekpannan. På med rödlök, avocado och PP på brödet och njut.
- I tortillas med sallad, lök, majs och lite lök som en sund wrap.
Pullade fläsket.:hihi
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Falukorv och vita bönor=)

Leta reda på asiatiska hörnan i din lokala butik, plocka lite påsar med kryddor samt rekommenderade ingredienser (typ en burk kokosmjölk, en lök, en morot och kanske lite broccoli). Koka ris. Klart.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nice med lite recept också! :tummenupp

På tal om storkok så har jag nyupptäckt fisksoppan. Köper en hel lax, skivar upp sidorna till bitar lagom stora att steka och slänger i frysen.

Benraden med huvud uppkokad till soppa tillsammans med musslor, räkor , creme fraiche, pasta och de grönsaker som för tillfället råkar ligga i frysen och kylskåpet, broccoli, lök, morötter.

Fick ihop 17 portioner senast och summerade kostnaden till en dryg hundring på kvittot. Då räknade jag iofs fiskbenen lite felaktigt som "gratis" restprodukt. Tar sin stund att rensa ben och sånt innan allt är klart men sedan har man en rejäl bunt portioner med soppa i frysen som kan värmas snabbt. Soppa är dessutom smidigt att värma på spritköket om man är ute någonstans. Och en frusen klump soppa hjälper dessutom att hålla kylbaggen kall.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top